"Antidepressiva skadar och dödar nyfödda."

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

"Antidepressiva skadar och dödar nyfödda."

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-02 14:31:26

http://www.kmr.nu/pressrelease/2010/02_ ... abbats.htm
GSK har redan gått med på förlikning i 10 fall med missbildade barn. Bolagen vill helst söka förlikning då man undviker uppmärksammad dom i fallet.Men det första fallet som gick ända till domstolsbeslut avslutades dock med att juryn i Philadelphia fann att GSK ”försumligen underlåtit att varna” läkaren, som behandlade det drabbade barnets mor under graviditeten, för riskerna med Paxil/Seroxat. Juryn tilldelade familjen 2,5 miljoner dollar i skadestånd. Barnet hade fötts med tre hjärtfel.

Att antidepressiva medel skadar foster råder det ingen tvekan om längre. Enligt en studie som nyligen presenterade i British Medical Journal (BMJ) så fördubblas riskerna för kvinnor som tar vissa antidepressiva medel att deras barn föds med hjärtfel. Riskerna flerdubblades (<300 procent) om mödrarna tog mer än ett enda antidepressivt medel. Vissa medel ökar riskerna mer än andra. Detta är inte den enda studien som kopplar ihop SSRI-medel till missbildade barn.

I den första fällande domen kom det upp bevis för att GSK undanhållit studier som visade riskerna med Paxil/Seroxat.


Jag undrar när det kommer komma fram att dessa preparat skadar hjärnan hos vuxna. Eftersom det inte är bebisar, och man inte dör, så lär det ta tid.

Och mörkertal brukar vara stora.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav junkandshit » 2010-05-02 14:57:28

junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Inläggav Lakrits » 2010-05-02 15:00:45

Kommittén för mänskliga rättigheter är en organisation inom den exceptionellt psykiatrihatande Scientologikyrkan. De är lika opartiska i den här frågan, som Jan Myrdal är i frågan om Pol Pots gärningar i Kambodja/Kampuchea. Men jag skall ändå göra en plus/minus-lista över fördelar och nackdelar med att äta antidepressiva.

Att äta antidepressiva:
+ Jag fungerar bättre och mår bättre.
- Jag vet inte hur långvarigt bruk påverkar min hjärna eller om jag kommer att dö i förtid som en följd av mitt medicinerande.

Att inte äta antidepressiva: (i mitt fall att sluta äta dem)
+ Jag undviker att drabbas av ev. hjärnskador till följd av mitt medicinerande.
- Jag dör i förtid p.g.a. kvävning eller blodförlust. "I förtid" innebär 1-2 veckor efter avslutad medicinering.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav MsTibbs » 2010-05-02 15:23:35

Sekt! Varning!

De vill också ta bort medicin från psykotiska, utan att de har något bättre att erbjuda så de inte skall bli sjuka igen. Vilket i princip alla blir...
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-02 15:32:59

Haha, det hade jag missat helt (Scientologer). Jag fick länken via ett annat forum, och har aldrig hört talas om KMR förut.

Men jag tror ändå inte att SSRI är ofarliga.

Frågan är då, för mig som inte orkar leta mer nu, skulle domen vara påhittad?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-02 15:37:48

Jag har slutat med SSRI och mår sämre än innan. Lätt för mig att säga att jag mår bättre med SSRI. Men jag mådde ju inte så här dåligt när jag började. Så vad har hänt?

Jag måste försöka genomleva detta helvete minst ett år i alla fall, och se om skiten går tillbaka. Jag borde ju kunna må som innan SSRI tycker jag.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav TheBoxSaysNo » 2010-05-02 15:45:57

jag tror inte heller ssri är helt ofarliga, men kanske inte så farliga som vissa påstår (?). Jag är mer misstänksam när det gäller hur de påverkar fostrets hjärna än eventuella skador hos vuxna.
Relevant artikel:
http://www.lakartidningen.se/old/conten ... 6_1181.pdf

När det gäller fördelar/nackdelar av min användning av ssri, tänker jag som Lakrits.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav TheBoxSaysNo » 2010-05-02 15:48:47

Bror Duktig skrev:Jag har slutat med SSRI och mår sämre än innan. Lätt för mig att säga att jag mår bättre med SSRI. Men jag mådde ju inte så här dåligt när jag började. Så vad har hänt?

Jag måste försöka genomleva detta helvete minst ett år i alla fall, och se om skiten går tillbaka. Jag borde ju kunna må som innan SSRI tycker jag.


vad jobbigt det låter :( Lycka till, Bror Duktig!

Kan det vara så att det har hänt andra saker i ditt liv som gör att du inte kan må som innan SSRI?

Undrar förresten själv om jag någonsin kommer att klara mig utan SSRI.
Och hur jag kommer att göra om/när jag blir gravid.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-02 15:57:05

Hur gjorde folk förr när de var deprimerade? Det verkar vara många nu som lever hela livet med SSRI.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Zombie » 2010-05-02 15:57:49

Bror Duktig skrev:Frågan är då, för mig som inte orkar leta mer nu, skulle domen vara påhittad?

Eller kan den vara äkta men tillfifflad t.ex. genom att käranden har Scientolog"kyrkan"s hela maskineri bakom sig, kanske försänkningar i domstolen &/el. dyl.? Sådant har jag läst om just om scientologerna, och vad jag vet är USA:s rättsväsende inte heller på långa vägar såpass relativt vattentätt som vårt.

Annars säger jag som Boxie: låter svårt och lycka till, BD!
Senast redigerad av Zombie 2010-05-02 16:00:12, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-02 15:58:44

TheBoxSaysNo skrev:Kan det vara så att det har hänt andra saker i ditt liv som gör att du inte kan må som innan SSRI?.

Vet inte. Kan, kan det ju alltid, så det är svårt att veta. Men jag var ju ändå inte helt ung när jag började med dem så jag borde varit relativt stabil i fråga om mognad.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav TheBoxSaysNo » 2010-05-02 16:02:20

Bror Duktig skrev:Hur gjorde folk förr när de var deprimerade? Det verkar vara många nu som lever hela livet med SSRI.


Jag har också undrat.
De kanske tog livet av sig eller höll på med mycket självdestruktiva saker.
Ungefär som jag levde innan ssri: självdestruktiv och med självmordstankar.

Men de kanske hade också andra sätt att ta hand om sig då; örter eller sådant...

Bror Duktig skrev:
TheBoxSaysNo skrev:Kan det vara så att det har hänt andra saker i ditt liv som gör att du inte kan må som innan SSRI?.

Vet inte. Kan, kan det ju alltid, så det är svårt att veta. Men jag var ju ändå inte helt ung när jag började med dem så jag borde varit relativt stabil i fråga om mognad.


Hoppas hjärtligt att det kommer att gå över och att du mår bättre snart. Ge inte upp!
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-02 16:10:24

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18754846
CONCLUSION: This study suggests a possible association between cardiovascular anomalies and first-trimester exposure to fluoxetine.


Hittade en annan undersökning där "Congenital heart disease" inte var associerat till SSRI.

Tittar man mer, så ser man undersökningar som visar både och, men det är lite olika vilka preparat eller vilka skador det handlar om.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-02 16:13:47

TheBoxSaysNo skrev:
Bror Duktig skrev:Hur gjorde folk förr när de var deprimerade? Det verkar vara många nu som lever hela livet med SSRI.


Jag har också undrat.
De kanske tog livet av sig eller höll på med mycket självdestruktiva saker.
Ungefär som jag levde innan ssri: självdestruktiv och med självmordstankar.

Men de kanske hade också andra sätt att ta hand om sig då; örter eller sådant...

De kanske kände en större mening med livet? Som samhället är nu för tiden, så är det som upplagt för att folk ska få lågt kasam.

Bror Duktig skrev:
TheBoxSaysNo skrev:Kan det vara så att det har hänt andra saker i ditt liv som gör att du inte kan må som innan SSRI?.

Vet inte. Kan, kan det ju alltid, så det är svårt att veta. Men jag var ju ändå inte helt ung när jag började med dem så jag borde varit relativt stabil i fråga om mognad.


Hoppas hjärtligt att det kommer att gå över och att du mår bättre snart. Ge inte upp!

Tack.

Jag tror att kanske insikten om hur sketet mitt liv är, kan ha gjort mig mer dåligt mående. Det handlar ju på intet sätt om depression som råkat drabba mig kanske. Det verkar konstigt att man ska medicinera bort socialt elände, oförmåga att försörja sig o.s.v., med antidepressiva.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Parvlon » 2010-05-02 16:29:34

Mina morföräldrar har båda dött p.ga hjärtfel, så jag är nöjd så länge jag slipper sån där skit som vissa påstår räddar deras liv om och om igen. Jag lever, trots att läkaren påstod att min hjärna är felkopplad och att jag lämnade honom med medicinen som annars hade gjort mig hel igen.

Helt bombsäker blir man tydligen när man käkar dem oxå, och jag föredrar att ha mitt kritiska jag i behåll. Sen så är det massor med annat som skiten förstör, t.ex fisklivet och fiskar är en oändligt nyttig resurs för människor. Skiter sig samhället hade man alltid kunnat dra till havet och fiska istället. Nu är det iofs rätt mycket överfiske osv men att övergå till plantering av fisk och att skita i resten är att tigga om problem. Rätt så nyligen hade de (media) väl något på tapeten om att de gjort en utredning om knarkets bieffekter i miljön. Skulle bara vara bra med en sån informationskampanj om läkemedel oxå. Visst, en och annan skulle nog gnällt att deras mediciner uppmärksammas på "fel" sätt, men vi som är kritiska blir kallade scientologer så nog kan de ta några smällar oxå.
Senast redigerad av Parvlon 2010-05-02 16:39:46, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Liljencroowna » 2010-05-02 16:38:32

Jag minns att jag mådde dåligt innan, men för ett år sedan när jag slutade med Sertralin en kort stund kände jag hela vågen av äckliga känslor som jag hade innan jag började med medicin. Fick börja igen, även om jag hade vant mig efter ett par veckor.

Tvångstankarna var värst. Fy tusan vad jobbigt jag hade det innan SSRI...
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav carl » 2010-05-02 17:34:06

Bror Duktig skrev:Hur gjorde folk förr när de var deprimerade? Det verkar vara många nu som lever hela livet med SSRI.


Jag har tänkt på det förut, men tanken återuppstod nu när det pratades en del om markservice från kvinnans sida.
Kvinnor har nog betytt mycket för att hålla uppe sjuka män. Hur kvinnor klarat sig däremot. Det vet jag inte.

Annars så tror jag nog mycket på hopp om salvation när det gäller medicinen. Jag trodde inte alls på medicinen när jag började med den och trots det kände jag att jag fick hjälp. Dock har jag aldrig fått nån halleluja friskhet utan det har bara tagit bort udden lite lite grann. Hjälper lite när man balanserar på en nål.
Ska man vara rädd för långvariga biverkningar så finns det många andra saker att vara rädd för.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-02 17:45:56

carl skrev:Ska man vara rädd för långvariga biverkningar så finns det många andra saker att vara rädd för.

Jag bekymrar mig om de sakerna också.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav TheBoxSaysNo » 2010-05-02 19:08:38

Bror Duktig skrev:
carl skrev:Ska man vara rädd för långvariga biverkningar så finns det många andra saker att vara rädd för.

Jag bekymrar mig om de sakerna också.


Jag känner igen mig. Det känns som att jag är född med en "oroar-mig-för-allt" hjärna.
:(
Det har tack och lov blivit bättre med SSRI och ett antal års psykolog/terapeut kontakt.

Ärligt talat, när det blir tungt, undrar jag varför människan ska lida av sådana skitsjukdomar som depressioner och psykoser (och en massa andra sjukdomar såklart).
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav Kahlokatt » 2010-05-02 21:51:41

"Att inte få antidepressiva skadar och dödar presumtiva föräldrar".
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav tveskägg » 2010-05-02 22:47:36

TheBoxSaysNo skrev:jag tror inte heller ssri är helt ofarliga, men kanske inte så farliga som vissa påstår (?). Jag är mer misstänksam när det gäller hur de påverkar fostrets hjärna än eventuella skador hos vuxna.
Relevant artikel:
http://www.lakartidningen.se/old/conten ... 6_1181.pdf


Läkartidningen är seg, den här "nyheten" har varit känd sen början av 80-talet:

In 1982 our laboratory proposed a new animal model of endogenous depression. The proposal was that in rats, neonatally administered clomipramine (CLI) will produce adult animals that model endogenous depression. We summarize here several tests of the validity of the model. Results were that after neonatal CLI, adult male rats showed behavioral abnormalities of the human disorder: decreased sexual, aggressive, and intracranial self-stimulation activities, as well as motor hyperactivity in a stressful situation. Preliminary evidence suggested that behavioral abnormalities in rats (sexual, aggressive, and motor) briefly treated with antidepressant treatments (imipramine, REM sleep deprivation) begin to normalize. Lastly, after neonatal CLI, the adult rats showed REM sleep abnormalities of endogenous depression, viz, low REM latency, frequent sleep onset REM periods, and abnormal temporal course of REM rebound after REM sleep deprivation. These results supported the hypothesis that in rats neonatal CLI produced adult animals that modelled endogenous depression.



<a href="http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0149-7634(05)80164-2" target="_blank">http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0149-7634(05)80164-2</a>
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Liljencroowna » 2010-05-02 22:48:39

Kahlokatt skrev:"Att inte få antidepressiva skadar och dödar presumtiva föräldrar".


Bra skrivet, Kahlokatt.
Håller med.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Savanten Svante » 2010-05-02 22:58:54

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=T7EEOMbBIO8[/youtube]

Scientologi orsakar hjärnskador..
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Kahlokatt » 2010-05-02 23:19:21

F.ö. anses Scientologkyrkan vara världens farligaste sekt (ej medräknat självmordssekter som Jim Jones-kyrkan).
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in