hur många av oss härinne är sjukskrivna just NU??

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

hur många av oss härinne är sjukskrivna just NU??

Inläggav hrchris » 2010-02-18 2:06:43

Jag undra om hur många av oss som är sjukskrivan härinne??

Och om det då är 100% nersatt??

Är där någon av er som oroar sig för vad som kan komma att hända med er/oss nu när regeringen har börjat sin utförsäkring av sjuka, och speciellt dom med PSYKISKA DIAGNOSER.. (evt. funktionsnersatte som oss)

OM ni INTE är sjukskrivna, vart får ni då pengar ifrån?? och är det lika mycket som man får som sjukskriven?? eller mera / mindra??

Bublar lite nu här.. :D

Är där någon som tvingas leva på socialbidrag/försörjningsstöd??

Och som tvingas söka jobb på samma vilkår som en vanligt arbetslös??

Ni vet söka 50 jobb om veckan/månaden även om man får avslag och det är orealistiska jobb man ska söka på iblandt..

Sen ville jag höra om någon av er har blivit offer för regeringens ändring från "normallt förekommande arbete" till ett "regjulärt arbete??"

Hoppas att ni kan göra mig lite klokare på dom här frågorna..

Mvh. Chris
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav MsTibbs » 2010-02-18 13:05:07

Jag skulle rekommendera ett frågeformulär så du får lite bättre överblick. Jag tror det redan finns ett sådant i ämnet.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Bror Duktig » 2010-02-18 18:14:40

Jag har permanent sjukersättning enligt de gamla reglerna.
Tryggt på sätt och vis, men otrygg är man ju alltid om man vill börja pröva om man kan jobba, man riskerar att bli av med hela tryggheten bara för upptäckten att man inte klarar jobb fast FK tyckte det.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav sommar » 2010-02-18 18:46:07

50% sjukpenning (troligen snart permanent sjukersättning), 50% lön. Känns okej just nu men det kan förändras i framtiden, så lönedelen bli högre och och isåf. blir givetvis den andra delen lägre. Lönen är något högre än sjukpenningen men dessvärre inte så mycket. Jag är lågavlönad. :(
Senast redigerad av sommar 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav MsTibbs » 2010-02-18 18:58:27

Aktivitetsersättning för min del.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav aspiemelly » 2010-02-18 19:19:06

En som hjälper mig frågade nyss hos FK var jag står hos dom. Fick svaret att jag har "varande" ersättning men inte ska söka om den. Men förhelsike kan dom inte bara kalla det permanent/pension! Det känns som en gråzon jag är i, mitt emellan permanent och tidsbestämd. Lite som "du har tills vi känner för att rycka undan mattan nån gång...kanske om 1år, kanske om 20år *elakt skratt*..."

Vet inte hur många % jag har nedsatt, då allt över 75% ger full ersättning.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav sommar » 2010-02-18 19:21:34

aspiemelly skrev:då allt över 75% ger full ersättning.

Tack för infon att all sjukdom från 75% och uppåt ger full (100%ig) sjukersättning.
Senast redigerad av sommar 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav aspiemelly » 2010-02-18 19:28:51

sommar skrev:
aspiemelly skrev:då allt över 75% ger full ersättning.

Tack för infon att all sjukdom från 75% och uppåt ger full (100%ig) sjukersättning.


Nu tror jag du tolkade mig fel. "allt" över 75% dvs t.ex. 77% och 99% ger båda samma summa. annars är man 25%, 50%, eller 75% sjukskriven. Inte alla sjukdomar, Asperger är förövrigt inte en sjukdom ju.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav sommar » 2010-02-18 19:38:39

aspiemelly skrev:
sommar skrev:
aspiemelly skrev:då allt över 75% ger full ersättning.

Tack för infon att all sjukdom från 75% och uppåt ger full (100%ig) sjukersättning.


Nu tror jag du tolkade mig fel. "allt" över 75% dvs t.ex. 77% och 99% ger båda samma summa. annars är man 25%, 50%, eller 75% sjukskriven. Inte alla sjukdomar, Asperger är för övrigt inte en sjukdom ju.

Nej, jag tolkade inte dig fel. Jag uppfattade det från början så som du beskriver det här ovan.

Oj, förlåt. Självklart vet jag att As. inte är en sjukdom. Har det själv. Funderade lite på hur jag skulle formulera och hade lite bråttom, så blev det fel. :(
Senast redigerad av sommar 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav hrchris » 2010-02-18 20:54:24

Hej tack för svar från er allihopa.. :D

Själv har jag tidsbegränsad Aktivitetsersättning också som gäller tills march 2011..

Sen vet jag INTE vad som kommar att hända då efter det datumet..
Det var mest det jag undrade om någon annan härinne också bara har tidsbegränsad ersättning och sen kan risikera att falla för dom där "nya" reglerna för sjukskrivningstider..

I och med som ni själv skrivar att Aspergers INTE är en sjukdom, då undra jag ju vad staten/regeringen har tänkt sig med oss..

I och med att vi ÄR funktionshindrade ju på vårt EGET speciella sätt, då har vi ju INTE lika stora möjligheter att få ett "jobb" eller KLARA ett jobb.

Därför är MIN undran om VI då när det tidsbegränsad aktivitet/sjukersättning intyg/LOH löbar ut, ska vara FORTSATTA sjukskrivna under samma vilkår som vi har nu..

Eller om man då får veta att du kan tyvärr inte få ersättning ifrån FK, i och med du INTE är "SJUK" men "bara" har "en funktionshindring / Aspergers"

Ska man då plötsligt klara sig på exsistens minimum (Socialens försörjningsstöd, före detta socialbidrag)
3680kr pr månad där vart jag bor i alla fall, eller man får som funktionshindrat högre ersättning OM man skulle bli utförsäkrad/nekad ersättning ifrån FK?? Någon som vet om detta??

Och i så fall OM man skulle hamna på socialen.. Ska ma då göra som ALLA andra dom hamnar där?? Sälja ALLT man har som kan ha en värdi som socialen anser att man ska leva på i stället för att få pengar ifrån dom..

Och ska man då SÖKA jobb som en vanligt arbetslös, med samma krav på sig??

Detta hinder kommar ju att vara där hela livet.. då är man ju NERSATT i mina ögon.. Frågan är ju bara hur mycket från person till person..

Vi har ju väldigt lätt för att dra på oss oro över allt från himmel till jord, Depression, oro, ångest, fobier m.m..
Dom problem försvinnar ju INTE bara för att man har fått en diagnos på vad som man har för problem/diagnos extra..

Mvh. Chris..
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav tahlia » 2010-02-18 23:14:34

Jag har permanent sjukersättning enligt de nya reglerna OCH det resulterar i att jag får leva på socialbidrag resten av livet eftersom min inkomst är way under existensminimum, även om jag själv vore den enda jag hade att försörja.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav hrchris » 2010-02-18 23:27:12

tahlia skrev:Jag har permanent sjukersättning enligt de nya reglerna OCH det resulterar i att jag får leva på socialbidrag resten av livet eftersom min inkomst är way under existensminimum, även om jag själv vore den enda jag hade att försörja.


Okay??

Men OM du har fått gödkänndt din SJUKERSÄTTNING då betydar det ju att dom ser dig som SJUK ju...

Det vill säga att du SKA HA ersättning från FK och INTE socialen ju..
Om jag har förstått dig rätt...
Om man inte har haft en sjukpenningsgrundat inkomst då kommar man ju att få en garantiersättning som minimum som sjuk, när man har blivit godkänndt..

Som ensamstående har man ju trots allt en del utgiftar ändå, så det kvittar ju om du har barn eller INTE..

Sambo är det ENDA som skulle kunna påverka dig på ett NEGATIVT sätt, i och med du kunde risikera att få veta att han/hon skulle försörja dig med sin indkomst..

När fick du ditt papper på att du har fått permanent sjukersättning??
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav sommar » 2010-02-19 9:39:35

hrchris skrev:
tahlia skrev:Jag har permanent sjukersättning enligt de nya reglerna OCH det resulterar i att jag får leva på socialbidrag resten av livet eftersom min inkomst är way under existensminimum, även om jag själv vore den enda jag hade att försörja.

Det vill säga att du SKA HA ersättning från FK och INTE socialen ju..
Om jag har förstått dig rätt...
Om man inte har haft en sjukpenningsgrundat inkomst då kommer man ju att få en garantiersättning som minimum som sjuk, när man har blivit godkänt.

Ursäkta att jag blandar mig men klarade inte att att sitta på fingrarna då jag ser att tolkar som att du missuppfattat det, hrchris Sorry, Tahlia och rätta mig GÄRNA om jag nu skulle ha fel.

Om man har sjukersättning är beloppet från FK. löjligt lågt vilket betyder att har man 100% sjukersättning från FK, så räcker inte det till alla utgifter utan man får söka socialbidrag och hoppas få lite där då inkomsterna ökar. Man kan söka bostadstillägg också men sjukersättning + bostadstilägg räcker nog inte för alla och kanske inte ens med barnbidrag också för barn är dyrt. Inget ont menat men det är sanningen.

Jag har turen att ha 50% lön, 50% från FK, vilket gör att jag klarar mig och kan spara lite dessutom. Hade jag haft 100%% sjukersättning hade jag knappast kunnat månadsspara några pengar. Tahlia har ju dessutom barn och ensamstående med barn innebär i regel dyrare levnadskostnader än ensamstående utan barn trots barnbidrag och ev. bostadstillägg.

Det stämmer kanske att ens sjukersättning minskar om man har en sambo men det är sjukt isåf. tycker jag men man kan tjäna på det, särskilt om sambon har en bra lön fast då får man ännu mer leva på sambons inkomst. (Bitterljuvt) Däremot kan man säkerligen inte få soc.bidrag om man har en sambo som har lön. pga. att man då anses ha för mycket inkomst för att vara berättigad till soc.bidrag.
Senast redigerad av sommar 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav vallesmamma » 2010-02-19 11:03:58

Tidsbegränsad sjukersättning till december detta år. Min kurator har sagt att vi ska söka om varaktig sjukersättning eftersom jag inte klarar av ett arbete, kan nästan inte ens gå att handla själv, blir super stressad. I kön i kassan vandrar mina tankar iväg vilket resulterar i super stress då det är min tur.
Senast redigerad av vallesmamma 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav hrchris » 2010-02-19 12:45:10

hej sommar..

Har bara tid till att snabbt svara nu, svara sen när jag har mera tid.. :D

tack för info först och främst :D

Jag har själv JUST NU 100 aktivitetsersättning, får MED bostads tillägg 10.500 ca pr månad och har en hyra på 4465kr..

När allt är betalat av räkninger då har jag ca. 4500-5000 kvar till ALLT som mat m.m...

Där vart jag bor är socialnormen 3680kr pr månad.. det vill säga att jag åtminstonde får en tusind lap mera in INNAN jag började att få min fulla lön bara från FK..

Fick själv gå till socialen i ett år och be dom om att hjälpa mig..
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav tahlia » 2010-02-19 16:22:21

hrchris skrev:När fick du ditt papper på att du har fått permanent sjukersättning??


Jag fick mitt papper i Augusti samma år som de nya reglerna började gälla. Min tidsbegränsade sjukersättning gick ut den 31 juli det året och de nya reglerna började gälla från den 1 juli.
Hade jag vetat om att det var möjligt då hade jag bett om att bedömts efter de gamla reglerna för då hade jag idag haft chansen att studera lite utan att behöva ta studielån eller förlora sjukersättningen.

Som sommar säger så handlar det helt enkelt om att min sjukersättning är så låg att den inte går att leva på, speciellt inte när jag har ett barn på heltid och ett på deltid att ta hand om, men jag skulle inte nå upp till existensminimum på egen hand heller (såvida jag inte hittade en ruskigt billig lägenhet någonstans). Så jag "ser fram" emot 31 år till av att leva på gränsen. Inte sådär upplyftande direkt, men jag orkar inte deppa över det längre. :)
Senast redigerad av tahlia 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav hrchris » 2010-02-19 19:51:31

tahlia skrev:
hrchris skrev:När fick du ditt papper på att du har fått permanent sjukersättning??


Jag fick mitt papper i Augusti samma år som de nya reglerna började gälla. Min tidsbegränsade sjukersättning gick ut den 31 juli det året och de nya reglerna började gälla från den 1 juli.
Hade jag vetat om att det var möjligt då hade jag bett om att bedömts efter de gamla reglerna för då hade jag idag haft chansen att studera lite utan att behöva ta studielån eller förlora sjukersättningen.

Som sommar säger så handlar det helt enkelt om att min sjukersättning är så låg att den inte går att leva på, speciellt inte när jag har ett barn på heltid och ett på deltid att ta hand om, men jag skulle inte nå upp till existensminimum på egen hand heller (såvida jag inte hittade en ruskigt billig lägenhet någonstans). Så jag "ser fram" emot 31 år till av att leva på gränsen. Inte sådär upplyftande direkt, men jag orkar inte deppa över det längre. :)


Hej Talia.. :D

Då du hade tidsbegränsad sjukersättning hade du då en högre indkomst??

Jag tror jag glömde att säga att jag har BARA tidsbegränset aktivitetsersättning nu..
Jag är själv ensamstående utan barn..
Jag vet om att barn kostar MYCKET..
Och tro mig jag känner med er... ;-( bara som ensamstående är det svårt att få allt till att går runt, speciellt på socialens norm..
Levde som sagt ett år på socialen innan jag fick min ersättning satt upp då dom fick besked från danmark som gjorde att jag fick en högre ersättning..

Grunden till jag frågor så mycket är just pga jag är OROLIG för att skulle hamna på socialen IGEN.. Pga. det kännar jag verkligen är ydmygande att skulle gå där med tiggarhand VARJE månad i hoppet om att dom nu godkänner alla ens räkninger..
Och hur ofta dom INTE är sens med utbetalningerna..
(har aldrig haft problem med utbetalning i tid hos FK faktisk, vet många andra har haft det tyvärr)

Och sen dom belopp jag skrev med 10.500 pr månad det var för min del INCL bostadstillägget.. Fick vist INTE skrivit det med.. :D

Men det gör juy att efter alla räkninger då har jag kvar ca. 4000 - MAX 5000 OM jag INTE ska köpa näringsdryck f.eks..

Det är trots allt (i mina ögon) ca 500-1000kr mera än jag fick på socialen.. (3680kr) men det är ju fortfarende INTE mycket...
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav Charley? » 2010-02-19 19:52:56

Norrman?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav HGJ » 2010-02-20 0:53:58

Charley? skrev:Norrman?

Dansk.

Norskan har inte klusilsvækkelse (p > b, t > d, k > g):

bar = da. ber men no. per

ydmygande = da. ydmygende men no. ydmykende

Dessutom har danskan men inte norskan nd i ind (no. inn), blandt (no. blant) och kendt (no. kjent).
Senast redigerad av HGJ 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5314
Anslöt: 2007-06-02

Inläggav hrchris » 2010-02-20 1:11:13

Japp.. DANSK :D

Har bara fått lära mig själv svenska, så ni får stå ut med mina stavfel då och då..

Men rätta mig får ni gärna göra om det är så jag lär mig att stava riktigt..

Har bara bott i sverige sen 2006..
Och pratar mest danska fortfarende med min bästa kompis pga hon själv är född i danmark och talar flytande danska..

Har dock småsyskon som nu också bor i malmö som kommar att växa upp som svenskar, så det är bra för mig att lära mig språket.. :D
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav rapchic » 2010-02-20 11:20:47

har Aktivitetsersättning på 100% 2010 ut
men ska nästa vecka på ett möte med FK, Arbetsförnedringen, arbetsterapeuten, råd och stöd m.m. för att kolla ifall jag kan börja praktisera lite (för att kolla vad jag klarar har inte en tanke på att börja arbeta där eller praktisera livet ut) dock antagligen mindre än 25% då jag inte klarade 25% tidigare.
Senast redigerad av rapchic 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav hrchris » 2010-02-20 18:18:59

rapchic skrev:har Aktivitetsersättning på 100% 2010 ut
men ska nästa vecka på ett möte med FK, Arbetsförnedringen, arbetsterapeuten, råd och stöd m.m. för att kolla ifall jag kan börja praktisera lite (för att kolla vad jag klarar har inte en tanke på att börja arbeta där eller praktisera livet ut) dock antagligen mindre än 25% då jag inte klarade 25% tidigare.


Hej.. Stort set det samma här.. har aktivitetsersättning tills march 2011 dock..
Men har just fått denna diagnos Aspergers, så jag aner inte hur detta kommar att förändra min situation för framtiden..
Det enda jag hoppas på till att bärja med är att få en psykolog kontakt igen, då min sista slutade i sommars och sen dess fick jag en ny i slutet av sommaren, som sag till mig första dagen att hon INTE klarade av mig pga jag SKREK för mycket när jag intensivt började att prata om mina problemer.. ;-(

Men dom pressar och pressar på med att jag ska till dagverksamhet när jag kommer till habiliteringen m.m.. jag tyckar det är stressande bara tanken just nu..

Men när din aktivitetsersättning går ut i slutet av 2010 vad händer då med dig??
Är du en av dom som risikera att bli "utförsäkrad"??
Och sen ska gå på AF i 3 månader??
Vad har dom tänkt sig i framtiden för dig??
Kan du fortfarende gå sjukskriven efter slutet av 2010?? eller ska du då till socialen??
Dom har ju ändrat i lagen så psykiska diagnoser och Aspergers i sig själv INTE är nog för en sjukskrivning...

Ingen vill svara på denna fråga når man pratar med folk som har med detta att göra.. Speciellt inte regeringen vill prata om detta, pga det är känsligt för dom när det handlar om att dom vill ha UT alla "psykiska folk/ funktionshindrade folk" ur sjukförsäkringen...

Berätta gärna hur mötet gick för dig... :D
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav Pemer » 2010-02-20 18:26:28

Jag har redan kommenterat i din första tråd, att du har ju uppenbarligen redan ansetts ha 100% nedsatt arbetsförmåga. Att du sedan har fått förklaringen Aspergers syndrom på dina svårigheter innebär ju inte att man sedan kommer att tycka "jaha, utredd som 0% arbetsför, men det berodde bara på Asperger, så vi får nog ändra det till arbetsför".

Att Asperger inte i sig ska vara grund för sjukskrivning betyder bara att ingen ska kunna bli sjukskriven per automatik bara för att man blir utredd och får diagnos Asperger, utan att det också måste utredas och anses att man verkligen har nedsatt arbetsförmåga.

Och det har ju uppenbarligen redan gjorts i ditt fall.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav svartamolnet » 2010-02-20 18:59:39

Jag har 50% tidsbegränsad sjukersättning som går ut i sommar. Jag kan ansöka om ett års förlängning, eftersom jag tydligen får lov att använda mig av de gamla reglerna, men sedan är det stopp. Enligt min handläggare på FK är det mycket svårt att få permanent sjukersättning.

Jag är arbetslös de övriga 50%:en sedan snart ett år tillbaka. Tidigare hade jag en lönebidragsanställning, men efter att den tog slut har jag "bråkat" med alfa-kassan utan resultat. Jag har inte fått ett öre från dem, utan har fått gå till socialen.

Jag vet inte vad som ska hända med mig i framtiden. Lönebidragsjobb på 50% är vad jag klarar av. Jag tror inte att jag kan klara mer så länge barnen är små, men vad bryr sig försäkringskassan om det...
Enligt min läkare borde jag inte arbeta alls, men det är ju inte läkarna som bestämmer. Försäkringskassan struntar fullständigt i dem numera verkar det som.
Senast redigerad av svartamolnet 2011-05-05 0:39:02, redigerad totalt 1 gång.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in