Cannabis och AS

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Cannabis och AS

Inläggav dino » 2010-04-16 18:19:59

Jag är medveten om att flera säkert tror att jag är värsta drogliberalen nu, men det är jag inte. Jag dricker knappt ens alkohol. Däremot har jag rökt cannabis i ett år nu ca och jag känner att det finns nånting i cannabisen som gör mig normal.

Det är helt skumt det känns som om det är nånting som bara faller på plats i skallen på nåt sätt.

Jag ska inte komma med drogpropaganda, idag fick jag faktsikt värsta ångesttattacken där jag nästan trodde jag skulle få en psykos. Fruktansvärt obehagligt var det.

Men när jag är stenad så känns det som om massa poletter faller ner. Jag gör musik i programmen Reason och Record och igår när jag var stenad så liksom förstod jag saker i programmet som jag aldrig fattat innan. Programmen som känns användar-o-vänliga glimmade ibland till i ett helt annat ljus och blev för en bråkdel logiska på ett sätt som dom aldrig vart förut.

Så här klottrade jag ner mina känslor igår:

"Det är skrämmande vad mycket saker jag förstår när jag röker som jag aldrig förstått annars. Det saktas upp i huvudet så att jag närmar mig nån sorts helt annan förståelse... Jag borde bli studerad för det faller nåt på plats ibland när jag röker. Jag framstår säkert som mer autistisk under tiden men samtidigt så blir jag på ett plan "normal" på ett sätt som känns nästan religiöst.

Jag blir helt rörd, allt faller inte på plats, men nästan, jag lever inte som andra i en känslovärld, min består av tankar och känslorna styr mig inte i livet på något sätt... som om min värld går så mycket snabbare än vanliga perosners världar. Som om normala människor styrs med "logiska" känslor, och gör saker omedvetet när jag gör saker medvetet på ett helt annat sätt.

Men fast jag tänker så otroligt mycket mer och snabbare så fattar jag liksom vanligtvis inte rirktigt det jag räknar ut. Det är som om om insikter inte grundas i mig på nåt plan.

... Eller jag förstår nog egentligen inte mer när jag röker, jag sänker beviskraven för när jag anser mig ha förstått och går mer på känsla, blir lugn och saker blir "rätt" av sig själv. Medan jag annars blir trött av alla detaljer och dränks in information så att jag inte kan ta beslut."

... Är det nån som kan relatera till det jag skriver och påminner det om vad som händer med Concerta och liknande mediciner?
Senast redigerad av dino 2011-05-05 2:35:40, redigerad totalt 1 gång.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav carl » 2010-04-17 0:28:12

Jag skulle råda dig, utan att moralisera, att hela tiden se över substansen och inse att den är beroendeframkallande samt att rökning överhuvudtaget skadar kroppen. Det finns ett gäng varningssignaler gällande beroende och skadligt beteende som du bör ha koll på. Mycket beror på efter vilka rutiner missbruket sker och hur stort begäret är.

Sen bör du inte sköta maskineri eller köra bil eftersom substansen lagras in i fettet.
Senast redigerad av carl 2011-05-05 2:35:40, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav AAA » 2010-04-17 1:31:50

De flesta som fortsätter med droger gör det för att de upplever positiva effekter av dem. Sedan kan missbruket bli beroende och då finns det inte mycket positivt kvar längre.

Jag säger inte att det alltid blir så, bara att det kan bli så.
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 2:35:40, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav thefilosofer » 2010-04-20 15:35:35

Man känner sig ju alltid "smartare" under ett cannabis-bruk, det är ju en klassiker.

Själv blir jag väldigt obehaglig till mods när jag röker gräs (värre med brunt), funkar bättre när jag druckit öl dock.

Nä fan, tycker inte om cannabis, jag har fått kraftiga hallucinationer av det (vilket man inte ska kunna få), alltså så mycket att jag är i ett blått hav/rymd eller vad det nu var med en snurrande turkos spiral i mitten, när den rört sig ner så flyttar den sig upp igen magiskt, typ som en animation som rör sig och sen hoppar tillbaka till startlägen igen. Sen var min mugg med vatten ett sånt där stenrör som finns i bäckar, vattnet jag drack porlade ner i min mun och rumt stenröret var blå himmel, både över och under.

Jag hör dessutom röster när jag röker, ganska ofta, vilket är obehagligt. En gång slog rösterna mig, vilket gjorde väldigt ont (fysiskt smärta) :(
Senast redigerad av thefilosofer 2011-05-05 2:35:40, redigerad totalt 1 gång.
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Inläggav dino » 2010-04-20 15:46:47

Helvete, det verkar absolut inte vara nåt för dig! Håll dig borta för att inte utveckla en psykos, sånt där har jag aldrig varit med om!

Tittar just nu på SVT "Sanningen om Cannabis" där en kille utvecklade en psykos och började höra röster efter han rökt.

Skumt att det kan påverka en så olika. Jag blir inte alls medvetandeförändrad på det där sättet.
Senast redigerad av dino 2011-05-05 2:35:41, redigerad totalt 1 gång.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav KrigarSjäl » 2010-04-20 17:29:16

Kan du inte berätta om dina trippupplevelser på flashback istället...?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 2:35:41, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Zombie » 2010-04-20 17:42:50

Jag tycker dino själv förklarar bra varför de är relevanta här. En genmälare med annan erfarenhet har också yttrat sig.

Kemin i både olika NPF och samma NPF hos olika personer, med och utan olika droger vare sig kroppsegna eller ej och vare sig lagliga eller olagliga, är högst forskningsvärd.

Därmed inte sagt att det är en bra idé att experimentera på sig själv. Det är det förstås inte. Men ska den som ändå har gjort det bara hålla inne med rön som kan vara intressanta i ämnet?
För övrigt kan man inte heller ta för givet att alla läkare vet vad de gör med sina patienter, eller att alla som inte är läkare vet mindre.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 2:35:41, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav dino » 2010-04-20 22:04:22

KrigarSjäl skrev:Kan du inte berätta om dina trippupplevelser på flashback istället...?


Är du mr pappa Aspergerforum? ;) Får lite den vibben över dig att du är snabb på att moralisera och döma andra. Problem med självinsikt månne? :P
Senast redigerad av dino 2011-05-05 2:35:41, redigerad totalt 1 gång.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav dino » 2010-04-20 22:15:27

Jag håller med dig Zombie (fast konstigt vore väl det annars eftersom du typ stöttade mig lite :D :P)...

Jag bryr mig inte alls över att det är emot lagen, tycker det är en moraliserande lag, bestämd av oinsatta fördömande människor.

Sen så har jag inte fått nån annan direkt hjälp och kände att jag hade nåt botten liksom när jag började (tyckte inte jag hade nåt att förlora på det) och så har jag märkt hur CB har lärt mig saker om mig själv som terapi aldrig har kunnat göra samtidigt som jag blivit kreativ, börjat läsa massa böcker, gör massvis med musik, har börjat teckna igen, är lugn, mer socialt intresserad, tänker på och känner mer för mina nära och kära, inser att jag saknar att ha en flickvän och massa andra saker som jag förträngt.

Varför ska jag skämmas över den hjälpen jag fått från det här och sluta med det för att andra blir provocerande om jag bryter mot en "överenskommelse". Jag skiter högaktningsfullt i alla minihitlers och kvasi-poliser som inte klarar av att andra tycker tänker och lever sina liv annorlunda än dom, och som inte har tagit itu med problemet dom har själva av att slava efter bestämmelser bara för att man "ska" och sen hotas när nån människa är friare och mår bättre än dom.

Det används ju redan som medicin runt om i världen och är t.o.m. lagligt i sverige på beställda recept (sen vi gick med i eu) även om inte läkare vill följa den lagen.

Sen hoppas jag att det börjar forskas mer om det här i Sverige och jag skulle gärna anmäla mig frivilligt att bli testad för vad det gör för mig (om nån forskare eller nåt läser det här).
Senast redigerad av dino 2011-05-05 2:35:41, redigerad totalt 1 gång.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav KrigarSjäl » 2010-04-20 22:21:41

Klassisk drogliberal propaganda.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 2:35:41, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav dino » 2010-04-20 22:23:29

Ja, man får med en liten broschyr för varje femma marijuana man köper där står allt som man behöver lära sig. Men om du bara fördömer, ettiketterar och visar din avsky mot mig tillräckligt mycket så ska du se att jag säkert tvingas in i ledet igen! Lycka till ;)
Senast redigerad av dino 2011-05-05 2:35:41, redigerad totalt 1 gång.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav KrigarSjäl » 2010-04-20 23:21:46

Skadeverkningar
De vanligaste, och vetenskapligt belagda, negativa ruseffekterna av cannabis är ångest, olust, panikkänslor och förföljelsemani, speciellt bland nybörjaranvändare. Ytterligare effekter är försämrad tankeförmåga under berusningsperioden. Långvarig daglig användning kan, förutom beroendeutveckling, ge skador i andningsorganen, nedstämdhet eller depression. Sårbara individer har en betydligt högre risk att utveckla kvarstående psykotiska symtom. Även lätta former av försämrade tankefunktioner kan bestå under längre tid (månader), i vissa fall år, efter avslutad användning. Vidare löper barn till mödrar som använder cannabis under graviditeten ökad risk att födas underviktiga.

Cannabisanvändning försämrar individens förmåga att utnyttja sin intellektuella kapacitet och förmågan att reflektera över sig själv, vilket bland annat medför att den psykiska mognaden hos ungdomar och den nödvändiga frigörelsen under tonåren går långsammare. Denna störning anses långt farligare än risken för kroppsliga komplikationer.

Cannabis försämrar korttidsminnet och förmågan till logiskt tänkande. De som i åratal har missbrukat cannabis blir avtrubbade och passiva, får svårt att lära sig nya saker och att arbeta koncentrerat. Närstående upplever ofta en karaktärsförändring hos dem. Hos en del utvecklas ett så kallat "amotivationssyndrom", det vill säga passivitet och oförmåga till planerad verksamhet.

Hormonbalansen kan påverkas, både hos män och kvinnor. Hos ungdomar kan detta hindra att kroppen utvecklas normalt. Produktionen av det manliga könshormonet testosteron kan avta och den sexuella lusten försämras. Hos kvinnor kan de hormoner som styr ägglossningen förändras. Menstruationscykeln kan rubbas, vilket kan påverka fruktsamheten.

Idag är litet känt om mekanismerna bakom påverkan på immunsystemet. Cannabinoiderna modifierar en lång rad immunceller, ibland förstärkande, ibland hämmande. Dessa effekter är dock övergående.

Cannabisrökaren löper ökad risk att få lungcancer, kronisk bronkit och andra lungsjukdomar. Cannabis innehåller minst 50 procent mer tjära än vanlig tobak.

Förmågan att köra bil eller utföra andra komplicerade uppgifter är klart försämrad under påverkan av cannabis.

http://www.can.se/Drogfakta/Cannabis
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 2:35:41, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Cannabinoider (cannabis)

Inläggav temporary21 » 2011-03-09 22:27:31

Det här är ett knepigt ämne att diskutera, då det oftast uppstår en stark för- eller emot-sida. Till att börja med så vill jag påpeka att jag inte vill tala för någon form av självmedicinering eller experimentell användning av cannabis. Däremot så anser jag att det finns starka skäl till att diskutera detta i ett medicinallt syfte (jag har observerat att det finns några äldre trådar där ämnet har tagits upp, men inte direkt i strikt medicinallt syfte).

Lite snabb info om cannabis är att det inte är endast en substans, utan att det finns runt 60 så kallade cannabinoider, varav man vanligtvis talar om två huvud-cannabinoider, nämligen THC och CBD.
THC och CBD kan sägas ha motsatta effekter, THC har en aktiverande effekt på kropp och hjärna, CBD en lugnande effekt. Detta gör att det finns väldigt stora medicinala potentialer.
Liksom med alla centralstimulerande substanser (även om CBD och andra cannabinioder i sig inte nödvändigtvis klassas som centralstimulerande) så finns risk för fysisk och psykisk tolerans. Denna risk är dock låg i förhållande till andra mediciner som används inom området, t.ex. bensodiazepiner eller amfetaminliknande preparat.

Användningsområdet för dessa ämnen är väldigt brett. THC har t.ex. visats sig ha stora potential för människor med ADHD. CBD har stora potential när det kommer till ångestrelaterade tillstånd och har även en stark antipsykotisk effekt. Det finns även, kanske mer känt, ett stort användningsområde inom smärtmedicinering.

Negativa effekter? Eftersom alla cannabisplantor är unika och innehåller unika sammansättningar av olika cannabinoider så är det aldrig en bra idé att själv använda cannabis i medicinalt syfte, eftersom man aldrig kan förutsäga effekten på detta sätt. Det kan få negativa effekter såsom panikattack eller t.o.m. psykos. Förvisso övergående tillstånd, men precis som med alla upplevelser så kan det skapa men för livet. Speciellt om man redan är känslig som person. Jag anser inte heller att medicinering bör användas i onödan eller som förstahandslösning.

Men min förhoppning är i alla fall att genom att sprida en viss medvetenhet så kanske dörrar kan öppnas till ytterligare forskning och framsteg och på så vis eventuellt hjälpa människor till ett bättre liv.

Vad anser ni?

mnordgren:

Slog ihop två trådar om samma ämne.
Senast redigerad av temporary21 2011-05-05 2:35:41, redigerad totalt 1 gång.
temporary21
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2009-10-20

Inläggav tahlia » 2011-03-09 22:42:37

Ryggmärgsreaktionen säger "vi har redan fler än tillräckligt många beroendeframkallande mediciner."
Senast redigerad av tahlia 2011-05-05 2:35:41, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav temporary21 » 2011-03-09 22:49:02

tahlia skrev:Ryggmärgsreaktionen säger "vi har redan fler än tillräckligt många beroendeframkallande mediciner."


Beroendeprofilen är dock nästintill obefintlig i förhållande till andra smärtmediciner, t.ex. opiater.
Senast redigerad av temporary21 2011-05-05 2:35:41, redigerad totalt 1 gång.
temporary21
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2009-10-20

Inläggav tahlia » 2011-03-09 22:52:48

Jo, absolut. Men så ser jag inget problem med det i smärtstillande syfte heller, inte när smärta är kronisk, obotlig och når den punkten att inget annat hjälper (till slut hjälper inte de starka grejorna heller beroende på vad du lider av).

Om vi däremot pratar ångest, depression eller andra tillstånd som ofta är övergående och/eller skiftar i intensitet så är jag inte lika positivt inställd till beroendeframkallande mediciner av något slag. Faktum är att jag är negativ till benzo också och ser det som en "sista utvägen"-medicin.

Risken är väl att vissa människor har lättare att fastna i beroende än andra och att det inte finns något sätt att mäta den risken förrän det är för sent, så att säga.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-05 2:35:41, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav temporary21 » 2011-03-09 23:17:03

Absolut, jag anser inte heller medicinering ska vara ett första alternativ. I så fall enbart i syfte i att ersätta andra mer beroendeframkallande preparat (t.ex. benso)
Senast redigerad av temporary21 2011-05-05 2:35:41, redigerad totalt 1 gång.
temporary21
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2009-10-20

Inläggav emer2 » 2011-03-09 23:50:35

Jag rökte på i 23 år. Funkade absolut som självmedicinering dom första 10-15 åren.
Dom sista 7-8 åren med permanent psykos hade jag helst sluppit. Även dom första drogfria åren som gick åt till att sopa ihop människospillran jag vid det laget blivit.

Men för fan, rök dig dum. Tror nog, eller snarare hoppas, att du får bättre respons på t.ex. Flashback än här.
Och ja, jag var redan förbannad innan jag skrev det här!
Senast redigerad av emer2 2011-05-05 2:35:48, redigerad totalt 1 gång.
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-03-10 0:15:09

Vad jag anser? Tja jag är en minarkist som anser att staten är individens fiende nummer ett, och att den ska ge fan i människors privatliv. Staten ska stötta och hjälpa individen - inte trakassera henne och bestämma hur hon ska tycka.

Cannabis borde legaliseras och beskattas precis som alkohol - lägg pengarna på missbruksvård.

Jag är helt övertygad om att det leder till:
-Mer pengar till staten
-Färre som blir alkolister
-Färre våldsrelaterade brott då en del människor "byter" social drog från alkohol till cannabis.
-Vi får fler som missbrukar cannabis (självklart).
-Vi får färre som missbrukar andra droger - då de som enbart vill bruka cannabis aldrig behöver komma i kontakt med säg tjack eller opiater (som vi faktiskt gör när vi köper på svarta marknaden av våra langare)
-Ökad företagsamhet i landet (coffee-shops, head shops osv)
-Att krogarna/pubarna/barerna får en aning färre kunder
-Fler mediciner och färre sjuka, eftersom det blir lättare att forska om cannabis/cannabinoider
-Färre brott överlag då svarta marknader försvinner och blir vita. Priserna på varan går ner och konkurransen ökar vilket dödar många langares verksamheter. Vidare leder detta till att polis kan sätta resurser på viktigare saker än att jaga ungdomar och vuxna som vill festa med alternativ till alkohol
-Färre som dör och/eller får negativa bieffekter av så kallade "research chemicals". Människor köper lagliga cannabinoider och andra research chemicals eftersom marijuana är olagligt.


Slutligen några önskningar:
Ni som inte har någon som helst insikt i cannabisens historia (hela grejen med FBI, alkoholförbudet i USA, mafians verksamheter osv) borde inte ens skriva i denna tråd.

...och:
Ni som inbillar er att brotten och missbruket kommer löpa amok pga en eventuell legalisering borde studera Portugals politiska historia ca 12år tillbaka i tiden. Portugal har avkriminaliserat ALLT bruk av narkotika, och visat omvärlden att den restriktiva narkotikapolitiken är skräp.

Vidare vill jag tillägga att jag har erfarenhet av missbruk inom min familj: jag har sett sådant på nära håll så skippa moralpredikan tack - den är bara stenkorkad och grundad i känslo-argument.

Ska ni klanka ner på droger så gnäll över opiater, benso, tjack, tobak och alkohol - det som de flesta missbrukare går på. Och argumentera med fakta och logik eller gå och lägg er... känslor hör inte hemma i narkotikadebatten.
Senast redigerad av Deadly_Nightshade 2011-05-05 2:35:48, redigerad totalt 1 gång.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-03-10 0:38:23

Känslor hör hemma i alla debatter där människor far illa.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-05 2:35:48, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav temporary21 » 2011-03-10 0:52:47

emer2 skrev:Jag rökte på i 23 år. Funkade absolut som självmedicinering dom första 10-15 åren.
Dom sista 7-8 åren med permanent psykos hade jag helst sluppit. Även dom första drogfria åren som gick åt till att sopa ihop människospillran jag vid det laget blivit.

Men för fan, rök dig dum. Tror nog, eller snarare hoppas, att du får bättre respons på t.ex. Flashback än här.
Och ja, jag var redan förbannad innan jag skrev det här!


Om du läser vad jag skrivit så talar jag rätt tydligt emot självmedicinering. Varför skulle jag vilja ta upp det på flashback när jag vill diskutera medicinering som rör AS/ADHD?


Deadly_Nightshade, med all respekt, tycker du inte att du romantiserar cannabis en aning nu? Jag håller med om att personligt bruk inte bör vara straffbart (så länge man är myndig), då man endast utsätter sig själv. Däremot så är jag långt ifrån positiv till en legalisering. Dels för att cannabis i sig kan vara väldigt oförutsägbart och dels för att alla effekter inte är kända. Att legalisera ökar dessutom risken för att fler minderåriga kommer i kontakt med det, vilket under några förutsättningar inte är okej. Jag pratar om medicinala användningsområden, inte något annat.
Senast redigerad av temporary21 2011-05-05 2:35:48, redigerad totalt 1 gång.
temporary21
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2009-10-20

Inläggav Alien » 2011-03-10 1:00:52

Användning av cannabis, som hasch och marijuana, är kopplat till ökad risk för psykossjukdom. Huruvida sambandet är orsaksrelaterat är dock inte bevisat. Men nu kommer ytterligare en studie som pekar på att det verkligen finns en orsakskoppling.

Det är ett europeiskt forskarlag som följt en grupp unga tyskar i tio år. Inga av deltagarna uppgav att de hade haft psykotiska symtom då studien startade.

Personer som under de första 3,5 åren börjat använda cannabis hade en nästan fördubblad risk att uppvisa tecken på psykos under en uppföljningsperiod från 3,5 år till 8,4 år efter det att studien startade, jämfört med dem som inte alls använt cannabis.
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2011/03/01/bruk-av-cannabis-foregick-/index.xml

Sambandet mellan cannabis och psykos är alltså inte helt taget ur luften.

Däremot tycker jag det skulle vara rätt att läkare fick skriva ut det i smärtstillande syfte för patienter som är t ex obotligt sjuka.
Senast redigerad av Alien 2011-05-05 2:35:48, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Juddy » 2011-03-10 1:10:33

Det är bevisat att cannabis kan ha en gynnsam effekt på smärta och illamående när man har cancer. Det kan också hjälpa vid glaukom där inget annat har haft någon effekt. I USA kan man, i vissa delstater, få cannabis utskrivet på recept vid dessa sjukdomstillstånd.

Nota bene: jag tar inte ställning för om det är bra eller dåligt. Om det däremot skänker lindring åt någon med cancer i ett avancerat skede så kan jag inte rakt av avfärda det. Det får bli en diskussion mellan läkare och patient. Och det kan nte förskrivas i Sverige såvitt jag vet.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-05 2:35:48, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav temporary21 » 2011-03-10 1:12:56

Alien skrev:Sambandet mellan cannabis och psykos är alltså inte helt taget ur luften.

Däremot tycker jag det skulle vara rätt att läkare fick skriva ut det i smärtstillande syfte för patienter som är t ex obotligt sjuka.


Stämmer bra, THC kan i höga doser orsaka psykos. Men, det finns som sagt något som heter CBD också (som ingår i cannabis-plantan), som har motsatt effekt, nämligen antipsykotiskt. Vissa plantor innehåller höga nivåer av THC och låga nivåer av CBD, att röka dessa plantor skulle inte vara att rekommendera för någon som är känslig för psykos.
Om man däremot isolerar de olika cannabinoiderna så finns stora potential inom medicinen. T.ex. så har CBD visat sig ha goda effekter på just schizofreni, utan att ge några andra direkta negativa bieffekter som många andra antipsykotiska preparat kan ge.
Senast redigerad av temporary21 2011-05-05 2:35:48, redigerad totalt 1 gång.
temporary21
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2009-10-20

Återgå till Aspergare och vården



Logga in