Tråden om rdos neandertalsteori.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav rdos » 2009-11-07 21:27:39

tveskägg skrev:De kanske inte kom i kontakt med andra grupper på många generationer?
http://en.wikipedia.org/wiki/Toba_catastrophe_theory


Det behövs inga kromosomrelokationer för att förstå vad som hände med asiatiska populationer vid Toba utbrottet, men trots det så (vill?) ingen förstå dess implikationer. Det som hände var att i stort sett alla asiatiska linjer av moderna människor trunkerades och tappade sin diversitet. Detta syns tydligt i mtDNA-genträden för Asien. Trots detta så vill (?) man inte förstå vad detta innebär för teorin att moderna människor måste ha kommit ifrån Afrika pga högre diversitet i Afrika. Någon som ser felslutet här? Toba trunkerar asiatiska linjer -> Afrika behåller mer diversitet -> detta är ett bevis på att moderna människor kom ifrån Afrika. Nej, det bevisar ingenting. Vi vet nämligen inte vilken diversitet Asien och Afrika hade före Toba eftersom denna förlorats!
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:14, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Flawed » 2009-11-08 23:23:43

I framtiden kanske man kan ta bort gener som kommer ifrån afrika?
Vem vill ha smutsiga afrika gener liksom?
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 11:58:14, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav lasseivägen » 2010-01-09 1:38:16

Skit samma med 0,4 promille är teorierna ointresante , om vi tar bort dom afferikanska såblir vi nog lemurer. Om mann ligger i framkanten av teorierna blir man altid ifrågasatt oavsettom det gäller nendertalalare elle battteriteknik.
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-04 11:58:14, redigerad totalt 1 gång.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav rdos » 2010-01-09 15:49:50

Ny studie

"Scientists claim to have the first persuasive evidence that Neanderthals wore "body paint" 50,000 years ago.

The team report in Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) that shells containing pigment residues were Neanderthal make-up containers.

Scientists unearthed the shells at two archaeological sites in the Murcia province of southern Spain.

The team says its find buries "the view of Neanderthals as half-wits" and shows they were capable of symbolic thinking.

Professor Joao Zilhao, the archaeologist from Bristol University in the UK, who led the study, said that he and his team had examined shells that were used as containers to mix and store pigments.

Black sticks of the pigment manganese, which may have been used as body paint by Neanderthals, have previously been discovered in Africa.

"[But] this is the first secure evidence for their use of cosmetics," he told BBC News. "The use of these complex recipes is new. It's more than body painting."

The scientists found lumps of a yellow pigment, that they say was possibly used as a foundation.

They also found red powder mixed up with flecks of a reflective brilliant black mineral.


The shells were coated with residues of mixed pigments
Some of the sculpted, brightly coloured shells may also have been worn by Neanderthals as jewellery.

Until now it had been thought by many researchers that only modern humans wore make-up for decoration and ritual purposes.

There was a time in the Upper Palaeolithic period when Neanderthals and humans may have co-existed. But Professor Zilhao explained that the findings were dated at 10,000 years before this "contact".

"To me, it's the smoking gun that kills the argument once and for all," he told BBC News.

"The association of these findings with Neanderthals is rock-solid and people have to draw the associations and bury this view of Neanderthals as half-wits."

Professor Chris Stringer, a palaeontologist from the Natural History Museum in London, UK, said: "I agree that these findings help to disprove the view that Neanderthals were dim-witted.

But, he added that evidence to that effect had been growing for at least the last decade.

"It's very difficult to dislodge the brutish image from popular thinking," Professor Stringer told BBC News. "When football fans behave badly, or politicians advocate reactionary views, they are invariably called 'Neanderthal', and I can't see the tabloids changing their headlines any time soon."


Jag är dock inte alls lika säker som dessa professorer om att neandertal nödvändigtvis måste ha målat sig i nyllet för att man haft färg. Likaså så behöver man inte ha saker som smycken bara för att en NT gärna tänker i sådana banor. Kanske att man gjort lite mindre hårresande antagande om man inte anlitat NTs med sådana förutfattade meningar?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:14, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2010-01-30 12:37:03

En ny undersökning som stödjer hybridiseringsteorin:
http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 220321.htm

These findings have important implications for the understanding of the archaic features found in the anatomy of a 30,000 year old child unearthed at Lagar Velho, Portugal. With the last of the Iberian Neanderthals dating to many millennia before the child was born, 'freak' crossbreeding between immediate ancestors drawn from distinct 'modern' and 'Neanderthal' gene pools cannot be a viable explanation. The skeleton's archaic features must therefore represent evolutionarily significant admixture at the time of contact, as suggested by the team who excavated and studied the fossil.


Vilket betyder att det är osannolikt att Lagar Velho var en infertil F1 hybdid, utan h*n måste istället vara en individ som föddes med hybriddrag bland moderna människor, eftersom neandertal inte längre fanns då.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:14, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2010-01-30 12:49:15

Jag har fått sex stycken alldeles färska review-artiklar om aktuellt kunskapsläge inom autismforskningen av en italiensk professor. Det blir alltmer tydligt att fler och fler av förutsägelserna i neandertalsteorin börjar bekräftas i forskningen, och fortfarande lyser rimliga teorier med sin frånvaro.

Exempel:
* Det förnekas inte längre att autism är ett mycket brett spektrum
* Autism har kopplats till CNVs
* Autism har kopplats till riskfaktorer på alla kromosomer
* Det finns ingen genetisk bakgrund som kan förklara mer än 1% av autismfallen
* Det verkar nästan vedertaget att autism har starka kopplingar till andra neuropsykiatriska diagnoser
* Autism har en ärtflighet på 70%, BAP (Broader Autism Phenotype) på 90%.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:14, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2010-04-06 18:44:01

Nytt blogginlägg för de som är intresserade:
http://blog.rdos.net/?p=61
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:14, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Ualim » 2010-04-06 19:10:10

rdos skrev:Nytt blogginlägg för de som är intresserade:
http://blog.rdos.net/?p=61


Äntligen!
Senast redigerad av Ualim 2011-05-04 11:58:14, redigerad totalt 1 gång.
Ualim
 
Inlägg: 225
Anslöt: 2010-02-08
Ort: Stockholm

Inläggav rdos » 2010-04-06 22:44:33

För de som inte orkar läsa så tror jag att den stora slutsatsen är att för att man ska förstå hur dragen på autismspektrum utvecklats, så måste man först förstå hur neandertal jagade. Utan detta så blir det bara en samling drag utan mening. Samtidigt så har ju diskussionerna här om detta tidigare inte lett någonvart alls, utan tvärtom slutat i ren fars. Det betyder nog att det är väldigt långt tills man förstår detta i bredare kretsar.

Kanske att jag oxå skriver ett inlägg om att neurotypiskt tvång och aspie jakt är de två grupper som utmärker sig mest genom deras ovanligt höga korrelation mellan drag. Detta har sannolikt en väldigt specifik betydelse i sammanhanget.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:14, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Flawed » 2010-04-06 23:47:47

Jag tror att du har rätt i att det kommer ta väldigt lång,lång tid.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 11:58:14, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Zombie » 2010-04-07 1:39:40

Jag lyckas inte läsa ut ur den där artikeln varför aurignacienkulturen måste innebära neandertalarfritt grannskap. Visar Zilhão (eller den han bygger det på) det så undrar jag var.

Inte nödvändigtvis som invändning mot den korsningsidé som presenteras. Korsning behöver ju inte betyda att Geists jakthypotes osv. stämmer. ;)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:58:14, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rdos » 2010-04-07 6:42:18

Zombie skrev:Jag lyckas inte läsa ut ur den där artikeln varför aurignacienkulturen måste innebära neandertalarfritt grannskap. Visar Zilhão (eller den han bygger det på) det så undrar jag var.


Det verkar som om han resonerar som så att statusbegäret hos moderna människan gjorde att de stora arterna utrotades. Inte nödvändigtvis för att de var bra att äta, utan för att män/killar kunde visa hur modiga de var genom att döda dem. Sedan tror jag oxå att han möjligen kan resonera som så att de stora arterna i Europa inte hade några direkta fiender, och därför inte var speciellt rädda av sig. Detta resonemang framför även författaren som skriver om Dorsetfolket i norra Canada. Enligt honom så kunde Inuiterna lätt utrota deras stora bytesdjur genom att de var totalt orädda. Vi vet ju oxå att alla de stora istidsdjuren blev utrotade efter att moderna människan levt ett tag i Europa (t.ex. mammut, "wolly rhino", sabeltandad tiger, grottbjörn).
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:14, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2010-04-08 20:00:15

Igår skickade jag ett mejl till Valerius Geist, och tipsade om länken till bloggen och neandertalsteorin.

Idag fick jag ett svar + hela Neandertal-paradigm artikeln uppdaterad 2009. Den innehåller många andra autistiska drag som dock Geist inte har en aning om att de är autistiska. Detta är verklig vetenskap. Geist skriver ihop sina förklaringar till de arkeologiska fynden, och skapar rimliga förklaringar till dem. Dessa testar jag sedan om de är kopplade autism. Det finns troligen i hans text flera nya saker som är klart testbara.

Jag skickade iaf som svar Aspie-quiz artikeln (varianten för Psychiatry Research) och lite förklaringar till vad fynden betyder. Få se om han läser den och kommenterar vidare.

De som är seriöst intresserade av hela Neandertal paradigm kan skicka PM. För att få en kopia kräver jag dock sekretess. Vilket alltså betyder att Inaktiv Forummedlem är utesluten på förhand.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:14, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Liljencroowna » 2010-04-21 16:16:22

Lite, kanske, intressant i sammanhanget:
http://www.physorg.com/news191047192.html
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 11:58:14, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav rdos » 2010-04-22 6:25:02

Den här artikeln är nog relaterad till samma sak:
http://www.nature.com/news/2010/100420/full/news.2010.194.html

Archaic humans such as Neanderthals may be gone but they're not forgotten — at least not in the human genome. A genetic analysis of nearly 2,000 people from around the world indicates that such extinct species interbred with the ancestors of modern humans twice, leaving their genes within the DNA of people today.

The discovery, presented at the annual meeting of the American Association of Physical Anthropologists in Albuquerque, New Mexico, on 17 April, adds important new details to the evolutionary history of the human species. And it may help explain the fate of the Neanderthals, who vanished from the fossil record about 30,000 years ago. "It means Neanderthals didn't completely disappear," says Jeffrey Long, a genetic anthropologist at the University of New Mexico, whose group conducted the analysis. There is a little bit of Neanderthal leftover in almost all humans, he says.

The researchers arrived at that conclusion by studying genetic data from 1,983 individuals from 99 populations in Africa, Europe, Asia, Oceania and the Americas. Sarah Joyce, a doctoral student working with Long, analyzed 614 microsatellite positions, which are sections of the genome that can be used like fingerprints. She then created an evolutionary tree to explain the observed genetic variation in microsatellites. The best way to explain that variation was if there were two periods of interbreeding between humans and an archaic species, such as Homo neanderthalensis or H. heidelbergensis.

"This is not what we expected to find," says Long.

Using projected rates of genetic mutation and data from the fossil record, the researchers suggest that the interbreeding happened about 60,000 years ago in the eastern Mediterranean and, more recently, about 45,000 years ago in eastern Asia. Those two events happened after the first H. sapiens had migrated out of Africa, says Long. His group didn't find evidence of interbreeding in the genomes of the modern African people included in the study.

The researchers suggest that the population from the first interbreeding went on to migrate to Europe, Asia and North America. Then the second interbreeding with an archaic population in eastern Asia further altered the genetic makeup of people in Oceania.

The talk at the anthropology meeting caught the attention of many researchers, some of whom have been trying to explain puzzling variations in the human genome. "They are onto something," says Noah Rosenberg, an anthropological geneticist at the University of Michigan in Ann Arbor, who heard the talk.

A test of the New Mexico team's proposals may come soon. Svante Pääbo and colleagues at the Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology in Leipzig, Germany, announced early last year that they had finished sequencing a first draft of the Neanderthal genome, and they are expected to publish their work in the near future. Pääbo's earlier studies on components of Neanderthal genomes largely ruled out interbreeding, but they were not based on more comprehensive analyses of the complete genome.

Linda Vigilant, an anthropologist at the Planck Institute, found Joyce's talk a convincing answer to "subtle deviations" noticed in genetic variation in the Pacific region.

"This information is really helpful," says Vigilant. "And it's cool."

The paleontological record also is producing fossils that complement such interbreeding theories. Pääbo's team and Russian colleagues recently reported the mitochondrial genome of an archaic human from the Altai Mountains — in southern Siberia near ancient Asian trade routes1.

The ancient mitochondrial DNA came from a piece of finger bone, which the groups haven't identified by species. It could be Neanderthal, a new Homo species or some other archaic form — like H. erectus, who spread to Oceania by 1.8 million years ago.

The Pääbo team reported that the bone was from an individual that lived 30,000–48,000 years ago in Denisova Cave, near where both modern humans and Neanderthals then dwelled. But the age of the bone has been questioned by researchers, who say the cave's sediments may have been reworked, making the bone's layer older.

ADVERTISEMENT


At the anthropology meeting, Theodore Schurr, a molecular anthropologist at the University of Pennsylvania in Philadelphia, said the genetic model showing interbreeding raises questions about the range of species, like H. heidelbergensis. He noted that human skeletons found at Lake Mungo in New South Wales, Australia, have robust features, which may represent the result of interbreeding; they are dated to more than 20,000 years ago.

Keith Hunley, another member of the New Mexico group, said the team is now moving to publish its results in the near future.

References
Krause, J. et al. Nature doi:10.1038/nature08976 (2010).


Vad man i prinicp gjort är att man bevisat stora delar av neandertalsteorin. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:14, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Obotlig » 2010-04-23 14:02:26

Ja, vad säger allt detta då? Om det stämmer med den här teorin, hur ska man till att leva? Nåt måste ju finnas att gå på ialla fall, miljö, mediciner vadsomhelst
Senast redigerad av Obotlig 2011-05-04 11:58:14, redigerad totalt 1 gång.
Obotlig
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2010-04-13

Inläggav rdos » 2010-04-23 20:44:01

Obotlig skrev:Ja, vad säger allt detta då? Om det stämmer med den här teorin, hur ska man till att leva? Nåt måste ju finnas att gå på ialla fall, miljö, mediciner vadsomhelst


Teorier behöver inte nödvändigtvis betyda så mycket för hur man ska leva. Fast vetskapen att man är i grunden annorlunda är nyttig. Speciellt när NTs påstår att "det är bara att slappna av och göra vad som är naturligt" så löser sig alla problem. Något som är helt grundlöst. Men eftersom hjärnan är plastisk så kan man lära sig det mesta, men man gör bäst i att lägga det på lagom nivå.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:14, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Obotlig » 2010-04-23 21:00:15

Jo, och det här med tungmetallförgiftning är ju en annan sak som jag inte vet om det har något samband med din teori, men efersom du är smart så kunde du ju hjälpa till att forska där också vid intresse. Jag själv sitter inne med en del material, det finns säkert fler här också. Med material menar jag skriftliga anomala koncentrationer av tungmetaller, gjort genom legitima test. Nu pratar vi inte om vaccinationer, utan mest tror jag om att leverns avgiftningsförmåga är nedsatt hos autister. Själv skulle jag gärna vilja ha klarhet i vad min höga koncentration av tungmetaller gör med min kropp.

Är rätt att jag kom lite bort från ämnet här, men jag kan tänka mig en sån här diskussion vid tillfälle
Senast redigerad av Obotlig 2011-05-04 11:58:14, redigerad totalt 1 gång.
Obotlig
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2010-04-13

Inläggav rdos » 2010-04-23 21:15:46

Obotlig skrev:Jo, och det här med tungmetallförgiftning är ju en annan sak som jag inte vet om det har något samband med din teori, men efersom du är smart så kunde du ju hjälpa till att forska där också vid intresse. Jag själv sitter inne med en del material, det finns säkert fler här också. Med material menar jag skriftliga anomala koncentrationer av tungmetaller, gjort genom legitima test. Nu pratar vi inte om vaccinationer, utan mest tror jag om att leverns avgiftningsförmåga är nedsatt hos autister. Själv skulle jag gärna vilja ha klarhet i vad min höga koncentration av tungmetaller gör med min kropp.


Jo, tungmetallförgiftning kan ha ett samband med teorin. På ett antal olika sätt. Dels kan det bero på geninkompabilitet, dels på att vi lever i en mijlö / av en kost vi inte är anpassade för, eller så har vi sämre förmåga av andra orsaker (Neandertal kanske inte utsattes för sådant naturligt).

Iaf så finns det några studier som visar att autister verkar ha svårt för att göra sig av med tungmetaller. Vi kan kanske oxå lättare ta upp kvicksilver från amalgamfyllningar pga tandgnisslande (som är kopplat till AS/autism), eller möjligen beroende på någon annan skillnad i munhålans kemi. Sådan forskning är naturligvis viktig, men hör inte så mycket ihop med teorin.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:14, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Obotlig » 2010-04-23 21:19:22

Okok
Senast redigerad av Obotlig 2011-05-04 11:58:14, redigerad totalt 1 gång.
Obotlig
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2010-04-13

Inläggav Obotlig » 2010-04-23 21:23:30

Men om man säger såhär då, vilka tycker du är dom starkaste bevisen för att teorin kan stämma? Eller är det mer en sammanlagd indiciebevisning? Hur säker är du och vad kan tänkas krävas för att teorin kan få ett större erkännande? Jag för en har kollat in på din sida emellanåt dom sista åren
Senast redigerad av Obotlig 2011-05-04 11:58:16, redigerad totalt 1 gång.
Obotlig
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2010-04-13

Inläggav Miche » 2010-05-06 20:42:51

Vågar jag tipsa om den här länken utan att bli bannad av resten av gänget här?
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 11:58:16, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav rdos » 2010-05-07 6:27:10

Hörde det på radion nu på morgonen. Den här gången är det alltså Pääbos gäng som presenterar nya bevis på att neandertal inte dog ut utan spår. Kan tänka mig att detta är de slutgiltiga bevisen. Det lär ju bli svårt att motbevisa den här studien.

Så nu återstår alltså bara att länka ihop dessa gener med npf. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:16, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2010-05-07 6:46:42

Obotlig skrev:Men om man säger såhär då, vilka tycker du är dom starkaste bevisen för att teorin kan stämma?


Just nu är den starkaste bevisningen helt klart de två sista studierna av blandning med neandertal, och det faktum att mina förutsägelser för flera år sedan om hur detta skedde och att detta skedde vid två tidpunkter. Det är faktoranalysen ifrån Aspie-quiz som ger dessa resultat med en population på omkring 250 000. Detta börjar nog närma sig något som kan vara publicerbart.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:16, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Intressanta intressen



Logga in