LSS sysselsättning = skit

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav KrigarSjäl » 2007-10-06 19:04:19

Thunderchild skrev:Det var förövrigt Sokrates (historiens första kända aspergare?) som myntade begreppet "fårskock" då han menade de som gör som alla andra utan att själva ta ställning.

Böjer man sig framåt säger Bäää och tar den i röven så tillhör man definitivt fårskocken.. :twisted:

Klockrent! :lol:
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:42:04, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav tahlia » 2007-10-06 20:14:07

Thunderchild skrev:Det var förövrigt Sokrates (historiens första kända aspergare?) som myntade begreppet "fårskock" då han menade de som gör som alla andra utan att själva ta ställning.

Böjer man sig framåt säger Bäää och tar den i röven så tillhör man definitivt fårskocken.. :twisted:


Det är skillnad på att ta ställning och att se till så man får sparken. Det finns olika sätt att tala om vad man tycker, och råkar man ha en chef så är det liksom hans sätt som gäller. Du har all rätt att säga vad du tycker, men självklart förväntas du sedan göra saker som han vill ha dem gjorda. Han har liksom betalt för att bestämma det, och det är också han som får ta ansvaret om det går åt pipan (vilket han också har betalt för).

Det var någon som nämnde dumhet, och helt ärligt så är det rätt korkat att ställa till med bråk eller börja käfta emot. För att inte tala om onödigt.

Sedan är det ju så att man aldrig kan vara säker på att man är så jäkla mycket bättre än alla andra att ens eget sätt alltid är det bästa. Då lär man vara rätt uppblåst. Jag brukar säga åt barnen att bara för att alla andra gör på ett visst sätt, så behöver det inte vara rätt. Det samma gäller åt andra hållet. Bara för att majoriteten gör på ett sätt, betyder inte att det är fel sätt.
Många gånger tror jag folk bara tycker om uppmärksamheten det ger att sticka ut också.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:42:04, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav ford » 2007-10-07 12:08:53

Efter att ha läst igenom denna tråd...

På en punkt håller jag faktiskt med forumets högerflygel:
jag vill inte betala för någon som inte vill jobba!

Däremot är jag övertygad om att de flesta som får stöd från samhället faktiskt är i behov av det, så istället för att sänka ersättningar så borde man jaga fuskare och latmaskar med blåslampa, som de gör i Danmark:

100% av lönen i ersättning, men de ser fantomen till att du försöker komma ut på arbetsmarknaden också (om du inte totalt saknar arbetsförmåga, och lönebidrag/anpassade arbetsplatser finns det gott om), och om du medvetet missköter dig på arbetsplatser är ersättningen = noll kronor per månad.

-Det systemet tycker jag att vi skulle haft i Sverige också! :evil:
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:42:04, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav ufo » 2007-10-07 12:20:52

ford skrev:Efter att ha läst igenom denna tråd...

På en punkt håller jag faktiskt med forumets högerflygel:
jag vill inte betala för någon som inte vill jobba!

Däremot är jag övertygad om att de flesta som får stöd från samhället faktiskt är i behov av det, så istället för att sänka ersättningar så borde man jaga fuskare och latmaskar med blåslampa, som de gör i Danmark:

100% av lönen i ersättning, men de ser fantomen till att du försöker komma ut på arbetsmarknaden också (om du inte totalt saknar arbetsförmåga, och lönebidrag/anpassade arbetsplatser finns det gott om), och om du medvetet missköter dig på arbetsplatser är ersättningen = noll kronor per månad.

-Det systemet tycker jag att vi skulle haft i Sverige också! :evil:


Kan bara citera:
"Det systemet tycker jag att vi skulle haft i Sverige också!"
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:42:04, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Pemer » 2007-10-07 12:35:58

ufo skrev:
ford skrev:Efter att ha läst igenom denna tråd...

På en punkt håller jag faktiskt med forumets högerflygel:
jag vill inte betala för någon som inte vill jobba!

Däremot är jag övertygad om att de flesta som får stöd från samhället faktiskt är i behov av det, så istället för att sänka ersättningar så borde man jaga fuskare och latmaskar med blåslampa, som de gör i Danmark:

100% av lönen i ersättning, men de ser fantomen till att du försöker komma ut på arbetsmarknaden också (om du inte totalt saknar arbetsförmåga, och lönebidrag/anpassade arbetsplatser finns det gott om), och om du medvetet missköter dig på arbetsplatser är ersättningen = noll kronor per månad.

-Det systemet tycker jag att vi skulle haft i Sverige också! :evil:


Kan bara citera:
"Det systemet tycker jag att vi skulle haft i Sverige också!"


Kan de i Danmark, borde man kunna i Sverige...

Fast vi har ju för många självutnämnda som ska sätta sig till doms över vilka som försöker man inte lyckas, och vilka som inte ens försöker...

Men hade vi ett system där sådant faktiskt avgjordes av kompetenta och seriösa bedömare kanske man skulle se lekmän sitta på extrema utlandsbaserade forum på nätet och kalla de flesta med funktionshinder för simulerande fuskare och myglare. I sådana fall skulle jag absolut sekundera ett sådant system.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:42:04, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav ufo » 2007-10-07 12:53:07

Pemer skrev:Men hade vi ett system där sådant faktiskt avgjordes av kompetenta och seriösa bedömare.

Det där är väl kärnan i hur all verksamhet ifrån staten skall skötas. Många ggr får man bara lita på läkaren som har alla secritessbelagda uppgifter.

Ett Ford-samhälle(Får jag kalla det så?) behöver ju inte vara 0% eller 100%. Själv mår jag utmärkt med mina 40% arbete nu i en övergångsperiod. Tror jag landar på 75% sedan.

Det viktiga är att modifiera systemen så att fuskarna hittas. Jag blir ibland riktigt förbannad när man upptäcker att myndigheterna INTE FÅR förmedla information sinsemellan.

Ta bara bostadsbidrag när man går på soc.
FK kräver att man styrker sin 0:- i inkomst.
Så Soc får skriva ut ett papper som intygar det.(Detta papper kan lätt förfalskas)
Sedan kan FK mata in detta papper för att ta beslut om bostadsbidrag.
Varför får inte FK rätt att hämta punktinformation direkt ifrån tex:Soc?
Svar:Sekritess
Så istället för att FK-datorn sänder en ja/nej fråga mot Soc-datorn så skall ett papper skrivas ut överräckas och läsas/stämplas in. Med fuskare på vägen.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:42:04, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Lilla Gumman » 2007-10-07 13:28:43

HEJ!

ufo skrev:Ta bara bostadsbidrag när man går på soc.
FK kräver att man styrker sin 0:- i inkomst.
Så Soc får skriva ut ett papper som intygar det.(Detta papper kan lätt förfalskas)
Sedan kan FK mata in detta papper för att ta beslut om bostadsbidrag.
Varför får inte FK rätt att hämta punktinformation direkt ifrån tex:Soc?
Svar:Sekritess
Så istället för att FK-datorn sänder en ja/nej fråga mot Soc-datorn så skall ett papper skrivas ut överräckas och läsas/stämplas in. Med fuskare på vägen.


Håller fullständigt med. Vilket sjukt system. Sekretessen borde kunna lättas på myndigheter emellan. Det är klart att som privatperson ska jag ju inte ha rätt att gå och plocka ut uppgifter om vem som helst, men soc, AF, FK och sjukvården borde ju kunna samarbeta mer. Papper borde lättare kunna skickas till olika instanser. Istället för att jag får ett papper i handen med min sjukskrivning, som jag sen ska gå och ge till FK. Papperet finns ju på datorn, vore väl enklare att skicka det via mejl eller nåt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:42:04, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav ufo » 2007-10-07 14:45:27

Lilla Gumman skrev:Papperet finns ju på datorn, vore väl enklare att skicka det via mejl eller nåt.


Eller en query(databas term).
Tänk så många träd vi skulle spara om året :) för att inte tala om fuskare.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:42:04, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav tahlia » 2007-10-07 15:10:37

ford skrev:Efter att ha läst igenom denna tråd...

På en punkt håller jag faktiskt med forumets högerflygel:
jag vill inte betala för någon som inte vill jobba!

Däremot är jag övertygad om att de flesta som får stöd från samhället faktiskt är i behov av det, så istället för att sänka ersättningar så borde man jaga fuskare och latmaskar med blåslampa, som de gör i Danmark:

100% av lönen i ersättning, men de ser fantomen till att du försöker komma ut på arbetsmarknaden också (om du inte totalt saknar arbetsförmåga, och lönebidrag/anpassade arbetsplatser finns det gott om), och om du medvetet missköter dig på arbetsplatser är ersättningen = noll kronor per månad.

-Det systemet tycker jag att vi skulle haft i Sverige också! :evil:


Gud om folk kunde sluta gå runt och tro att alla bidragstagare är fuskare. Totalt jävla uridiotiskt. När det gäller sjukpersättning/aktivitetsersättning och liknande så undrar jag om människor verkligen tror man blir rik på dessa bidrag, eller ens kan leva gott.

Här har de under ett år gått igenom en jävla hög bidragstagara för att "skaka fram fuskarna". 4 personer har blivit åtalade för fusk. Efter ETT års grävande. 4!!??! Vars fan är alla fuskare?

Sedan är det så korkat att tro att anledningen till att vi har fler sjukpensionärer nu än förr är att folk fuskar. Sanningen (som jag i mitt naiva tillstånd trodde alla fattat) är den att arbetssituationerna genom åren (och speciellt de senaste åren) har gjort att det ser ut såhär idag. Man drar in på personal, samtidigt skall den kvarvarande, förminskade personalen prestera mer, snabbare och bättre än de gjorde när de var många fler. Tro fan folk bränner ut sig, får konstat värk och blir deprimerade.
Ge fan i att jaga de stackarare som faktiskt är sjuk. Vi mår dåligt nog ändå och kämpar för att överleva på våra fjuttiga bidrag. Börja förebygga istället så att det inte fortsätter öka.

Jag borde inte vara förvånad över hur otroligt korkad människor är egentligen.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:42:04, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav ford » 2007-10-07 15:38:41

tahlia skrev:
ford skrev:Efter att ha läst igenom denna tråd...

På en punkt håller jag faktiskt med forumets högerflygel:
jag vill inte betala för någon som inte vill jobba!

Däremot är jag övertygad om att de flesta som får stöd från samhället faktiskt är i behov av det, så istället för att sänka ersättningar så borde man jaga fuskare och latmaskar med blåslampa, som de gör i Danmark:

100% av lönen i ersättning, men de ser fantomen till att du försöker komma ut på arbetsmarknaden också (om du inte totalt saknar arbetsförmåga, och lönebidrag/anpassade arbetsplatser finns det gott om), och om du medvetet missköter dig på arbetsplatser är ersättningen = noll kronor per månad.

-Det systemet tycker jag att vi skulle haft i Sverige också! :evil:


Gud om folk kunde sluta gå runt och tro att alla bidragstagare är fuskare. Totalt jävla uridiotiskt. När det gäller sjukpersättning/aktivitetsersättning och liknande så undrar jag om människor verkligen tror man blir rik på dessa bidrag, eller ens kan leva gott.

Här har de under ett år gått igenom en jävla hög bidragstagara för att "skaka fram fuskarna". 4 personer har blivit åtalade för fusk. Efter ETT års grävande. 4!!??! Vars fan är alla fuskare?

Sedan är det så korkat att tro att anledningen till att vi har fler sjukpensionärer nu än förr är att folk fuskar. Sanningen (som jag i mitt naiva tillstånd trodde alla fattat) är den att arbetssituationerna genom åren (och speciellt de senaste åren) har gjort att det ser ut såhär idag. Man drar in på personal, samtidigt skall den kvarvarande, förminskade personalen prestera mer, snabbare och bättre än de gjorde när de var många fler. Tro fan folk bränner ut sig, får konstat värk och blir deprimerade.
Ge fan i att jaga de stackarare som faktiskt är sjuk. Vi mår dåligt nog ändå och kämpar för att överleva på våra fjuttiga bidrag. Börja förebygga istället så att det inte fortsätter öka.

Jag borde inte vara förvånad över hur otroligt korkad människor är egentligen.


Får jag ställa dig en personlig fråga:

-När du läser ett inlägg, brukar du då läsa igenom det noggrannt och från början till slut, innan du bildar dig en uppfattning, eller skummar du bara igenom några rader? :roll:

-Om du hade läst ordentligt, så hade du sett att jag inte skrivet ett f*cking ord om att de flesta bidragstagare skulle vara fuskare, och ja, jag vet mycket väl varför vi har fått så många sjukpensionärer, jag håller med dig till hundra procent.

-Här vill jag höja era bidrag, just därför att jag tycker att ni har det för jävligt, och så tar du det som ett påhopp, att jag samtidigt vill jaga fuskare, för att ge systemet trovärdighet!

-Vad är det för fel med fler lönebidrag, och anpassade arbeten, just därför att så många som möjligt skall få chansen att få en egen försörjning, vari ligger det orimliga i att samtidigt kräva att de individer som skulle kunna få en sådan plats, där de får jobba efter sina förutsättningar också gör det? Att jobba efter sina förutsättningar kan ju t.ex. vara att jobba 50%, om man inte orkar jobba heltid, och/eller att ha anpassade arbetsuppgifter.

-Mitt förra inlägg var faktiskt inte adresserat till folk som går med bidrag, utan till de personer på detta forum som verkar tro att de inte skall behöva följa samma regler som alla andra, när de kommer ut på en arbetsplats, utan bara göra det de känner för att göra.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:42:04, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav tahlia » 2007-10-07 15:58:31

Ford skrev:Får jag ställa dig en personlig fråga:

-När du läser ett inlägg, brukar du då läsa igenom det noggrannt och från början till slut, innan du bildar dig en uppfattning, eller skummar du bara igenom några rader? :roll:

-Om du hade läst ordentligt, så hade du sett att jag inte skrivet ett f*cking ord om att de flesta bidragstagare skulle vara fuskare, och ja, jag vet mycket väl varför vi har fått så många sjukpensionärer, jag håller med dig till hundra procent.

-Här vill jag höja era bidrag, just därför att jag tycker att ni har det för jävligt, och så tar du det som ett påhopp, att jag samtidigt vill jaga fuskare, för att ge systemet trovärdighet!

-Vad är det för fel med fler lönebidrag, och anpassade arbeten, just därför att så många som möjligt skall få chansen att få en egen försörjning, vari ligger det orimliga i att samtidigt kräva att de individer som skulle kunna få en sådan plats, där de får jobba efter sina förutsättningar också gör det? Att jobba efter sina förutsättningar kan ju t.ex. vara att jobba 50%, om man inte orkar jobba heltid, och/eller att ha anpassade arbetsuppgifter.

-Mitt förra inlägg var faktiskt inte adresserat till folk som går med bidrag, utan till de personer på detta forum som verkar tro att de inte skall behöva följa samma regler som alla andra, när de kommer ut på en arbetsplats, utan bara göra det de känner för att göra.



Det var detta jag reagerade på:

ford skrev:Däremot är jag övertygad om att de flesta som får stöd från samhället faktiskt är i behov av det, så istället för att sänka ersättningar så borde man jaga fuskare och latmaskar med blåslampa, som de gör i Danmark


Det uttalande gör gällande att du tror att det finns ett stort antal fuskare och latmaskar. Sedan undrar jag om du har en aning om vad som händer när man jagar dessa med "blåslampa". Jo, man ifrågasätter och jagar SAMTLIGA, eftersom man då utgår ifrån att en människa är fuskare innan motsatsen är bevisad.
Visste man vilka fuskarna var från början så man bara förde hetsjakt mot dem skulle jag inte klaga, men varje person med bidrag blir lovligt byte, och DET klagar jag på.

Redan idag går en jävla massa människor runt och tror att man fejkar. Du tror inte att den där "blåslampan" kommer att bidra till den inställningen? Jag är helt säker på att folk skulle bli vansinnigt förvånad (konstigt nog) om de insåg just hur få som egentligen fuskar.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:42:04, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav ufo » 2007-10-07 16:29:13

tahlia:

Det finns för många fuskare det är inget nytt. Systemet är byggt sådant tyvärr. Vet de som går på a-kassa samtigt de jobbar 100-150% svart.

Att det anmäls så få fuskare beror till så stor del pga att regelverket är så snårigt att man inte kan styrka uppsåt.

Jag pratar inte om att springa med en blåslampa, utan modifiera regelverket så att det inte spelar fuskare i handen.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:42:04, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav tahlia » 2007-10-07 17:26:56

Tänker mig just nu en liten annan vinkel och tankesätt. Jag vill att vi, för detta ändamål, ser bort helt från att jag just nu inte klarar av att arbeta alls, det är en ren omöjlighet.
Så om man då bortser från detta så är jag en av de som här kallats "latmaskarna". Jag vill inte jobba. Jag avskyr att jobba och jag tycker det kväver mig och hindrar mig från att göra allt annat jag vill göra. Jag tillhör dem som gladeligen skulle gå hemma och slippa arbeta. MEN så har du andra sidan av saken. OM jag går hemma och slipper arbeta får jag så lite pengar att jag har svårt att få ihop till mat varje dag. Betala räkningar blir ett rent helvete och stressen blir total. Så vad gör man? Jo, naturligtvis går jag då hellre ut på ett jobb och drar in pengar så att jag kanske till och med kan unna mig nya kläder eller en ny säng att sova i.

Du förstår, jag tror väldigt få människor är så totalt ointresserade av att ha kvalitiet i sitt liv och pengar att röra sig med, att de hellre ligger på soffan för 2600 kr i månaden.
Någon som förstår var jag vill komma?
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:42:04, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav ufo » 2007-10-07 17:57:39

tahlia:
Den dagen du avstår ifrån att tala om till FK att du börjat jobbat. Tre olika städjobb plus att du diskar där ner på krogen om kvällarna. Fortsätter att dryga ut ekonomin med A-kassa.
Sedan kanske du även åker över till grannkommun och drar in soc-bidrag där också.

Känner du igen dig?
Nä det gör du inte, men det gör fuskarna jag pratar om.

Förstår du vart jag vill komma?
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:42:04, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav tahlia » 2007-10-07 18:01:54

Jadå, jag förstår att det finns dem som fuskar. Jag går till och med så långt att jag har förståelse för att de gör detta också. Det är väl enda chansen de har att få leva i närheten av överklassliv och de är less på att leva på smulor. MEN det är ingen ursäkt. Naturligtvis skall man inte dra nytta av systemet på detta sätt.
Men hur skall du kunna jaga dem utan att jaga alla andra, och utan att ställa till så folket (som de i viss mån redan gör) börjar titta snett på alla som har bidrag och tror att de fuskar.
Jag har inget till övers för de som fuskar, men jag är mån om oss (som är i en enorm mjoritet) som faktiskt ÄR sjuka och som faktiskt ÄR arbetslösa.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:42:04, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav ufo » 2007-10-07 18:15:13

Vi kan börja med en mycket enkel åtgärd för att ta bort dubbla socialbidrag. Låt de olika kommunernas socialkontor helt enkelt se på sina dataskärmar vilka andra kommuner som faktiskt ger pengar.
Så slipper vi de proffisionella fuskare som "råkar bo" i 10-20 olika städer. Istället så skulle handläggaren direkt få upp ögonen vad är det för pengar du har fått ifrån malmö förra månaden?

Men idag så är det just blåslampemetoden som praktikseras. Några få personer som skall titta igenom 1000-tals papper för att se om de kan se några oentligheter.

Genom att på ett inteligent vis hindra uppkomsten av fusk skulle vi som inte vill fuska slippa ha en fuskstämpel i pannan.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:42:04, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav junkandshit » 2007-10-07 18:44:39

Äntligen lite sammarbete mellan myndigheterna!

Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och skatteverket ska samarbeta.
Det här har jag väntat länge på. Hoppas det blir mindre strul och fusk.

http://www.forsakringskassan.se/press/p ... 7/pm30_07/
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 10:42:04, redigerad totalt 1 gång.
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Inläggav ford » 2007-10-07 21:08:55

Tahlia

Jag förstår inte ditt resonemang ang. att "blåslampemetoden" skulle få folk att i högre grad se bidragstagare som potentiella fuskare.

-Tvärtom borde deras trovärdighet öka, om det blev svårare att fuska. I ett sådant samhälle borde folk snarare inse att de som levde på bidrag faktiskt behövde detta stöd, eftersom systemet som sådant både gjorde så att fuskarna åkte dit, samtidigt som det dessutom hade avskräckt potentiella fuskare från att försöka.
Slutsats: i ett sådant samhälle inser man att de som får bidrag faktiskt är i behov av dem.

-Faktum är att den danska modellen blivit världsberömd just för att den genererar såväl mindre utanförskap, som rättvisare fördelning, än vad t.o.m. den s.k. svenska modellen (som varit mycket framgångsrik) gjort.

Kombinationen av mycket generösa socialförsäkringar (t.o.m. bättre än vad våra svenska var, under sossarnas glansdagar), stenhård kontroll för att motarbeta bidragsfusk, samt (med risk att svära i kyrkan, som den socialist jag är) en flexibel arbetsmarknad, har troligtvis varit den i särklass effektivaste samhällsmodell som världen skådat, vad gäller att skapa såväl hög sysselsättning, jämlik fördelning, som minimalt överutnyttjande. Dock skall påpekas att förutsättningen för att det skall vara ok med en uppluckring av arbetsrätten är just att det blir "flexicurity", och inte bara "flexibility", dv.s. att detta kombineras med ett mycket generöst (men rättssäkert) bidragssystem, samt mycket aktiva arbetsmaknadspolitiska satsningar.


-Så det ni, svenska politiker "ta et snack med jeres danske kollejer, så skal i se hvordan det fungerer"
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:42:04, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav ufo » 2007-10-08 22:57:02

Satt på praktiken idag tillsammans med de andra vid Lunchen.
Det är ett gäng gubbar av blandade årgångar och yrkeskategorier inom rena hantverk som smed, mekaniker, rörmokare, snickare etc...
Då den ena läser tidningen och utbrister att man borde bli webbutvecklare, och rabblar upp listan på det som krävs(HTML, ASP, ASP.NET, MS SQL och XML C#.net, flash, Javascript och DHTML) då han uttalar hälften rätt så förstår jag att han skämtar(Någon sorts ironi).

Jag kunde ju inte låta bli att påpeka att jag fixar allt det där. Varav alla snabbt undrar vad jag gör där. :oops:

När skall man lära sig att hålla käften? Kunskaper gör att folk ser konstigt på en.
Den här gången kan man skratta åt det men det är inte alltid det går.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:42:04, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Alien » 2007-10-20 1:40:08

rdos skrev:
ford skrev:Nu är det väl också så att du är civilingenjör, om jag minns rätt, med allt vad det innebär i form av eget ansvar och självständigt arbete.


Jag har jobbat på vanliga "knegarjobb" med. Det var onekligen intressant och jag fick som sagt inte sparken där heller. Fast jag fungerar ju så att det bara är saker jag är speciellt intresserad av som jag "kör mitt eget race" med. I de "knegarjobb" jag hade fanns inget som var stimulerande. Jo, förresten, att stapla gurklådor så högt som möjligt med eltruck. Jag byggde en pyramid med 5-6 meter på högsta punkten, och jag blev inte sparkad för det heller. Snarare fick jag en tillsvidareanställning där också som jag hade ca. 1 år innan jag slutade på egen begäran och började studera på LTH.

ford skrev:Dessutom gäller det, precis som du säger att göra det "på rätt sätt": svårt nog för de flesta nt:s, men nästintill omöjligt för många med as. att inse vad chefen skulle komma att uppskatta i efterhand.


Det lär man sig när man jobbat lite. Har man ingen arbetslivserfarenhet så säger det sig själv att man inte vet riktigt hur man beter sig på en arbetsplats. Då bör man ju hålla en låg profil, t.ex. genom att ta ett monotont jobb där man inte behöver ifrågasätta allt möjligt.


Jag tror att för att tillåtas "köra sitt eget race" så måste man antingen ha en chef som gillar en el som uppskattar det man gör så mycket att han kan tolerera ens egenheter.

Sen tror jag det hänger mycket på vad för slags jobb man har också. Jag kände mig aldrig riktigt uppskattad men accepterad. Men sen blev jag inte det heller. Sjukt stressigt att jämt försöka jobba bättre och inte göra fel och samtidigt veta att man inte fick göra fel. De som chefen gillade fick göra fel men inte jag. Eller så var mina fel särskilt oförlåtliga, just för att jag inte fattade att det var fel.

Och nog visste jag att det gällde att tänka som chefen för att han skulle uppskatta en. Men jag kunde helt enkelt inte göra det. Jag kunde aldrig tänka som el bli nån annan än den jag var.

Det går att anpassa sig men bara till en viss gräns. Att slippa anpassa sig och ändå bli inte bara tolererad utan uppskattad, det låter som en dröm.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in