Problem med kläder (felköp)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Problem med kläder (felköp)

Inläggav Vaken » 2010-02-15 16:30:45

Ungefär hälften av mina kläder är enligt mig obrukbara då de sitter fel, är för stora eller av fel material. Likt förbaskat så köper jag ständigt nya kläder som verkar ok i affären men som tappar sin brukbarhet efter några användningstillfällen. Helt plötsligt så blir dom obekväma och omöjliga att bära. Jag är oerhört känslig mot hudstimuli och väldigt kräsen när det kommer till vilka produkter som får röra min hud.

Jag köper också nästan alltid fel storlek, detta tror jag beror på att jag stressar när jag handlar och därför inte är tillräckligt uppmärksam.

Är det någon annan som har liknande upplevelser? Finns det någon strategi att tillämpa för att undvika dessa ständiga felköp?
Senast redigerad av Vaken 2011-05-05 0:30:19, redigerad totalt 1 gång.
Vaken
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2010-02-06
Ort: Månen

Inläggav IckyFlix » 2010-02-15 16:35:59

Handla på internet!
Och köp kläder av bättre kvalitet, ofta är det de billiga kläderna som blir konstiga efter ett litet tag.
Senast redigerad av IckyFlix 2011-05-05 0:30:19, redigerad totalt 1 gång.
IckyFlix
 
Inlägg: 422
Anslöt: 2009-08-20
Ort: Västsverige

Inläggav Truly » 2010-02-15 16:46:33

Jag är också oerhört känslig för hudstimuli.
Jag vill ha mjuka, lätta kläder som sitter skönt.
Jag klarar inte av för "tunga" material för då känns det som jag inte kan röra kroppen.
Jag fixar inte grova sömmar eller detaljer som kliar. Klipper bort tvättlapparna det första jag gör.
Jag fixar inte nylon och andra syntetiska material - tyget måste "andas" så det inte blir för instängt.
Jag klarar inte av tröjor med hög hals (typ polo) det känns som jag blir strypt och det kliar på hela halsen.
Jag fixar inte för trånga kläder och köper därför alltid en storlek för stora kläder, så de sitter löst och bekvämt.

Halsband, ringar, armband, klocka osv. klarar jag inte av alls. Bilbälte har jag pga. säkerhetsskäl men tycker det känns som att jag blir strypt.
Bh:ar använder jag bara av socialt tvång. Tycker de trycker alldeles för hårt också, det känns som jag inte kan andas ordentligt.

Jag köper i stort sett bara enkla, tunna bomullskläder.

Jag hade tidigare en hel garderob full av oanvända kläder; helt nya och mycket snygga, men jag klarade inte av att bära dem. De har jag nu sålt på Tradera.

Numera köper jag alltid kläder på Internet. Om de inte passar kan man alltid skicka tillbaka dem, byta dem mot något annat eller byta storlek. Man slipper också stressen i affärerna.
Senast redigerad av Truly 2011-05-05 0:30:19, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav kakmonstret » 2010-02-15 16:57:17

IckyFlix skrev:Handla på internet!
Och köp kläder av bättre kvalitet, ofta är det de billiga kläderna som blir konstiga efter ett litet tag.


Håller med om att de billigare kläderna oftare brister i kvalitet och gör en mer besviken än de som kanske kostar lite mer. Jag resonerar som så att det är bättre att vid ett tillfälle köpa kläder av god kvalitet, till ett högre pris, än att vid flera tillfällen gå och köpa det billigaste man hittar. Jag har köpt mycket kläder i min dar och förr köpte jag också kläder i all hast ibland, impulsköpte (det är ju så billigt!). Nu köper jag väldigt sällan.

Jag är också kräsen och i min garderob är det ett fåtal plagg jag faktiskt går i regelbundet. Byxor är ett kapitel för sig tycker jag. Köp från ett bra märke är mitt råd. Ta god tid på dig i butiken och ta hjälp av butiksbiträdena. Det ska inte sitta allt för löst och ledigt i provhytten är min erfarenhet, då blir det säkerligen säckigt där hemma efter ett tag. Tyger och kläden påverkas även av tvättar får man räkna med.

Jag har några favoritmärken och vet mina storlekar där. Trots det är det lite av ett lotteri ibland när man provar nytt. Själv gillar jag inte om det är för tajt i midjan. Jag är rätt bred om låren och mina favoritbyxor är de som är "bagy". Trött på alla dessa stuprörsbyxor som ska sitta som ett extra skinn.

Lite tips från mig!
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-05 0:30:20, redigerad totalt 1 gång.
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Inläggav Lakrits » 2010-02-15 17:03:45

Mitt tips är att be någon som man litar på följa med som smakråd när det måste handlas kläder. Det gör det lättare att få en oberoende analys av hur man ter sig iförd endera av de plagg som man väljer mellan. Särskilt viktigt är det nog om man vill vara moderiktig. I mitt fall handlar det dock inte om det aktuella modet, utan snarare om en blandning av funktionalitet, kvalitet och generellt hyfsat utseende på plaggen. De två första klarar jag själv av att ta ansvar för, men det senare behöver jag hjälp med eftersom mitt ointresse gör mig blind.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 0:30:26, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Inger » 2010-02-15 17:12:32

Känner helt igen mig i Trulys beskrivning.

Ett tips är att kolla att affären har öppet köp och känn efter i lugn och ro hemma hur det känns (företrädesvis innan du klippt bort alla etiketter). :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:30:26, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav KrigarSjäl » 2010-02-15 17:21:49

Jag köper kläder av högre kvalitet och kända märken.
Billiga t-shirtar av okänt märke, 4 för 99:-, sitter helt enkelt inte lika bra som en Lonsdale för 250:-

För att inte tala om jeans!
Aldrig att jag köper billiga jeans av okänt märke. Är det något plagg som MÅSTE sitta rätt är det brallor, om man inte har något emot att se ut som en hösäck, vill säga.

Själv kör jag med Crocker 331or & Lonsdale.

Skulle aldrig dra på mig chinos, manchester, hiphopkläder etc.
Det ska vara hyfsat tight, oömt, svart, grått. Inga fladdrande sjok. Inga starka färger.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 0:30:26, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2010-02-15 17:24:12

Jag har på mig vad som helst som inte är för litet eller har alltför stora hål. När jag var barn var jag lite gnällig däremot och gillade inte lappar i kläderna eller vissa material.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-05 0:30:26, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Tonic » 2010-02-15 17:39:52

När jag var yngre tyckte jag det var värre med kliande lappar och polokragar som satt för tajt. Nu tycker jag mest det är jobbigt när tröjorna krymper efter en tvätt och blir för korta. Fast det gör väl dom flesta?
Senast redigerad av Tonic 2011-05-05 0:30:26, redigerad totalt 2 gånger.
Tonic
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2009-12-16

Inläggav sugrövmanövern » 2010-02-15 17:41:10

Det värsta är underkläder som inte sitter som de ska. Det orsakar raseriutbrott. Jag håller på att byta ut alla mina bomullsundersplagg mot siden, mycket mer följsamt material som andas istället för att suga i sig svett.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-05 0:30:26, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav geocache » 2010-02-15 17:47:01

Jag går oftast och helst klädd i militärkläder som jag köpt/köper via olika firmor som säljer sådant via hemsidor. Sådana skjortor finns ibland att få tag i nya eller begagnade för kanske 50 eller 100 kronor styck (jag minns inte priset nu), på ett varuhus i Skänningen där de säljer militära överskottssaker. Mina absoluta favoritplagg är mina "fritidsbyxor" tillverkade av G1000-väv av ett företag med ett djurnamn i firmanamnet, och så fältskjorta m/51 (tror jag den kallas. Det är svenska försvarets sandfärgade militärskjorta med axelklaffar och dubbla bröstfickor). Lätt, känns knappt att jag har den på mig, behagligt material (65% polyester/35% bomull) som känns jätteluftigt mot kroppen.
Senast redigerad av geocache 2011-05-05 0:30:26, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav earlydayminer » 2010-02-15 17:53:58

Jag avskyr nästan varenda klädesplagg jag har på mig. Jag är väldigt säker på min storlek dock. När jag beställer kläder så köper jag t ex medium på t-shirts, men i stort sett alla är i olika storlekar. Gjorde misstaget att köpa två large en gång, ingen höjdare.

Chinos & corduroy är trevligt, tycker jag. Tycker också om att använda skjortor. Tycker egentligen bara om att använda kostymstrumpor.

Helst av allt skulle jag vilja gå naken, men samtidigt så vill jag inte göra det. Enda anledningen till att jag vill göra det är för att det är drygt med kläder. Tar upp för mycket onödig tid och dalta runt med kläder. Men det är också trevligt att vara fin.

Om man tänker på det och ser det för vad det är så är det ganska löjligt. Vi är vana vid tanken på kläder och att det finns många olika sorters kläder, det är ju en del av vår kultur. Det känns dock onaturligt på något sätt.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav kakmonstret » 2010-02-15 17:56:01

sugrövmanövern skrev:Det värsta är underkläder som inte sitter som de ska. Det orsakar raseriutbrott. Jag håller på att byta ut alla mina bomullsundersplagg mot siden, mycket mer följsamt material som andas istället för att suga i sig svett.


Haha japp! Jag har provat kallingar från Willys, Maxi typ med negativt resultat. Jag avskyr resår som liksom töjer ut sig men sedan endast drar sig tillbaka lite. Det ska sitta åt lite, följa kroppen. Jag har trott mig göra fynd på dessa ställen vad gäller strumpor också men resultatet blir ofta strumpor som hasar ner längst vristerna. Det är nästan värre än säck-kallingar!
Men man behöver definitivt inte köpa dyra märkesunderkläder! Där funkar det ofta att köpa från HM, Cubus osv.
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Inläggav kakmonstret » 2010-02-15 18:02:49

geocache skrev:Jag går oftast och helst klädd i militärkläder som jag köpt/köper via olika firmor som säljer sådant via hemsidor. Sådana skjortor finns ibland att få tag i nya eller begagnade för kanske 50 eller 100 kronor styck (jag minns inte priset nu), på ett varuhus i Skänningen där de säljer militära överskottssaker. Mina absoluta favoritplagg är mina "fritidsbyxor" tillverkade av G1000-väv av ett företag med ett djurnamn i firmanamnet, och så fältskjorta m/51 (tror jag den kallas. Det är svenska försvarets sandfärgade militärskjorta med axelklaffar och dubbla bröstfickor). Lätt, känns knappt att jag har den på mig, behagligt material (65% polyester/35% bomull) som känns jätteluftigt mot kroppen.


Du får gärna PM:a om tips på inköpsställen, eller här i tråden! Vurmar för militära överskottskläder! Det var dock länge sedan jag besökte ett Ö&B som hade snygga/bekväma sådana. De säljer bara annat trams nu ju. Tycker mycket om försvarets "Wooly-Pully" Skön och snygg, men det ska vara den marinblå.
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Inläggav sommar » 2010-02-15 18:33:18

sugrövmanövern skrev:Det värsta är underkläder som inte sitter som de ska. Det orsakar raseriutbrott. Jag håller på att byta ut alla mina bomullsundersplagg mot siden, mycket mer följsamt material som andas istället för att suga i sig svett.

Så trivs och frodas svampen. :wink:
Senast redigerad av sommar 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sugrövmanövern » 2010-02-15 18:38:40

sommar skrev:
sugrövmanövern skrev:Det värsta är underkläder som inte sitter som de ska. Det orsakar raseriutbrott. Jag håller på att byta ut alla mina bomullsundersplagg mot siden, mycket mer följsamt material som andas istället för att suga i sig svett.

Så trivs och frodas svampen. :wink:
Nix, för eftersom siden gör att huden är torr så har inte svamp någon fukt att växa i. Ull har samma egenskaper. Någonsin hört om en sidenlarv med svampinfektion? Eller ett får? Nä just det :P .
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav sommar » 2010-02-15 18:45:11

Förr hade jag svårt att få rätt storlek och se vad som var modernt och där för blev det då mer slit och släng-köp än idag.(Ju mer man lär känna sig själv/desto säkrare man blir i sig själv, desto bättre går det förutom om man har en dålig dag). Numera vet ofta jag vilken storlek jag behöver och har mest en affär jag handlar i för den har det mesta jag vill behöver och vill ha och jag behöver inte ens prova jeansen varje gång för jag vet modell och storlek. Ser numera ofta vad som är modernt men går på minor ibland. Dock gillar jag inte allt som är modernt likt de flesta andra.

Är jag osäker och/eller stressad går jag hem och provar i lugn & ro och vill jag returnera eller byta gör jag de någon dag senare. De allra flesta affärer har öppet köp minst 7 dagar och bytesrätt minst lika länge, vilket i regel står på kvittot. Därefter tillgodokvitto som i regel gäller några år. Om butiksbiträdena är riktigt snälla får man pengar fast man är försenad men de är ovanligt så vitt jag vet. Värre kan det vara med småbutiker. Där är det viktigt att fråga och ibland har de inget öppet köp. Viktigt också att fråga vad som gäller om det man köper är reaplagg. Och klipp inte av etiketterna. Som Inger också nämnde. Det står tom. på en del kvitton. Reklamera har man alltid rätt att göra en tid efteråt men då brukar faktiskt kvitto krävas.

Om jag ska köpa ett stort & extra viktigt plagg tex. jacka tar jag med mamma som smakråd och provar hemma i lugn & ro samt jämför i några olika affärer.

Något av det värsta jag vet är kläder som är för stora. Det känns vedervärdigt och ser fult ut. Något som också är fult är när överviktiga, otränade personer har tighta topar utan någonting utanpå. Därför har jag inte det.
Senast redigerad av sommar 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2010-02-15 18:50:05

sugrövmanövern skrev:
sommar skrev:
sugrövmanövern skrev:Det värsta är underkläder som inte sitter som de ska. Det orsakar raseriutbrott. Jag håller på att byta ut alla mina bomullsundersplagg mot siden, mycket mer följsamt material som andas istället för att suga i sig svett.

Så trivs och frodas svampen. :wink:
Nix, för eftersom siden gör att huden är torr så har inte svamp någon fukt att växa i. Ull har samma egenskaper. Någonsin hört om en sidenlarv med svampinfektion? Eller ett får? Nä just det :P .

Läste slarvigt. Jag tänkte på syntet.
Senast redigerad av sommar 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Lakrits » 2010-02-15 18:55:39

Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav sugrövmanövern » 2010-02-15 19:04:31

Men Lakrits :P . Jaja, okej då. Man kommer aldrig undan med onelinersanningar på ett Aspergerforum, alltid är det någon jävel som gräver fram någonting :lol: .

sommar: Aha, du tänkte på sådana där blanka syntetmaterial, då förstår jag. Det är en styggelse.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Lakrits » 2010-02-15 19:07:30

Nä, tack till dig, Sugis, för att jag fick en anledning att rota runt lite. Det var skoj. Sen är det rätt kul att få vara lite lätt nördig i sitt besserwisseri ;)
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Anele » 2010-02-15 19:32:31

Jag klarar inte av något plagg som inte ligger närmare unisex hållet. Att jag har dålig kunskap om vad som inte ser hellöjligt ut krånglar till det. 95% av alla tillgängliga kläder är helt otänkbara för mig, så jag har inte haft råd att vara petig med just kvalité.
Senast redigerad av Anele 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
Anele
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2010-02-06

Inläggav kakmonstret » 2010-02-15 19:49:22

sugrövmanövern skrev:Men Lakrits :P . Jaja, okej då. Man kommer aldrig undan med onelinersanningar på ett Aspergerforum, alltid är det någon jävel som gräver fram någonting :lol: .


*skrattar*
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-15 19:58:24

Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:30:27, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in