Asperger gymnasieklass

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Asperger gymnasieklass

Inläggav jauntz » 2010-05-06 21:09:05

Hejsan

Jag skall börja på gymnasiet i höst och jag skall gå i en aspergers klass. Min fråga är om någon här har erfarenhet av dessa klasser? Jag är nämligen orolig att det kommer bli för jobbigt då jag inte har "grov asperger". Så om ni har gått eller känner någon som har gått i en aspergers gymnasieklass, hur var det? är alla jätte jobbiga att ha med att göra om man själv inte har grov asperger?



Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Att leva som Aspergare.
jauntz
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2010-05-06

Re: Asperger gymnasieklass

Inläggav zinklo » 2010-05-07 18:47:46

jauntz skrev:Hejsan

Jag skall börja på gymnasiet i höst och jag skall gå i en aspergers klass. Min fråga är om någon här har erfarenhet av dessa klasser? Jag är nämligen orolig att det kommer bli för jobbigt då jag inte har "grov asperger". Så om ni har gått eller känner någon som har gått i en aspergers gymnasieklass, hur var det? är alla jätte jobbiga att ha med att göra om man själv inte har grov asperger?


Jag går i en vanlig gymnasieklass och är förmodligen en stereotypisk Aspie. Trots detta trivs jag väldigt bra.
Om det är så att du vill gå i en Aspergerklass för att det är för jobbigt med NT:s bör du inte ifrågasätta beslutet.
zinklo
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2010-04-21

Re: Asperger gymnasieklass

Inläggav Zirre » 2010-05-07 20:57:17

jauntz skrev:Hejsan

Jag skall börja på gymnasiet i höst och jag skall gå i en aspergers klass. Min fråga är om någon här har erfarenhet av dessa klasser? Jag är nämligen orolig att det kommer bli för jobbigt då jag inte har "grov asperger". Så om ni har gått eller känner någon som har gått i en aspergers gymnasieklass, hur var det? är alla jätte jobbiga att ha med att göra om man själv inte har grov asperger?


Se efter vad det är för behov du har sedan har du svaret på din fråga om aspergerklass eller ej.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Inläggav KrigarSjäl » 2010-05-07 21:23:16

Gå på studiebesök och se efter med egna ögon om det är muppverksamhet eller om det är ngt vettigt. Frågar du föreståndarna får du bara svävande svar på allting. Fråga gärna ngn som gått där tidigare (och vars omdöme du litar på).
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Torsdag » 2010-05-08 1:12:14

Definiera "grov asperger"
Varje person är unik precis som i vilken klass som helst. Vissa kommer prata mer än andra. Vissa personer stör man sig på, andra mindre.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Inläggav Zirre » 2010-05-08 10:54:05

Grov asperger? Skule snarare säga lätt eller svår.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Inläggav RandomGuy911 » 2010-05-08 15:59:24

Går i en AS-klass. Jag skulle själv kalla min grad av AS låg. Vissa är pratsamma och sociala, andra inte.

Om du inte funkar bra på ett vanligt gymnasie-program så ska du utan tvekan välja en AS-klass.
RandomGuy911
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2009-12-18

Inläggav jauntz » 2010-05-08 21:15:08

För att klargöra lite så är det inte frågan om jag borde gå i en AS klass eller inte då det redan är bestämt att jag skall börja med en AS klass. Kommer sedan att "slussas ut" i den vanliga skolan (om allt går bra) så att steget från grundskolan till gymnasiet inte blir för stort.

Vad menar ni med "muppverksamhet" och "NT:s"?
jauntz
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2010-05-06

Inläggav jauntz » 2010-05-08 21:23:45

RandomGuy911 skrev:Går i en AS-klass. Jag skulle själv kalla min grad av AS låg. Vissa är pratsamma och sociala, andra inte.

Om du inte funkar bra på ett vanligt gymnasie-program så ska du utan tvekan välja en AS-klass.


Hur är det med studietakten i din klass? I den skolan jag skall börja säger dom att det är väldigt individuellt men samtidigt så står det på såhär på deras hemsida "men även gruppens utveckling spelar en roll ". Förstår självklart att det beror på vilken skola man går i men har du någonsin känt att du inte har kunnat jobba i den takt du vill pga att du går i en AS klass?
jauntz
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2010-05-06

Inläggav cognitive delight » 2010-05-08 22:07:04

jauntz skrev:För att klargöra lite så är det inte frågan om jag borde gå i en AS klass eller inte då det redan är bestämt att jag skall börja med en AS klass. Kommer sedan att "slussas ut" i den vanliga skolan (om allt går bra) så att steget från grundskolan till gymnasiet inte blir för stort.

Vad menar ni med "muppverksamhet" och "NT:s"?

"NT:s" (= neurotypiska), och nu menar jag inte i relation till lingvistik, utan neurologiskt typiska, eller vanliga, då.
cognitive delight
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2009-03-10

Inläggav Paterrior94 » 2010-05-11 12:31:13

Jag har lätt asperger, men har valt att börja på samma som du ändå, eftersom att jag har blivit mobbad i skolan förr så behöver i alla fall jag gå mellan den normala klassen och asperger, vilket jag tror skall gå utmärkt.

Sitter i samma sits som du kan man säga.
Paterrior94
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Vid Göteborg

Inläggav jauntz » 2010-05-12 16:28:48

Paterrior94 skrev:Jag har lätt asperger, men har valt att börja på samma som du ändå, eftersom att jag har blivit mobbad i skolan förr så behöver i alla fall jag gå mellan den normala klassen och asperger, vilket jag tror skall gå utmärkt.

Sitter i samma sits som du kan man säga.


Får önska dig lycka till då! Man kan ju inte göra mer än att hoppas att allt går bra :)
jauntz
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2010-05-06

Inläggav cognitive delight » 2010-05-12 18:12:14

Hur ser studieupplägget ut i en Aspieklass? Jag kan tänka mig att det är väldigt individuellt, upp till var och ens studietakt och specialintressen?
cognitive delight
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2009-03-10

Inläggav vallesmamma » 2010-05-12 18:18:42

Tänk om sådant fanns på min tid! Jag fyller 36 år. Var jämt mobbad och utfryst, hoppade av gymnasiet, orkade inte alls med en vanlig klass.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in