Manlig och kvinnlig hjärna?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav KrigarSjäl » 2010-04-13 22:36:43

Kahlokatt skrev:I Krigis, mannes och Björnes paradis stannar kvinnorna hemma och bakar kakor, viker tvätt och gör sig fina hela dagarna. De är välsminkade, luktar rosor och har inte ett enda hår på kroppen nedanför ögonfransarna. De tar allt ansvar för barnen. Döttrarna kläs i rosa och förses med handväskor och plastponnisar, medan sönerna kläs i mörka, stryktåliga kläder och får bilar och svärd. Kvinnorna lagar alltid maten och tillbringar kvällen med att "pyssla" för att männen skall få det så skönt som möjligt när de kommer hem från jobbet. Männen hjälper barnen med läxorna, för kvinnorna, de små våpen, är för dumma för att förstå sådant som algebra och tyska verb.

Flickor skall syssla med vårdande och fina saker, medan pojkarna skall bygga och meka. Man skall tydligt kunna se vem som är man och kvinna! Sönerna får inte gå i närheten av en rosa tröja eller en docka, för då kan de bli det värsta tänkbara - FIKUSAR!

Det här är dina egna fantasier och ingenting annat.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 2:32:09, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Liljencroowna » 2010-04-13 22:39:09

KrigarSjäl skrev:
Liljencroowna skrev:
KrigarSjäl skrev:Vad är det som inte skulle vara vederhäftigt med Ill. vet?


LOL

Läser du bibeln också eller?

Svara på frågan.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Illustrerad_Vetenskap
Illustrerad Vetenskap skrivs för det mesta av journalister och inte av forskarna själva.

I en tidning jag såg hade de ett reportage om en sorts motor som inte behövde skjuta iväg partiklar som en vanlig rymdmotor. De skrev på ett sätt som fick det att låta som att det var troligt överhuvudtaget, medan man fick en helt annan bild av det om man nyanserade det hela (genom att läsa... typ... VETENSKAP).
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 2:32:09, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Kahlokatt » 2010-04-13 22:39:39

KrigarSjäl skrev:
Kahlokatt skrev:I Krigis, mannes och Björnes paradis stannar kvinnorna hemma och bakar kakor, viker tvätt och gör sig fina hela dagarna. De är välsminkade, luktar rosor och har inte ett enda hår på kroppen nedanför ögonfransarna. De tar allt ansvar för barnen. Döttrarna kläs i rosa och förses med handväskor och plastponnisar, medan sönerna kläs i mörka, stryktåliga kläder och får bilar och svärd. Kvinnorna lagar alltid maten och tillbringar kvällen med att "pyssla" för att männen skall få det så skönt som möjligt när de kommer hem från jobbet. Männen hjälper barnen med läxorna, för kvinnorna, de små våpen, är för dumma för att förstå sådant som algebra och tyska verb.

Flickor skall syssla med vårdande och fina saker, medan pojkarna skall bygga och meka. Man skall tydligt kunna se vem som är man och kvinna! Sönerna får inte gå i närheten av en rosa tröja eller en docka, för då kan de bli det värsta tänkbara - FIKUSAR!

Det här är dina egna fantasier och ingenting annat.


Jag tror säkert att du tycker att det låter underbart. :-)088
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-05 2:32:16, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav KrigarSjäl » 2010-04-13 22:40:43

Det är inte journalister som svarar på läsarfrågor och tidningen har som bekant ett flertal experter som medverkar.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 2:32:16, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Liljencroowna » 2010-04-13 22:41:51

KrigarSjäl skrev:Det är inte journalister som svarar på läsarfrågor och tidningen har som bekant ett flertal experter som medverkar.


Jag vill ha bevis. Dels det, och dels detta om mans- och kvinnohjärnor - från en VETENSKAPSTIDNING.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 2:32:16, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav AAA » 2010-04-13 22:42:49

Här har ni lite stoff från en på dessa sidor välkänd forskare:
http://www.biblioteket.stockholm.se/default.asp?id=8227&extras=565413%2FID

För oss med IQ < 140:
http://faculty.washington.edu/chudler/heshe.html
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 2:32:16, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav manne » 2010-04-13 22:46:28

Liljencroowna skrev:
KrigarSjäl skrev:Det är inte journalister som svarar på läsarfrågor och tidningen har som bekant ett flertal experter som medverkar.


Jag vill ha bevis. Dels det, och dels detta om mans- och kvinnohjärnor - från en VETENSKAPSTIDNING.


här så har du det olika storlekar redan som små i magen.?
min teori är rätt har rätt..mår fint av det :D

Hormones that are present during a baby's development will affect the brain and determine whether the brain will be female or male. Studies that have looked at differences in the brains of males and females have focused on:

1. Total Brain Size
2. The Corpus Callosum
3. The Hypothalamus

Differences in Total Brain Size?

Almost all studies show that at birth, a boy's brain is bigger than a girl's brain. At birth, the average brain of boys is between 12-20% larger than that of girls. The head circumference of boys is also larger (2%) than that of girls. However, when the size of the brain is compared to body weight at this age, there is almost no difference between boys and girls. So, a girl baby and a boy baby who weigh the same will have similar brain sizes.
http://faculty.washington.edu/chudler/heshe.html
Senast redigerad av manne 2011-05-05 2:32:16, redigerad totalt 2 gånger.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Kahlokatt » 2010-04-13 22:46:49

Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-05 2:32:16, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav lasseivägen » 2010-04-13 22:49:09

KrigarSjäl skrev:
Liljencroowna skrev:
KrigarSjäl skrev:Vad är det som inte skulle vara vederhäftigt med Ill. vet?


LOL

Läser du bibeln också eller?

Svara på frågan.
Liljencroowna skrev:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Illustrerad_Vetenskap
Illustrerad Vetenskap skrivs för det mesta av journalister och inte av forskarna själva.

I en tidning jag såg hade de ett reportage om en sorts motor som inte behövde skjuta iväg partiklar som en vanlig rymdmotor. De skrev på ett sätt som fick det att låta som att det var troligt överhuvudtaget, medan man fick en helt annan bild av det om man nyanserade det hela (genom att läsa... typ... VETENSKAP).

I ett nummer för några år sedan skrev man den glaciärsjö som ligger 1600 meter under isen i Antarktis, den placerades på 16 meter djup. Dom har tydligen okvalificerade korrekturläsare också .
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-05 2:32:16, redigerad totalt 1 gång.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav Liljencroowna » 2010-04-13 22:49:23

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a6/TBC-BW-IQ-SES-withDiff.png[/img]
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 2:32:16, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Liljencroowna » 2010-04-13 22:50:24

lasseivägen skrev:
Liljencroowna skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/Illustrerad_Vetenskap
Illustrerad Vetenskap skrivs för det mesta av journalister och inte av forskarna själva.

I en tidning jag såg hade de ett reportage om en sorts motor som inte behövde skjuta iväg partiklar som en vanlig rymdmotor. De skrev på ett sätt som fick det att låta som att det var troligt överhuvudtaget, medan man fick en helt annan bild av det om man nyanserade det hela (genom att läsa... typ... VETENSKAP).

I ett nummer för några år sedan skrev man den glaciärsjö som ligger 1600 meter under isen i Antarktis, den placerades på 16 meter djup. Dom har tydligen okvalificerade korrekturläsare också .


Man verkar inte bry sig så mycket om vad som står, bara att det står något som stämmer med deras bild av världen.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 2:32:16, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav KrigarSjäl » 2010-04-13 22:52:44


En larvig artikel. Det säger sig självt att en hjärnforskare som Annica Dahlström har mer att komma med än en psykolog. Man skriver ingenting om hur hon kommit fram till sina teser eller vad hon byggt sin forskning på. Men vad kan man vänta sig av ett rödstrumpereservat som DNs kulturredaktion?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 2:32:16, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kahlokatt » 2010-04-13 22:53:36

Orkar inte ta den här debatten mer, det är för mycket för min lilla kvinnligt efterblivna hjärna som inget förmår. Fortsätt utan mig, o, du store, starke man. Jag lovar att böja mig för din minsta vink, så som står skrivet i mina heliga gener.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-05 2:32:16, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav manne » 2010-04-13 22:54:19



En sak undrar jag om storleken på hjärnan avgörs redan inne i magen och
av kromosomerna.?
Hur funkar det då när någon 18 årig flicka vill byta kön från kvinna till man .?
Är inte hjärnan redan förkvinnligad då från allra första början sedan foster stadium.?
Senast redigerad av manne 2011-05-05 2:32:16, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav KrigarSjäl » 2010-04-13 22:55:16

Kahlokatt skrev:Orkar inte ta den här debatten mer, det är för mycket för min lilla kvinnligt efterblivna hjärna som inget förmår. Fortsätt utan mig.

Har jag någonsin sagt att du eller ngn annan medlem är mindre intelligenta bara för att ni är kvinnor?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 2:32:16, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10


Inläggav Lakrits » 2010-04-13 23:02:16

manne,

Kortversion om kromosomer.

All information om vår organism finns lagrad i vår DNA genom ett kodsystem med fyra enheter, som sitter ihop i par enligt: A-T, T-A, G-C och C-G. Men det skulle vara svårt för våra celler att kopiera sig om hela vår DNA satt ihop i en enda lång sträng, för vi har ca. 3 miljarder sådana här baspar i vårt genom (genomet är hela vår DNA, betoningen ligger på O:et [jen'å:m]). Så för att underlätta kopieringen och därmed minska risken för fel är vårt genom uppdelat på 46 st. kromosomer som bildar 23 st. kromosompar. Du kan jämföra det med en uppgift att skriva av en bok som har tio kapitel. Om du gör allting på egen hand, kommer du att bli ganska sliten efter ett tag och göra en hel del misstag. Om du istället delar upp boken kapitelvis och låter nio kompisar hjälpa dig (ett kapitel var, alltså), så går avskrivandet snabbare och det uppstår färre fel.

Många gener som är grundläggande för hur vi fungerar som människor sitter på samma ställe oavsett vem man undersöker. Så är fallet med kromosompar 23, könskromosomerna. De spelar en roll kroppen från det att spermien tränger in i ägget ända tills dess man dör. Fel på någon av könskromosomerna leder oftast till att fostret spontanaborteras. Det finns två typer av könskromosomer, X och Y.

X-kromosomen delas av könen, både män och kvinnor har den, och har fått sitt namn efter sitt utseende (den ser ut som ett X). Om man har den i dubbel upplaga, alltså att kromosomparet ser ut enligt XX där en av kromosomerna kommer från fadern och den andra från modern, så utvecklas man och fungerar som en kvinna. Den är ungefär tre gånger större än Y-kromosomen, som också den har namngetts efter sitt utseende (den ser ut som ett Y). En person som har en Y-kromosom och en X-kromosom, d.v.s. har kromosomparet XY, utvecklas och fungerar som en man. Y-kromosomen är strikt manlig, så de som har uppsättningen XY har fått sin X-kromosom från modern och sin Y-kromosom från fadern.

[EDIT]: Det finns en del avvikelser, med uppsättningar av tre könskromosomer, men jag orkar inte ta upp dem.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 2:32:17, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Kristofer » 2010-04-13 23:09:40

Kahlokatt skrev:
KrigarSjäl skrev:
Kahlokatt skrev:I Krigis, mannes och Björnes paradis stannar kvinnorna hemma och bakar kakor, viker tvätt och gör sig fina hela dagarna. De är välsminkade, luktar rosor och har inte ett enda hår på kroppen nedanför ögonfransarna. De tar allt ansvar för barnen. Döttrarna kläs i rosa och förses med handväskor och plastponnisar, medan sönerna kläs i mörka, stryktåliga kläder och får bilar och svärd. Kvinnorna lagar alltid maten och tillbringar kvällen med att "pyssla" för att männen skall få det så skönt som möjligt när de kommer hem från jobbet. Männen hjälper barnen med läxorna, för kvinnorna, de små våpen, är för dumma för att förstå sådant som algebra och tyska verb.

Flickor skall syssla med vårdande och fina saker, medan pojkarna skall bygga och meka. Man skall tydligt kunna se vem som är man och kvinna! Sönerna får inte gå i närheten av en rosa tröja eller en docka, för då kan de bli det värsta tänkbara - FIKUSAR!

Det här är dina egna fantasier och ingenting annat.

Jag tror säkert att du tycker att det låter underbart. :-)088


Ja.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-05 2:32:17, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav manne » 2010-04-13 23:19:57

Kahlokatt skrev:Orkar inte ta den här debatten mer, det är för mycket för min lilla kvinnligt efterblivna hjärna som inget förmår. Fortsätt utan mig, o, du store, starke man. Jag lovar att böja mig för din minsta vink, så som står skrivet i mina heliga gener.


jag om någon borde ju hata kvinnor från min erfarenhet av en del kvinnor på behandlingshem eller från gruppboende tiden.
Super dominanta ,sura Bitchiga kärringar .
så om man undrar om dessa inte istället skulle ha velat födas med en kuk mellan benen.

Tränger sig på och förhör en på information och bara går in på folks privata revir så där bara rakt av :x icon

så här som bilden så kan en del kvinnliga vårdare vara :cry:

Bild
Senast redigerad av manne 2011-05-05 2:32:17, redigerad totalt 2 gånger.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Liljencroowna » 2010-04-13 23:21:29

Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 2:32:17, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav VeganGeekGirl » 2010-04-14 2:10:16

Jag är inte dugg övertygad om att det skulle finnas "manliga" och "kvinnliga" hjärnor. Jag har läst en del av Annica Dahström och jag är inte övertygad. Även hjärnforskare kan ha fel.
KrigarSjäl skrev:Hur vore det om du kunde lyfta huvudet ur sanden och åtminstone läsa några artiklar om modern hjärnforskning?
Bläddra lite i Ill. vetenskap nästa gång du är på bibblan.
Det är som metod betydligt bättre än att "tro".

Vi har en bunt liggande i badrummet som toalettlektyr och jag brukar därför bläddra i Illustrerad Vetenskap varje dag.

Krigarsjäl skrev:Kvinnors bättre simultankapacitet tex. är ett faktum och beror på att kvinnor har fler nervtrådsförbindelser mellan hjärnhalvorna.

Jag frågade min bonussyster hur hon skulle beskriva min simultankapacitet, hon funderade en stund och sa sen "Den är inte så avancerad, hjärtat" och bekräftade sen att det var ett försök att vara finkänslig.

Jag hade kunnat argumentera mer, men det verkar inte mödan värt eftersom du redan tycks ha din uppfattning klar om det hela.

Rödstrumpereservat på DN?
Måste ha missat något DN är enligt min åsikt en klart borgerlig tidning.
Senast redigerad av VeganGeekGirl 2011-05-05 2:32:17, redigerad totalt 1 gång.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Inläggav sssssm » 2010-04-14 2:22:40

Domaren säger: Illustrerad Vetenskap duger inte. Det är typ som naturvetenskapens Aftonbladet (eller kanske mer åt En ding-ding väld om någon kommer ihåg den). Sensationsinriktat, ovetenskapligt men ack så roligt.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-05 2:32:17, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav Lakrits » 2010-04-14 2:25:03

sssssm skrev:Domaren säger: Illustrerad Vetenskap duger inte. Det är typ som naturvetenskapens Aftonbladet (eller kanske mer åt En ding-ding väld om någon kommer ihåg den). Sensationsinriktat, ovetenskapligt men ack så roligt.

Populärvetenskaplig. Som History Channel eller Vetenskapsvärlden i SVT.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 2:32:17, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Liljencroowna » 2010-04-14 2:29:02

Lakrits skrev:
sssssm skrev:Domaren säger: Illustrerad Vetenskap duger inte. Det är typ som naturvetenskapens Aftonbladet (eller kanske mer åt En ding-ding väld om någon kommer ihåg den). Sensationsinriktat, ovetenskapligt men ack så roligt.

Populärvetenskaplig. Som History Channel eller Vetenskapsvärlden i SVT.


Aftonbladet - tidning som Fokus och Times. De är verkligen jämställda, bara för att de kallas för tidningar. :lol:
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 2:32:17, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Återgå till Intressanta intressen



Logga in