Neanderthalare är vi allihopa!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav rdos » 2010-05-08 16:19:03

Inger skrev:Inte enligt rdos, eftersom afrikaner så sällan gör Aspie-quiz.


Inte afrikaner, utan afroamerikaner, annars var det rätt.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Ganesh » 2010-05-08 20:35:48

Parvlon skrev:
ganesh skrev:Dessutom kan man ju fundera varför det bara är 1-4% gener det rör sig om.
Du menar som skiljer?

Jag uppfattade det som att de menade att >95 % av våra gener delas med neanderthalaren. Fast å andra sidan delar vi en hel del gener med grisar oxå. Jag har inte läst originalrapporten, eller övriga länkar i tråden. Tänkte göra det nån dag.


Det 1-4% vi har gemensamt med Neanderthalarna, enligt undersökningen.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav manne » 2010-05-08 21:00:29

någon som skulle vilja ha i hop det med denna kvinna då. :wink:

jag tycker att hon ser väldigt maskuline ut undra om alla dem såg så maskulina ut.?
fast man kan kanske sminka upp dem och duscha dem och så.?

Bild

ps i boken eller böckerna (grottbjörnes folk) så kallas de i folkmun för plattskallar och betraktas som djuriska och väldigt vilda av sig av de andra.

kanske de såg ut så här??

Bild

Bild
manne
 
Inlägg: 18452
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav rdos » 2010-05-08 21:17:24

Nej, det var 99,7% (eller något ditåt).
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Manar » 2010-05-08 22:35:44

manne skrev:någon som skulle vilja ha i hop det med denna kvinna då. :wink:


Varför inte. Med ett bad, hårtvätt och en trevlig attityd så verkar hon rätt ok.
Jag har dejtat värre. :)
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Inläggav manne » 2010-05-08 22:41:50

Manar skrev:
manne skrev:någon som skulle vilja ha i hop det med denna kvinna då. :wink:


Varför inte. Med ett bad, hårtvätt och en trevlig attityd så verkar hon rätt ok.
Jag har dejtat värre. :)


Är inget fel med rasbladning men nackdelen är också att denna art är totalt utrotad nu till följd av rasblandning..?

så vi måste återskapa denna art klona fram dem med DNA och genetik igen.?

Med för mycket Folkblandning så riskerar väl vissa folk grupper att försvinna och gå under totalt också..??
Vill inte låta som en nazist nu men är det inte så?
manne
 
Inlägg: 18452
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Manar » 2010-05-08 23:09:33

manne skrev:
Manar skrev:
manne skrev:någon som skulle vilja ha i hop det med denna kvinna då. :wink:


Varför inte. Med ett bad, hårtvätt och en trevlig attityd så verkar hon rätt ok.
Jag har dejtat värre. :)


Är inget fel med rasbladning men nackdelen är också att denna art är totalt utrotad nu till följd av rasblandning..?

så vi måste återskapa denna art klona fram dem med DNA och genetik igen.?



Vad får dig att tro att jag skulle tycka det ? Jag sa bara att hon såg ok ut.
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Inläggav manne » 2010-05-08 23:29:15

Manar skrev:
manne skrev:
Manar skrev:
manne skrev:någon som skulle vilja ha i hop det med denna kvinna då. :wink:


Varför inte. Med ett bad, hårtvätt och en trevlig attityd så verkar hon rätt ok.
Jag har dejtat värre. :)


Är inget fel med rasbladning men nackdelen är också att denna art är totalt utrotad nu till följd av rasblandning..?

så vi måste återskapa denna art klona fram dem med DNA och genetik igen.?


Vad får dig att tro att jag skulle tycka det ? Jag sa bara att hon såg ok ut.


Men när du väl får henne till sängen så lär väl hon bitas och rivas.??
manne
 
Inlägg: 18452
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav lasseivägen » 2010-05-08 23:40:56

^---^
Läste ett inlägg här på forumet om nån som träffat en tjej som bet och rev. Så det fins nog en del neandertalgener kvar.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav carl » 2010-05-08 23:48:01

manne skrev:
Manar skrev:
manne skrev:någon som skulle vilja ha i hop det med denna kvinna då. :wink:


Varför inte. Med ett bad, hårtvätt och en trevlig attityd så verkar hon rätt ok.
Jag har dejtat värre. :)


Är inget fel med rasbladning men nackdelen är också att denna art är totalt utrotad nu till följd av rasblandning..?

så vi måste återskapa denna art klona fram dem med DNA och genetik igen.?

Med för mycket Folkblandning så riskerar väl vissa folk grupper att försvinna och gå under totalt också..??
Vill inte låta som en nazist nu men är det inte så?


Du blandar ihop ras och och art.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Manar » 2010-05-08 23:50:20

manne skrev:
Manar skrev:
manne skrev:
Manar skrev:
manne skrev:någon som skulle vilja ha i hop det med denna kvinna då. :wink:


Varför inte. Med ett bad, hårtvätt och en trevlig attityd så verkar hon rätt ok.
Jag har dejtat värre. :)


Är inget fel med rasbladning men nackdelen är också att denna art är totalt utrotad nu till följd av rasblandning..?

så vi måste återskapa denna art klona fram dem med DNA och genetik igen.?


Vad får dig att tro att jag skulle tycka det ? Jag sa bara att hon såg ok ut.


Men när du väl får henne till sängen så lär väl hon bitas och rivas.??


Varför då ?
Har du någon forskning som bevisar att neandertalare var mer benägna att bitas och rivas i sängen ?
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Inläggav Alien » 2010-05-09 4:01:47

carl skrev:är inte ett krav på en art att man inte ska kunna ge upphov till en avkomma som är fertil med en annan art?

Det är ju visserligen spännande.. enligt analyserna så ska det alltså ha gjorts endast en gång också.. dvs neanderthalarna dog inte ut av att vi blandade in oss i dem som en teori gick ut på.


Kanske både neanderthalare och homo sapiens är underarter av arten människa?
Man delar upp en art i underarter när arten innehåller separata evolutionära utvecklingslinjer. Det vill säga att olika populationer av samma art är åtskilda så att det uppkommer genetiska skillnader mellan populationerna, men där skillnaderna inte är större än att en hane och en hona från var sin underart fortfarande kan få fertil avkomma. Åtskillnaden av populationerna är ofta av geografisk eller ekologisk karaktär som exempelvis ett hav eller en öken.


Om de är olika arter så kan inte avkomman vara fertil. Fast givetvis är det inte så enkelt, ibland kan honorna men inte hanarna vara fertila. Som mellan lejon och tiger:
Liger är resultatet av korsningen emellan en lejonhane och en tigerhona. Den ser ut som ett stort lejon med svaga ränder. Vissa hanar kan få en gles man. Det har uppskattats att en liger kan väga över 630 kg. Ligern är den vanligaste hybridsorten och den mest kontroversiella. Liger är också känd under namnet lejon–tiger-mula. Ligern har en livslängd på cirka 20 år. Anledningen till att en liger blir så stor är att generna som styr och bromsar växten finns hos lejonhonan och tigerhanen. Ligern har därför inga gener som begränsar och håller tillbaka tillväxten på kroppen. Därför blir den störst av alla nu levande kattdjur.

Tigon är resultatet av en tigerhane och en lejonhona. Den är inte lika vanlig som ligern. På grund av kombinerad genetik är en vuxen tigon mindre än både tiger och lejon.

Tiger–lejon-hybrider förekommer inte i det vilda eftersom tigrar och lejon har olika beteenden och lever under skilda förhållanden.

Fertilitet och avel
Hanarna är i allmänhet sterila medan honorna är fertila. De kan bli parade med någon av sina föräldrars ras eller någon annan stor katt. Numera sker nästan ingen avel för att skapa hybrider eftersom de flesta stora kattdjuren är utrotningshotade. Det enda undantaget är ligrar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lejonhybrid

Teori: Flickorna som föddes vid parning mellan neanderthalare och homo sapiens blev fertila men inte pojkarna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46168
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav rdos » 2010-05-09 8:46:42

Tiger–lejon-hybrider förekommer inte i det vilda eftersom tigrar och lejon har olika beteenden och lever under skilda förhållanden.


Detta är nog det viktigaste i sammanhanget.

Alien skrev:Teori: Flickorna som föddes vid parning mellan neanderthalare och homo sapiens blev fertila men inte pojkarna.


Men det spelar ju ingen roll vilket kön avkomman har!

Enligt Pääbo så förekom inget genflöde till neandertal, bara till moderna människan. Då är antagligen Mannes bild av en neandertaltjej helt oväsentlig eftersom det var vår arts kvinnor som vänsterprasslade med neandertalsmän. Vad han borde visat är en stor, kraftig karl med neandertalsdrag, och frågat om någon tjej skulle visat intresse. :wink:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2010-05-09 8:51:56

Manar skrev:Varför då ?
Har du någon forskning som bevisar att neandertalare var mer benägna att bitas och rivas i sängen ?


Behövs inte. Det finns forskning som säger att det bara var moderna människor som hade könsuppdelade grupper. Därför fanns det knappast några möjligheter varken för vänsterprassel, eller att kidnappa en av deras tjejer för att föra hem till sin stam. De som försökte skulle helt enkelt blivit ihjälslagna, och då blir det ingen överföring av DNA. :wink:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2010-05-09 11:00:50

rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Zombie » 2010-05-09 11:59:47

rdos skrev:Det finns forskning som säger att det bara var moderna människor som hade könsuppdelade grupper.

Vilken?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Alien » 2010-05-09 13:29:11

Idag läser jag Karin Bojs krönika i DN och ser att hon har samma teori som jag:
Svante Pääbo vill inte spekulera om neandertalaren var av manligt eller kvinnligt kön. Men jag tror personligen att det handlade om manliga neandertalare och kvinnor från människoflocken.
För det första har forskarna inte kunnat hitta något neandertal-dna i den del av arvsmassan som kommit från de så kallade mitokondrierna, som bara ärvs på mödernet.
För det andra var neandertalare fysiskt starkare än människor. Det skulle vara lätt för en neandertalman att våldta en människokvinna.
(DN 2010-05-09 Krönika vetenskap)

Hennes version är att neandertalare och nyinvandrade homo sapiens bor i grottor bredvid varandra i nuvarande Israel. De unga kvinnorna är rädda för neandertalmännen, men de måste ändå gå ut för att samla örter, nötter, rötter och ägg. Ibland blir de överfallna och våldtagna av neandertalmän.
Det leder ganska sällan till graviditet eftersom arvsmassan är så pass olika. Men vid något enstaka eller några få tillfällen föds livskraftiga barn. De är fysiskt starka och klarar sig riktigt bra i människoflocken. Så småningom får de egna barn.


Ett trevligare scenario är att neandertalare och homo sapiens träffades, fattade tycke för varandra och flyttade ihop. (Grabben från grottan bredvid.) Eller Romeo-och-Julia-scenariot: De blir kära men ingen av deras flockar accepterar den andra sorten. Så kvinnan får stanna i sin egen flock och barnet växer upp där.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46168
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav carl » 2010-05-09 14:03:44

Alien skrev:Kanske både neanderthalare och homo sapiens är [WikiSve]underarter[/WikiSve] av arten människa?


Njae vad jag förstår så tillhör de båda släktet Homo.
Jag inser att det finns en problematik i definitionen av arter. Dock var min bakomliggande fundering: hur stor skillnad det egentligen var på de två arterna om de kunde ge upphov till en fertil avkomma.
En förklaring till att delen av neandertalgener i mänskliga genomet är så litet kan ju vara att chansen för fertilitet var så fruktansvärd liten. En annan att lusten till parning dem emellan var fruktansvärt liten.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav rdos » 2010-05-09 14:53:00

Zombie skrev:
rdos skrev:Det finns forskning som säger att det bara var moderna människor som hade könsuppdelade grupper.

Vilken?


Ditt problem att du inte hänger med. Sök lite på nätet så hittar du säkert de artiklar som beskriver "rodeo-skador" hos kvinnor. :roll:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2010-05-09 14:55:45

carl skrev:En annan att lusten till parning dem emellan var fruktansvärt liten.


I supplementet till artikeln så diskuteras att det fanns tre olika gener som har betydelse för huden (kanske även för hår) som var "ancestral" hos neandertal, men inte hos moderna människan. Kanske detta har en del med parning att göra??
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2010-05-09 14:59:12

Alien skrev:Idag läser jag Karin Bojs krönika i DN och ser att hon har samma teori som jag:
Svante Pääbo vill inte spekulera om neandertalaren var av manligt eller kvinnligt kön. Men jag tror personligen att det handlade om manliga neandertalare och kvinnor från människoflocken.
För det första har forskarna inte kunnat hitta något neandertal-dna i den del av arvsmassan som kommit från de så kallade mitokondrierna, som bara ärvs på mödernet.
För det andra var neandertalare fysiskt starkare än människor. Det skulle vara lätt för en neandertalman att våldta en människokvinna.
(DN 2010-05-09 Krönika vetenskap)


Precis min åsikt.

Alien skrev:Hennes version är att neandertalare och nyinvandrade homo sapiens bor i grottor bredvid varandra i nuvarande Israel. De unga kvinnorna är rädda för neandertalmännen, men de måste ändå gå ut för att samla örter, nötter, rötter och ägg. Ibland blir de överfallna och våldtagna av neandertalmän.


Varför allt detta våld? Det är ju välkänt än idag att kvinnor har en preferens för män med muskler, vilket ju neandertalkillarna verkligen hade. De behövde knappast våldta någon.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Zombie » 2010-05-09 15:04:38

rdos skrev:Ditt problem att du inte hänger med. [...] :roll:

1. Det gör inte de flesta som inte råkar ha din mångfaldigt normala arbetskapacitet plus hängivenhet för just den här aspekten av just det här ämnet som specialintresse. :evil:

2. Gör man anspråk på att vara vetenskapare så påstår man inte sådant som att "forskning säger" på en central punkt utan att belägga det. Du hade utmärkt väl kunnat ge länken eller länkarna, punkt, eller till och med sökordet, utan att mucka gräl.
Senast redigerad av Zombie 2010-05-09 15:17:04, redigerad totalt 3 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav manne » 2010-05-09 15:12:26

rdos skrev:
Alien skrev:Idag läser jag Karin Bojs krönika i DN och ser att hon har samma teori som jag:
Svante Pääbo vill inte spekulera om neandertalaren var av manligt eller kvinnligt kön. Men jag tror personligen att det handlade om manliga neandertalare och kvinnor från människoflocken.
För det första har forskarna inte kunnat hitta något neandertal-dna i den del av arvsmassan som kommit från de så kallade mitokondrierna, som bara ärvs på mödernet.
För det andra var neandertalare fysiskt starkare än människor. Det skulle vara lätt för en neandertalman att våldta en människokvinna.
(DN 2010-05-09 Krönika vetenskap)


Precis min åsikt.

Alien skrev:Hennes version är att neandertalare och nyinvandrade homo sapiens bor i grottor bredvid varandra i nuvarande Israel. De unga kvinnorna är rädda för neandertalmännen, men de måste ändå gå ut för att samla örter, nötter, rötter och ägg. Ibland blir de överfallna och våldtagna av neandertalmän.


Varför allt detta våld? Det är ju välkänt än idag att kvinnor har en preferens för män med muskler, vilket ju neandertalkillarna verkligen hade. De behövde knappast våldta någon.


Ja men om neandertalarna var mera ökända för att våldta kvinnor så lär väl ingen nuvarande kvinna vilja ha en sådan.??

Bild

eller är det någon kvinna som vill ha ett sådant här bärsärk till man?
manne
 
Inlägg: 18452
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2010-05-09 15:14:09

rdos skrev:
Alien skrev:Idag läser jag Karin Bojs krönika i DN och ser att hon har samma teori som jag:
Svante Pääbo vill inte spekulera om neandertalaren var av manligt eller kvinnligt kön. Men jag tror personligen att det handlade om manliga neandertalare och kvinnor från människoflocken.
För det första har forskarna inte kunnat hitta något neandertal-dna i den del av arvsmassan som kommit från de så kallade mitokondrierna, som bara ärvs på mödernet.
För det andra var neandertalare fysiskt starkare än människor. Det skulle vara lätt för en neandertalman att våldta en människokvinna.
(DN 2010-05-09 Krönika vetenskap)


Precis min åsikt.

Alien skrev:Hennes version är att neandertalare och nyinvandrade homo sapiens bor i grottor bredvid varandra i nuvarande Israel. De unga kvinnorna är rädda för neandertalmännen, men de måste ändå gå ut för att samla örter, nötter, rötter och ägg. Ibland blir de överfallna och våldtagna av neandertalmän.


Varför allt detta våld? Det är ju välkänt än idag att kvinnor har en preferens för män med muskler, vilket ju neandertalkillarna verkligen hade. De behövde knappast våldta någon.


Mera muskler så de alla såg ut som stora tyngdlyftare då.?
manne
 
Inlägg: 18452
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in