Hur ser gruppboenden ut?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav manne » 2008-01-05 0:26:21

manne skrev:
Milyc skrev:
manne skrev:Om du har bott stjälv i 8 år så är väl du 28 idag eller..??
stjälv så är jag 26 år i dag stack hemifrån när jag var 19 år gammal...
Har missat 8 år nu i mitt myndiga,vuxna liv i vård-och omsorg världen fy fan :twisted: :twisted: :twisted:
det gäller att stå på sig till 100 % när man är myndig och flyttar hemifrån
man ska veta vad man vill ha och vad man ska göra mm..
Annars så blir man fast i handikapp-världen med personal en jävla massa år framöver för hyres-lägenheter växer inte på träd direkt.. :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:


Nej, jag ska fylla 26 i år och flyttade hemifrån när jag var 18 år 2000.


tack för svart..det betydde mycket.. :D :D :D
En viss form av boende borde fan förbjudas och det är behandlingshem.
ens boende är inget man väljer utan det blir oftas att andra väljer åt en.

men att vara under vårdens händer innebär begränsad frihet. :cry:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:12:50, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Milyc » 2008-01-05 0:31:20

manne skrev:ens boende är inget man väljer utan det blir oftas att andra väljer åt en.


Har man fyllt 18 år är man alltid fri att tacka nej till vad som erbjuds.

Jag förstår att du kan ha upplevt det som att andra bestämt åt dig men det beror tyvärr på att du valt att låta dessa andra bestämma genom att inte bestämma något annat själv.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 11:12:51, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav manne » 2008-01-05 0:36:59

Milyc skrev:
manne skrev:ens boende är inget man väljer utan det blir oftas att andra väljer åt en.


Har man fyllt 18 år är man alltid fri att tacka nej till vad som erbjuds.

Jag förstår att du kan ha upplevt det som att andra bestämt åt dig men det beror tyvärr på att du valt att låta dessa andra bestämma genom att inte bestämma något annat själv.


nix valde inte detta ställe
http://www.rosersbergsviken.se/

detta var toppen men valde inte detta heller.
http://www.osterlen.fhsk.se/

ps LSS strunat väl i fall du är en myndig person eller ej..
En person med syndrome är en person med fel i skallen och är i behov av hjälp så tänker dom..ingen direkt demokrati där inte..
samma sak med dem som hamnar på psyket jag tror inte att dom kan resonera med doktorn om sina problem..??
har dock aldrig varit där men jag antar att det är så..?
jag brukar ringa mina vänner i bland och de flesta säger att sig ha blivit kränkta mm av LSS tex på tvingade av godman,kontakt-person olika förmynderi osv mm.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:12:51, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Milyc » 2008-01-05 0:48:11

manne skrev:
Milyc skrev:
manne skrev:ens boende är inget man väljer utan det blir oftas att andra väljer åt en.


Har man fyllt 18 år är man alltid fri att tacka nej till vad som erbjuds.

Jag förstår att du kan ha upplevt det som att andra bestämt åt dig men det beror tyvärr på att du valt att låta dessa andra bestämma genom att inte bestämma något annat själv.


nix valde inte detta ställe
http://www.rosersbergsviken.se/

detta var toppen men valde inte detta heller.
http://www.osterlen.fhsk.se/

ps LSS strunat väl i fall du är en myndig person eller ej..
En person med syndrome är en person med fel i skallen och är i behov av hjälp så tänker dom..


Det gjorde du säkert inte men genom att inte säga ifrån valde du att låta omgivningen välja åt dig.

Så vida du inte är omyndigförklarad av domstol kan ingen juridiskt tvinga dig att bo någonstans sedan du fyllt 18 år. Om du sedan upplevde ett socialt tvång eller hade för lite kunskap så du trodde de kunde tvinga dig är det en annan sak som jag har full förståelse för att du upplevt.

Men då har du ju lurats att tro att de kunde tvinga dig, inte verkligen blivit tvingad.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 11:12:51, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav manne » 2008-01-05 0:52:04

Milyc skrev:
manne skrev:
Milyc skrev:Har man fyllt 18 år är man alltid fri att tacka nej till vad som erbjuds.

Jag förstår att du kan ha upplevt det som att andra bestämt åt dig men det beror tyvärr på att du valt att låta dessa andra bestämma genom att inte bestämma något annat själv.


nix valde inte detta ställe
http://www.rosersbergsviken.se/

detta var toppen men valde inte detta heller.
http://www.osterlen.fhsk.se/

ps LSS strunat väl i fall du är en myndig person eller ej..
En person med syndrome är en person med fel i skallen och är i behov av hjälp så tänker dom..


Det gjorde du säkert inte men genom att inte säga ifrån valde du att låta omgivningen välja åt dig.

Så vida du inte är omyndigförklarad av domstol kan ingen juridiskt tvinga dig att bo någonstans sedan du fyllt 18 år. Om du sedan upplevde ett socialt tvång eller hade för lite kunskap så är det en annan sak som jag har fullförståelse för att du upplevt.

Men då har du ju lurats att tro att de kunde tvinga dig, inte verkligen blivit tvingad.


nej men blir man ut-kastad hemifrån så måste man ju bo någonstans eller hur.??

(Vi vänder oss till personer inom autismspektrum som Aspergerstörning, förståndshandikapp eller svagbegåvning och som är boende inom Stockholm/Uppsala-regionen.

Verksamheten är belägen på Rosendals gård där även jag och min familj har bott sedan flera generationer tillbaka. Miljön är gammal och inbodd och ligger ca 30 km norr om Stockholm.
Vi har tillstånd för LSS och SoL- boende samt daglig verksamhet).
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:12:51, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Milyc » 2008-01-05 10:55:54

manne skrev:nej men blir man ut-kastad hemifrån så måste man ju bo någonstans eller hur.??


Hade du haft mer kunskaper vid tillfället än du uppenbarligen hade, hade du ju vetat hur du skaffade dig en egenlägenhet. Dessutom har jag svårt att tro att du blivit utslängd av dina föräldrar om du gjort klart för dem att du vägrade flytta till gruppboenden eller behandlingshem. Då tror jag du hade kunnat bo kvar hemma medan man letat efter annan bostad åt dig. I annat fall hade du kunnat gå till soc.

Detta tror jag vad du än säger. Att du däremot upplevde att du inte hade något val eftersom du var ung, osäker och okunnig tror jag säkert och har full förståelse för.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 11:12:51, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav manne » 2008-01-06 22:48:09

kort beskrivet om gruppboende noll privat liv..
taskig ljud-isolering, störande grannar .vård personal som springer runt.

många personal bytten ca 1 ny person var 4 vecka mm..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:12:51, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Lilla Gumman » 2008-01-07 0:47:28

Hej!

Jag har haft en kompis som bott på gruppboende så jag vet. Lindrigt utvecklingsstörd, mamman hade gjort så barnen hade så stora skulder när de blev vuxna att de omöjligt kunde få hyreskontrakt o.s.v. och efter att ha bott hos en 33 år äldre kille som är alkoholist skrev mamman in henne på ett gruppboende. Min kompis blev mer eller mindre tvingad att gå till daglig verksamhet. De första månaderna var det mat klockan 18.00 och klockan 21.00 skulle hon vara hemma. Rökning fick bara ske på balkongen. Klockan 22.00 sattes larmet på och fram till morgonen fick hon inte röka.

Efter en tids tjatande fick hon börja laga mat i sin lägenhet.

Då hon hade så stora skulder och aldrig fått lära sig handskas med pengar hade personalen hand om alla hennes pengar. De följde med henne och handlade mat en gång i veckan. Sedan fick hon be om pengar varje gång hon skulle köpa snus, cigaretter eller något annat hon behövde. Snuset och cigaretterna låstes in och portionerades ut, annars rökte hon för mer än hon hade råd med. Ibland blev hon nekad pengar och en gång fick hon inte ens pengar till toalettpapper, hennes bägge systrar hade bott där några dagar och det hade gått åt mer än vanligt.

Vi bodde då cirka 500 m från varandra. Ibland ville vi se på en Beck-film ihop, den började klockan 21.00 och slutade klockan 23.00 men personalen sa att jag antingen fick välja att gå hem klockan 22.00 eller sova över.

En gång skulle hon hämta julgranskulor hon skulle få, klockan var 20.40, hon skulle gå direkt hem till mig och jag skulle stå i porten, sen skulle hon gå raka vägen hem. Men personalen sa nej, hon skulle inte hinna hem till klockan 21.00.

Ibland var hon i psykisk kris och behövde prata, då kom hon vid 21.00 eller 22.00 och vi drack te och pratade en stund, sen var hon tvungen att sova över för hon kunde inte återvända hem på grund av larmet. Ofta satt hon vid Lunarstorm några timmar för hon kunde inte sova, sen gick vi och lade oss och så gick hon hem på morgonen.

Så visst, gruppboenden är bra för dem som inte kan klara sig själva och inte förstår så mycket, men skit för de som är precis på gränsen och egentligen inte passar in där. En del regler är nästan som i ett fängelse tycker jag.

Hon ville flytta ut men personalen sa att hon var tvungen att bo där ett år innan hon kunde flytta. Samma har de sagt till en annan tjej, som bott där ett år innan hon flyttade till en lägenhet med boendestöd.

Efter nästan ett år stod min kompis inte ut längre. Hon flyttade hem till sin mamma igen, mamman bor i en närliggande större stad. Den gode mannen blev då genast en förvaltare och alla pengar ströps.

Under 2 1/2 år har hon haft ungefär 3 olika lägenheter. Det tog ett halvår för henne innan hon började få pengar varje måndag från förvaltaren. Under det halvåret fick hon låna pengar av släkt och vänner till mat och allt annat hon behövde. När pengarna sedan trillade in, fick hon 700 kr varje måndag och en del av de pengarna fick hon börja betala av skulder med.

Föräldrarma skiljde sig när hon och hennes syster var små. De gifte bägge om sig. Mamman fick ytterligare en bror och ens syter. Pappan fick inga fler.

Mamman är död, hade troligen rökt ihjäl sig, blev bara 44 år. Yngsta systern som är 13 eller 14 bor i ett familjehem. Brodern bor i en lägenhet som socialen har fixat, han super en del och när mamman dog i december 2006 söp han ännu mer för att glömma. Den 1 år äldre systern bor i en egen lägenhet men är ihop med en kille som vill att hon mest ska vara där, han kontrollerar henne, är svartsjuk och har t.o.m. slagit henne. Pappan dog nu i höstas i magcancer på grund av att han rökt och snusat för mycket, han blev inte ens i pensionsåldern.

Hon kan laga mat, städa och tvätta. Hon har en "normal" pojkvän från en annan stad som jobbar på pizzeria och de har förlovat sig. Min kompis ska fylla 25 i sommar. De vill gifta sig och skaffa barn så småningom, när de blivit lite äldre. Förvaltaren säger att hon ska ta P-spruta och inte bli med barn, socialen vill att hon ska bo på ett ungdomsboende där hon har en egen lägenhet men tillgång till personal. Hon tar P-sprutan men talar om för mig att det är under tvång, och hittills har hon vägrat flytta till gruppboendet för ungdomar men jag tror att socialen bearbetar henne till hon ger med sig. Så det att man skulle ha ett eget val, skitsnack. Den miljö man lever i påverkar starkt om man har ett eget val eller inte.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:12:51, redigerad totalt 2 gånger.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav ufo » 2008-01-07 0:55:50

Lilla Gumman skrev:Jag har haft en kompis som bott på gruppboende.........

Jisses vilken dårskap. Mår illa av att läsa det där.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:12:51, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Lilla Gumman » 2008-01-07 1:11:42

Hej!

Jag skrev det bara för att visa på hur det kan gå.

Jag tror att man ska tänka sig för innan man flyttar till gruppboende. För det första, behöver man personal dygnet runt som när som helst kan komma och knacka på eller ännu värre, bara gå in i lägenheten? För det andra, kan man leva med att personalen bestämmer när man ska vara hemma på kvällen? För det tredje, vill man ha sina pengar inlåsta i ett skrin och behöva tala om vad man ska köpa innan man får ut dem?

Sen finns det ju lägenheter i en trappuppgång där man lever mer fritt, och där personalen har en egen lägenhet i samma trappuppgång plus att det finns en samlingslägenhet. Där är reglerna annorlunda. Men det finns ointelligenta personal där med. Jag har exempel på personal som sagt till en boende att hon inte fick gå upp tjugo i sex för det stör grannarna att hon går omkring, tjugo i åtta skulle hon gå upp. Samma personal tog en annans ID-kort och låste in i ett skrin så att det inte skulle bli borttappat, den tjejen har aldrig tappat plånboken i hela sitt liv o.s.v.

Dock tror jag att det finns bra ställen och dåliga ställen. Sen tror jag också att det inte kan fungera bra alla dagar, ibland blir det gnissel.

Tja, det var bara lite tankar jag hade. Men de som vill bo på gruppboende och tror de mår bra av det ska givetvis göra det. Jag gillar kollektivtanken lite grann, att man alltid har någon att äta tillsammans med o.s.v. men man ska ju bo på AS-boenden eller liknande och inte bland svårt utvecklingsstörda som inte kan prata.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:12:51, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav manne » 2008-01-07 15:30:22

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag skrev det bara för att visa på hur det kan gå.

Jag tror att man ska tänka sig för innan man flyttar till gruppboende. För det första, behöver man personal dygnet runt som när som helst kan komma och knacka på eller ännu värre, bara gå in i lägenheten? För det andra, kan man leva med att personalen bestämmer när man ska vara hemma på kvällen? För det tredje, vill man ha sina pengar inlåsta i ett skrin och behöva tala om vad man ska köpa innan man får ut dem?

Sen finns det ju lägenheter i en trappuppgång där man lever mer fritt, och där personalen har en egen lägenhet i samma trappuppgång plus att det finns en samlingslägenhet. Där är reglerna annorlunda. Men det finns ointelligenta personal där med. Jag har exempel på personal som sagt till en boende att hon inte fick gå upp tjugo i sex för det stör grannarna att hon går omkring, tjugo i åtta skulle hon gå upp. Samma personal tog en annans ID-kort och låste in i ett skrin så att det inte skulle bli borttappat, den tjejen har aldrig tappat plånboken i hela sitt liv o.s.v.

Dock tror jag att det finns bra ställen och dåliga ställen. Sen tror jag också att det inte kan fungera bra alla dagar, ibland blir det gnissel.

Tja, det var bara lite tankar jag hade. Men de som vill bo på gruppboende och tror de mår bra av det ska givetvis göra det. Jag gillar kollektivtanken lite grann, att man alltid har någon att äta tillsammans med o.s.v. men man ska ju bo på AS-boenden eller liknande och inte bland svårt utvecklingsstörda som inte kan prata.

Hälsningar

Lilla Gumman


ja det finns helt klart olika varianter på det hela..
håller med det bästa är den hära sorten..har polare där..

LÄNGAN

http://www.enigmaomsorg.se/default.asp?id=1211

bor dock inte stjälv där men denna modell borde vara den bästa..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:12:51, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Lilla Gumman » 2008-01-07 17:47:38

Hej!

manne skrev: ja det finns helt klart olika varianter på det hela..
håller med det bästa är den hära sorten..har polare där..

LÄNGAN

http://www.enigmaomsorg.se/default.asp?id=1211

bor dock inte stjälv där men denna modell borde vara den bästa..


Men kan du inte bo där då, om det nu är det bästa? Det går ju att anmäla sitt intresse stod det på hemsidan. Fast jag vet ju inte vilket stöd du behöver iofs.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:12:51, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav manne » 2008-01-07 19:49:29

Lilla Gumman skrev:Hej!
manne skrev:ja det finns helt klart olika varianter på det hela..
håller med det bästa är den hära sorten..har polare där..

LÄNGAN

http://www.enigmaomsorg.se/default.asp?id=1211

bor dock inte stjälv där men denna modell borde vara den bästa..


Men kan du inte bo där då, om det nu är det bästa? Det går ju att anmäla sitt intresse stod det på hemsidan. Fast jag vet ju inte vilket stöd du behöver iofs.

Hälsningar

Lilla Gumman


kort beskrivet om gruppboende en mass olika folk med olika åsikter som ska försöka att förenas och bo under samma tak med gemmensama måltider, utflykter, film stunder tillsammans. folk som bor där och jobbar där har väldigt olika åsikter och intressen mm.
vissa gillar film andra hatar film samma sak med akohol och nöjen mm.
folk har står också väldigt olika politiskt, en del är vänster-vridna andra mörk-blå till idelogin, andra väldigt djupt kristna, en del buddister mm.
det blir svårt i bland att försöka att enas när alla tycker så olika i allt..
samma sak med olika intressen och hobbies mm..
Likadant med personalen vissa gillar saker och andra gillar helt andra saker. det blir i bland svårt när det tex arbetar väldigt kristna personer där eller som bor där osv tex katoliker och sedan att försöka att komma överens med de som inte alls tror på gud..

Men visst skulle det vara ett kommunist kollektiv så skulle ju allt se helt anat ut..
finns för och nackdelar med att bo där och man måste försöka att överväga det stjälv..
Men det är ju långt i från Tidningen (Ögonblicks) hyllningar och väldigt enkelspåriga sätt att säga att allt är bra och bäst i världen inställning..
'MVH
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Gruppboende med särskild service

Inläggav tjej36 » 2010-04-13 12:29:15

Får man ha folk som sover över i lägenheten om man får denna hjälp?
Senast redigerad av tjej36 2011-05-05 2:31:30, redigerad totalt 1 gång.
tjej36
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2010-01-16
Ort: Uppsala

Inläggav Pemer » 2010-04-13 15:50:20

Bostad med särskild service är en insats enligt LSS, och målet med LSS är att vi som omfattas av lagen ska få möjlighet att leva som andra.

En sådan regel skulle knappast stå i överensstämmelse med det, så det är definitivt inte meningen att en kommun ska ha en sådan regel för något boende enligt LSS i alla fall!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 2:31:30, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav sigge » 2010-04-13 19:22:12

Du har all rätt att låta folk sova över hemma hos dig. Om det är ett gruppboende där man bor tätt på varandra (det finns ju så många varianter på boenden) kan det nog bli knepigt om det är för en längre tid. Det kan också vara en poäng att förvarna i sådana fall. Men med lite god vilja brukar det mesta gå. Jag jobbade på ett gruppboende där en hade sin kille boende i sitt lilla rum i drygt ett år.

Har du en lägenhet som är lite mer avskild skall du inte behöva ta den hänsynen utan kan låta folk komma och gå som du vill.
Senast redigerad av sigge 2011-05-05 2:31:30, redigerad totalt 1 gång.
sigge
 
Inlägg: 102
Anslöt: 2010-01-23

Inläggav Lakrits » 2010-04-13 19:52:23

Jag håller med sigge, men tänkte lägga till litegrann. Ett gruppboende är ju en stabil boendeform med den skillnaden mot enskilt boende att vissa ytor är kollektivt använda och att det finns någon form av tillsyn från anställda. Om det inte ingår ett behandlingsprogram för missbrukare eller liknande så brukar det inte vara några restriktioner annat än att man måste ta hänsyn till de andra boende.

Kommunen är mest petig när det gäller mellanboenden, nödboenden och boende på behandlingshem av olika slag. Men det härrör sig mest ifrån att de som får sådana boenden är på väg från ett mycket stökigt liv (missbruk, kriminalitet, svår psykossjukdom etc.) till ett helt nytt liv. Kommunen är ofta orolig att personer från det gamla livet skall förstöra både den boende och boendet. Att tillfriskna från ett tungt missbruk kräver i stort sett att man klipper alla band till det förflutna, utom sådana som inte kan kopplas till det problem som man har.

Men fråga de som bor där om du är osäker. Och säg till dina medboende att du kommer att få besök under si och så lång tid.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 2:31:30, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Hej

Inläggav tjej36 » 2010-04-13 20:03:54

Tacksam för alla svar
Senast redigerad av tjej36 2011-05-05 2:31:30, redigerad totalt 1 gång.
tjej36
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2010-01-16
Ort: Uppsala

Inläggav manne » 2010-04-13 20:33:46

Lakrits skrev:Jag håller med sigge, men tänkte lägga till litegrann. Ett gruppboende är ju en stabil boendeform med den skillnaden mot enskilt boende att vissa ytor är kollektivt använda och att det finns någon form av tillsyn från anställda. Om det inte ingår ett behandlingsprogram för missbrukare eller liknande så brukar det inte vara några restriktioner annat än att man måste ta hänsyn till de andra boende.

Kommunen är mest petig när det gäller mellanboenden, nödboenden och boende på behandlingshem av olika slag. Men det härrör sig mest ifrån att de som får sådana boenden är på väg från ett mycket stökigt liv (missbruk, kriminalitet, svår psykossjukdom etc.) till ett helt nytt liv. Kommunen är ofta orolig att personer från det gamla livet skall förstöra både den boende och boendet. Att tillfriskna från ett tungt missbruk kräver i stort sett att man klipper alla band till det förflutna, utom sådana som inte kan kopplas till det problem som man har.

Men fråga de som bor där om du är osäker. Och säg till dina medboende att du kommer att få besök under si och så lång tid.


du alla behandlingshem är inte för missbrukare :P
LSS boende och daglig verksamhet .

http://www.rosersbergsviken.se/
Senast redigerad av manne 2011-05-05 2:31:30, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Lakrits » 2010-04-13 20:39:57

Det skriver jag inte heller. Läs texten en gång till och lämna in din uppsats om den (högst 2 A4-sidor 12-punkterstext) senast fredag 15.00 på mitt kontor eller i brevboxen på entréplan.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 2:31:30, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Lilla Gumman » 2010-04-13 22:46:38

Hej!

Bor man på gruppboende så har personalen inte rätt att neka att ens pojkvän/flickvän, kompisar eller släkt sover över. En del personal kan säga nej, men de har ingen rätt till det. Det är fortfarande ens egen lägenhet, även om det är ett gruppboende.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-05 2:31:30, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav manne » 2010-04-13 23:00:46

Lilla Gumman skrev:Hej!

Bor man på gruppboende så har personalen inte rätt att neka att ens pojkvän/flickvän, kompisar eller släkt sover över. En del personal kan säga nej, men de har ingen rätt till det. Det är fortfarande ens egen lägenhet, även om det är ett gruppboende.

Hälsningar

Lilla Gumman


nej men de kan också säga nej till att dricka öl eller sprit och så vidare också men de har inte rätt till det heller.!

ofta om någon sover över så behöver man anmäla det innan till dem så att de är informerad om det.
Jävla kul då om man har ett nice ragg från krogen
-vänta ska bara ringa boendet och informera dem. :wink:

Min uppfattning är att många (inte alla) men många av de som jobbar på gruppboende / behandlingshem är svin och kontroll freaks. :P
Senast redigerad av manne 2011-05-05 2:31:30, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Re: Gruppboende med särskild service

Inläggav manne » 2010-04-14 1:09:28

tjej36 skrev:Får man ha folk som sover över i lägenheten om man får denna hjälp?


vill du råka på dessa typer så visst fine. :wink:
finns en chans att du kan göra det.

Bild
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Ni som bor på gruppboenden, hur ser det ut?

Inläggav internettt » 2011-03-25 20:55:17

Jag undrar om det finns några härinne som bor på nån form av gruppboende, och hur det är att bo där? Vad händer under dagarna? Finns det ett samlingsrum där ni håller till och umgås? Hur är det med personalen? etc. Tack


Moderator: Slog ihop två trådar om samma ämne.
internettt
 
Inlägg: 456
Anslöt: 2010-12-12

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in