Nekas vara utomhus på LVU-hem (P1:s Kaliber 10 05 16)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-17 21:15:57

Inger skrev:Jahaa! Det där känns OERHÖRT viktigt att det blir belyst. Jag har inte alls varit medveten om att det är så, har inte hört någon annan analysera det på det viset. Detta borde återvinnas för större sammanhang än bara här.

Du menar att kommentera Jonschs inlägg va?

Eller menade du det jag skrev om att man undanhåller grundläggande behov?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Inger » 2010-05-17 21:17:35

Ditt, om grundläggande behov.

Jonsch m fl skrev också en massa bra saker, som jag också tycker det borde göras något av.
Senast redigerad av Inger 2010-05-17 21:18:55, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-17 21:18:30

Inger skrev:Ditt, om grundläggande behov.

Andra skrev också en massa bra saker iofs.

Ja, det kom fram många bra tankar i den här tråden :)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Inger » 2010-05-17 21:19:38

Som borde UT, och inte bara stanna här mellan oss.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav jonsch » 2010-05-17 21:33:21

Bror Duktig skrev:En skillnad med de där barnen och ungdomarna, är att man straffat dem med att dra in grundläggande behov. Man har inte bortsett från det känslomässiga, utan utnyttjar det.

Men det tror jag tragikomiskt nog inte att myndigheter eller politiker skulle åtgärda, De skulle möjligen tala upprört och tillsätta en utredning samt införa några regler som inte skulle förbättra någonting, gissar jag. Säkert beroende på vad du skrev, Bror ', om att det kommer för nära när det gäller barnuppfostran o.d..

Men sagt var, argumentet att det lätt uppstår penalistkulturer, även bland helt vanliga, bra människor i personalen, och att det alltså bara kan stävjas genom ... vad du nu skrev, det verkade vettigt även om mitt minne sviker mig. Det tror jag kan gå hem.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Forummedlem » 2010-05-18 3:26:43

Justitieombudsmannen Kerstin André har ansvar för JO:s granskning av LVU-hem, och hon uttalar sig kritiskt i Kaliberprogrammet. Eftersom OA-forumet ligger nere just nu så ger jag här länken till JO-beslutet från 2006, som av allt att döma helt har ignorerats av Socialdepartementet. (Det bör dock observeras att JO inte finner skäl att kritisera det anmälda LVU-hemmet.) http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=106&M ... on&Id=1884

JO Kerstin André skrev:[...]
Eftersom vården av en intagen enligt 3 § LVU, särskilt vad avser vård i enskildhet enligt 15 b § i lagen, de facto inrymmer tydliga moment av frihetsberövande bör eventuellt också övervägas om det inte finns skäl att införa författningsbestämmelser liknande dem på kriminalvårdens område som reglerar frågan om rätten till utomhusvistelse. Jag sänder därför en kopia av detta beslut till Socialdepartementet för kännedom.
[...]

Expressens ledare 10 05 17 skrev:[...]
Förhoppningsvis kan "Kaliber" lyckas där Justitieombudsmannen misslyckades för fyra år sedan, nämligen med att få socialdepartementet och SIS att agera och låta barnen komma ut i solen.

http://www.expressen.se/ledare/1.199048 ... textStrl=1
Forummedlem
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2009-09-09
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2010-05-18 12:58:38

KrigarSjäl skrev:Jag förstår inte riktigt hur man tänkt när man använder sig av metoder som i det civila kallas frihetsberövande och pennalism och sedan ger det andra benämningar och kallar det "vård".

Regeln "du skall behandla andra som du själv vill bli behandlad" verkar vårdare & socionomfolk helt ha bortsett ifrån i många sammanhang. Själva skulle de ju aldrig tolerera att bli behandlade på samma sätt som sina patienter/klienter ute i det vanliga livet.


Precis så.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2010-05-18 13:04:39

Miche skrev:Jag tror ett av problemen är att de flesta av barnen som sitter inlåsta så här, har föräldrar som är väldigt svaga i samhället, de har ingen möjlighet att göra sig hörda och hörs väldigt lite, ingen bryr sig om de föräldrarna heller


Nä, eftersom man från socialtjänstens sida oftast utgår ifrån att barnen behöver vara där pga föräldrarna. Ibland stämmer det, i vart fall till viss del, men när man betänker att mer än hälften av ungarna på SiS-hem har bokstavsdiagnoser eller skulle kunna få det om de fick utredning så kan man ju tänka sig varför det blivit fel, hemma, i skolan, med kompisar osv. I synnerhet om man envisats med att barnen ska uppfostras à la Supernanny, som bara gör saker värre, med de här barnen.

Lägg till tråkiga omständigheter av annat slag och vips har du nån som låses in fast den inte är kriminell, eller blivit kriminell för att den inte begriper vad som förväntas av henne/honom eller inte klarar av att leverera det, som t ex att sitta still, inte svara på provokationer, inte slåss om den blir retad, göra sånt den finner meningslöst osv.

Ond cirkel de luxe.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Noli » 2010-05-18 13:28:24

Hej Bror Duktig m.fl. som skriver om hundträning så undrar jag om du kommer ihåg TV-programmet Hundkoll - ett svensk program som sändes i SVT 2006 eller 2007 som orsakade reaktioner och debatt i tidningarna där många reagerade på att det var hård hunduppfostran och träning i programmet?

Jag såg lite av programmet men eftersom jag inte är så intresserad av hundar så tittade jag inte på alla avsnitten av programmet men tittade lite då och då och har sett några avsnitt av brittiska hundpprogrammet "Min hund styr mitt liv" med Victoria Stywell.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Noli » 2010-05-18 14:48:35

Barn och ungdomar på institutionn har skapat debatt genom tiderna som t.ex. i den boken som jag läste igen sent i går kväll och som jag köpte under 1980-talet och som heter "Uppbrott" skriven av Lis Asklund som handlade om hennes liv och arbete och där stod det att det kom fram i radion 1959 om missförhållande i Eugeniahemmet för gravt handikappade barn och ungdomar med svåra rörelsehinder där personalen ofta var arga och stränga mot dem och när barnens föräldrar kom på besök så var personalen snälla och trevliga men sen när föräldrarna åkte hem så blev personlen arga och stränga mot dem igen.

De fick straffliggning dvs som straff fick de ligga tills sängs en eller flera heldagar m.fl.

Barnen gömdes undan när drottningen kom på besök men vid ett tillfälle glömdes ett barn kvar i ett av dagrummen så när drottningen gick förbi så vinkande barnet åt henne och hon vinkande tillbaka. Det var bara trevliga artighetshälsningar men personalen straffade barnet för oförskämdheter fast det var trevliga hälsningar som jag har läst i boken om detta.

ja som sagt det är fortfarande lika hårt på institutionerna nu precis som förr utan förbättring på institutionerna fast nu är det inte längre fysiskt handikappade barn på institutionerna längre utan det är mest kriminella barn och ungdomar och barn och ungdomar med odiagnotiserade NPF som hamnar där nu för tiden. Men ändå liknande straffmetoder fast inte straffliggning längre men däremot utegångsförbud i stället dvs inte få gå ut på flera dagar eller veckor i stället.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Inger » 2010-05-18 15:13:33

Intressant, Noli. Och hemskt!

Vad gör man åt det?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-18 15:26:25

Noli skrev:Hej Bror Duktig m.fl. som skriver om hundträning så undrar jag om du kommer ihåg TV-programmet Hundkoll - ett svensk program som sändes i SVT 2006 eller 2007 som orsakade reaktioner och debatt i tidningarna där många reagerade på att det var hård hunduppfostran och träning i programmet?

Jag såg lite av programmet men eftersom jag inte är så intresserad av hundar så tittade jag inte på alla avsnitten av programmet men tittade lite då och då och har sett några avsnitt av brittiska hundpprogrammet "Min hund styr mitt liv" med Victoria Stywell.

mvh Noli

Jo, jag såg det. Det var väl med Jeppe Strid?

Jag håller inte med om hans metoder, men jag försöker alltid att lyssna och ta in poänger från "andra perspektiv" för det går oftast att få värdefull information från folk som sett saker ur ett helt annat perspektiv.

Jag kan tänka mig att han tränar sin Vorsteh lite likt de hemska saker jag sett i setter- och pointervärlden. Och jag tror inte de visar det i TV... Men det är spekulationer (inte helt ogrundade, men jag har inte träffat honom så jag lovar inte att han är sådan).

Även de hårdaste jaktfolk, har erfarenheter och bra tankar, som de snällaste klickare aldrig skulle komma att tänka på, just eftersom de inte har sådana hundar och kanske inte tränar jakt, och ofta inte råkar ut för samma typ av problem om de tränar jakt (det är ovanligt men finns jaktklickare).

Jag har svårt att såga bort något helt och hållet, liksom jag har svårt att ställa mig bakom en ideologi helt och hållet.

De som jag håller med mest, är de som kallas HUNDutbildningsgruppen. De syns inte så mycket, men håller i dogADVENTure i Stockholm varje december. Han som håller i utbildningarna heter David Selin, om det säger något. Han är en doldis, men den som har hjälpt mig allra mest, både med mitt hundägande och också med att förstå mig själv på köpet.

Och det sista är det som gör att jag alltid drar paralleller mellan hund och människa, för att hitta användbara likehter och skillnader.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2010-05-18 15:45:07

Jag tycker jämförelsen med djur är mycket relevant. Människan är ju egentligen det tamaste djuret i samhället, det är inte förvånande att man kan se paralleller mellan hanteringen av djur och den av barn.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-18 15:55:00

Den förfärlige snömannen skrev:Jag tycker jämförelsen med djur är mycket relevant. Människan är ju egentligen det tamaste djuret i samhället, det är inte förvånande att man kan se paralleller mellan hanteringen av djur och den av barn.

Jag tänker på en del inom beteende (fel ord kanske, men jag kommer inte på bättre nu, inte bara yttre beteenden alltså) också.

Människan har en förmåga att göra beteenden komplexa, eller ge dem värdeladdade namn.

Och så är vi väl mer komplicerade också.

När man då studerar ett djur som fungerar ganska liknande, (hund, apa o.s.v.) så tycker jag att man ser de verkligan beteendena och verkliga motivationerna/drivkrafterna mycket lättare.

När man sedan tar ett sådant beteende och kollar en människa, så blir det mycket lättare att se vad som är vad, och vad som kan vara orsaker.

Det var det som gjorde det lättare för mig att analysera mig själv och börja förstå mig själv mycket mer efter min hundutbildning hos D.S.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Teori

Inläggav nisse » 2010-05-22 13:26:07

Mamma Monica skrev:Det finns en hel del inom myndighetsvärlden som delar Scientologernas uppfattning om att NPF inte finns. Att det kan fostras bort alltså.


Intressant! Jag har haft lite liknande funderingar. Jag har inga egna erfarenheter eller kunskaper av behandlingshemsbranschen. Men jag skulle gärna vilja veta mer om vad för slags "vårdideologier" man använder sig av?

För jag misstänker att det finns en idé om att man ska omdana personligheten hos de intagna ungdomarna. Vilket Mamma Monica också är inne på. Men när de inte kan fostra bort de neuropsykiatriska funktionshindren så väcker detta aggressivitet hos personalen, som kan urarta.

Olyckligtvis så lever väl Bruno Bettelheims idéer kvar om att man kan fostra fram rätt beteende med ett belönings- och besträffningssystem.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in