Flera android-ägare här?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Flera android-ägare här?

Inläggav clivia » 2010-03-23 11:51:29

Söker efter flera android ägare. Har en spica som jag inte har rootat.
Någon mer som har annat? Delad erfarenhet, delad glädje...
Senast redigerad av clivia 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav barracuber » 2010-03-23 12:30:08

Jag har en HTC Hero som jag köpte i våras (sålde min X1).

Det finns minst en annan här som också har Hero.

Android
+ gott om appar i Butiken, allting gratis, så mycket att man blir utmattad
+ appar för metalldetektor, kompass, vattenpass :wink:
+ appar för ebooks

- Android saknar file transfer över Blåtand


Hero
+ snygg
+ ligger bra i handen
+ hyfsad kamera - autofokus 5 MP (men saknar blixt)
+ bra integration mot gmail, gcalendar, gmaps, sociala medier

- laggar rätt mycket
- saknar riktigt tangetbord
- för plottriga virtuella tangentbord (många skrivfel)
- kass telefonapp
- batteriet sådär
- ingen FM radio
- processorn är långsammare än Spica, X10 m fl
- Har fortfarande inte fått Android 2.1

Gillar HTC:s GUi-lager ovanpå Android, vad det nu heter. Vet inte om man har lust att lära sig Sony Ericssons eller Samsungs.

Hur är Spican då?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav clivia » 2010-03-23 13:45:40

barracuber skrev:Jag har en HTC Hero som jag köpte i våras (sålde min X1).

Det finns minst en annan här som också har Hero.

Android
+ gott om appar i Butiken, allting gratis, så mycket att man blir utmattad
+ appar för metalldetektor, kompass, vattenpass :wink:
+ appar för ebooks

- Android saknar file transfer över Blåtand


Hero
+ snygg
+ ligger bra i handen
+ hyfsad kamera - autofokus 5 MP (men saknar blixt)
+ bra integration mot gmail, gcalendar, gmaps, sociala medier

- laggar rätt mycket
- saknar riktigt tangetbord
- för plottriga virtuella tangentbord (många skrivfel)
- kass telefonapp
- batteriet sådär
- ingen FM radio
- processorn är långsammare än Spica, X10 m fl
- Har fortfarande inte fått Android 2.1

Gillar HTC:s GUi-lager ovanpå Android, vad det nu heter. Vet inte om man har lust att lära sig Sony Ericssons eller Samsungs.

Hur är Spican då?

hihi misstänkte du skulle svara men :)

Vad kan man säga om min spica?

+Den har bra ljud och bild, både med och utan lurar (tycker jag)
+Virtuella tangentbordet kan precis som med hero omvandlas till numerisk knappsats (samsungs tangentbord) vilket gör att man inte skriver lika mycket som en kratta. Jag skriver nästan lika snabbt, samt med en hand såsom om det vore riktiga knappar när jag har numeriska påslagen.
Tyvärr har den inte svenska och till det använder jag en app som ger svenska bokstäver. Tyvärr är det QWERTY och det får ens skrivande aningen segare.
+Den är faktiskt snabb, till med när jag satte dit backgrundstema med egna knappar/ikoner, vilket jag hört en del andra lurar får problem (de slöas ner).
+Batteri tiden är heelt ok (jag kan titta på film, ringa en del samta, surfa etc i så gått som en hel dag utan behöva ladda det. För en smartphone är det rätt bra). Ser jag inte på film eller streamar över nätet räcker batteriet ändå upp till 2-3dagar.
+gmail, kalender, kalkylatorn, dokumentläsaren genom google är som gjorda för handen på denna lur.

+Det kommer 2.0 uppgradering till den, vilket galaxy modell lyx-varianten kommer vara utan.
+Inte så plastig som en del andra droidlurar brukar vara
+Den har flertal navigeringsknappar


-När man har knappstatslås på, verkar inte det påverka ljudknapparna, så ibland kommer man åt ljudet och bang, blir man antingen halvdöv på kuppen eller så hör man ingenting...
-Huvudmeny knappen i mitten av de fysiska knapparna är ful som....
(ja jag vet, fåfänga)
-Kameran är ganska kass
-Skärmen är inte av glas, vilket är bra men den blir ändå oerhört lätt smutsig.
-Knapplåset går igång fort under samtal, vilket är bra när det ligger mot örat, däremot är det dåligt när den drygar sig när man vill låsa upp det igen för lägga på samtalet och låset inte åker upp...
-Mjukvaran, grundmjukvaran, vilket jag hört "locale" har en bugg, vilket gör att mobilen ibland får sporadiska omstarter. Har bara hänt en gång, en dag men inte mer, sedan en månad nu.
-Spican är inte lika "snäll" vid rootning har jag hört, så jag har låtit bli, vilket gör man inte kommer åt en rad användbara funktioner.
-Jag ogillar grundknapparna som är för stora
-..också programmenyet som man alltid råkar klicka fram.
-Musikprogrammet är under all kritik tyvärr. Den är grundläggande och bara grundläggande.
-Ingen radio
-KNapplåset gör att en del streamnde programvaror stänger av..
-Sms och mms blir som konversationer, vilket jag personligen ogillar. Jag föredrar, meddelande per meddelande layout än chatlayout.


På det stora hela är jag ganska nöjd.
Saknar lite applikationer för att göra min vardag enklare men det kommer. Som du skrev, det finns en hel sjö av saker man kan ha.
Jag använder min lur som främst min handi, sekundärt som leksak/telefon.

En funktion som hamnar delvis som bra och dålig är faktiskt alarm-funktionen. Då det är touchscreen, så är det ENDA appen som har för SMÅ knappar för snooze/avstängning.
Fördelen är att man kan ha inviduella larm för sig och dessa i olika upprepningsscheman och individuella ljud.

Vidare kan man fuska, då luren inte har ficklampa, genom en app som avger en "virtuell" ficklampa genom att få skärmen att lysa vitt.
Praktiskt att ha måste jag säga (batterislukande dock)

Har bara haft denna i drygt en månad så jag håller fortfarande på att upptäcka den.
Senast redigerad av clivia 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav barracuber » 2010-03-23 14:46:13

clivia skrev:+Virtuella tangentbordet kan precis som med hero omvandlas till numerisk knappsats (samsungs tangentbord) vilket gör att man inte skriver lika mycket som en kratta. Jag skriver nästan lika snabbt, samt med en hand såsom om det vore riktiga knappar när jag har numeriska påslagen.


Det har jag inte använt så mycket, ska börja göra det. Det är ju så man gör på enkla mobiler. Det är säkert snabbare än QWERTY.

Det har kommit ett nytt sätt för inmatning på Android: istället för att dutta på varje bokstav (och missa i 9 fall av 10) så skriver man genom en "broad sweep" från bokstav till bokstav. Man kan testa det redan nu med programmet Shapewriter (<a target="_blank" href="http://www.knowyourmobile.com/smartphones/smartphoneapps/androidapplications/370192/shapewriter_review.html">recension</a>) som känns ok men som tar lång tid att vänja sig vid - jag tyckte jag skymde mig själv hela tiden. Lämpar sig bäst för mobiler som saknar fysiska tangentbord typ Hero.

clivia skrev:-När man har knappstatslås på, verkar inte det påverka ljudknapparna, så ibland kommer man åt ljudet och bang, blir man antingen halvdöv på kuppen eller så hör man ingenting...


Det är samma strul på Hero. Visst är det bökigt. Jag är extremt känslig för störiga mobilsignaler - framför allt när jag inte har kontroll över volymen - så jag har nästan alltid ljudet avstängt vilket gör att jag är i princip onåbar ;-)

clivia skrev:-Knapplåset går igång fort under samtal, vilket är bra när det ligger mot örat, däremot är det dåligt när den drygar sig när man vill låsa upp det igen för lägga på samtalet och låset inte åker upp...


Testa Shake Awake. Det funkar (tydligen) så att när man flyttar telefonen från örat så låser det upp och visar ett numeriskt tangentbord - perfekt när man håller på med bankärenden!

clivia skrev:-Sms och mms blir som konversationer, vilket jag personligen ogillar. Jag föredrar, meddelande per meddelande layout än chatlayout.


Testa StompSMS som är lite roligare är vanliga Meddelanden. Den visar trådarna med pratbubblor åtminstone.

clivia skrev:En funktion som hamnar delvis som bra och dålig är faktiskt alarm-funktionen. Då det är touchscreen, så är det ENDA appen som har för SMÅ knappar för snooze/avstängning.
Fördelen är att man kan ha inviduella larm för sig och dessa i olika upprepningsscheman och individuella ljud.


Ibland lägger jag in alarm i Herokalendern men oftare i PCn - båda går ju mot Google Calendar. Jag har som tur är inte så många tider att komma ihåg så länge jag är arbetslös och oftast sitter vid PCn.

clivia skrev:Vidare kan man fuska, då luren inte har ficklampa, genom en app som avger en "virtuell" ficklampa genom att få skärmen att lysa vitt.
Praktiskt att ha måste jag säga (batterislukande dock)


Det programmet tyckte jag var skit.

Impad att Spican är så billig jämfört med Hero, X10 mfl.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav clivia » 2010-03-24 5:47:29

Jag har råkat brännat upp min dator (för tredje gången) så håller på plocka isär för skicka det på service. Priset man får betala för ha det i köket för slippa oljudet från den. Blir ändring på det nu.


Ska testa de appsen nu nämnde, tack för tipset.
Just nu använder jag mig av "lite" apps, såsom Lastpass (betalt) för komma ihåg lösenord på sajter (mycket bra och säker!), något app för notes, en switch som sätter på/stänger av Blåtand/wifi/annat samt kollar GPS statusen, svensk-engelsk ordlista, flashcards för kanji (jag kommer för alltid aldrig lära mig japanska, så kan åtminstonde försöka ändå).
Weatherbug, som updaterar väder med rätt mycket detaljer men är bra då jag sällan går ut och är rätt isolerad. En apps som mäter hur mycket datatraffik jag använder över såväl wifi såsom wap.
Astro för browsande av filer samt uppspelning av musik/filmer. Och nåt för myntkonvertering, då jag växlar oftast pengar.
En app också för kolla betterinivå, vilket är en av de bästa appsen jag har, väldigt noggrann. När den visar det är 5% så är det verkligen 5%.


Enda jag stör mig mest på är programfliken, den som är längst ner på skärmen, jag önskar den inte tog hela nedersta delen av skärmen utan kanske bara var en "knapp" i nedersta mitt...men men man kan väl inte ha allt.

I valet till denna stod ju Hero, men fick hört att denna var smått bättre än Hero på sitt sätt, så valde denna ändå.


Ja jag var också förvånnad att spican gick undan billigt, kommer inte ihåg vad jag fick den för, under 3k tror jag. (hemlig källa).
Tyvärr är datorprogrammet till mobilen inte någon höjdare, tvärtom, en mardröm. Typiskt samsung, massa bling.
Lyckligtvis så verkar den kunna använda mobilen som modem och ändå ha mobilen på med "delat internet acess" vilket är lite piffigt. Har inte testat det men jag tvivlar det är någon vidare hastighet eller något jag vill plåga min lilla lur med.
Senast redigerad av clivia 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav barracuber » 2010-03-25 10:54:03

Dolphin är en ny kanonbra vävläsare!

Har aldrig testat mobilen som modem. Hur är det jämfört med "mobilt bredband"? Inte riktigt lika "bra" eller? Många klagar dessutom på "mobilt bredband".
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav r00t » 2010-03-29 7:03:48

Har ingen än, men jag är lite sugen på en HTC Desire. Allra hellst hade jag velat haft en HTC Desire med qwerty. Tyvärr finns det inte en sån i dagsläget, och om det nu kommer att komma en Desire-variant av Nexus Two (som enligt hörsägen ska ha just detta), lär den vara alldeles för dyr. Dessutom vill jag nog inte om jag inte måste vänta så länge. :)
Senast redigerad av r00t 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 1 gång.
r00t
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2009-07-15
Ort: Stockholm

Inläggav barracuber » 2010-03-29 7:24:26

Just de virtuella tangentborden är Heros absolut svagaste punkt, fruktansvärt plottriga och buggiga. Sänker helhetsintrycket rejält på en annars lysande lur. Fårmig att längta efter en X10.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav r00t » 2010-03-29 7:32:15

barracuber skrev:Just de virtuella tangentborden är Heros absolut svagaste punkt, fruktansvärt plottriga och buggiga. Sänker helhetsintrycket rejält på en annars lysande lur. Fårmig att längta efter en X10.


Jag har inte läst om någon kritik gällande just det på denna. Kan det ha att göra med att din telefon inte har AMOLED och därmed inte reagerar väldigt snabbt/exakt (alternativt att den är dåligt kalibrerad; Jag har läst om vissa touchscreens som är det på telefoner), eller är det själva designen som stör dig?

Det är när jag hör och upplever såna saker man design- eller funktionsmässigt kan irritera sig på med tex. sin mobiltelefon som jag önskar ännu mer öppenhet och öppna API:er så att möjligheten finns att byta ut de funktionerna mot optimerade/omdesignade dylika.
Senast redigerad av r00t 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 1 gång.
r00t
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2009-07-15
Ort: Stockholm

Inläggav r00t » 2010-03-30 3:28:46

barracuber: Är du säker på att det är X10 du vill ha?

http://www.idg.se/2.1085/1.306662/sony-ericsson-forklarar-bristerna-i-x10
Senast redigerad av r00t 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 1 gång.
r00t
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2009-07-15
Ort: Stockholm

Inläggav barracuber » 2010-04-02 8:26:29

r00t skrev:barracuber: Är du säker på att det är X10 du vill ha?

http://www.idg.se/2.1085/1.306662/sony-ericsson-forklarar-bristerna-i-x10


De har ännu en gång lyckats släppa en ofärdig lur. Den här gången inte enbart mjukvarurelaterat. Inte alls bra.

Tack för tipset om kalibrering. Ska testa Heron. Jag har också problem med bokstaven a.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2010-04-02 10:07:35

Laddade hem Input Benchmark och fick ett bra värde runt 72.

Plottrigheten, att tangenterna är små, går att komma runt genom att köra landscape. Dessutom finns ju den nya sweeptekniken.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav sssssm » 2010-04-03 19:02:33

Nej, men jag behöver en telefon att använda när jag synkroniserar min iPhone så jag har börjat snegla lite på någon av alternativen som finns. Här är det dock lite snårigare än på Applesidan där jag bara har tre modeller (om vi bortser från färg) att välja mellan. Jag hoppas att få råda att skaffa en till sommaren. Några förslag?
Senast redigerad av sssssm 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav r00t » 2010-08-22 2:39:14

Dags att gräva fram den här gamla tråden nu när jag har blivit med Android :). Är nu lycklig ägare av en Samsung Galaxy S och jag är kort och gott skitnöjd med den. Återkommer med lite synpunkter om den när/om jag orkar.

Hittade ett alldeles briljant planeringsprogram till Android som heter Action Complete. Läs/titta mer om det här: http://actioncomplete.com/android
Det klarar bl.a. av att m.h.a. kompassen påminna en om att man måste göra något när man befinner sig på ett specifikt ställe.
Senast redigerad av r00t 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 1 gång.
r00t
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2009-07-15
Ort: Stockholm

Inläggav barracuber » 2010-08-24 22:45:41

r00t skrev:Hittade ett alldeles briljant planeringsprogram till Android som heter Action Complete. Läs/titta mer om det här: http://actioncomplete.com/android
Det klarar bl.a. av att m.h.a. kompassen påminna en om att man måste göra något när man befinner sig på ett specifikt ställe.


Tack för tipset!

Jag blev nyfiken för jag testade nämligen ActionComplete (och andra planeringsprogram) för några månader sedan och blev inte särskilt imponerad. Sen läste jag att det numera finns en webkomponent och då blev jag intresserad och gav det en ny chans. Och det har verkligen utvecklats!

Det finns trillioner med planeringsprogram av typen Getting Things Done (GTD). Jag har testat ganska många men inte hittat något som funkat fär mig. Exempel är Remember the Milk, Nozbe och ToodleDoo. Alla som jag har testat har fallerat på att de varit för överklottrade med finesser och funktioner vilket gjort de ointiutiva och tillkrånglade. Delvis beror detta på att GTD självt är onödigt stort och komplext för många normala användare, även om det funkar för många. Dessutom har alla naturligtvis unika behov.

Men ActionComplete är faktiskt något nytt! Överskådligt, enkelt, pedagogiskt, smidigt. Utan att behöva läsa på om GTD (vilket jag sällan har energi till) lyckades jag snabbt lägga upp några projekt, aktiviteter, platser och taggar utan att storkna.

Om man dessutom äger en Android-mobil kan man enkelt som en plätt synka all informationen "på fickan".

Videointro till webdelen av ActionComplete: http://actioncomplete.com/web

Videointro till Androidappen: http://actioncomplete.com/android

ActionComplete skulle jag rekommendera till pH, Bjäbbmonstret, clivia och flera andra som diskuterat planeringsprogram tidigare.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 3 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Miche » 2010-08-24 22:55:19

barracuber skrev:Överskådligt, enkelt, pedagogiskt, smidigt. Utan att behöva läsa på ...

Med andra ord som alla (nåja, de flesta) programvaror (och elektroniska produkter) skulle behöva vara...

Jag brukar kalla det för intuitivt användarinterface (det går ju att använda ordet gränssnitt, men det är inte vad jag brukar kalla det).

Jag köpte faktiskt en videobandspelare en gång (har för mig att det var en Hitachi) enbart för användarinterfacets skull, den gick faktiskt hur bra som helst att både ställa in kanalerna och programmera utan att behöva använda den medföljande manualen vilket är smått imponerande med tanke på hur många svordomar nämnda apparater brukar framkalla hos de flesta...

För att inte bli för OT, så känns det när jag läser den här tråden att min nästa mobil (när jag får råd) bör bli en Android...
Senast redigerad av Miche 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav barracuber » 2010-08-24 23:30:12

[OT]

Miche skrev:...
Jag köpte faktiskt en videobandspelare en gång (har för mig att det var en Hitachi) enbart för användarinterfacets skull, den gick faktiskt hur bra som helst att både ställa in kanalerna och programmera utan att behöva använda den medföljande manualen vilket är smått imponerande med tanke på hur många svordomar nämnda apparater brukar framkalla hos de flesta...


Jag ägde en gång en Philips VHS-spelare som också var så där intiutiv och självklar just pga av att interfacet var elegant och minimalistiskt utformat (att jämföras med skräckexemplet Panasonic). Minimalism is the shit! :D

När min älskade Philips lade av köpte jag naturligtvis en ny Philips VHS. Men gissa vad? Då hade de lagt till tre gånger så många knappar och hela interfacet blev totalt ointiutivt, fult, krångligt och ologiskt. Det slutade med att den bara stod och samlade damm.

Gissa om jag blev besviken! Det var sista gången jag köpte något som det står Philips på.

[/OT]
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav johnnyfg » 2010-08-25 19:15:32

Jag har en HTC Desire som jag haft några månader.
Insåg att Handifon (htc touch cruise II) var för begränsad för mina behov.
I Android kan jag sätta ihop precis dom funktioner som jag behöver för stunden.
Senast redigerad av johnnyfg 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 1 gång.
johnnyfg
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2008-05-01
Ort: Klippan

Inläggav barracuber » 2010-08-27 13:23:07

Kanske något för Lilla Gumman:

<a target="_blank" href="http://www.datormagazin.se/nyheter/article603324.ece">Android i minidatorn (Toshiba netbook)</a>

<a target="_blank" href="http://www.datormagazin.se/nyheter/article598374.ece">Netbook med både Android och XP</a>
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Gueztur » 2010-09-10 13:17:07

Jag är en lycklig ägare till en Sony Ericsson X10 mini pro, den bästa telefon jag någonsin haft, och bättre lär det väl bli efter den utlovade uppgraderingen.
Senast redigerad av Gueztur 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 1 gång.
Gueztur
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav barracuber » 2010-09-10 13:56:38

Gueztur skrev:Jag är en lycklig ägare till en Sony Ericsson X10 mini pro, den bästa telefon jag någonsin haft, och bättre lär det väl bli efter den utlovade uppgraderingen.


Jag kan utlova att Android 2.1 är ett lyft, åtminstone i början! (eller får ni 2.2 direkt?)
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-10 17:36:40

Gueztur skrev:Jag är en lycklig ägare till en Sony Ericsson X10 mini pro, den bästa telefon jag någonsin haft, och bättre lär det väl bli efter den utlovade uppgraderingen.

Synkar du med Outlook?

Jag behöver kunna göra det, och efter att ha testlekt med några Androidtelefoner, så fastnade jag för x10 mini pro. Men det verkar så krångligt att synka med Outlook.

EDIT: När ska den uppgraderingen komma? Och får alla den gratis?

HTC Wildfire gillade jag mycket, men det fysiska tangentbordet på mini pro är oslagbart. Å ä ö också. HTC har en app som gör Outlooksynk enkelt. Men jag gillar inte virtuellt touchtangentbord, dessutom med å ä ö som varianter på o och a så att man måste klicka extra och inte kan skriva flytande. Och qwerty var det bara i liggande läge. Stående så blir det som gammaldags SMS:ande.

Funderade ett slag på Symbian igen (SE Vivaz), men Android ska väl vara kvickare och bättre även om man inte gillar "the cloud".

Vilka Androidtelefoner med fysiskt tangentbord finns, för 2500-3000 kr?

Jag kommer aldrig att skaffa ny telefon känns det som. Är alltid något fel på allting.

Iphone hade ok virtuellt tangentbord, men den är för dyr :( Den är ju inte Android heller iofs, men synkar den med Outlook så nöjer jag mig.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2010-09-10 18:11:37

Bror Duktig skrev:Vilka Androidtelefoner med fysiskt tangentbord finns, för 2500-3000 kr?


Oavsett pris vimlar det inte av androider med fysiskt tangentbord, framförallt inte i Sverige ännu. X10 mini pro är den mest kända just nu. Det finns/fanns tydligen en som heter HTC Espresso (den enda HTCn) men den finns nog inte i Sverige.

<a target="_blank" href="http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=7434">Android telefoner med fysiskt tangentbord.</a>

PS. Virtuella tangentbord med separata åäö finns. Jag tycker själv precis som du där.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-10 18:48:36

Tack barracuber.

Iphones virtuella tangentbord med å ä ö fungerade bra tyckte jag, så det borde ju finnas andra bra.

Jag hittade en ny SE som ska komma 10/10. Xperia X8, Android, 2000 spänn.

Samma synkningselände kan jag tänka mig. Verkar som att HTC är bäst med synkandet, och SE är bäst på tangentbord.

Fy %&# vad svårt det är att välja. Jag har funderat i två år nu ju, sett modeller komma och gå...

Kanske jag borde välja en billig vad som helst med pekskärm, som enkelt synkar med Outlook, t.ex. http://www.elgiganten.se/product/mobil- ... 0-la-fleur.

Inte Android då, men har det jag behöver NU (och inte om flera år till). Ska troligtvis till Mediamarkt i morgon, så jag ska kolla in några sådana lösningar, om de är tillräckligt enkla att skriva på. I så fall kanske det duger så länge.

Kalender på telefon är egentligen lite jobbigt. Aldrig bra översikt t.ex. och det har hänt att jag jag råkat klickdra/flytta på saker (av misstag på datorn då).

Så kanske det räcker med telefonfunktion, bra synkning med kontakter och strunta i kalendern. Jag har stor hästhandlarplånbok, och förr hade jag en liten papperskalender som gick i den enkelt. En sådan borde jag ha där igen. Då blir det inte fler enheter att hålla reda på ändå, snarare bättre med plats när telefonen kan bli liten och få plats lätt.

Email och webb är bra att ha på telefon, men jag använder det sällan. Fast det kanske bara är just nu eftersom jag har eländiga p990i med opera 4. Och på ett sådant sätt att det sällan fungerar utan att man ska hämta uppgifter igen från tele2 för att komma ut på internet (tele 2 säger också alltid att just p990 har de problem med). Kanske det blir mer internet om det blir enklare. Det verkar ju billigare med internet nu också, tele2 har max 15 kr per dag oavsett hur mycket man surfar.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 1:21:22, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till IT-forum



Logga in