Medicin mot tics och/eller värk?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Medicin mot tics och/eller värk?

Inläggav pH » 2010-05-10 18:52:04

Har du eller har du haft medicin mot tics och/eller värk?
Har det fungerat bra eller mindre bra? Finns det något du gillar? Något du ogillar? Något att tänka på? Berätta!

Erfarenheter och tankar skulle jag gärna vilja ha. Tack!
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav pH » 2010-05-11 19:00:54

Tråden har blivit läst, men inga svar. Funderar på om det betyder att människor här inte har tics, om de har men inte medicinerar eller om frågan är luddig, oklar eller ointressant.

Jag har tics och neuropat smärta (som tros bero på en kombo av ticsen och en orelaterad (?) sjukdom jag har). Det är på tal att jag skall få testa nya medz som skall dämpa både smärta och tics. De som hittils nämnts är gabapentin och lyrica. Lyrica har det skrivits en del om, men inte som behandling mot tics. Gabapentin har jag inte sett nämnt.

Båda verkar vara rävgift. Samtliga de symptom som det är tänkt att medzen skall angripa finns angivna som potentiella biverkningar, tillsammans med ytterligare märkliga eller skrämmande möjliga biverkningar.

Jag vill gärna må bättre, men är samtidigt rädd att pröva något som kanske får mig att må sämre. Jag är orolig och vet inte vad som är de kloka tankarna här. Skall jag våga pröva för att ha chansen till högre livskvalitet, eller är det bättre att inte utsätta mig för risken att må sämre?

Känner mig så villrådig. Snälla någon...
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Truly » 2010-05-11 22:20:11

Nej, jag har inga tics. Men jag har en hel del värk. Många värktabletter har det blivit genom åren:

Alvedon, Ipren, Voltaren, Treo, Naproxen, Diklofenax, Tiparol, Morfin och Kortison.
Ingen (utom morfin) hjälper helt mot värken, men något bättre blir det ju.

Bäst är nog kombinationen av Pronaxen (antiinflammatorisk värktablett) + kortison, i mitt fall.


Jag käkar även den potentiellt farliga medicinen Prepulcid som kräver licens eftersom så många dödsfall har rapporterats runt om i världen. Och JA, jag är nog en komplett galning egentligen för jag trycker bara i mig skiten och hoppas jag mår bättre. :? :D
Och bättre mår jag, men helt bra blir det ju såklart aldrig.

De medicinerna du tar upp har jag tyvärr inte ens hört talats om. Men kan du inte testa dem ett tag? Mår du sämre av dem så kan du ju sluta med dem, eller är de starkt beroendeframkallande?
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav pH » 2010-05-12 9:37:43

Prepulcid har jag aldrig hört talas om. De vanliga värktabletterna har jag prövat de flesta möjliga och omöjliga. De hjälper ju enbart mot symptomen och inte direkt mot orsakerna. Dessutom har jag blivit överkänslig, allergisk eller fått otäcka biverkningar, så jag har inte kunnat fortsätta med dem. Kan nu endast ta paracetamol utan att reagera kraftigt, och det är ungefär lika effektivt som att pissa på en majbrasa...

Har även muskelavslappnande, vilket tillför något litet. Har fått pröva olika antidepp som sägs vara bra mot värk och tics, effekten har uteblivit men inte biverkningarna. :cry:

Jag känner mig mycket oroad att pröva något nytt samtidigt som jag vill må lite bättre och kanske få någon ork. Samtidigt verkar jag vara mycket benägen till biverkningar, och de biverkningar dessa preparat har skrämmer mig. Särskilt de som handlar om personlighetsförändring, störd verklighetsuppfattning och självskadebeteende, och även de som rör bestående skador på kroppens organ.

Jag har mycket problem av mina tics och den värk och trötthet de för med sig, men vet samtidigt inte om problemen är så stora att det är värt att ta risken. Det är en avvägningsfråga naturligtvis, men jag har svårt att veta hur. Det är också mycket svårt att få vettiga råd från läkare, eftersom kombinationen av mina medicinska svårigheter är så ovanlig att ingen egentligen tycks varken ha kunskap eller ansvar.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Återgå till Aspergare och vården



Logga in