Aspergerartikel i Expressen

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aspergerartikel i Expressen

Inläggav KrigarSjäl » 2010-05-03 16:49:42

KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Miche » 2010-05-03 17:18:42

Suck, slarvig stavning som vanligt...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav KrigarSjäl » 2010-05-03 17:21:41

Jovisst, men i övrigt är det en bra artikel tycker jag. Agneta verkar vara en skön människa som gör en stor insats.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Inger » 2010-05-03 18:11:53

Jag har också högertummen överst men jag är inte någon typisk vänsterhjärna för det.

Inte följt bondesåpan, bara några enstaka avsnitt av minns-inte-vilken-säsong. Men då var det en jätteaspig bonde som hade en mini-dejt med en hyfsat aspig tjej. Ingen aning om hur de gick för dem.

Men bra att hon går ut och sprider kunskap om AS, även om man önskar att de som gör sig till talesmän för aspergare kunde nyansera sig lite och inte tala i så absoluta termer som de flesta verkar göra.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Savanten Svante » 2010-05-03 20:43:47

Dom hade ingen bild på aspiesmileyn! *upprörd*


Men bortsett från en och annan "asbergare" så gillar jag artikeln!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Akira » 2010-05-03 21:12:21

I Silicon valley kryllar det av aspergare.... Det gör det på hembygdsgårdar och släktforskningscentra också. Är du 15 och gillar dragspel? Aspie!
Akira
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-11-24
Ort: Växjö

Inläggav Miche » 2010-05-03 21:30:41

KrigarSjäl skrev:Agneta verkar vara en skön människa som gör en stor insats.

Vi (jag och min fästmö) träffade Agneta på Aspergercenter i Stockholm när hon var där för att informera föräldrar till Aspergerbarn!

Mycket trevlig person!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Zombie » 2010-05-03 21:36:37

Har inte orkat igenom artikeln än, men av faktarutorna var den om AS från Attention riktigt bra och modern; "Kända asbergare" nedanför är däremot på lägre veckotidningsnivå, rent vilseledande i sin framställning av spekulationer som fakta och litet förvånande i urvalet även som spekulationer betraktat.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Zombie » 2010-05-03 22:33:25

Inger skrev:Men bra att hon går ut och sprider kunskap om AS, även om man önskar att de som gör sig till talesmän för aspergare kunde nyansera sig lite och inte tala i så absoluta termer som de flesta verkar göra.

Jo, så sannerligen. Dert börjar jag bli djävligt rejält less på vid det här laget.

Tråkigt att behöva säga så om folk som idealistiskt har tagit på sig en svår och viktig uppgift, som verkar för det allra mesta göra ett väldigt bra jobb med att förklara sig själva och dem som fungerar ungefär som de och som ofta verkar klart trevliga också.

Men min slutsats måste tyvärr bli att vår dåliga generaliseringsförmåga ger farliga slagsidor åt vårt missionerande om oss själva och att var och en som vill missionera eller lära upp missionärer borde specialdrillas för att kompensera det.

(Nej, att bara bli flera skulle bara hjälpa marginellt, de flesta går inte på så många föredrag/läser inte så många artiklar; och att gå ut och missionera själv är inte så enkelt att alla kan det.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Pemer » 2010-05-03 23:39:48

Mycket medhåll där.

Mycket nyfiken på om mina kommentarer kommer att bli kvar nu. Blir mycket fundersam över vart de två första tog vägen, de kom omedelbart upp, men var sedan borta igen efter några få sekunder respektive efter ca en halv minut. Högst. Hoppas verkligen det var teknikfel!!!

Sedan undrar jag vad det är för attitydambassadörer regeringen har utsett? I vilket sammanhang då? När? Hur? Var? Var kom detta ifrån? Någon som hört talas om detta???
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Savanten Svante » 2010-05-03 23:47:34

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Noli » 2010-05-04 0:18:00

Jag läste artikeln, det var intressant tycker jag. Jag såg henne i "Bonde söker fru" i höstas.

Det här med att gå sin egen väg, tycker jag är intressant eftersom jag själv gärna går min egen väg för att jag inte vill vara som alla andra.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav AAA » 2010-05-05 9:27:11

Jag är som hon, precis. Identifikation!
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav barracuber » 2010-05-06 12:27:49

Pemer skrev:Sedan undrar jag vad det är för attitydambassadörer regeringen har utsett? I vilket sammanhang då? När? Hur? Var? Var kom detta ifrån? Någon som hört talas om detta???


<a target="_blank" href="http://www.socialpsykiatri.se/index.php/attityduppdraget/54-attityduppdraget/192-120-attitydambassadoerer-aer-hittills-utbildade">120 Attitydambassadörer är hittills utbildade</a>

Och verkar hänga ihop med Hägglunds satsning också:
<a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/vi-ska-forandra-attityden-till-alla-som-ar-psykiskt-sjuka-t12526.html?highlight=attityden">”Vi ska förändra attityden till alla som är psykiskt sjuka”</a>
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Pemer » 2010-05-06 14:57:18

Ja, jag såg det, när den tråden dök upp nybumpad lite senare samma dag eller nästa. Märkligt att jag inte reagerade mer på den, och försökte hitta information. Det hade inte varit helt fel att bli en sådan där ambassadör, det hade legat ovanligt i linje med mitt stora intresse att nå ut, och det verkar ju kampanjen hjälpa alla dessa ofantligt med. Dessutom är det visst Attention enbart som har kommit in som förening på området som alla faktarutor om Asperger hänvisar till i anslutning till artiklar om just aspergare. Det är ju i sådana sammanhang det verkligen borde vara OA som syns.

Jag är den som missar alla tillfällen, det verkar nästan gå troll i det. De gånger något är på tal rinner det ut i sanden, och den gång jag snackade med en journalist jag kände och hon kom hem och gjorde en intervju med mig till lokaltidningen hon skrev för gick den i konkurs och upphörde lagom innan intervjun hann publiceras... :lol:

Jag tycker ändå jag har en av de mer sanslösa historierna att berätta om hur illa livet kan gå när man är sådan som vi och det inte syns utåt, parat med mycket insikt om var skillnaderna mellan "normal" och NPF ligger och skulle kunna paketera en ganska aptitlig föreläsningsbuffé som skulle kunna lyfta på en del ögonbryn.

Jag ska försöka köra en runda till med några sådana företag som förmedlar föreläsare, och försöka öppna ögonen på dem att det inte bara handlar helt statiskt om att ha någon eller några med AS respektive ADHD eller båda som kan gå ut och berätta vad det är, utan att det finns oerhört många delämnen inom området, och att just jag nog faktiskt skulle kunna tillföra mycket inom lite nya sådana delämnen som kanske inga andra har varit ute och pratat om tidigare. Min favoritföreläsning på området skulle kunna heta exempelvis "Vem sjutton är egentligen normal..."
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Miche » 2010-05-06 15:08:46

Jag har just skrivit ett mail och frågat om det är möjligt att bli attitydambassadör!

Gör det du med!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-06 15:11:53

Pemer skrev:Jag är den som missar alla tillfällen, det verkar nästan gå troll i det. De gånger något är på tal rinner det ut i sanden, och den gång jag snackade med en journalist jag kände och hon kom hem och gjorde en intervju med mig till lokaltidningen hon skrev för gick den i konkurs och upphörde lagom innan intervjun hann publiceras... :lol:

Hah! Det låter som sådant jag råkar ut för.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Pemer » 2010-05-06 15:27:52

Nej, jag hittade info om det innan jag hann skicka något sådant mail:

Hur blir man ambassadör?
Våra ambassadörer har egna erfarenheter av psykisk funktionsnedsättning eller psykisk sjukdom. Vi har för närvarande tyvärr inte möjlighet att ta emot fler.


http://www.hjarnkoll.org/Hur-kan-du-bid ... sadorerna/

Däremot mailade jag just om att få in OA på ett hörn med länk på deras informationssida om Aspergers syndrom.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2010-05-06 15:30:35

Bror Duktig skrev:
Pemer skrev:Jag är den som missar alla tillfällen, det verkar nästan gå troll i det. De gånger något är på tal rinner det ut i sanden, och den gång jag snackade med en journalist jag kände och hon kom hem och gjorde en intervju med mig till lokaltidningen hon skrev för gick den i konkurs och upphörde lagom innan intervjun hann publiceras... :lol:

Hah! Det låter som sådant jag råkar ut för.


När jag skulle börja försöka intala mig att allt är en fråga om min egen attityd och börja se det positiva som hände och för sakens skull genas bokade biljett till nästa gång Mia Törnblom skulle snacka i Stockholm blev det genast så att jag köpte och betalade för en biljett, som inte skulle kunna returneras. Sedan visade det sig krocka med annat så att jag inte kunde gå. Tack för kaffet! Livet motbevisade min tes direkt! :lol:
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-06 15:37:21

Pemer skrev:
Bror Duktig skrev:
Pemer skrev:Jag är den som missar alla tillfällen, det verkar nästan gå troll i det. De gånger något är på tal rinner det ut i sanden, och den gång jag snackade med en journalist jag kände och hon kom hem och gjorde en intervju med mig till lokaltidningen hon skrev för gick den i konkurs och upphörde lagom innan intervjun hann publiceras... :lol:

Hah! Det låter som sådant jag råkar ut för.


När jag skulle börja försöka intala mig att allt är en fråga om min egen attityd och börja se det positiva som hände och för sakens skull genas bokade biljett till nästa gång Mia Törnblom skulle snacka i Stockholm blev det genast så att jag köpte och betalade för en biljett, som inte skulle kunna returneras. Sedan visade det sig krocka med annat så att jag inte kunde gå. Tack för kaffet! Livet motbevisade min tes direkt! :lol:

Ibland undrar jag om jag borde tro på sådant som "ödet" att jag har otur helt enkelt.

Bara en sådan enkel sak som spel, spelade binglolotto varje helg (1-3 lotter) i 5 år, vann 100 kr.

Åker jag i god tid till saker = inga hinder, kommer skittidigt och får vänta.

Åker lite senare för att slippa vänta = traktorer och olyckor på vägarna.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-06 15:38:26

En gång förde jag statistik över vilken sida som kom upp på text-TV, vilken delsida. Jag ville se en viss sida och tyckte att jag alltid kom på sämsta sidan och fick vänta. Att föra statistik över det, visade att jag oftast kom på sidan direkt efter den jag skulle se, och alltså fick vänta längst. Minst ofta kom jag på sidan jag ville se.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav carl » 2010-05-06 15:42:08

Bror Duktig skrev:Bara en sådan enkel sak som spel, spelade binglolotto varje helg (1-3 lotter) i 5 år, vann 100 kr.

Åker jag i god tid till saker = inga hinder, kommer skittidigt och får vänta.

Åker lite senare för att slippa vänta = traktorer och olyckor på vägarna.


Haha.. jag känner så igen mig :D
Jag tror inte heller på något negativt otur mer än normalt. Dock har mina försök att bli fast av speljävulen på bl.a. trisslotter blivit så totalt krossat av ständiga förluster. Vinst på var fjärde lott, my ass!
Dålig gambler är jag verkligen.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-06 15:44:33

carl skrev:
Bror Duktig skrev:Bara en sådan enkel sak som spel, spelade binglolotto varje helg (1-3 lotter) i 5 år, vann 100 kr.

Åker jag i god tid till saker = inga hinder, kommer skittidigt och får vänta.

Åker lite senare för att slippa vänta = traktorer och olyckor på vägarna.


Haha.. jag känner så igen mig :D
Jag tror inte heller på något negativt otur mer än normalt. Dock har mina försök att bli fast av speljävulen på bl.a. trisslotter blivit så totalt krossat av ständiga förluster. Vinst på var fjärde lott, my ass!
Dålig gambler är jag verkligen.

Ska det verkligen vara vinst på var fjärde lott?

Jag spelade måltipset i flera år också, vann ingenting.

Men min bror (jag tror han är Alexander Lukas) spelade EN lottorad och vann. Sedan köpte han EN bingolott, och vann BÅDE 100 kr OCH 500 kr på den.

På lyckohjul vann han också jämt, pappa spenderade över 100 kr för att jag skulle få en liten vinst också. Brorsan fick stjärnvinst på en satsning.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in