Extra bidrag för specialkost?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Extra bidrag för specialkost?

Inläggav Inger » 2010-03-21 19:12:08

Om du har ökade matkostnader pga ibs så kanske du kan söka extra handikappbidrag från FK men då måste du ha läkarintyg. Är inte säker på om ibs räknas men det skadar inte att fråga.

Moderator: Avdelat från fonder-stipendier-t1227.html
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:28:19, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav sssssm » 2010-03-21 20:11:05

Om du har ökade matkostnader


Hmmm hmmm, undrar om man kan få pengar för att man måste köpa ett par pizzor om dagen.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 10:28:19, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav Inger » 2010-03-21 20:25:44

Skulle inte tro det...
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:28:19, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav hrchris » 2010-03-22 1:39:37

Inger skrev:Om du har ökade matkostnader pga ibs så kanske du kan söka extra handikappbidrag från FK men då måste du ha läkarintyg. Är inte säker på om ibs räknas men det skadar inte att fråga.


Hej Inger...

Jag har läkarintyg på att jag har IBS..
Men det enda man kan få "extra" pengar för till mat är när/om man har allergi mot mjölk och mjöl produkter och smo är konstaterad vid test´s..

Som IBS patient kan ens mage slå ut på olika saker på olika dagar det går aldrig helt att säga det är det eller det som gör det..
Därför ska jag äta en väldigt varierad kost..
Äter jag inte det och det blir det samma hela tiden (det billigaste som mina pengar räckar till och socialen räkna att man MAX ska använda till mat pr vecka)

Jag har faktisk sagt åt min dietist att hon skulle skriva ett intyg vart där stod att jag har behov för speciell mat som kan vara och oftas ÄR dyrare pr vecka/månad för min del..
Samtidigt måste jag också äta MYCKET mat för INTE att tappa i vikt...
Har anorexi som det heter...
Inte för att förvexla med ANOREXI vart dom kräks upp och allt det där, men vart jag tappar vikt om jag inte äter ordentligt..
Och när jag mår dåligt psykiskt då glömmer jag att jag är hungrig.. kan gå en hel dag utan att tänka på mat alls...
Senast redigerad av hrchris 2011-05-04 10:28:19, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav hrchris » 2010-03-22 1:42:45

sssssm skrev:
Om du har ökade matkostnader


Hmmm hmmm, undrar om man kan få pengar för att man måste köpa ett par pizzor om dagen.


jag tror INTE på detta heller tyvärr.. LOL...

det hade ju annars varit bra eller hur???
Att få staten till att extra finansiera take away varje dag ju LOL...

Där finns många som inte kan göra mat själv ju som bara kan köpa pizza, kebab, kinamat m.m...

Nu vet jag dock hur man gör mat, men orkar bara inte göra det när det bara är till mig själv.. det går lättare att göra mat tillsammans med nära kompisar/flickvän f.eks...
Men då låter jag dom om att göra maten för det mesta och tar disken i stället... :D
Senast redigerad av hrchris 2011-05-04 10:28:19, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav Inger » 2010-03-22 2:23:30

hrchris skrev:Har anorexi som det heter...
Inte för att förvexla med ANOREXI vart dom kräks upp och allt det där, men vart jag tappar vikt om jag inte äter ordentligt..

Den ätstörningen där man kräks upp maten kallas bulimi så de är inte förväxlingsbara.

Och när jag mår dåligt psykiskt då glömmer jag att jag är hungrig.. kan gå en hel dag utan att tänka på mat alls...e

Det finns många med AS som har det problemet. Jag brukar glömma att äta när jag hyperfokuserar på något specialintresse, fast då brukar jag få ont i huvudet.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:28:19, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav hrchris » 2010-03-22 2:36:55

Inger skrev:
hrchris skrev:Har anorexi som det heter...
Inte för att förvexla med ANOREXI vart dom kräks upp och allt det där, men vart jag tappar vikt om jag inte äter ordentligt..

Den ätstörningen där man kräks upp maten kallas bulimi så de är inte förväxlingsbara.

Och när jag mår dåligt psykiskt då glömmer jag att jag är hungrig.. kan gå en hel dag utan att tänka på mat alls...e

Det finns många med AS som har det problemet. Jag brukar glömma att äta när jag hyperfokuserar på något specialintresse, fast då brukar jag få ont i huvudet.


forlåt.. jag hade lite hjärnsläpp hehe..
Jag menade dom folk som sittar och tänker ÅH nej jag har druckit ett glas vatten eller ätit choklad m.m.. som tror du blir feta av det f.eks..
jag har ingen bild på mig själv om att jag är FET.. tvärt emot..
Jag ser mig själv som underviktig som gärna vill gå upp ca 10 kg i vikt...

Ja speciellt när jag spelar datorspel kan jag "glömma bort" att äta m.m..
pga jag koncentrere / fokusera in på mitt spel...
Senast redigerad av hrchris 2011-05-04 10:28:19, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav Inger » 2010-03-22 2:50:51

OK, då förstår jag hur du menar: du har mer problem med komma ihåg att äta än att vilja gå ner i vikt alltså? Det är bra, då är det mer en planeringsfråga bara... och att orka laga maten... och hitta något du tål... och har råd med.

Såna svårigheter är nog mer typiskt för AS än för anorexi, även om de ibland överlappar.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:28:19, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Extra bidrag för specialkost?

Inläggav nano » 2010-03-23 2:35:31

Om man har hjälp av socialen ser jag inget annat än att de är skyldiga att se till att du kan köpa den mat du behöver.
Specialkost är inte särskilt svårt att förstå.
Senast redigerad av nano 2011-05-05 1:18:03, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav hrchris » 2010-03-23 19:32:37

nano skrev:Om man har hjälp av socialen ser jag inget annat än att de är skyldiga att se till att du kan köpa den mat du behöver.
Specialkost är inte särskilt svårt att förstå.


Jag VAR på socialen under hela 2009 stort sett..
Och var där nått dom INTE brydde sig om var det just den sak..
Där fick jag veta att jag skulle klara mig på 275-300kr till allt mat pr vecka MAX!!!

Dom brydde sig INTE om att jag hade IBS...
Nu går jag inte till socialen mera då jag nu får min riktiga ersättning från Fk, (är ca 500-1000kr över socialens minimums norm nu, men det är ju fortfarende ingentin ju att leva på..)
jag ska ju smatidigt köpa näringsdryck varje månad till 420kr för INTE att tappa vikten ju...
Och sen när strömen/el räkningen kommar, då har man ju det mindra och tättare på försörjningsstödets ersättningsniveu..
Men pga man har haft ca 500kr "för mycket" månaden innan då kan jag INTE söka på socialen ju...

Men jag måste erkänna att jag ÄR GLAD över att slippa gå till dom också, pga, kallar vi FK för förnedringskassan, då kan jag inte ens komma på ett ord för vad man borde kalla Socialen för i så fall..

dom tar INGEn hänsyn till om man ör sjuk ju..
Dom försökte att "pressa mig" till att gå på ett resurscenter för att söka jobb trots min sjukdom/funktionshinder (hade INTE fått konstaterad min AS då)

Speciel kost är bara gluten/mjölk allergikar vad jag vet/har fått att veta som kan få tillskott till glutenfria produkter... (pratade med min dietist)
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 1:18:03, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav nano » 2010-03-24 0:44:16

Har en kusin som är socialsekreterare, har visseligen inte frågat henne om just detta men jag har fått en helt annan bild av henne av hur socialtjänsten fungerar när vi pratat om hennes jobb.
Som jag fattat har jag haft ganska rätt i att det är frågan om hjälp tills man kan klara sig själv oavsett orsak att man hamnat i någon form av ekonomiskt trubbel.

Har fått samma intryck när jag läst lagen med anledning av några trådar på forumet men så verkar det finnas komuner där det är uppochnervända världen, där man som du säger pressar folk istället för o hjälpa.

Antar att det bara är o dra in länsstyrelsen i det hela, de brukar tydligen ha en annan åsikt än socialtjänsterna rätt ofta när folk klagar.
Ta en titt på http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/20010453.htm
2:a kap 2:a paragrafen.
Komunen är alltid skyldig att se till att komuninnevånarna har vad de behöver.

Lek med tanken att du skulle stämma dem, de skulle åka på skadestånd.
Och skadeståndslagen är rätt rolig, där gäller fullständig kostnadstäckning för skadan, är skadan ekonomisk så är det väldigt lätt att få skadeståndet fastställt i domstol :)
Senast redigerad av nano 2011-05-05 1:18:03, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav hrchris » 2010-03-24 2:30:42

Hej Nano...

Ja socialen följar lite sina egna regler får man nog säga.. det har mycket att göra med fargen på dom som sittar i komunen om du är med?? Blå eller röd...

Jag bor i en blå komun...
Visst att hon sag att hin kunde inte tvinga mig pga jag var sjukskriven och godkännd av FK ju, men om FK inte har godkännd mig och det "bara" är min läkare som säger jag är sjuk, då är det kanske en annan sak i deras ögon..

Men bara det att hon försökte att "erbjuda mig det" när hon visste mo att jag var sjukskriven och det är FK som står för ALLT som heter JOBB m.m..
Annars kan jag få veta att jag har "fuskat" om jag har "jobbat" när jag har fått sjukpenning/aktivitetsersättning ju..

Jag tar INGEN risk i sånna fall, och jag klara inte av detta då eller nu som det hela ser ut...

Dom efterlevar ju SOL lagen på socialen men när man har AS går vi ju in under LSS-lagen i stället som kräver bättre levavilkår...
Men det hjälper ju INTE på ersättningen om man skulle gå på socailen.. då heter det ju fortfarende det lägsta försörjningsstöd...
Även om man ör sjuk och har större utgiftar än vanligt arbetslösa...
Även en vanlig arbetslös har svårt att klara sig på denna inkomst´s storlek ju...
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 1:18:03, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav nano » 2010-03-24 5:08:14

Meningen är väl som jag förstår det att man inte ska ha en lyxtillvaro genom soc men det är vad jag förstår inte det du förväntar dig av soc heller, bara att de följer lagen, ett fullt vettigt krav.
Det roliga är att de ska se till att inte bara du utan även de själva följer lagen :)
Du ska inte behöva göra något för att de ska följa den, de ska kunna det i egenskap av myndighet och kan inte som du säga att de inte visste, de har skyldighet att veta det som behövs för sin myndighetsutövning, bara det ger stämningsmöjlighet om du inte har tillräckligt med mat o de vet om det :)

Visste inte att en sjukskrivning behövde vara godkänd av FK, de är ju knappast läkare, spontant tror jag de har fel, en sådan sak de ska känna till tex, vet däremot inte hur regleringen är i just det samanhanget.
Såvitt jag vet är det bara för ekonomisk ersättning FK behöver blandas in, kan inte se vad de skulle ha med socialtjänsten o göra.
Sjukskrivning torde räcka, är du sjukskriven så är du.
Får du pengar av FK antar jag de pengarna dras av från det du får från soc.
Senast redigerad av nano 2011-05-05 1:18:03, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav hrchris » 2010-03-24 10:49:03

Hej igen Nano..

Nej det är INTE pga det ska vara "bra" att man är på socialen..
Det är ett BIDRAGS ställe som bara ska vara för en vis period åt gången tills man förhoppningensvis hittar ett jobb... (nu tänker jag på vanligt arbetslösa folk som är friska och utan funktionshindra)

Sjuka hör INTE till på socialen om du frågar mig i alla fall, dom är FK´s ansvar...

det med att en sjukskrivning borde vara godkännd av FK tänker jag på dom som blir "ut/omförsäkrad " nu här..
Om dom INTE får godkännd av FK då gäller deras privata försäkringer INTE på trots av att läkaren fortfarende säger SJUK...

Och vi vet inte vad som SOCIALEN kommar att göra när folk kommar att bli skickat ditt pga FK kommar att neka dom, men läkaren som sjukskrivar en säger SJUK..

Det får tiden visa nu ju...
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 1:18:03, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav nano » 2010-03-25 0:12:20

Socialen är alltid sista instans.
Dit vänder man sig när man inte vet vart man egentligen ska vända sig.
Eller inte har någon annanstans att vända sig
Senast redigerad av nano 2011-05-05 1:18:03, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav hrchris » 2010-03-25 2:03:56

nano skrev:Socialen är alltid sista instans.
Dit vänder man sig när man inte vet vart man egentligen ska vända sig.
Eller inte har någon annanstans att vända sig


Ja jag vet...
Det är det sista av det sista som finns... men först efter man har såld ALLT man äger av värdi som man skulle kunna leva på såsom hus, bil, annat som har ett avseset värde.. m.m...

Jag känner bara med dom som blir utförsäkrade nu här som blir tvungna att gå till socialen pga regeringens dumma nya regler och "löften" om högre ersättninger under introduktionsprogrammet.. (aktivitetsstödet)
Men dom glömmer ju bort att dom sjuka har INTE varit med i en A-kassa/facket i flera år nu, och det är BARA dom som INTE har gått ur facket innan sept 2006 som evt kan komma att få en högre ersättning..

dom andra får klara sig på 223kr pr dag INNAN skatt.. (177kr efter skatt pr dag)
Sen om dom går med i A-kassan igen kommar dom på nått obestämd tidspunkt att få en tilläggsutbetalning på skillnaden från dom 223kr upp till 320kr MAX och före skatt såklart...
Och dom räknar bara 22 dagar på en månad...
Folk har ju faktisk RÄKNINGER som skulle/ska betalas den första i VARJE månad :S
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in