Kända personer med AS och/eller ADHD?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Parvlon » 2010-02-26 2:24:53

Folk verkar tycka att alla som utmärker sig har asperger.

Napoleon Bonaparte
George Washington
John Quincy Adams
Andrew Johnson
Abraham Lincoln
James Garfield
Teddy Roosevelt
Harry Truman
Wilhem II
Alexander the Great
Leonardo da Vinci
Vincent van Gogh
Beethoven
Elvis
Socrates
Henry Ford
Tom Hanks
Richard Borcherds
Craig Nicholls
Satoshi Tajiri
Daniel Tammet

+ Resultat 1 - 10 av ungefär 344 000 vid sökning efter famous person OR people asperger*

Intressant URL: http://www.asperger-historia.se
(URL'n alltså, innehållet var ganska fattigt)
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 18:54:16, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Oculi » 2010-02-26 8:52:48

Michael Jackson~ 8)
Senast redigerad av Oculi 2011-05-04 18:54:16, redigerad totalt 1 gång.
Oculi
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2010-02-13

Inläggav TORatANDET » 2010-02-26 12:25:21

Parvlon skrev:Intressant URL: http://www.asperger-historia.se
(URL'n alltså, innehållet var ganska fattigt)

Ja, jag håller helt med om innehållet. Och det är jag som sköter sidan. Jag har bara inte hunnit. Men nu skall jag göra ett ryck, och lägga till något iallafall, ikväll.

Jag är mycket skeptisk till aspergigheten hos en del namn som nämns här i tråden.

Och jag tycker att det är ganska värdelöst att enbart nämna namn.
Endast om namnet åtföljs av något argument (eller länk till sådant),
för asperger (eller delar av asperger) hos personen, tycker jag att det för ämnet framåt.
Senast redigerad av TORatANDET 2011-05-04 18:54:16, redigerad totalt 1 gång.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Inläggav Milyc » 2010-02-26 12:52:27

KrigarSjäl skrev:
ufo skrev:Adolf Hitler
(Man vet naturligtvis inte säkert, men det har diskuterats om han kan ha varit aspergare)

Har det diskuterats av seriösa forskare eller bara av förvirrade foliehattar?
Källhänvisning vore inte fel.


Jag har ingen källhänvisning men har för mig att jag läst i någon av Gillbergs böcker för många år sedan att Vladimir Lenin hör till gruppen misstänkta historiska aspergare.

Om det var honom som nämnts före Hitler, hade du då också börjat jiddra om "förvirrade foliehattar"?
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:54:16, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Milyc » 2010-02-26 12:54:17

Karl XII är ju en annan misstänkt historisk aspergare.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:54:16, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav LILITH_ » 2010-02-26 15:09:36

"Bevis" för att följande personer har/har haft AS eller drag av AS. (Alltså, jag har för mycket fritid för tillfället men here goes...)

Thorsten Flinck: AS och ADHD.
Har väldigt svårt med ögonkontakt, blundar långa stunder när han talar direkt till någon.
Fick diagnosen damp i barndomen, säger sig ev. ha tourettes och kanske även AS.
Säger så här i en intervju http://www.expressen.se/noje/1.1277908/jag-var-en-fara-for-mitt-eget-liv:
Jag älskar människor, men tycker inte om att umgås med dem. Jag är bra på att scanna av folk. Jag tar en psykopat på tio minuter och herrar från gebitet har sagt att jag skulle bli en extremt bra mordkommissarie.

Det är lite svårt att komma ihåg nummer, annars har jag ett fotografiskt minne och kan lära mig ett manus på en dag.

Som liten fick du diagnosen damp. Är det möjligt att du även har en form av Aspergers?
– Hmm, ja kanske det. Men vad heter det där när man inte kan låta bli att säga kuk och fitta och sånt?
Tourettes syndrom.
– Ja just det, då har jag nog en släng av det också!


Robert De Niro, tja magkänsla.
Men efter en liten googling fick jag fram följande
http://www.answers.com/topic/robert-deniro:
As he approached adolescence, De Niro was shy and sickly looking. His pale complexion earned him the nickname "Bobby Milk" in the ethnic neighborhood of "Little Italy," where he grew up.

Despite his fame, De Niro has remained extremely protective of his personal life and distrustful of interviewers and photographers. "I liken them to assassins," he once said.

"I just can't fake acting. I know movies are an illusion and the first rule is to fake it, but not for me. I'm too curious. I want to deal with all the facts of the character, thin or fat…. Just by having the weight on, it really made me feel a certain way and behave in a certain way…. It was a little like going to a foreign land."

Throughout his career, De Niro has tested his own limits-often going to extreme limits in order to be true to his character.

Along with finding relief from shyness through performing, De Niro was also entranced by the movies, and he quit high school at age 16 to pursue acting.


Rätt så aspigt om ni frågar mig, att totalt ge sig hän åt sitt specialintresse och totalt leva sig in i det. Han blev sina filmkaraktärer. Han studerade och levde karaktärernas "liv" i månader innan filmning och gjorde bokstavligen om sig inför varje roll.
Dessutom var båda hans föräldrar konstnärer. Pappan var dessutom extremt petig, hade återkommande depressioner hela sitt liv och var bisexuell.
Om pappan, Robert De Niro Sr: http://www.answers.com/topic/robert-de-niro-sr
Being a self-proclaimed perfectionist, De Niro painted and repainted his canvases again and again. He would do hundreds of studies before he decided to paint the subject. De Niro was prone to bouts of depression and this encumbered him throughout his life.


L.M. Montgomery: Magkänsla igen, baserad på hennes böcker, sättet hon skrev, den naiva godheten som finns i hennes karaktärer. Har ni läst böckerna i Anne på Grönkulla-serien? Ja, då förstår ni. INFP hela vägen. Fast tyvärr måste jag säga att den svenska översättningen suger hästpung!

Googlade fram det här:http://avonlea.hu/guide/mk/maud
She entertained herself with books and imagined playmates instead of real ones

At school Maud was very sensitive to teasing, and it didn't help that her grandmother made her come home for lunch instead of eating with the other children, and wear ugly aprons with sleeves. She also had problems with some strict and cruel teachers, one of which became her model for Miss Brownell in Emily of New Moon.

Maud always knew she'd be a writer. She began to read at a very early age, and she wrote her first poem at age 9. At this time she also started to keep a diary, a habit that she would continue for the rest of her life.

She had several beaux, but she met a presbiterian minister, Ewan MacDonald at last. She did not love him but respected his social and intellectual status.

Although MacDonald-family looked like a happy and balanced family from outside, this was not true in the real life. Ewan got nervous depression and this depression had an effect on Maud's life. Maud's state of health was getting worse in the beginning of the 30s. Maud got flue then a nervous breakdown in winter of 1937/38. She was not able to write and read at the end of 1941 because of her bad health.

Slutligen tog hon sitt eget liv 24 april 1942.
En kvinna med vissa svårigheter med sociala relationer, depressioner, en enorm talang för författande, det skrivna ordet, ett stort behov av isolation där hon fick ägna sig åt sitt specialintresse.
Hennes verk består av 20 romaner, över 500 noveller samt poem och dessutom en hel del skrivelser som gavs ut postumt.
Hon hade svårt att orka med familjelivet, gifte sig pga konvention, inte kärlek och hade dessutom stränga, rigida (kan man ana en viss hereditet där?) morföräldrar som tog hand om henne efter att mamman dog. Alla hennes romaner verkar vara baserade på hennes eget liv.
En extremt dedikerad författare. Man kan nästan gissa att hennes författarskap var en sorts självterapeutisk process. Hon ser väldigt uttryckslös på fotografierna, ögonen har ett humoristiskt drag men förutom det stel ansiktsmimik...fast ja, det kanske man har på foton.
En till länk för mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Lucy_Maud_Montgomery

Okej, nu är jag nästan klar. Orkar inte skriva mer. :roll:

Är ni övertygade?
Senast redigerad av LILITH_ 2011-05-04 18:54:16, redigerad totalt 1 gång.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav TORatANDET » 2010-02-26 17:57:16

LILITH_ skrev:Är ni övertygade?

Nej inte övertygad, men intresserad!
Bra substans i det inlägget, tycker jag.

Thorsten Flinck kan inte jag se aspergern i.
ADHD/DAMP och Tourette tvivlar jag däremot inte på.
Och (som väl alla vet) stora missbruksrelaterade problem.
Bra med länk där han bekräftade att han fått DAMP-diagnos som barn.

Robert De Niro. Vet ej. Verkar åtm. som personlighetstyp åt det hållet.
Jag skulle behöva veta mer om hans barndom m.m. för att bli säkrare.

L.M. Montgomery. Intressant nytt namn för mig. Jag skall se om jag hittar mer info, när jag hinner. Verkar lovande. Ett bra uppslag.
Senast redigerad av TORatANDET 2011-05-04 18:54:16, redigerad totalt 1 gång.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Inläggav Salmolol » 2010-02-26 18:37:59

Kvasir skrev:
Truly skrev:George Orwell
Orson Welles
Ludwig von Beethoven
Wolfgang Amadeus Mozart
David Byrne
Adolf Hitler
Vincent van Gogh
Stanley Kubrick
Hans Asperger


I fallet Mozart brukar väl "diagnosen" luta mera åt Tourette? Fast det och AS är väl inte helt uteslutande.

van Gogh får nog anses ha haft schizofreni eller något liknande, och platsar då inte på AS-diagnos enligt kriterierna (även om en del läkare anser att det också kan samexistera med AS).

(Passar på övriga, förutom Beethoven verkar rimlig som AS-kandidat).


som sagt med mozart om tourettes, är väldigt många kända musiker och övriga konstnärer som tros ha haft tourettes, men även as såklart... vad jag förstår det som så är adhd rätt relaterat vid kända inom sport och så... men har inga raka faktan förutom ett par dokumentärer jag sett så :)
Senast redigerad av Salmolol 2011-05-04 18:54:21, redigerad totalt 1 gång.
Salmolol
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2010-01-31
Ort: Hässelby

Inläggav Savanten Svante » 2010-02-26 19:07:00

mozart, tourettes.

http://en.wikipedia.org/wiki/Leck_mich_im_Arsch

Slicka mig i stjärten.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 18:54:21, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Salmolol » 2010-02-26 19:09:00

Savanten Svante skrev:mozart, tourettes.

http://en.wikipedia.org/wiki/Leck_mich_im_Arsch

Slicka mig i stjärten.


vet inte vad jag ska tro om det svaret men ja det är en rätt udda text haha
Senast redigerad av Salmolol 2011-05-04 18:54:21, redigerad totalt 1 gång.
Salmolol
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2010-01-31
Ort: Hässelby

Inläggav Flawed » 2010-02-26 23:28:46

KrigarSjäl skrev:
ufo skrev:Adolf Hitler
(Man vet naturligtvis inte säkert, men det har diskuterats om han kan ha varit aspergare)

Har det diskuterats av seriösa forskare eller bara av förvirrade foliehattar?
Källhänvisning vore inte fel.


Vem vet?
Men:
Hitler var kinkig när det gällde mat,han åt helst bakad potatis med linfröolja (eller var det sesamolja?)
Hitler var en enstöring.
Hitler hade specialintressen bland annat var oerhört intresserad av arkitektur,speciellt operahus.
Han var väldigt intresserad av Wagner både hans operor samt hans antisemitiska idéer.
Han var som bekant väldigt fixerad vid judar...
Hitler hade en väldigt stor förmåga att memorera data vilket han använde för att kväsa sina generaler.
Hitler var även naiv i vissa fall.
Hitler var egendomlig på det sexuella planet och verkade ha problem med närhet och gillade tydligen bland annat bli urinerad på av kvinnor.
Däremot verkar han inte ha ägnat sig åt vanlig sex i någon större utsträckning om alls.
Han höll monologer,var extremt oflexibel,han klädde sig excentriskt,skötte sin hygien tämligen dåligt,han gick udda,osv.
Han lät egentligen inte människor komma honom nära, Speer var något av ett undantag,med honom kunde han diskutera framtida orealistiska arkitektoniska planer timvis.

Källa:
Olika, men jag rekommenderar Ernst "Putzi" Hanfstaengls memoarer.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 18:54:21, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Oculi » 2010-02-27 23:30:14

Flawed skrev:
KrigarSjäl skrev:
ufo skrev:Adolf Hitler
(Man vet naturligtvis inte säkert, men det har diskuterats om han kan ha varit aspergare)

Har det diskuterats av seriösa forskare eller bara av förvirrade foliehattar?
Källhänvisning vore inte fel.


Hitler var egendomlig på det sexuella planet och verkade ha problem med närhet och gillade tydligen bland annat bli urinerad på av kvinnor.


Jag skrattade. Rejält.

Var i hela friden fick du tag på den där egendomliga faktan egentligen??
Senast redigerad av Oculi 2011-05-04 18:54:21, redigerad totalt 1 gång.
Oculi
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2010-02-13

Inläggav KrigarSjäl » 2010-02-27 23:34:47

Det florerar floder av rykten och myter om Hitler.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:54:21, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav henning » 2010-03-06 1:13:38

En kompis sa att Andy Warhol hade vissa aspergiga drag.
Senast redigerad av henning 2011-05-04 18:54:21, redigerad totalt 1 gång.
henning
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2010-02-20

Inläggav AAA » 2010-03-06 1:49:00

Parvlon skrev:Folk verkar tycka att alla som utmärker sig har asperger.

Napoleon Bonaparte
George Washington
John Quincy Adams
Andrew Johnson
Abraham Lincoln
James Garfield
Teddy Roosevelt
Harry Truman
Wilhem II
Alexander the Great
Leonardo da Vinci
Vincent van Gogh
Beethoven
Elvis...


Håller med dig - särskilt om de gjort nåt speciellt och är intelligenta. Är de puckade galningar kan de inte ha haft AS...
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 18:54:21, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Lakrits » 2010-03-06 2:48:48

AAA skrev:
Parvlon skrev:Folk verkar tycka att alla som utmärker sig har asperger.

Håller med dig - särskilt om de gjort nåt speciellt och är intelligenta. Är de puckade galningar kan de inte ha haft AS...

Vilket nullifierar diagnosen för i stort sett alla på det här forumet, mig inbegripet.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 18:54:21, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav weasley » 2010-03-06 13:28:42

Slog ihop trådar om samma ämne. Swooooosh!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:54:21, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav LILITH_ » 2010-05-18 23:20:28

H.C. Andersen
Senast redigerad av LILITH_ 2011-05-04 18:54:21, redigerad totalt 1 gång.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav earlydayminer » 2010-06-18 5:24:17

earlydayminer skrev:Min broder kom upp med en som kan ha AS, nämligen Rodney Mullen. Han kunde tänka sig att Rodney Mullen har Aspergers Syndrom.

Rodney är intresserad av fysik och matematik, han är en välkänd tillbakadragen skejtare, och han har inte tävlat så där mycket på senare dagar. Han är en legend i Skate-världen. Han är extremt duktig på flat och är känd för en ganska klumpig stil, men han är också uppfinnare till en del av de mer populär tricken idag.

http://www.boreme.com/boreme/funny-2006 ... len-p1.php

"By the end of the freestyle competition era in 1990, Rodney had won 33 of 35 freestyle competitions he’d entered over the previous 10 years, the most successful run in skateboard competition history."

Han är tillbakadragen, intresserad av fysik och matematik och exceptionellt duktig på skateboard.

Och som ni kan se har han en ganska udda stil:
http://www.youtube.com/watch?v=JWsGjs8BGkA


"Rodney is just an outsider in life, and there's not too many people who can relate to him, or that he can even relate with."

Kolla också hur han går vid 2:10 i "Part 1".

Rodney - From the ground up.
Part 1: http://www.youtube.com/watch?v=ERFChONGLWQ
Part 2: http://www.youtube.com/watch?v=fM2M6r_KgNg
Part 3: http://www.youtube.com/watch?v=axR4JdYGniI

Jag vill att ni som är intresserade av stora namn med Aspergers Syndrom kollar på den här dokumentären om killen som förändrade skateboarding. Han är lika stor inom freestyle och street som Tony Hawk är inom vert, och han har även bidragit till varför Tony Hawk är så stor - eftersom Tony Hawk använde sig av Rodney Mullens trick i vertrampen. Så i grund och botten är han störts.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 18:54:21, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav alfapetsmamma » 2010-06-18 12:18:13

Fantastiska videos, tack för länkandet!!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:54:21, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav earlydayminer » 2010-06-18 12:22:38

Hehe, det är lugnt!

Jag skrev "störts". Störts? S t ö r s t.

Sorry, sorry! Rätta mig nästa gång! ;) :) :D
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 18:54:21, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Elizabeth » 2010-06-24 20:43:08

Jag tror mycket väl att det kan stämma att många kända framgångsrika personer som varit banbrytare inom sitt område har/hade AS.

Oftast har dessa personer en förmåga att ifrågasätta den allmäna uppfattningen inom ett område och är modiga nog att utmana denna accepterade uppfattning. De är ofta envisa och bryr sig inte om att folk tycker de är knäppa för att de vågar prova nåt nytt.

Dessa egenskaper är mycket vanliga hos många AS-personer.
Senast redigerad av Elizabeth 2011-05-04 18:54:21, redigerad totalt 1 gång.
Elizabeth
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2010-05-24
Ort: Neverland

Inläggav sanny » 2010-06-25 10:35:56

earlydayminer skrev:
earlydayminer skrev:Min broder kom upp med en som kan ha AS, nämligen Rodney Mullen. Han kunde tänka sig att Rodney Mullen har Aspergers Syndrom.

Rodney är intresserad av fysik och matematik, han är en välkänd tillbakadragen skejtare, och han har inte tävlat så där mycket på senare dagar. Han är en legend i Skate-världen. Han är extremt duktig på flat och är känd för en ganska klumpig stil, men han är också uppfinnare till en del av de mer populär tricken idag.

http://www.boreme.com/boreme/funny-2006 ... len-p1.php

"By the end of the freestyle competition era in 1990, Rodney had won 33 of 35 freestyle competitions he’d entered over the previous 10 years, the most successful run in skateboard competition history."

Han är tillbakadragen, intresserad av fysik och matematik och exceptionellt duktig på skateboard.

Och som ni kan se har han en ganska udda stil:
http://www.youtube.com/watch?v=JWsGjs8BGkA


Jag tror han har asperger och adhd.
inte bara asperger.

Han har enorm fokuserad energi.
I sociala sammanhang verkar han inte veta hur han ska göra för att ta kontakt.
Senast redigerad av sanny 2011-05-04 18:54:21, redigerad totalt 2 gånger.
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

Inläggav pappan » 2010-06-25 12:00:41

Jag tror han har asperger och adhd.
inte bara asperger.

Han har enorm fokuserad energi.
I sociala sammanhang verkar han inte veta hur han ska göra för att ta kontakt.


Varför tror du inte han bara har asperger? Vad med ADHD ser du i han?

bara nyfiken
Senast redigerad av pappan 2011-05-04 18:54:21, redigerad totalt 1 gång.
pappan
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-12-26
Ort: Laholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in