Sjukersättning och vårdbidrag?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Aspkvinna » 2010-05-18 21:09:47

Skit också...... :(
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 22:15:48, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav pH » 2010-05-18 22:37:54

:? Sympati.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 22:15:48, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Titti » 2010-07-19 0:43:23

Nu har vi kommit därhän att jag väntar ett förslag till nytt beslut om fortsatt vårdbidrag vilken dag som helst och jag vågar inte ens gissa vad det blir. Jag skrev 21 sidor som bilaga där jag beskriver läget detaljerat.

Jag har överklagat avslaget på prövningstillständ i Kammarrätten när det gäller sjukersättningen och det ligger hos Regeringsrätten nu. Det blev bara 5 sidor men å andra sidan följde det med 12 bilagor.

Det beslut jag fick om permanent halv sjukersättning före jul har jag fått omprövat utan ändring av beslutet och det kommer jag att överklaga inom några veckor.

De nollade mig i SGI och det kommer jag också att överklaga,

De kommer snart att hävda att det faktum att jag överklagar visar på en arbetsförmåga som kunde tas tillvara i annat arbete... Men den som enskilt får mig att må sämst är just dessa ständiga strider med Försäkringskassan och faktum är att jag egentligen inte orkar med detta alls.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 22:15:48, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Lakrits » 2010-07-19 1:15:51

Jo du, man måste vara frisk för att orka vara sjuk... Bra att du hänger i och slåss för det du anser vara rätt. Jag hade inte orkat slå huvudet mot den väggen. Hade jag inte fått beviljat förlängning nu senast hade jag just nu varit en högst ineffektiv och utsliten anställd. Det är underligt att den koncentrationskraftsamling den sjukskrivne gör när det är dags för ett möte nästan alltid tas som ett tecken på att allt är prima. Om de övriga mötesdeltagarna bara hade följt med och sett hur bedövande trött personen blir när koncentrationen släpper, så hade de nog förstått att livet inte alltid är det ena eller det andra. Som tur är för mig, kunde jag få med mig min (numera f.d.) psykolog från neuropsyk. Han förklarade hur sådana som jag (och kanske du) faktiskt fungerar.

SGI är sjukpenninggrundande inkomst, antar jag?
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 22:15:48, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Titti » 2010-07-19 7:29:41

Jo, de har vacklat mellan att anse mig inte alls arbetsför och till att överväga att anställa mig som expertutredare... Jo, jag KAN både tänka och skriva men att det tar flera veckor av mental kraftsamling innan och minst lika lång tid av vila efteråt vet de inte och den arbetstakten godtas inte någonstans.

SGI är sjukpenninggrundande inkomst och beslutet att nolla mig grundar de på att jag inte haft några arbetsinkomster det senaste året. "Jag har varit sjuk" sa jag. "Har du inte haft några inkomster har du ingen sjukpenninggrundande inkomst" sa de - med viss rätt.

De har nu beslutat sig att utreda även yngsta dottern för misstänkt npf, förresten...
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in