Konstant "halvdeppad"/nedstämd, vilken antidepp?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Konstant "halvdeppad"/nedstämd, vilken antidepp?

Inläggav Alexanderr » 2010-05-17 21:29:22

Hej...

Jag är numera konstant nedstämd, nästan så att det börjar likna depression. Jag har tänkt försöka få utskrivet någon sorts antidepp, då jag är less på att ständigt vara missnöjd med allt.. Har svårare att skratta än tidigare, bryr mig inte det minsta om något i princip, just nu fortsätter jag bara kämpa och håller en "glad" fasad enbart för att mina föräldrar inte ska bli ledsna.

Kan jag be att få någon speciell antidepp, eller är det helt upp till läkaren vilken jag ska prova? Skriv gärna vilka ni använder och hur de funkar.. Positiva och negativa biverkningar.

/ Alexander
Alexanderr
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2009-07-21

Inläggav Parvlon » 2010-05-17 21:37:51

Räcker att visa dig på vårdcentralen så slänger de "medicin" på dig. Typ
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Alexanderr » 2010-05-17 21:47:09

Parvlon skrev:Räcker att visa dig på vårdcentralen så slänger de "medicin" på dig. Typ


Okej, låter bra.. vet inte riktigt hur det funkar ändå.. måste jag kontakta en läkare, och sen träffa han någon/några gånger, och sen bestämmer han sig för vilken antidepp jag ska få prova?
Alexanderr
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2009-07-21

Inläggav Parvlon » 2010-05-17 21:55:39

Du får nog prata med en sköterska innan Läkare.

Kan inte svara på vilka mediciner du kan tänkas få osv, tyvärr.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2010-05-17 22:32:48

Du får säkert sertralin. Jag tycker inte de funkar, men det är bara på mig. Det är nåt som man ofta provar först, funkar det inte kan man få annat.

Jag använder Venlafaxin nu, det är bra grejer.

Biverkningar som är vanliga för alla antidepp är väl huvudvärk, muntorrhet och sexuell dysfunktion (svårt att få utlösning för killar). Det finns dock väldigt många biverkningar av SSRI, men de är inte så farliga. För Venlafaxin, som är SNRI, är biverkningarna fler och vanligen värre. En biverkning man kan få är att man får försvagade känslor. Det har jag definitivt fått. Men jag är nöjd ändå. Nedsatt sexdrift är vanligt, och huvudvärk.

Du kan ju läsa FASS om du vill veta alla biverkningar. Eller så tar du bara det läkaren föreslår, du kan ändå inte veta hur du reagerar innan du provat. De kommer börja med nåt som har lite biverkningar, t.ex. sertralin.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav carl » 2010-05-17 22:55:38

Se till att du får någon form av behandling förutom medicin. Tex att få träffa en kurator. Om du mår tillräckligt dåligt så får du komma till psykiatrin.

edit: att vara orolig för behandlingen är nog inte så ovanligt heller. Se till att inte tveka att fråga doktorn allt du undrar över. De ska kunna svara på frågorna, det är deras jobb.
Senast redigerad av carl 2010-05-17 23:03:32, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2010-05-17 22:59:40

Pratterapi och promenader ska vara effektivare än piller vid lindrigare depressioner, men terapi kostar mer pengar så det måste man nog tjata om tror jag. Jag har aldrig tjatat och aldrig heller erbjudits nåt.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Xzirie » 2010-05-17 23:23:46

Venlafaxin låter lysande förutom att man måste undvika alkohol. Så det går fetbort.
Själv knaprar jag gamla hederliga fluoxetin och det hjälper väl hyfsat men mot tvångssyndrom. Fast den är ju till för depression från början.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Inläggav Windfarne » 2010-05-17 23:24:32

Något som jag äter då och då är johannesört. Effekten är mild men märkbar, fr a om man inte använder det konstant. Har även känt av lite smärre abstinensbesvär vid utsättning, vilket också talar för att det har verkan.
Bör inte tas ihop med någon annan medicin av något slag, dock.
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2010-05-17 23:44:42

Xzirie skrev:Venlafaxin låter lysande förutom att man måste undvika alkohol. Så det går fetbort.


Det är inte mer noga än med andra antidepp tror jag.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Xzirie » 2010-05-18 0:38:40

Den förfärlige snömannen skrev:
Xzirie skrev:Venlafaxin låter lysande förutom att man måste undvika alkohol. Så det går fetbort.


Det är inte mer noga än med andra antidepp tror jag.


Alkohol verkar inte nämnas alls när det gäller SSRIs iallafall.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Inläggav andypandy » 2010-05-18 1:06:53

Windfarne skrev:Något som jag äter då och då är johannesört. Effekten är mild men märkbar, fr a om man inte använder det konstant. Har även känt av lite smärre abstinensbesvär vid utsättning, vilket också talar för att det har verkan.
Bör inte tas ihop med någon annan medicin av något slag, dock.


Jag testade det ett tag. Jag märkte en viss effekt, men den gav också eksem.

Annan naturmedicin, som kan fungera är den sydafrikanska örten Sceletium tortuosum (aka Kanna). För mig fungerade den betydligt bättre än Johannesörten. Kannan höjer också koncentrationsförmågan. Jag tyckte att det var en bra ört. Man bör dock inte använda någon annan medicin/ört under behandling, eftersom effekten avtar då. Det samma gäller för Johannesört. Man bör också vara noga med att ta Kanna på fastande mage. Kanna går inte inte att köpa i Sverige, utan man får beställa från Internet.

När jag var riktigt i farten, beställde jag även den indiska örten Bacopa monnieri. Den har dokumenterad effekt för att lindra ADHD-besvär, samt depression/ångest. Rekommenderas också, men går inte heller att köpa i Sverige.
andypandy
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2009-12-16
Ort: Borås

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2010-05-18 1:12:26

Xzirie skrev:
Den förfärlige snömannen skrev:
Xzirie skrev:Venlafaxin låter lysande förutom att man måste undvika alkohol. Så det går fetbort.


Det är inte mer noga än med andra antidepp tror jag.


Alkohol verkar inte nämnas alls när det gäller SSRIs iallafall.


Det brukar avrådas från att använda alkohol, men man dör nog inte av det. De påverkar varandra på nåt sätt iaf.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav tveskägg » 2010-05-18 16:38:14

Den förfärlige snömannen skrev:
Xzirie skrev:
Den förfärlige snömannen skrev:
Xzirie skrev:Venlafaxin låter lysande förutom att man måste undvika alkohol. Så det går fetbort.


Det är inte mer noga än med andra antidepp tror jag.


Alkohol verkar inte nämnas alls när det gäller SSRIs iallafall.


Det brukar avrådas från att använda alkohol, men man dör nog inte av det. De påverkar varandra på nåt sätt iaf.

Medicinskt sett är det ofarligt, men eftersom båda ämnena försvagar hämmningar, så kan samtidig användning vara socialt farlig.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Juddy » 2010-05-18 17:09:58

Man ska helst undvika alkohol när man tar SSRI.
Hur man reagerar på antidepressiva mediciner är högst individuellt.
Jag tog sertralin (zoloft) i flera år och mådde väl hyfsat men det var på cipralex som jag började må mer än hyfsat. Senare fick den medicinen kompletteras med annan medicin, jag har samtidigt bipolär sjd.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Alien » 2010-05-18 17:11:57

Jag knaprar Sertralin och så här står det i FASS:
FASS.se skrev:Du bör helst inte dricka alkohol under behandling med Sertralin Krka eftersom det skulle kunna öka risken för vissa biverkningar.

De här biverkningarna är vanliga, och de vill man inte ha (mer av):
Illamående, diarré, lös avföring, muntorrhet, skakningar, yrsel, sömnlöshet, sömnighet, aptitlöshet, sexuella störningar

Jag har märkt av bl a muntorrhet, och det är inte bra för tänderna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav vallesmamma » 2010-05-18 18:18:55

Jag äter också sertralin. Muntorrhet har jag känt av, har ofta lös mage men det kan bero på stress. Utan sertralin skulle jag inte orka göra något alls. Så var det innan jag fick medicin, så den hjälper men är deppad ändå, hade väl varit värre utan sertralin. Tar även en annan medicin men den är mot aggressioner mm. Jag fick remiss från vårdcentralen.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-05-18 19:03:29

Äh pass! Jag ska inte skriva i depressionstrådar.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav MsTibbs » 2010-05-18 19:36:00

Vid mildare depression (om det är det du har), så funkar oftast terapi mest. Annat är att man skall försöka med allmänt nyttiga saker, äta rätt, långa promenader eller träningspass, gosa med hundar, titta på roliga filmer, umgås folk som får dig att må bra, gör saker som du vanligen tycker om, även fast det tar emot.

Får du medicin så lär du få SSRI som exempelvis Sertralin/Zoloft. Det funkar bra för de flesta och är bland de mediciner som har minst bieffekter. Jag fick inte mediciner när jag bad om det på VC. "Asperger kan inte medicineras bort" sa läkaren. Bröt ihop en eftermiddag och störtade till VC halvskrikande "Jag vill ha vad som helst bara jag får det nu!!!" läkaren kom direkt även fast jag inte hade tid och satt och pratade (VC skulle egentligen stänga då), "Jaha är du deprimerad varför sa du inte det med en gång?"... fick Zoloft, som jag slutade med efter en vecka pga missförstånd på MAVA när jag intoxade på dem (läkaren trodde jag ville sluta medan jag egentligen var neutral).

Nu ett par år senare har jag fem andra mediciner som fungerar bra (plus tre vid behov), men jag har ju en lite mer komplex symtombild.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Tor » 2010-05-18 21:34:09

Om du har depression + sömnrubbningar kan du pröva valdoxan. Lär även ha mycket få biverkningar. Man måste dock ta leverprover i början av behandlingen.
Tor
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Helsingfors

Inläggav Juddy » 2010-05-18 21:52:48

Du (Alexanderr) behöver gå till en läkare och diskutera dina alternativ.

Jag har bipolär sjukdom och svåra sömnsvårigheter plus då Asperger. Jag svajar mellan depression och upprymdhet. Jag har provat, i stort sett, alla antidepressiva preparat på marknaden i olika kombinationer och doser, med eller utan tillägg av antipsykotika. Det är en svår balansgång. Det tog lång tid att hitta rätt alternativ för egen del men vissa träffar rätt genast. Det beror helt på ens hjärnkemi och djupet på depressionen.

Johannesört ska i stort inte kombineras med några andra mediciner.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Smokescreen » 2010-05-18 22:42:19

Beroende på din situation, så finns det säkert saker du kan göra som funkar bättre än nog många läkemedel.
Men en alternativ som faktiskt inte oftast lyfts fram, är just medicin för ADHD, som ritalin. I vissa länder ges det, som jag förstått det för resistent deppression. Funkade fint för mig. Men tror mest det var att jag vaknade i badkaret, kallsvetades efter galen utflippning med alkohol, som jag sa till migsjälv "Mer ner kan man inte vara. Nu kan man bara gå uppåt". Det eller att jag började träna min röst, att sjunga, som jag har inte varit depp i över 3 år nu. Men Ritalinet var faktiskt något som gav mig nog väldigt mycket i början. Inte så mycket nu dock.
Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Inläggav andypandy » 2010-05-18 22:46:31

Låter konstigt. En av biverkningarna är just ångest/depression. Det står dessutom i FASS att man inte ska ta Ritalin om man har ångest, eftersom symptomen då kan förvärras.
andypandy
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2009-12-16
Ort: Borås

Inläggav Juddy » 2010-05-18 22:53:55

Ritalin skrivs inte ut mot depression. Såvitt jag vet skrivs ritalin inte ut någonstans mot terapitresistent depression och jag läser vad jag kommer över om depressioner p g a eget intresse om bipolär sjd.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Återgå till Aspergare och vården



Logga in