Ytterligare en tråd om utseende...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ytterligare en tråd om utseende...

Inläggav LILITH_ » 2010-04-10 23:35:51

Många med AS verkar antingen väldigt obrydda av sitt utseende eller också väldigt måna om att se ut på ett visst sätt.
Ofta går den senare varianten över i rena fixeringar och i det närmaste BDD-drag (Body Dysmorphic Disorder http://sv.wikipedia.org/wiki/Dysmorfofobi ) som dessutom ofta har kopplingar till social fobi som många med AS/npf lider av.

Jag undrar om det kan ha att göra med att man inte riktigt är i kontakt med sig själv och därmed inte har direkt koll på hur man egentligen ser ut, mer än detaljvis. När det gäller BDD så blir man oftast fixerad av en viss kroppsdel som man upplever som deformerad eller ful/fel.

När jag tänker på någon som jag anser vacker i ren estetisk mening så är det en helhet jag tittar på. I stort sett alltid handlar det om någon som ändå har "defekter" av något slag. Perfektion blir intetsägande utan motvikt.

Hur som, så tror jag att det kan vara svårt att se sig själv som en helhet och att man då lätt missar det andra ser, nämligen att man både har vackra och mindre vackra drag som tillsammans bildar en intressant helhet.

Har man då AS så har man kanske ännu svårare att fokusera på helhetsintrycket och lättare att snöa in sig på detaljer. Detta i samverkan med social fobi, dålig självkänsla och depressioner kan nog lätt resultera i BDD, vilket inte alls är en rolig åkomma.

För min egen del har jag märkt att jag ofta inte har koll på om jag ex. gått upp i vikt, vilket jag stadigt gjort de senaste...hmm 20(?) åren.
Det är som att jag är kvar i föreställningen om hur smal jag var i tonåren och har kvar den kroppsuppfattning jag hade då.
Det händer att jag tittar mig i spegeln och blir helt tagen av hur tjock jag ser ut!
Sedan glömmer jag bort det igen för att efter ett tag göra samma horribla upptäckt. (Nu skrev jag horribla men egentligen är det ingen större fara, man får gärna vara tjock också, det är bara fint. :) )

Har också många gånger svårt att se om andra gått upp eller ner i vikt eller på andra sätt förändrat sitt utseende.

Äh, nu var det många åt olika håll spretande tankar här som jag försökte samordna utan att riktigt lyckas.

Men jag undrar om det är vanligt att vara litet "blind inför sig själv" utseendemässigt i samband med AS?
Att man tror sig ha koll och kanske även har det men då enbart detaljvis vilket gör att man misstolkar och hamnar i onda spiraler vilket kan leda till livslångt lidande, helt i onödan.

Utseendefixering - ett AS-drag?

Slutligen vill jag påängtera att avsikten med tråden inte är att värdera olika utseenden och att som bekant så ligger skönheten i betraktarens öga, dvs. ALLA ÄR VACKRA I NÅGONS ÖGA! :-)154
Senast redigerad av LILITH_ 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Re: Ytterligare en tråd om utseende...

Inläggav nallen » 2010-04-10 23:38:28

LILITH_ skrev:ALLA ÄR VACKRA I NÅGONS ÖGA!

[OT]Bullshit![/OT]
Senast redigerad av nallen 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Ytterligare en tråd om utseende...

Inläggav LILITH_ » 2010-04-10 23:40:03

nallen skrev:
LILITH_ skrev:ALLA ÄR VACKRA I NÅGONS ÖGA!

[OT]Bullshit![/OT]

Är det inte ALLS!!!!
Senast redigerad av LILITH_ 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav Hundralappen » 2010-04-10 23:49:33

Alltså.. Hemma skiter jag i det, förutom om jag kommer till spegeln, då rättar jag till håret och ibland pillar jag lite i det...

Men ute så är jag rätt utseendefixerad. Men det beor nog på att jag tänker mer att folk bryr sig mer om hur jag ser ut nu än när jag var mindre.
Utseende är rätt viktigt i sociala sammanhang, det eller gester och så skulle jag gissa. Om ingen lägger märke till ens andra egenskaper så blir man lätt utseendefixerad skulle jag tro. Men när jag ser mig i speglen tänker jag faktiskt tvärtom oftast "fan, jag ser rätt okej ut idag". Men kanske lite utseendefixerad :wink:
Senast redigerad av Hundralappen 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Inläggav sssssm » 2010-04-11 0:42:15

Jag röstar också på bullshit.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav LILITH_ » 2010-04-11 0:58:48

:roll:
Neggo!

Eller sssssm, du kanske menar bullshit åt hela mitt inlägg. Det är inte helt omöjligt att det är.

Men i annat fall, nu går jag själv OT men alla har väl sin egen definition på vad som är "vackert" eller behagligt eller på annat sätt intressant hos en medmänniska. Om man bara går efter en snäv mediaintroducerad mall på skönhet så är de flesta för avvikande för att passa in.

Men inga andra tankar kring utseendefixering mm.?

Härligt att du har en positiv syn på dig själv, Hundralappen! Mer sådant!
Senast redigerad av LILITH_ 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav nano » 2010-04-11 1:04:47

Jag vet att jag sett folk gilla saker hos andra som får dem att tom bli kära utan att de följer senaste modellutseendet.
Utseende är bullshit möjligen.
Senast redigerad av nano 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav sssssm » 2010-04-11 1:09:55

LILITH_ skrev:Eller sssssm, du kanske menar bullshit åt hela mitt inlägg. Det är inte helt omöjligt att det är.


Nej, absolut inte. Bara den lilla del som nallen citerade.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav carl » 2010-04-11 1:19:58

Jag tror det kan vara svårt att anse att alla är vackra i någons öga. Men snarare vad som anses vackert skiljer sig beroende på situation och betraktare. Det finns ju en samhällelig norm om hur man bör se ut. Den normen är ganska lätt att ta reda på och att ha som måttstock om något är vackert.

Personligen tycker jag att de flesta samhällens ideal på det som är vackert just fokuserar på de positiva attributen. Jag gillar kontrasten av det fula i det vackra. Det fula förstärker bilden av det vackra och ger det ett värde. Det skapar spänning och ger mig möjlighet att uppskatta det vackra än mer.
Så för mig är vackert, behagligt och intressant tre helt olika saker.
Senast redigerad av carl 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav LILITH_ » 2010-04-11 1:39:51

Okej.

Nu kom jag på sambandet som jag var ute efter.
Som dessutom säkert är helt klart för alla er andra men tog hundra år för mig att koppla ena trådändan med information i den andra, som vanligt.

AS och anorexi samt andra ätstörningar misstänks ju ha samma neuropsykiatriska grund, samsjukligheten är stor.
Svenny Kopp tog upp det så sent som för några veckor sedan på sin föreläsning här i Stockholm.

Vad kännetecknar anorexi mm. om inte en felaktig kroppsuppfattning även om mycket annat också spelar in som olika perceptionsstörningar och så. Men min undran över BDD, "blindhet inför sig själv" samt utseendefixering kan alltså mycket väl bero på neuropsykiatriska avvikelser.

När kan jag hämta Nobelpriset? Eller framför allt var?
Senast redigerad av LILITH_ 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav jorand » 2010-04-11 1:48:56

LILITH_ skrev:När kan jag hämta Nobelpriset? Eller framför allt var?

Oslo.
Senast redigerad av jorand 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav Zombie » 2010-04-11 4:23:29

Intressanta tankar som jag tror det ligger en hel del i.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Ytterligare en tråd om utseende...

Inläggav Inger » 2010-04-11 4:58:38

LILITH_ skrev:För min egen del har jag märkt att jag ofta inte har koll på om jag ex. gått upp i vikt, vilket jag stadigt gjort de senaste...hmm 20(?) åren.
Det är som att jag är kvar i föreställningen om hur smal jag var i tonåren och har kvar den kroppsuppfattning jag hade då.
Det händer att jag tittar mig i spegeln och blir helt tagen av hur tjock jag ser ut!

Samma för mig. Har alltid varit mer eller mindre smal och blir ständigt förvånad när jag ser mig i spegeln. Har svårt att identifiera mig med att inte vara mitt vanliga späda jag längre. Inte för att jag någonsin tyckt det är snyggt att vara alltför mager men det är onekligen lättare att få kläder att sitta bra utan extra kilon här och där.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav guilliotine » 2010-04-11 5:07:44

Alltså.. Jag är både och. Jag är inte så blyg, utseendemässigt, IRL. Då vet jag att jag är tillräckligt intressant och trevlig för att bli omtyckt ändå. Men att lägga ut bilder på nätet är mycket värre. För det första så känns det som att det är lite "ytligt". Man lägger ju ut bilder för att visa andra hur man ser ut, och det känns som att det då kan kännas tvunget att säga något positivt, även om man kanske inte tycker så. Jag vill inte vara orsak till att folk känner sig obekväma och tvungna. Och ändå, att INTE få någon positiv feedback känns också. Och ja, jag vet att det mesta finns i mitt huvud. =)

För det andra är jag väldigt osäker på mitt eget utseende. Jag vet att jag dömer mig själv hårdare än någon annan, och känner att andra dömer mig lika hårt, även om jag vet att så inte är fallet. Ibland tycker jag att jag är jättesnygg, och man märker att folk på gatan tittar och vänder sig om efter en. Men sen kommer dåliga självförtroendet, och man tänker att de som vänder sig om kanske tänker "men hur ser hon ut?" då jag vet och har fått höra att jag ser lite annorlunda ut.

Men för det mesta är jag väldigt nöjd med mitt utseende, vid de tillfällen då mitt yttre passar hur jag känner mig på insidan. Men jag håller med TS, jag sitter också fast i en självbild jag fick för x antal kilo sen, och det svider lite var gång man upptäcker skillnaden.. =)

P.S. Och usch, jag är inte alls så ytlig som mitt inlägg kan tolkas som..
Senast redigerad av guilliotine 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
guilliotine
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2009-10-15

Inläggav Liljencroowna » 2010-04-11 6:01:44

Jag har haft BMI på både 20 och 30, och jag konstaterar att folk inte bryr sig ett skit om hur man ser ut... :) det är främst hur man beter sig.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Re: Ytterligare en tråd om utseende...

Inläggav Thurizas » 2010-04-11 12:25:14

Inger skrev:
LILITH_ skrev:För min egen del har jag märkt att jag ofta inte har koll på om jag ex. gått upp i vikt, vilket jag stadigt gjort de senaste...hmm 20(?) åren.
Det är som att jag är kvar i föreställningen om hur smal jag var i tonåren och har kvar den kroppsuppfattning jag hade då.
Det händer att jag tittar mig i spegeln och blir helt tagen av hur tjock jag ser ut!

Samma för mig. Har alltid varit mer eller mindre smal och blir ständigt förvånad när jag ser mig i spegeln. Har svårt att identifiera mig med att inte vara mitt vanliga späda jag längre. Inte för att jag någonsin tyckt det är snyggt att vara alltför mager men det är onekligen lättare att få kläder att sitta bra utan extra kilon här och där.


1+
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav MsTibbs » 2010-04-11 14:41:16

Undrar hur många som är fula, som tror att de är vackra? Det är en positiv egenskap. Vissa transor är bland dem, pga bristande sminkkunskaper osv.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Lakrits » 2010-04-11 14:52:48

Min självuppfattning har nog blivit bättre efter att ha fått hjälp mot mina psykiska besvär och efter att jag har kunnat reda ut en del saker tillsammans med de terapeuter jag har träffat. Men jag har alltid haft självdistans och kunnat driva med mig själv (och andra; det finns få saker som är så roliga som att spela den narcissistiske drygskallen). Jag skrev en snapsvisa på temat förändrad självuppfattning en gång.

IDAGS ÅNGRARVISA
Mel.: Idas sommarvisa

Igår var jag stark som en bilare
och snabb som en oljad gasell.
Med syn som en havsörn med glasögon
och påhittig som Graham Bell.
Igår var jag stilig som Errol Flynn,
förförisk, charmant och viril.
Idag har jag blivit mig själv igen
och nyss kastat upp i min fil.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Ytterligare en tråd om utseende...

Inläggav tveskägg » 2010-04-11 17:18:37

LILITH_ skrev:Många med AS verkar antingen väldigt obrydda av sitt utseende eller också väldigt måna om att se ut på ett visst sätt.
Ofta går den senare varianten över i rena fixeringar och i det närmaste BDD-drag (Body Dysmorphic Disorder http://sv.wikipedia.org/wiki/Dysmorfofobi ) som dessutom ofta har kopplingar till social fobi som många med AS/npf lider av.

Jag undrar om det kan ha att göra med att man inte riktigt är i kontakt med sig själv och därmed inte har direkt koll på hur man egentligen ser ut, mer än detaljvis. När det gäller BDD så blir man oftast fixerad av en viss kroppsdel som man upplever som deformerad eller ful/fel.


Jag kom att tänka på något jag läste i Johan Cullbergs "Dynamisk psykiatri". Där finns ett kapitel om fobier där han delar upp dem efter orsak. Vanligast är fobier som är medfödda (tex rädsla för spindlar, ormar mm) eller som framkallats av att man blivit skrämd av något (ett barn som blivit bitet av ett djur utvecklas till en vuxen med fobi för det djuret).

Men det finns också fobier som beror på att man projicerar egna svagheter på omgivningen. Tex kan en person som anser sig vara begåvad börja studera, men det visar sig vara för svårt. Om personen inte vågar erkänna för sig själv att den inte är klassens ljus kan den utveckla en skolfobi. På så sätt har den en ursäkt att slippa skolan, men kan fortfarande bibehålla sin självbild som ett geni.

Jag tror att dysmorfofobi hör samman med den senare typen av fobier. I botten har man ett npf eller en personlighetsstörning som gör att det sociala samspelet inte fungerar. Omgivningen uppträder avvisande av anledningar som man inte förstår. Undermedvetet tolkar man detta som att avvisandet beror på att man är ful.
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Inger » 2010-04-11 17:22:32

Liljencroowna skrev:Jag har haft BMI på både 20 och 30, och jag konstaterar att folk inte bryr sig ett skit om hur man ser ut... :) det är främst hur man beter sig.

Det är helt sant! Jag stör mig inte på extrakilona för att jag oroar mig för att bli mindre accepterad av mina vänner, utan för att det är irriterande att inte komma i sina favoritklänningar längre.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Liljencroowna » 2010-04-11 17:42:38

Inger skrev:
Liljencroowna skrev:Jag har haft BMI på både 20 och 30, och jag konstaterar att folk inte bryr sig ett skit om hur man ser ut... :) det är främst hur man beter sig.

Det är helt sant! Jag stör mig inte på extrakilona för att jag oroar mig för att bli mindre accepterad av mina vänner, utan för att det är irriterande att inte komma i sina favoritklänningar längre.


Du får sy egna/sy upp dem? :)

Eller så väntar du på ålderndomen! Till slut sitter du på ett hem och väger dina 16 BMI. Du får dock på dig klänningarna, med hjälp från en massa snälla vårdardamer. :D *fräck*
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Re: Ytterligare en tråd om utseende...

Inläggav soul boy II » 2010-04-11 18:02:17

nallen skrev:
LILITH_ skrev:ALLA ÄR VACKRA I NÅGONS ÖGA!

[OT]Bullshit![/OT]


Hur många miljarder människor är vi uppe i nu på vår planet? Du är säker på att du inte vill tänka igenom oddsen igen?
Senast redigerad av soul boy II 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
soul boy II
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2007-06-24
Ort: Göteborg

Re: Ytterligare en tråd om utseende...

Inläggav underjord » 2010-04-11 18:35:21

tveskägg skrev:Jag tror att dysmorfofobi hör samman med den senare typen av fobier. I botten har man ett npf eller en personlighetsstörning som gör att det sociala samspelet inte fungerar. Omgivningen uppträder avvisande av anledningar som man inte förstår. Undermedvetet tolkar man detta som att avvisandet beror på att man är ful.


Det där var en tänkvärd hypotes.
Senast redigerad av underjord 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav Satanen » 2010-04-11 18:51:31

Jag är rädd för att se mig själv i spegeln!
Får även sådan ångest så fort jag går förbi en spegel
Senast redigerad av Satanen 2011-05-05 2:26:28, redigerad totalt 1 gång.
Satanen
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2010-01-21
Ort: Göteborg

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in