Hur ska jag tänka

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur ska jag tänka

Inläggav jojomamma » 2010-02-03 21:37:56

Sonen fick aspergerdiagnos förra året. Gick nyligen en kurs för föräldrar till AS barn. På kursen sa ledarna att en del föräldrar insåg under kursen att de själva led av diagnosen.

Efter kursen och efter en bra artikel om kvinnor med asperger stod det väldigt klart för mig att jag har autistiska drag. Skolan var jobbig, framför allt den sociala biten. Lite av "social dyslektiker" har jag varit i hela mitt liv, men inte värre än att jag har ett socialt liv. Jag har ett jobb men jobbar deltid för jag orkar inte heltid, är dock inte sjukskriven. Jobbet inom IT svängen läste jag var ett som kan passa personer med AS....

Det jag ville komma till var det bemötande jag fick med en läkare när jag tog upp mina tankar. Han känner mig sedan tidigare och känner till AS.

Han avbröt mig och sa "Jag anser att du inte har några funktionshinder därför kommer vi aldrig utreda dig, dessutom går Asperger inte att medicinera så vi kan ändå inte hjälpa dig.

Ska jag nöja mig med det svaret? Jag kanske inte kvalificerar för en diagnos, men jag känner att jag skulle förstå bättre varför en del saker har varit så otroligt mer kämpiga för mig än för andra om jag fick ett proffsigt bekräftande av mina funderingar.
Senast redigerad av jojomamma 2011-05-05 0:20:43, redigerad totalt 1 gång.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Inläggav jorand » 2010-02-03 21:47:16

Hej och välkommen!

Jag har blivit remitterad till psykiatrin, men enbart utifrån remissen har de bedömt mig vara "högfungerande aspergare" och då inget botemedel finns samt att jag har lyckat få både jobb och barn så ser de inget behov av att utreda mig. En kostnadsfråga helt enkelt.

Avvaktar en omorgonisation inom länspsykiatrin och kommer att skicka in en ny egenvårdbegäran när den är gjord..

Jag vill också veta.
Senast redigerad av jorand 2011-05-05 0:20:43, redigerad totalt 1 gång.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav Inger » 2010-02-03 21:49:53

Välkommen, jojomamma!

Många föräldrar upptäcker sina egna NPF-drag just i samband med utredning av barnen.

Eftersom det är köer på flera år för att bli utredd så kan jag förstå att läkaren vill prioritera personer som har mer eller mindre stora problem i sin vardag och verkligen behöver diagnos för att få LSS, terapi eller medicin.

Samtidigt vet jag inte om de har rätt att vägra en om man ändå vill ha en för att förstå sig själv bättre. Om du verkligen vill detta så gäller det nog att hitta en mer samarbetsvillig läkare som kan skriva remiss.

Annars finns ju många böcker du kan läsa och se om du känner igen dig, disussioner på såna här forum, samt självtest på nätet (som dock inte ersätter en riktig utredning förstås).
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:20:43, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kvasir » 2010-02-03 22:05:48

Många av oss som har fått diagnos som vuxna har fått den efter lång sjukskrivning som börjat med utbrändhet. Då föreligger tveklöst allvarliga funktionshinder, eftersom vi inte längre orkar jobba. Diagnosen kan då fylla en funktion genom att man har laglig rätt till arbetsplatsanpassning etc. och därmed arbetsgivare och F-kassa inte kan/bör ställa lika höga krav.

Jag förstår det som att du arbetar deltid just för att du inte orkar heltid, och att detta troligen hänger ihop med din misstänkta asperger. I så fall har du ju ett faktiskt funktionshinder som borde vara allvarligt nog för att motivera utredning. Men sedan är det tyvärr så att resurserna oftast är för små och man prioriterar barn framför vuxna.

Ett alternativ är förstås att bekosta utredning själv, hos privat utredare, men det kostar en slant och garanterar förstås inte att man får diagnos bara för att man betalar.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:20:43, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav jojomamma » 2010-02-03 22:09:17

Tack för svar!

Jorand; Du tycks befinna dig i en lite liknande situation som min.

Inger: Du har rätt i att läsa sådant man känner igen sig i. Det har jag gjort. Önskar väl att få prata det med någon som känner till ämnet. Det är ju inget jag tar upp med vänner och släktingar, de skulle inte ta det så bra, de har tillräckliga problem med att acceptera min pojkes diagnos.
Senast redigerad av jojomamma 2011-05-05 0:20:43, redigerad totalt 1 gång.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Inläggav IckyFlix » 2010-02-03 22:25:24

Ett annat sätt än att bekosta utredningen själv, är att söka reda på de utredande enheter som har kortast väntetider, och skicka en egenremiss till en sådan instans.
Jag kom till utredning 6 månader efter det att jag började läsa om AS och insåg att det var en rimlig förklaring till mina problem och min personlighet. Då gick jag via vårdcentralen och den längsta väntetiden var att få träffa en psykolog där som kunde skriva remissen.

Problemet kan vara att dessa utredningar inte är lika grundliga som andra, utan lägger större ansvar på en själv, och bygger på att man som vuxen kan svara ärligt och riktigt på frågeförmulär och screenings.

Beroende på vilket landsting du hör till så finns det alltså kanske chans att komma till en utredning snabbare. Sen får man själv värdera om ,sm hellre får en djupare utredning, och därmed längre väntetid, eller om man är i behov av snabbt besked och då kan ta en enklare utredning.

Med det inte sagt att de enklare utredningarna sätter AS på alla som frågar efter det, för det tror jag inte.
Senast redigerad av IckyFlix 2011-05-05 0:20:43, redigerad totalt 1 gång.
IckyFlix
 
Inlägg: 422
Anslöt: 2009-08-20
Ort: Västsverige

Inläggav Kvasir » 2010-02-03 22:38:59

IckyFlix skrev:Ett annat sätt än att bekosta utredningen själv, är att söka reda på de utredande enheter som har kortast väntetider, och skicka en egenremiss till en sådan instans.


Förutsätter dock att man bor i ett landsting där man kan skriva egenremiss till utredning. Det varierar mellan olika landsting om det är tillåtet eller ej. Likaså varierar det om utredningar omfattas av vårdgarantin eller ej.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:20:43, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav IckyFlix » 2010-02-03 22:40:31

Kvasir skrev:
IckyFlix skrev:Ett annat sätt än att bekosta utredningen själv, är att söka reda på de utredande enheter som har kortast väntetider, och skicka en egenremiss till en sådan instans.


Förutsätter dock att man bor i ett landsting där man kan skriva egenremiss till utredning. Det varierar mellan olika landsting om det är tillåtet eller ej. Likaså varierar det om utredningar omfattas av vårdgarantin eller ej.


Okej, det kände jag inte till alls, vad bra att du inflikade det!
Senast redigerad av IckyFlix 2011-05-05 0:20:43, redigerad totalt 1 gång.
IckyFlix
 
Inlägg: 422
Anslöt: 2009-08-20
Ort: Västsverige

Inläggav Kvasir » 2010-02-03 22:43:23

IckyFlix skrev:
Kvasir skrev:
IckyFlix skrev:Ett annat sätt än att bekosta utredningen själv, är att söka reda på de utredande enheter som har kortast väntetider, och skicka en egenremiss till en sådan instans.


Förutsätter dock att man bor i ett landsting där man kan skriva egenremiss till utredning. Det varierar mellan olika landsting om det är tillåtet eller ej. Likaså varierar det om utredningar omfattas av vårdgarantin eller ej.


Okej, det kände jag inte till alls, vad bra att du inflikade det!


Du bor förmodligen i det bästa landstinget, ur dessa synvinklar.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:20:43, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav IckyFlix » 2010-02-03 23:45:36

Kvasir skrev:Du bor förmodligen i det bästa landstinget, ur dessa synvinklar.


Det är mycket möjligt, jag inser nu att jag inte borde ha uttalat mig så generellt när jag egentligen inte hade ordentlig koll på hur andra landsting fungerar. Västragötalandsregionen verkar som du skriver fungera bra i detta avseende. Tyvärr fungerar de ju mindre bra när det kommer till andra saker istället (som tandvårdsstöd).

Vi kan ju hoppas att TS bor i ett av de bättre landstingen. :)
IckyFlix
 
Inlägg: 422
Anslöt: 2009-08-20
Ort: Västsverige

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in