Körkort och bilkörning.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Heliora » 2009-12-27 19:43:06

Efter hur många körlektioner skall trafiklärarna sålla bort en då, menar ni? Efter en viss tid skall man alltså anses som "hopplös" och kastas ut från trafikskolan? :roll:

Och efter hur många uppkörningsförsök skall inspektören förbjuda en att återkomma?

Fyyy, vad ruttet!
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 10:27:48, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Danne » 2009-12-27 20:07:48

Heliora skrev:Efter hur många körlektioner skall trafiklärarna sålla bort en då, menar ni? Efter en viss tid skall man alltså anses som "hopplös" och kastas ut från trafikskolan? :roll:

Och efter hur många uppkörningsförsök skall inspektören förbjuda en att återkomma?

Fyyy, vad ruttet!

Allvarligt Heliora, läser du vad som skrivs, eller skummar du bara inläggen?
Jag försöker igen:

DISKUSSIONEN HANDLAR OM DE SOM ÄR TRAFIKFARLIGA (kanske p.g.a. sin asperger, eller andra diagnoser), INTE DE SOM HAR SVÅRT ATT LÄRA !!!!

Prova och läs igen, och se om du inte ser vad som menas denna gången.

Eller ska jag vända på dina ruttet-kommentarer och fråga dig om ALLA (även schizofrena, manodepressiva, och gravt psykiskt sjuka) ska få körkortet utan att behöva klara proven/utbildningen, bara dom försöker tillräckligt länge, oavsett om dom är trafikfarliga???
Är det bättre tycker du ??

Eller så läser du vad vi skriver istället, och försöker skilja på folk med inlärningsproblematik och folk med livsfarliga egenskaper som gör dom till trafikfaror p.g.a. eventuella sjukdomsbilder t.ex.
För vi skiljer nämligen på de två olika grupperna, vi snackar om den senare gruppen och INTE den förstnämda som DU drar in i sammanhanget nu.

Du få naturligtvis tycka annorlunda, men du behöver inte börja häva ur dig "ruttet"-kommentarer om våra åsikter, bara för DU blandar in äpplen i vår päron-diskussion.
Vi snackar om andra saker/folkgrupperingar än du vill göra gällande.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 10:27:48, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Heliora » 2009-12-27 20:35:09

Danne skrev:DISKUSIONEN HANDLAR OM DE SOM ÄR TRAFIKFARLIGA (KANSKE P.G.A. SIN ASPERGER), INTE DE SOM HAR SVÅRT ATT LÄRA !!!!


Men hur skiljer man de som har svårt att lära sig från de som är "allmänt trafikfarliga"? För de som har svårt att lära sig bilkörning ÄR ju trafikfarliga innan de lärt sig!

Danne skrev:Eller ska jag vända på dina ruttet-kommentarer och fråga dig om ALLA (även schizofrena, manodepressiva, och gravt psykiskt sjuka) ska få körkortet utan att klara proven/utbildningen, bara dom försöker tillräckligt länge, oavsett om dom är trafikfarliga???


Jag tycker att alla skall få försöka hur många gånger de vill, utan att bli bortsållade. Oavsett psykiatrisk diagnos. Ingen godkänns ju på en uppkörning om den är trafikfarlig. Då får man ju försöka igen med nya uppkörningar. Jag tycker det vore hemskt om man skall bli bortsållad redan på trafikskolan. Det tycker jag vore ruttet. Alla är trafikfaror i början innan man lärt sig. Och lika illa och ruttet vore det om vägverksinspektören skall sålla bort en genom att förbjuda en att försöka igen.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 10:27:50, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Tomtenissa » 2009-12-27 21:37:43

Heliora skrev:
Tomtenissa skrev:Personligen så tycker jag att allt detta är bullshit. Klarar man sig inte i trafiken upptäcks det förr eller senare (ibland i olyckor, men ändå). Passar man inte för trafiken och ska börja övningsköra är jag helt övertygad om att de allra flesta sållas bort på trafikskolorna, risktvåan och på uppkörningen.


Jag reagerade lite grann på det du skrev och har tänkt på detta länge, men inte kommit mig för att svara på det förrän nu.

Vad menar du med att "sållas bort"? Det finns folk som har det jättesvårt att ta körkort och har måst köra upp massor av gånger innan de lyckats. Är de olämpliga i trafiken enligt dig då? Skall de sållas bort? Vad menar du egentligen med att "inte passa i trafiken"? Jag tycker att hela ditt inlägg andas "Har man det inte lätt för sig så är man olämplig" och detta har jag under flera veckor tänkt på och tagit illa vid mig av. Alla lär sig faktiskt inte lika snabbt!

Trafikskolorna brukar inte sålla bort folk, de låter eleverna ta fler lektioner istället. Skulle de alltså porta alla elever som har lite svårare för sig, menar du? Efter hur många körlektioner skall man sållas bort då, menar du?

Ursäkta, men jag tycker att ditt resonemang låter jäkligt ruttet!


Oj... ok. Jag menade nästan ingenting av det du skrev... T_T

Vad jag menade var i princip att har man kört upp flera gånger om året väldigt många år i rad (typ 20 år) och misslyckats så har man nog inte fallenhet för trafiken. Det finns ju fler än en anledning till att man kuggar på uppkörningen om man nu gör det. Det var så enkelt.

Jag menade inte alls att man ska kallas olämplig för att man inte har det lätt för sig. Jag tog väldigt illa vid mig när jag läste det där.

Du har ju ingen direkt detaljerad koll på min egna övningskörningshistoria.

För att ta det väldigt snabbt: jag började övningsköra när jag fyllde 16. Nu är jag 22 år gammal. Tycker du att det låter som att det har varit enkelt för mig?
Jag har i och för sig bara kört upp en gång, men du har ingen aning om hur mycket jobb det tog för mig att komma dit!

Var inte så snabb att hoppa till egna förhastade slutsatser. :(

Vad jag menar med "folk som inte passar i trafiken" är de som kör riskfyllt och inte tar hänsyn till andra. Kör för fort och skiter i nästan alla trafikregler och därmed riskerar andras liv flera gånger om dagen. TRAFIKFARLIGT BETEENDE. En del slinker igenom "nätet" och får kortet men upptäcks förr eller senare. Andra "stoppas" på uppkörningen och får alltså inte kortet. INGEN KAN FÖRBJUDA DEM ATT INTE FÖRSÖKA IGEN!

Det har INGENTING att göra med om man har haft det lätt för sig att ta körkortet eller inte. Det är en attityd.
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 10:27:50, redigerad totalt 1 gång.
Tomtenissa
 
Inlägg: 622
Anslöt: 2007-06-08

Inläggav Tomtenissa » 2009-12-27 21:41:29

Danne skrev:[Tror det mer handlar om olika värdering av ordens innebörd faktiskt.

(...)

Med "sållas bort" så menas snarare upptäcks.

(...)

Poängen, som jag tror Tomtenissa och jag delar, är att man inte behöver diskriminera aspergare vid ansökan till körkortstillståndet, då de man är ute efter att "sålla" ändå "sorteras bort" av de vanliga instanserna.
D.v.s. en olämplig elev kommer inte att klara proven ändå

(...)

Det som "sållas" i vår mening är inte dom som har svårt att lära, utan de som utgör riskelement i trafiken, vilket var det diskussionen handlade om.
Det du verkar bli upprörd över är nog bara ett missförstånd, eftersom vi ju vill undvika dessa onödiga "sållningar" genom extra läkarintyg o.s.v.
Det räcker ju med den sållning som sker i bilskolorna och vid proven, precis som för alla andra, vi aspergare behöver inga extra hinder/granskningar utöver dom.


Tack, Danne. Det var precis vad jag menade.
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 10:27:50, redigerad totalt 1 gång.
Tomtenissa
 
Inlägg: 622
Anslöt: 2007-06-08

Inläggav Danne » 2009-12-27 21:46:12

Heliora: Den "sållning" vi snackat om är den som redan sker idag, och har skett i alla år. Det är alltså ingen NY sållning vi snackar om, utan precis samma procedur som övningskörare bedömts efter i alla år.
Det trodde jag var solklart, men tydligen inte då du verkar fått för dig att vi vill införa YTTERLIGARE restriktioner. Det är hel fel.
Tvärtom, jag vill ta bort det här idiotiska läkarintyget för aspergare, och låta de befintliga instanserna sålla aspergare precis som alla andra.
Inget nytt alltså, utan snarare ta bort det här "nya" kraven med läkarintyg.

Men du som nu HAR fått "godkänt" av din läkare, du ska alltså inte granskas eller kollas efter det?
Är det så du menar, att det där läkarintyget tar bort kravet på utbildning och kompetensprov för aspergare? Du ska få körkortet på posten, dagen efter din läkare gett dig klartecken?
när alla andra som inte har asperger måste kämpa med bilskolor och olika prov för att få sina körkort?

Nä, FYYYYYYYYYY vad ruttet alltså. :wink:

Så, slut på ironin. Ville bara visa hur fel det blir när man drar för höga växlar på feltolkade slutsatser.

Men du menar att ALLA ska få försöka tills dom klarar körkortet?
Så om körskolan upptäcker att nån är självmordsbenägen, extremt ångestfylld, och har mycket explosivt temperament, visar noll respekt för andras säkerhet, och hör röster som inte finns, då ska dom ändå låta den personen få övningsköra i all evighet ute i trafiken tills han/hon klarar körkortet?
Så länge den personen lyckats få en läkare att intyga at h*n är "säker", så ska den personen aldrig mer granskas?
Det är bara alla andra som ska granskas, inte dom som fått grönt av sin läkare?

Jag tror inte du verkligen menar det heller, även om det nästan låter så.

Sen som en personlig reflektion. Jag har ju övningskört med dig, och anser inte att du är farlig i trafiken. Jag är övertygad om att det som begränsat dig från att lyckas erhålla kortet enbart är träning, eller snarare bristen på den.
Du har alltså praktika problem med körkortet, som kanske ekonomin, och hör således inte till den kategori av trafikfarliga förare som vi snackar om, eller som det där fåniga läkarintyget kom till för.
Så du behöver inte känna att det är personer som dig vi menar.

Och jag hoppas att du inte tror att jag försöker vara elak mot dig nu, jag tyckte bara det var lite trist när nu börjarde vräka ut dig "ruttet" om det vi skrev, bara för du missförstod.
Vi/jag vill ju ha bort det där läkarintyget, och låta aspergare få behandlas och bedömas precis som alla andra körkortsaspiranter.
Det ser man nog ganska tydligt när man läser mina inlägg i den här tråden också.
Läs gärna mina tidigare inlägg så ser du var jag står i frågan.

Tomtenissa skrev:Tack, Danne. Det var precis vad jag menade.

Toppen. Var lite orolig att jag lade ord i din mun där, men kände att vi menade samma sak. :D
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 10:27:50, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Jag är i mål!

Inläggav VaiSing » 2010-01-31 11:08:54

Jag klarade uppkörningen den här veckan! :shock: Det har kostat mycket pengar, svett och tårar, men det var helt klart värt det. Nu har jag körkort. :D
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 10:27:50, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2006-09-17

Re: Jag är i mål!

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-31 11:37:44

VaiSing skrev:Jag klarade uppkörningen den här veckan! :shock: Det har kostat mycket pengar, svett och tårar, men det var helt klart värt det. Nu har jag körkort. :D

GÔTT!

Grattis!
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 10:27:50, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav simpel » 2010-01-31 11:45:19

Sållningen som det pratas om i den här tråden tror jag bara delvis fungerar. Jag har själv tagit körkort för flera år sedan och tyckte inte att uppkörningen var särskilt svår. Det betyder inte att jag efter det var/är någon säker förare alls. Uppkörningen skedde (och det här tror jag gäller för de flesta som tar körkort) på vägar där jag redan hade kört mycket, det var alltså ingen obekant miljö. För mig är det något helt annat än att köra på ett ställe som jag inte känner till och med mer trafik.

Vad som testades under uppkörningen var inte hur jag hanterade nya, oväntade situationer, vilket borde vara mest väsentligt, utan snarare hur väl jag hade lyckats med min överinlärning.

När man övningskör i körskola eller kör upp har man även en kompetent förare bredvid sig som kan gripa in om det händer något och det tycker jag gav en falsk trygghet. Att köra själv är för mig något helt annat.
Senast redigerad av simpel 2011-05-04 10:27:50, redigerad totalt 1 gång.
simpel
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2009-08-27

Inläggav Danne » 2010-01-31 13:17:38

VaiSing skrev:Jag klarade uppkörningen den här veckan! :shock: Det har kostat mycket pengar, svett och tårar, men det var helt klart värt det. Nu har jag körkort. :D

Heja !! Bra jobbat.

simpel skrev:Sållningen som det pratas om i den här tråden tror jag bara delvis fungerar. Jag har själv tagit körkort för flera år sedan och tyckte inte att uppkörningen var särskilt svår. Det betyder inte att jag efter det var/är någon säker förare alls. Uppkörningen skedde (och det här tror jag gäller för de flesta som tar körkort) på vägar där jag redan hade kört mycket, det var alltså ingen obekant miljö. För mig är det något helt annat än att köra på ett ställe som jag inte känner till och med mer trafik.

Vad som testades under uppkörningen var inte hur jag hanterade nya, oväntade situationer, vilket borde vara mest väsentligt, utan snarare hur väl jag hade lyckats med min överinlärning.

När man övningskör i körskola eller kör upp har man även en kompetent förare bredvid sig som kan gripa in om det händer något och det tycker jag gav en falsk trygghet. Att köra själv är för mig något helt annat.

Men så är det ju för ALLA, vare sig man har asperger eller inte.
Så det finns ju fortfarande inte någon anledning att aspergare ska behöva visa upp ett "ofarlighetsintyg" från sina läkare, för att få övningskörningstillstånd.
Speciellt som det INTE finns någon statstik som visar att aspergare är farligare/sämre i trafiken än någon annan.
Jag anser att beslutet är diskirimnerande, då det fattats på godtycklighet och teorier, snarare än statistiska och konkreta fakta.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 10:27:50, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Jag är i mål!

Inläggav Matte » 2010-01-31 16:59:31

VaiSing skrev:Jag klarade uppkörningen den här veckan! :shock: Det har kostat mycket pengar, svett och tårar, men det var helt klart värt det. Nu har jag körkort. :D

Grattis! :-)049

/Matte 8)
Senast redigerad av Matte 2011-05-04 10:27:50, redigerad totalt 1 gång.
Matte
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2007-03-08

Re: Jag är i mål!

Inläggav carl » 2010-01-31 17:35:58

VaiSing skrev:Jag klarade uppkörningen den här veckan! :shock: Det har kostat mycket pengar, svett och tårar, men det var helt klart värt det. Nu har jag körkort. :D


Vad kul! Be proud..
Senast redigerad av carl 2011-05-04 10:27:50, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav simpel » 2010-02-01 19:03:08

Danne skrev:Men så är det ju för ALLA, vare sig man har asperger eller inte.
Så det finns ju fortfarande inte någon anledning att aspergare ska behöva visa upp ett "ofarlighetsintyg" från sina läkare, för att få övningskörningstillstånd.
Speciellt som det INTE finns någon statstik som visar att aspergare är farligare/sämre i trafiken än någon annan.
Jag anser att beslutet är diskirimnerande, då det fattats på godtycklighet och teorier, snarare än statistiska och konkreta fakta.


Nä men det har jag aldrig påstått. Det var enbart en reflektion över hur jag upplever det, men de flesta människor har knappast dessa problem (jo jag fattar att även andra än as-människor också kan ha svårt för detta). Personligen tror jag i vilket fall att brister i spatial förmåga/förmåga att tolka icke-verbalt språk påverkar körförmågan negativt. Det är möjligt att många aspergare inte har de svårigheterna, men det är symptom som återkommer i beskrivningen av asperger.
Senast redigerad av simpel 2011-05-04 10:27:50, redigerad totalt 1 gång.
simpel
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2009-08-27

Inläggav Lilla Gumman » 2010-02-01 19:14:07

Hej!

Grattis till körkortet, VaiSing!

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:27:50, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Jag är i mål!

Inläggav Tomtenissa » 2010-02-02 1:48:20

VaiSing skrev:Jag klarade uppkörningen den här veckan! :shock: Det har kostat mycket pengar, svett och tårar, men det var helt klart värt det. Nu har jag körkort. :D


GRATTIS! :D
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 10:27:50, redigerad totalt 1 gång.
Tomtenissa
 
Inlägg: 622
Anslöt: 2007-06-08

Inläggav Danne » 2010-02-02 18:08:21

simpel skrev:Nä men det har jag aldrig påstått.

Menade inte det heller, fyllde mest i lite bara. :D
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 10:27:50, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Känner igen mig...

Inläggav Sotnosen77 » 2010-02-03 12:13:52

Jag har också haft problem med bilkörning. Har övningskört en hel del, men har nu lagt det på is ett tag. Ska försöka börja igen när det blir vår. Jag har testat att köra upp med misslyckats. Det är svårt med så mycket information samtidigt tror jag. Har aldrig tänkt på att det har med mina svårigheter att göra. Känns jobbigt att ta tag i det igen. Tänk om jag aldrig kan lära mig? Men men, det är väl bara att ta tjuren vid hornen antar jag :|
Senast redigerad av Sotnosen77 2011-05-04 10:27:50, redigerad totalt 1 gång.
Sotnosen77
 
Inlägg: 143
Anslöt: 2010-02-02
Ort: Uppland

Inläggav Lisa59 » 2010-02-03 16:47:58

Först vill jag gratulera dig VaiSing till körkortet!

Om man började övningsköra innan man fick sin Aspergerdiagnos, hur gör man då?

Först tänkte vi kolla om det finns hjälp att få på teoriprovet, men då kanske de säger att vi måste ha ett nytt läkarintyg, allt kanske blir försenat?

Allt är så nytt för oss, men ni ar ju experter, vad tycker ni?
Senast redigerad av Lisa59 2011-05-04 10:27:50, redigerad totalt 1 gång.
Lisa59
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2010-02-02

Inläggav aspiemelly » 2010-02-03 18:37:54

Jag tog körkort innan min diagnos, hade stora mistankar om den men VISSTE ju inte. Minns inte om det frågades om diagnos vid teori/uppkörning men kryssade iaf inte i den rutan på ansökan om lämpet. Fick diagnosen typ en månad max efter uppkörningen (hehe).
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 10:27:50, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Re: Jag är i mål!

Inläggav Deep_Space » 2010-02-03 23:46:33

VaiSing skrev:Jag klarade uppkörningen den här veckan! :shock: Det har kostat mycket pengar, svett och tårar, men det var helt klart värt det. Nu har jag körkort. :D


I och med att du fått anstränga dig så mycket för att kunna ta körkortet, har du än större anledning att glädjas och vara stolt över vad du åstadkommit. Grattis och lycka till på vägen! Hoppas du får kul med körkortet! :)

(Själv tog jag körkort för tjugofem år sedan och jag måste säga att den praktiska nyttan i det varit ovärderlig liksom den rent nöjesmässiga aspekten.)
Senast redigerad av Deep_Space 2011-05-04 10:27:50, redigerad totalt 1 gång.
Deep_Space
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2009-11-13

Inläggav Tomtenissa » 2010-02-15 16:13:44

Lisa59 skrev:Först tänkte vi kolla om det finns hjälp att få på teoriprovet, men då kanske de säger att vi måste ha ett nytt läkarintyg, allt kanske blir försenat?


Man kan få förlängd skrivtid. Men då måste man ha ett läkarintyg som säger att man har problem med t.ex. koncentrationsförmåga, dyslexi eller liknande.
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 10:27:50, redigerad totalt 1 gång.
Tomtenissa
 
Inlägg: 622
Anslöt: 2007-06-08

Re: Körkort och bilkörning.

Inläggav Tulltan » 2010-02-23 16:18:35

VaiSing skrev:Jag har så svårt för att lära mig köra bil, både svårt att lära mig "driva bilen framåt" på ett vettigt sätt och tolka trafiken om det blir mycket information att sortera tex. i en korsning. Efter 1 år av körlektioner fick jag fortfarande motorstopp i varannan korsning, min körlärare både tuggade på naglarna och hyperventilerade......

Undrar om nån känner igen sig?

Jag kan trafikreglerna och klarade teorin ganska lätt men jag förstår inte vem som ska ha tålamodet att övningsköra med mig i en evighet... :P

Från en som lagt körkortet på is...känns motigt att ta tag i det på nytt då jag vet vilken tid det kommer ta. :roll:


Jag skall trösta dig med att du kommer att lära dig att köra bil om du verkligen har intresse att lära dig detta ! :)

Jag är idag 41 år och fick min diagnos i oktober 2009 att jag har AS och tog körkort när jag var 15-16 år första gången,traktorkort.Det tog tid att lära mig att köra både fram och tillbaka och tala inte när man skulle backa med släp!!!!Tala inte om teorin den var jättejobbig för mig!
Jag klarade detta men det tog en enorm tid och mycket tålamod både från mig men även från min gymnsielärare.Gick på Lantbrukskola.

När jag var nästan 18 år började jag att övningsköra för B behörighet och körde upp 2 dagar efter min 18 årsdag.
När jag var 19 år fick jag den ljusa ideén att jag skulle ta C behörighet,lastbilskort.Detta klarade jag även på första uppkörningen! :wink:

Allt tack vare att jag fick köra traktor när jag var tonåring och träna, träna och åter träna :D .Men även bra körskolelärare alla tre gångerna som verkligen hjälpte mig med både teori och körning.

Så hittar du en som kan förklara alla regler för dig på ett lätt sätt så klarar du av de "koder" du behöver för att få ditt efterlängtade körkort!

Jag önskar dig lycka till med din körning!
Senast redigerad av Tulltan 2011-05-04 10:27:50, redigerad totalt 1 gång.
Tulltan
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2010-01-10
Ort: Malmö

Re: Körkort och bilkörning.

Inläggav Danne » 2010-02-23 17:20:12

Snällt skrivet Tultan, men om du tittar lite längre upp här i tråden så ser du att VaiSing redan fixat körkortet. :D
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 10:27:50, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Körkort och bilkörning.

Inläggav Heliora » 2010-02-23 18:53:35

Tulltan skrev:Så hittar du en som kan förklara alla regler för dig på ett lätt sätt så klarar du av de "koder" du behöver för att få ditt efterlängtade körkort!


Nej, det är tyvärr mycket svårare än så! :(
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 10:27:50, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in