hur många av oss härinne är sjukskrivna just NU??

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav FamiljenM » 2010-02-20 19:33:33

Jag är utförsäkrad.
Senast redigerad av FamiljenM 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Inläggav Peace » 2010-02-20 20:27:18

Är de flesta aspergare arbetslösa?
Senast redigerad av Peace 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Inläggav hrchris » 2010-02-21 0:13:56

Pemer skrev:Jag har redan kommenterat i din första tråd, att du har ju uppenbarligen redan ansetts ha 100% nedsatt arbetsförmåga. Att du sedan har fått förklaringen Aspergers syndrom på dina svårigheter innebär ju inte att man sedan kommer att tycka "jaha, utredd som 0% arbetsför, men det berodde bara på Asperger, så vi får nog ändra det till arbetsför".

Att Asperger inte i sig ska vara grund för sjukskrivning betyder bara att ingen ska kunna bli sjukskriven per automatik bara för att man blir utredd och får diagnos Asperger, utan att det också måste utredas och anses att man verkligen har nedsatt arbetsförmåga.

Och det har ju uppenbarligen redan gjorts i ditt fall.


Hej och tack för ditt svar :D
Kommenterat i min första tråd?? :D jag är inte helt med här nu ..

Men har varit sjukskriven först och främst för olika psykiska diagnoser tills jag fick min diagnos Aspergers..
Vet faktisk INTE hur många av mina andra diagnoser som dom kommar "att ta bort" pga dom säger dom går in under Aspergers symptomen??

Jag vet ju fortfarende om vilka problem jag har på en arbetsplats, och hur lätt jag går ner mig själv psykisk om bara dom minsta grejorna går mig emot.. Aspergers som INTE Aspergers ju..

Nu ska jag ju till habiliteringen, och jag har INGEN anning om vad som kommar att hända när jag äntligen har kommit ditt..

Jag hoppas ju självklart på att detta kan komma att göra livet lättare/bättre för mig, men jag litar INTE riktigt på många mera med den regeringen vi har just nu, och alla försämringer för sjuka/funktionsnersatte...

Att skulle söka jobb på lika fot med vanligt arbetslösa när jag ändå bara klara av ett jobb vart där är alla möjliga "hjälpåtgärder" som gör att jag inte mår skit, eller får kritik..

Det vill ju säga i så fall att man ska vara "friskförklarad" bara pga att OM dom hade kunna hitta ett sånt jobb vart där INTE var något press på, inget skäll för om man gör fel, inte kommar vissa dagar pga psykisk dålighet m.m.. som tar hänsyn till sömnproblemer, social kontakt med främmande eller bara folk i allmänhet...

Jag ska berätta mera när jag vet mera själv..
men jag vill jätte gärna höra erfaringer från er som kanske vet hur allt går till och hur man blir behandlat med denna funktionsnersättning..
vad man evt pressas/tvingas till av FK, AF, habiliteringen eller andra myndigheter som socialen...???
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav hrchris » 2010-02-21 0:34:36

Peace skrev:Är de flesta aspergare arbetslösa?


Jag vet inte...

Det är väl också det vi ska försöka att komma fram til väl..

Min utredare/psykolog pratade HELA JÄVLA tiden om att HON kände en som fungerade HELT normallt och var hög upsatt Ingenör chef...

jag orkar väl inte att höra om någon som är chef osv.. det hjälper ju INTE mig att HAN klara av detta..

Jag är INTE som honom ju..
Själv har jag varit arbetslös sen nov. 2003, hade dock en anställning i 3 veckor i maj 2006, innan jag blev sagt upp pga jag INTE var bra nog IGEN..
då kände jag INTE till vad det var som HELA tiden gjorde att jag inte klarade av ett jobb..
Sen hjalp det ju INTE att jag blev HOTAT av den sista arbetsgivare pga jag gick till facket då dom ville säga upp mig och betala mig svart i stället... sag nej, och fick skit för detta.. det blev droppen i bärgaret för min del... och fick mig att gå helt ner psykisk...
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav hrchris » 2010-02-21 1:57:33

FamiljenM skrev:Jag är utförsäkrad.


hej... Det gör mig ledsen att höra..

Går du då på AF nu??? och ska du gå ditt varje dag i veckan i så fall??
Eller har du också bara varit där 1-3 gånger på 7 veckor??
(nån moderat som skrivar detta inne hos Veronica Palm på hennes blogg nämligen)

Har du ansökt om permanent sjukersättning då??
Har du fått besked om vad som kommar att hända med dig efter dom evt 3 månader på AF?? kommar du att hamna på socialen och BARA få pengar därifrån??

Har dom redan bedömt "hur mycket arbetsförmåga" du har i och med din diagnos som Aspergers?? + evt annat??

Om du har behov för hjälp med info om olika sakar angående din sits som utförsäkrad får du gärna fråga mig om det är..
Vill jättegärna hjälpa så mycket som jag nu kan...
Med info som jag känner till eller kan hitta för dig..

Har du hört om RESURS?? det är ett riktigt bra ställe vart du kan prata med andra sjuka/utförsäkrade som står i samma sits som dig själv..

Dom har många goda råd till vad du kan/ska göra...

här har du en link till RESURS..

http://resurs.ning.com/main/authorizati ... resscom%26

lycka till.. och skriv gärna ett brev om det är något du vill veta mera..
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav carl » 2010-02-21 2:48:45

Peace skrev:Är de flesta aspergare arbetslösa?


Jag skulle misstänka att de flesta som arbetar som skulle kunna få diagnos eller i närheten inte har diagnos..
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Selma » 2010-02-21 9:54:24

Peace skrev:Är de flesta aspergare arbetslösa?

Nej , jag tror att de flesta arbetar och att en stor del av dem är odiagnostiserade.
Senast redigerad av Selma 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Inläggav hrchris » 2010-02-21 14:13:34

Selma skrev:
Peace skrev:Är de flesta aspergare arbetslösa?

Nej , jag tror att de flesta arbetar och att en stor del av dem är odiagnostiserade.


Av dom som INTE har blivit diagnostiserade där tror jag att många av dom kanske jobbar.
Om det då är pga. dom har hittat ett jobb eller ställe vart dom har blivit accepterad från början med dom besvär dom har då är det ju jättebra för dom.. vissa av dom kan ju gå runt med problem men kanske dämpa sina besvär med självmedicinering om det då är alkohol, drogar, mediciner m.m.. vet man ju aldrig..

Jag själv hade ingen aning om att jag skulle ha denna diagnos, men trodde mere mina problem hade med att göre med mamma/pappa som drak alkohol och inte hade tid med mig..
Detta fick mig till att börja "självmedicinera" med drogar, för att dämpa min oro jag hade över för mycket..
sen när jag slutade med drogar blev symptomen ju mycket tydligare och problemen växade fram mera och mera..

Men det jag gärna ville veta var om folk som HAR fått diagnosen Aspergers, hur många av oss är arbetslösa?? eller sjukskrivna?? eller utförsäkrade för den saks skuld...

När folk INTE har blivit diagnostiserade och inte själv misstänkar denna funktionshandicap då är det ju svårt att svara på hur månge Aspergers som är arbetslösa...

Bara min egen mening..
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav rapchic » 2010-02-21 15:53:21

@ hrchris: vet faktiskt inte riktigt, aktivitetsersättning ska ju vara lite annorlunda än vanlig sjukskrivning tex tas besluten i (max) 3 år i förväg och sen kan man ta ett nytt beslut, men ska träffa FK, rås och stöd m.m. nästa vecka och det kan vara smart att fråga lite i förväg, tack för idén.

jag fick ju aktivitetsersättningen pga att mina symtom och följdsjukdomar gjorde det omöjligt för mig att jobba (motoriska problem vilket gör mig extra trött, samma med perceptionsstörningar och dåligt minne, lägre stresstålighet m.m.) men beslutet togs ju före lagändringen.
om jag inte får ortsatt aktivitetsersättning blir det väl soc de månader min fästman inte tjänar nog mkt (han springvickar) och så fort jag har ork nog starta eget (vilket är min drm håller tex till och med nu att föreläsa lite då och då).
Senast redigerad av rapchic 2011-05-05 0:39:09, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav hrchris » 2010-02-21 21:48:50

rapchic skrev:@ hrchris: vet faktiskt inte riktigt, aktivitetsersättning ska ju vara lite annorlunda än vanlig sjukskrivning tex tas besluten i (max) 3 år i förväg och sen kan man ta ett nytt beslut, men ska träffa FK, rås och stöd m.m. nästa vecka och det kan vara smart att fråga lite i förväg, tack för idén.

jag fick ju aktivitetsersättningen pga att mina symtom och följdsjukdomar gjorde det omöjligt för mig att jobba (motoriska problem vilket gör mig extra trött, samma med perceptionsstörningar och dåligt minne, lägre stresstålighet m.m.) men beslutet togs ju före lagändringen.
om jag inte får ortsatt aktivitetsersättning blir det väl soc de månader min fästman inte tjänar nog mkt (han springvickar) och så fort jag har ork nog starta eget (vilket är min drm håller tex till och med nu att föreläsa lite då och då).


Hej Rapchic..
Vilken idé gav jag dig?? :D

Men det var så lite i så fall... :-)

Ja Aktivitetsersättning /sjukersättning ges BARA i MAX upp till 3 år åt gången till sjuka.. men oftast är det bara 1-2 år åt gången man får..

Jag har själv problem med dåligt minne, svårt att göra mera än 1 grej åt gången, är långsam när jag jobbar och blir lätt störd av den minsta grejen..
Jag hör dåligt.. eller det vill säga att jag hör FÖR BRA i tests i alla fall, men när där är stöj i bakgrunden då kan jag ICKE fokusera på vad folk säger och missar dom första eller sista 2-3 ord, så jag ska gissa hela tiden eller fråga igen och igen och igen..
Skäller folk på mig går jag ner totallt, pga jag inte klara av kritik, då går jag ner psykisk, då är jag van vid att folk bara tar över och säger jag inte dugar till...
Har även somatiska besvär (magen IBS) som sätter igån under stress..

Jag vet faktisk INTE om jag går under nya eller gamle regler.. ska ringe FK i morgon och fråga dom.. :D

gjorde ansökan om aktivitetsersättning INNAN 1 juli 2008 men fick utskyta det då det blev tid pga jag fick veta att jag skulle leva på 5484kr förre skatt, då väntade jag på att DOM sag till mig att det var tid till AKTIVITETSERSÄTTNING.. det blev det då ett ½ år senare.. sen hade jag ett år med denna låga ersättning vart jag blev tvungen till SOCIALEN för att överhuvudet tagit att kunde överleva...

Dom väntade på beslut från DK före dom kunde ge mig full ersättning som jag hade rätt till...

Men nu är jag orolig över att skulle hamna på socialen igen när min sjukskrivningstid går ut till march 2011...

OM du hamnar på socialen då kommar dom att räkna din fästmans inkomst emot din ju, det vet du väl om??

låt oss säga OM din fästman har 10.000 ut om månaden då får du veta att han har ca 6000 mera än vad man får ha som arbetslös/person på socialen..
Och sen om du sökar pga DU inte kommar att få sjukpenning/aktivitetsersättning mera får du veta att din fästman har som sagt dom där 6000 mera, och det ska täcka för er båda.. och har NI saker hemma av värdi får ni veta att ni ska sälja detta först pga det är en värdi, som ni kan använda till mat m.m...

Detta exempel är OM dom rä riktigt jävliga mot en.. och dom har rätten till att göra detta....

Visst att har ni barn, då är beloppet självklart lite större då det betydar större utgiftar till olika saker...

Lycka till med allt, och berätta gärna hur det går för dig.. :D
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 0:39:09, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav rapchic » 2010-02-21 22:17:03

att faktiskt fråga hur den hära lagändraingne påverkar mig m.m.

jo jag vet har varit på socialen förut men hans lön avrierar från 0 kr-13000 kr/ månad och vi har inget av värde (som vi inte redan försöker sälja tex en trasig bil knappt värd nått eller nått sparande
Senast redigerad av rapchic 2011-05-05 0:39:09, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav FamiljenM » 2010-02-21 22:18:39

hrchris Jag svarar imorgon, det är en skitdag idag.
Senast redigerad av FamiljenM 2011-05-05 0:39:09, redigerad totalt 1 gång.
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Inläggav hrchris » 2010-02-22 0:29:54

FamiljenM skrev:hrchris Jag svarar imorgon, det är en skitdag idag.


Hej... :D

det är lugnt.. du skrivar när du själv känner för det..
jag är här nog både idag, i morgon och dom nästa dagarna framåt.. månader/år.. förhoppningsvis om inget annat förändras dramatiskt ju..

Vi är ju här för varannan allihopa ju.. :D

Jag hoppas du mår bättre snart igen..
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 0:39:09, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav hrchris » 2010-02-22 0:41:05

rapchic skrev:att faktiskt fråga hur den hära lagändraingne påverkar mig m.m.

jo jag vet har varit på socialen förut men hans lön avrierar från 0 kr-13000 kr/ månad och vi har inget av värde (som vi inte redan försöker sälja tex en trasig bil knappt värd nått eller nått sparande


okay så... :D bra att veta vad det är för info som jag kan hjälpa folk med ju :D

nej det är inget roligt att gå till socialen... ;-(

och inte kul heller att inte veta varje månad hur mycket man har till rådighet ju..

socialen bryr sig ju inte om detta bara att du hade så och så mycket då och då och sammanlagt blir det ett överskott.. suck....

regler regler regler... det är till att bli tosig över ibland...

jag hade/har inget av värde heller själv...

jag hade faktisk så lite så dom blev tvungna att ge mig pengar till möbler och en säng.. då min mamma hade slängt allt då jag flyttade därifrån och till sverige hem till min pappa... (bodde i danmark innan nämligen..)

så då jag fick min egen lägenhet då hade jag inget alls att stoppa in i lägenheten.. (en gammal dator bara, och gamla kläder från 12-16 års åldern)

ska själv ringa FK i morgon angående aktiviteter som styrketräning och simmning.. (har ansökt om pengar till detta för över 1 månad sen nu)
sen för att höra om jag hör under gamla eller nya regler och vilken betydning detta har för mig som individ med psykiska diagnoser och ett funktionshindar...

ha det så bra och hör av dig när du vet mera...
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 0:39:09, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav Bastet » 2010-02-22 12:01:49

Jobbar, skulle behöva gå ner till 100% men har svårt att vara stilla, fullt ös är min grej
Senast redigerad av Bastet 2011-05-05 0:39:09, redigerad totalt 1 gång.
Bastet
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2010-02-11

Inläggav hrchris » 2010-02-22 21:30:41

Bastet skrev:Jobbar, skulle behöva gå ner till 100% men har svårt att vara stilla, fullt ös är min grej


Hej, och tack för ditt svar :D

Gå ner till 100%??

100% sjukskriven eller bara 100% jobb ?? (att du arbetar 150% nu kanske och ska stressa lite ner??) :D

det är ju olika från person till person hur vi är och reagere ju..
Du kanske inte kan sitta stilla och andra kan kanske inte få sig själv till att göra saker ju..

du vet mångfåldigheten *LOL* vi är alla olika av oss ju :D
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 0:39:09, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav Bastet » 2010-02-23 9:07:36

hrchris skrev:
Bastet skrev:Jobbar, skulle behöva gå ner till 100% men har svårt att vara stilla, fullt ös är min grej


Hej, och tack för ditt svar :D

Gå ner till 100%??

100% sjukskriven eller bara 100% jobb ?? (att du arbetar 150% nu kanske och ska stressa lite ner??) :D

det är ju olika från person till person hur vi är och reagere ju..
Du kanske inte kan sitta stilla och andra kan kanske inte få sig själv till att göra saker ju..

du vet mångfåldigheten *LOL* vi är alla olika av oss ju :D


Gå ner till 100% jobb :)

Jo vi är alla olika. Förutom asperger har jag adhd och ocd, ingen bra kombination har jag kommit på... :cry:

Pga adhd har jag en enorm "motor" som driver mig hela tiden, behöver ständiga kickar och utmaningar, känns som om jag tuggar på mig själv om jag sitter still i mer än en minut

Asperger gör att jag har svårt att klara kommunikation, förändringarna som jag SAMTIDIGT jagar efter på ett hysteriskt sätt, perceptionsstörningar som gör att jag inte "tål" de starka sinnliga upplevelser som jag pga ADHD behöver...

OCD tvångstankar om allt jag inte kan lägga tillrätta i skallen - konflikter (inre o yttre, dem med mig själv o andra) Allt jag upplever som kränkningar ger mig tvångstankar, också om hämnd... Tvångshandlingar för att döva ångesten som tankarna ger upphov till, sen lider jag perceptuellt av allt jag som adhd utsätter mig för, nya tvångstankar...

Ja precis så här rörigt sjukt o snurrigt är det inom mig, och det enda som i viss mån hjälper till att döva smärtan är att vara ständigt sysselsatt. Har tre olika jobb, jobbar jämt. Utom just nu, har feber, influensa... Det är ett helvete, att sitta framför datorn lindrar för stunden men bygger egentligen bara upp mer frustration

Min kropp behöver jagas...
Senast redigerad av Bastet 2011-05-05 0:39:09, redigerad totalt 1 gång.
Bastet
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2010-02-11

Inläggav hrchris » 2010-02-23 18:47:10

Bastet skrev:
hrchris skrev:
Bastet skrev:Jobbar, skulle behöva gå ner till 100% men har svårt att vara stilla, fullt ös är min grej


Hej, och tack för ditt svar :D

Gå ner till 100%??

100% sjukskriven eller bara 100% jobb ?? (att du arbetar 150% nu kanske och ska stressa lite ner??) :D

det är ju olika från person till person hur vi är och reagere ju..
Du kanske inte kan sitta stilla och andra kan kanske inte få sig själv till att göra saker ju..

du vet mångfåldigheten *LOL* vi är alla olika av oss ju :D


Gå ner till 100% jobb :)

Jo vi är alla olika. Förutom asperger har jag adhd och ocd, ingen bra kombination har jag kommit på... :cry:

Pga adhd har jag en enorm "motor" som driver mig hela tiden, behöver ständiga kickar och utmaningar, känns som om jag tuggar på mig själv om jag sitter still i mer än en minut


Hej bastet...

Jag tänkte nog detta.. ADHD gör ju att folk har svårt att sitta still...

Problemet är ju bara att regeringen försökar att dömma alla folk lika..

Och är där 1-5 personer som inte kan sitta stilla, då tror dom ju att ALLA dom andra bara "faker" när dom säger dom INTE klara av dom olika sakerna..
Aspergers i sig själv ställer ju ganska rejält till det för individen (mig själv får jag väl prata om nu )

Har INTE ADHD, och reagere på "fel" sätt av ADHD mediciner (amfetamin liknande preperater...)

Barracuber:

Rättade till citeringen.
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 0:39:09, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav rapchic » 2010-02-24 22:04:24

(fått svar nu) ska visst kunna söka för en förlägning på 18 månader efter årsskiftet, men sen blir det klurigt, fast reglerna kan ju kunna hinna ändras
Senast redigerad av rapchic 2011-05-05 0:39:10, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Pemer » 2010-02-25 16:36:54

Har 100% sjukersättning sedan årsskiftet. Som många vet hade jag en trygghetsanställning och fick en inte oäven lön för arbetsuppgifterna i hockeyklubben, men kronofogden råkade komma på tanken att testa löneutmätning en vecka före jul, så att den ekonomiska vinsten för egen del försvann. Och jag har inget intresse av att dra på mig omedvetet högre krav och förväntningar från en arbetsgivare om det inte är jag själv som får mer för det än annars, så enkelt är det... jag sliter hårt nog utifrån mina förutsättningar. Så då fick det vara!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 0:39:10, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav hrchris » 2010-02-26 1:33:11

Pemer skrev:Har 100% sjukersättning sedan årsskiftet. Som många vet hade jag en trygghetsanställning och fick en inte oäven lön för arbetsuppgifterna i hockeyklubben, men kronofogden råkade komma på tanken att testa löneutmätning en vecka före jul, så att den ekonomiska vinsten för egen del försvann. Och jag har inget intresse av att dra på mig omedvetet högre krav och förväntningar från en arbetsgivare om det inte är jag själv som får mer för det än annars, så enkelt är det... jag sliter hårt nog utifrån mina förutsättningar. Så då fick det vara!


hej.. :D

Är det en tidsbegränsad ersättning då fick då från årsskiftet eller varaktig?? (det som dom kallar för riktig förtidspension)

Om jag förstår dig rätt då var där krångel med Lön m.m.?? och det gjorde att du slutade där eller blev sagt upp??
Bara så jag är helt med i vad du menar :D

hur blev du bemött då du skulle söka om din 100% sjukersättning??
Har du haft problemer med FK i att bli godkännd igennom tiden??

Och har du märkat av dom nya hårdare regler?? eller du gick/går under gamla regler??
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 0:39:10, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav Pemer » 2010-02-26 20:25:03

Nej, jag fick sjukersättningen beslutad redan november 2003 när det inte alls var något direkt bråk om sådant här. Då fick jag tidsbegränsad, men när det snabbt hade gått två år och var dags att förnya tyckte jag att det skulle vara jättejobbigt att hålla på och behöva gå igenom den processen vartannat år, så jag skrev uttryckligen att jag ville be om att få varaktig sjukersättning i stället, och det gick igenom.

Då talar vi alltså om november 2005. Då stod det att man ska titta lite på även varaktig sjukersättning vart tredje år, men det hände ingenting 2008.

Från 1 november 2008 fick jag alltså trygghetsanställningen, som jag just idag har fått kontakt med handläggaren på arbetsförmedlingen och sagt upp.

I november/december i fjol fick jag papper för att fylla i om jag fortfarande skulle ha andra inkomster 2010, och innan jag hann fylla i och skicka in dem kom kronofogdens beslut, så jag skickade aldrig in dem när jag bestämde mig för att säga upp anställningen. Har fått lite för mycket pengar nu i januari och februari i och med att jag inte kom åt att säga upp anställningen, men vi får väl se hur vi löser det.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 0:39:10, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav hrchris » 2010-02-26 21:39:28

Hej Pemer.. :D

tack för ditt svar ...

Ja tiden vill väl visa vad som händer..

Men så länge du har fått din VARAKTIGA ersättning godkännd då är du väl lite säkrad väl??
Vet inte om det i sig själv är nog för att kunde klara sig UTAN att skulle gå till socialen för att komplementera upp varje månad..
men självklart ger det altid mera om man jobbar lite om det då är tryghetsanställning eller rikgtigt jobb..

Men ju mera du jobbar ju mera tror dom ju inte på at du är sjuk ju..??

Får du INTE tjäna ca 40.000 extra pr år som sjukskriven?? eller är jag helt fel ute?? :D
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 0:39:10, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav Pemer » 2010-02-26 23:30:43

Jo, jag berättade i någon helt annan tråd igår att man får alltså tjäna 41.000 (var sagt i fjol, i år är det drygt 42.000) per år - utan att få avdrag på sjukersättningen.

Tjänar man mer får man avdrag på den. När jag anmälde inför hela året 2010 att jag skulle ha en månadslön på 17.000 brutto, 204.000 på hela året, blev sjukersättningen omräknad, men inte ens då försvann den helt. Jag fick behålla 2240 kronor per månad efter skatt, cirka 30% av vad jag annars hade fått i 100% sjukersättning. 2008 hade jag väl 6800 någonting efter skatt, nu i år har jag fått 7069.

Det är oerhört generöst räknat, från hel sjukersättning minskar de alltså bara med någonting i stil med 25% av lönen man får från annat håll. Jag var jätteförvånad och kunde bara tacka och ta emot.

De gamla reglerna som upphörde vid årsskiftet 2008/09 var att man i tre månader fick både behålla sjukersättningen och få sin lön, om man gick från sjukersättning till betalt arbete. Sedan blev sjukersättningen vilande och helt nollad resten av den tid man hade arbete.

I och med att min anställning - eller säg snarare: min lön - skulle börja från november 2008 blev jag jättebesviken att få höra att det var nya regler på gång från årsskiftet och att jag bara skulle få två sådana dubbla månader. Just då visste nämligen inte handläggaren alls hur det skulle fungera efter årsskiftet.

Men det visade sig ju att jag under januari-november 2008 fick ut betydligt mer än jag skulle ha fått på en enda tredje "dubbelmånad" till. Så jag behövde sannerligen inte deppa där!

Fast ingen har sett något av att jag "kan jobba". Den enda skillnaden var att arbetsförmedlingen kunde gå in och stå för lönebidrag till en hyfsad lön för de arbetsuppgifter jag annars utför ideellt för klubben ändå. Gjorde sedan flera år tidigare, och lär fortsätta med nu.

Där funkar och godtas min nivå på tidspassning (det har t o m hänt att jag inte kommit iväg till några av A-lagets hemmamatcher), den tid det kan ta innan jag svarar på ett mail, lyckas lägga in en sida om en kommande turnering och en banner med länk till den på startsidan osv. Alla medicinska utlåtanden visar på just samma sak, att personliga kontakter kan räcka en bit, men att jag har i princip inga möjligheter alls på den reguljära arbetsmarknaden.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 0:39:10, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in