Spottfloskler!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Spottfloskler!

Inläggav Liljencroowna » 2010-01-22 22:11:51

Här kan vi skriva alla spottfloskler vi fått i ansiktet! Med detta menar jag sånt som:

"Alla har nog Asperger"

"Jag är också deprimerad ibland, men det går över med lite arbete"

När ni försökt få hjälp eller pratat med oförstående människor. När ni känt er förminskade och era problem trivialiserade. Saker som kanske var menade goda men som bara faller på en som en spottloska. Därav ordet spottfloskler.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 0:06:24, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav aspiemelly » 2010-01-22 22:14:11

"så tänker/känner/har alla det ibland"

"du kan om du vill" om nästan allt. (jasså, om jag vill flyga kan jag det? kanske skulle testa).
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-05 0:06:24, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav KrigarSjäl » 2010-01-22 22:14:18

"Det här med syndrom...kan inte det växa bort?"
(socionom)
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 0:06:24, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Windfarne » 2010-01-22 22:18:04

"Det är väl jättebra att inte alla är likadana..." (Underförstått: "...bara jag slipper ha dej på min gata/säng/buss-säte/arbetsgrupp" :twisted:)
Senast redigerad av Windfarne 2011-05-05 0:06:24, redigerad totalt 1 gång.
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Inläggav Zombie » 2010-01-22 22:22:13

Alla ovanstående plus

"Jag kan din typ. Drivhusblomma. Alltid fått allt på ett silverfat. Överbeskyddad. Aldrig fått känna på."

"Du känner efter för mycket."

"Tänk om alla skulle känna efter så mycket som du, alla skulle bli sjuka, vi skulle aldrig ha kunnat utveckla något samhälle."

"Menar du att du ska ha personliga förmåner framför alla andra unga friska män? Eller vill du bli betraktad som en det är fel på på något sätt, skulle det kännas bra?"

faller mig in just nu.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 0:06:24, redigerad totalt 4 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav sugrövmanövern » 2010-01-22 22:22:55

I irriterad, stressad ton: Det är bara där, bara att gå dit

( tex där uppe, Jätte-enkelt att hitta, det är bara att gå in genom den dörren, sedan till vänster, sedan nerför hissen och genom korridoren cirka femton meter, där framme har du en, som leder till en spiraltrappa, och en hiss.........)

Nästan varje gång jag ber någon personal följa mig för att jag inte hittar på det jättestora sjukhuset. Trots att jag förklarar att jag saknar orienteringsförmåga, lokalsinne och har grava perceptionsstörningar och noll arbetsminne.

Det är alltid så bara, allting.

Det är bara att ringa
Det är bara att fråga
Det är bara att åka dit
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-05 0:06:24, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Anna med fyra » 2010-01-22 22:28:50

"Det kommer med tiden" (självförtroende)

"Men du är väl social, annars hade du väl inte kunnat vara lärare??"
Senast redigerad av Anna med fyra 2011-05-05 0:06:24, redigerad totalt 1 gång.
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Inläggav pH » 2010-01-22 22:39:00

"Det kommer falla på plats av sig självt med tiden"
(om allt jag bett om hjälp att förstå eller lära mig, som hur man skaffar och sköter ett jobb, hur man sköter ett hushåll, vad som förväntas av mig på en arbetsplats eller i ett umgänge etc. Det faller inte på plats av sig självt med tiden.)

"Men det måste ju vara jätteskönt att vara ledig jämnt!"
(om att vara sjukskriven/pensionär. Inte så kul att höra om man är så trött och sjuk att all tid man orkar röra sig går åt till att klara av de mest akuta måstena, och man därmed aldrig kan vara ledig och varken har tid eller ekonomi att hålla sig med fritid eller privatliv...)
Senast redigerad av pH 2011-05-05 0:06:25, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Anna med fyra » 2010-01-22 22:43:03

pH skrev:...vad som förväntas av mig på en arbetsplats eller i ett umgänge etc. Det faller inte på plats av sig självt med tiden.)


Nä till min stora förtvivlan har jag märkt det. Därför planerar jag att byta karriär, innan jag stressar sönder mig totalt.
Senast redigerad av Anna med fyra 2011-05-05 0:06:25, redigerad totalt 1 gång.
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Inläggav imperativ » 2010-01-22 22:48:16

"Var dig själv istället för att försöka vara unik."
(det är nog den värsta förolämpningen jag någonsin fått)

"Det löser sig med tiden ska du se."

"Ensamhet. Var jag i Lördags, seriöst asjobbigt var det. Ringde till alla och ingen var ledig. Nog är vi alla ensamma ibland."
Senast redigerad av imperativ 2011-05-05 0:06:25, redigerad totalt 2 gånger.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav Kahlokatt » 2010-01-22 22:55:53

"Går det att bota, kommer hon att bli frisk?"

"Aspergers sjukdom...."

"Vad skall man hålla på och deppa ned sig för, det är väl bara att rycka upp sig!"

"Efter regn kommer solsken!"

"Asså, jag tror att det är farligt att hålla på och knarka med sådana där lyckopiller..."

"Andra människor blir inte avundsjuka och missunnsamma! Andra människor kan glädjas åt sina medmänniskors framgångar!"

"Ja, tet här Aspegrens (sic) syntråom...." (med isländsk brytning)

"Det är klart att arbetsgivare kan tycka att det är en fördel med Aschbergs (sic) syndrom!"

"Du kommer aldrig att få någon pojkvän om du bara pratar om musikaler och filosofi! Du måste prata om motorcyklar och sådant som pojkar tycker om!"

"Nej, vi skall inte gå och öva KBT på bokhandeln! Vi skall gå till en klädaffär, som andra flickor går i!"

"Nu skall vi öva dig på att inte gå igång! Om du börjar gå igång om Fantomen på Operan får du springa ett varv runt stolen!"

När jag skulle få daglig slavsamhet på universitetsbibblan:
"Kommer hon (sic!) att kosta något för oss?"

Efter att jag berättat för skolkuratorn att jag ville hoppa i ån och dränka mig:
"Hi, hi, oh vad du är rolig!"

Samt det värsta jag har hört, från en lärare i gymnasiet:
"Jag tror att dina psykiska problem beror på att din mamma är döv! Hon hörde inte dig under din barndom och då blev du försummad!"
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-05 0:06:25, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Zombie » 2010-01-22 22:56:12

"Sådant vet man bara."

"Så gör man bara [inte]. Det vet ju alla. Du med. Så vad i helvete är det du håller på med?"

"Försök inte. Alla vet det som inte är förståndshandikappade. Är du det?"

"Om du inte vet en sådan sak av dig själv så är det ingen idé att någon förklarar den för dig heller."

"Sådant gör man bara för att trilskas."

"Även om du vore dum, hur dumma tror du vi är? Och du är inte dum, så varför gör du det då?"
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 0:06:25, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav KrigarSjäl » 2010-01-22 23:11:22

Kahlokatt skrev:"Går det att bota, kommer hon att bli frisk?"

"Aspergers sjukdom...."

"Vad skall man hålla på och deppa ned sig för, det är väl bara att rycka upp sig!"

"Efter regn kommer solsken!"

"Asså, jag tror att det är farligt att hålla på och knarka med sådana där lyckopiller..."

"Andra människor blir inte avundsjuka och missunnsamma! Andra människor kan glädjas åt sina medmänniskors framgångar!"

"Ja, tet här Aspegrens (sic) syntråom...." (med isländsk brytning)

"Det är klart att arbetsgivare kan tycka att det är en fördel med Aschbergs (sic) syndrom!"

"Du kommer aldrig att få någon pojkvän om du bara pratar om musikaler och filosofi! Du måste prata om motorcyklar och sådant som pojkar tycker om!"

"Nej, vi skall inte gå och öva KBT på bokhandeln! Vi skall gå till en klädaffär, som andra flickor går i!"

"Nu skall vi öva dig på att inte gå igång! Om du börjar gå igång om Fantomen på Operan får du springa ett varv runt stolen!"

När jag skulle få daglig slavsamhet på universitetsbibblan:
"Kommer hon (sic!) att kosta något för oss?"

Efter att jag berättat för skolkuratorn att jag ville hoppa i ån och dränka mig:
"Hi, hi, oh vad du är rolig!"

Samt det värsta jag har hört, från en lärare i gymnasiet:
"Jag tror att dina psykiska problem beror på att din mamma är döv! Hon hörde inte dig under din barndom och då blev du försummad!"

Vilken samling idioter du träffat...!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 0:06:25, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Isabell » 2010-01-22 23:24:54

I Frankrike

"Du är väldigt känslig va, hahaha." (granne)

"Du gör illa din man; du gör illa ditt barn." Till mannen:
"Har ni inte funderat på att flytta?" (rektor)

"Hör du röster i huvudet?" (läkare) -Nej.

"Ordet paranoid finns inte i journalen, hehe." (psykiater)

"Passa dig! Är socialen inkopplad?" (polis, när jag gjort anmälan
i annat sammanhang)

"Varför ger du henne inte en dask i rumpan?" (granne)

I Sverige

"Vet du vad ordet hypokondri betyder?" (psykolog, mellanvården Huddinge)

"Hon verkar vara dålig på gränssättning för sitt barn." (läkare, Västerås)

"Det är normalt föräldraansvar." (LSS, Södertälje)

"Men de på Försäkringskassan vill hjälpa dig att fylla i papper om vård av sjukt barn. Gå till dem. Du är välkommen." (kurator på Huddinge sjukhus)

"Du måste ringa oss och tala om när din dotter är sjuk."
(kurator på Huddinge sjukhus)

"Du kanske inte borde studera när dottern är sjuk?
Dotterns pappa kanske kan komma från Frankrike och ta hand om ert sjuka barn?" (kurator på Huddinge sjukhus)

"Har du haft sambo?" :roll: (=asperger uteslutet) (läkare, Södertälje)

"Man måste tåla lite." (sambo)

"Ingen annan reagerar så." (mamma)

"Alla andra tycker att det är roligt." (sambo)

"Jag ska äta upp ditt öga." (dottern) :wink:
Senast redigerad av Isabell 2011-05-05 0:06:25, redigerad totalt 1 gång.
Isabell
 
Inlägg: 2000
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Wherever I lay my hat...

Inläggav MsTibbs » 2010-01-23 1:58:33

"Det finns så många onödiga diagnoser nu för tiden"
--- Syster som läser till undersköterska

"Vad har du lurat i de nu då när du fått diagnos?"
--- psykolog

"Bry dig inte om diagnoser, var bara dig själv!"
--- mor psyk sjuksköterska

"...men har du nån pojkvän då?"
--- ST-läkare på psyk (manlig)

"Du skall alltid överdriva allting!"
--- mor angående mina specialintressen
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 0:06:25, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav jorand » 2010-01-23 2:00:46

Isabell skrev:"Jag ska äta upp ditt öga." (dottern) :wink:


:lol:
Senast redigerad av jorand 2011-05-05 0:06:25, redigerad totalt 1 gång.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav AAA » 2010-01-23 3:37:00

Ändra attityd så blir det en idiot mindre!
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 0:06:25, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav sugrövmanövern » 2010-01-23 5:40:24

- Men du måste motionera minst en halvtimme om dagen och äta tre lagade mål mat! Vårdcentralläkare efter att jag förklarat att jag lider av sådan trötthet att jag ligger till sängs mestadels dygnet runt.

- Men har du varit på semester något i sommar då? Läkarstuderande på psyk efter att jag förklarat ungefär samma som ovan.

- Vad gör du på dagarna då, blir det inte tråkigt?
Typ ALLA jag söker vård hos nästan. Efter att jag förklarat mig kroniskt trött. Tråkigt? Ööh, det vet väl inte jag, jag tänker ju inte särskilt mycket, jag är mest tom i skallen. Dock blir jag stressad över att se lägenheten smutsas ner med mera, utan att orka göra någonting åt det rent fysiskt.

Finge jag någonsin yppa ordet tråkigt om mitt liv vore jag lycklig!

Och så klassikern:
- Har du barn?

Herregud, kan sådana som jag ha barn utan att bli ifråntagen dem????? Jag blir tamejfan mörkrädd, ja, jag hatar uttrycket mörkrädd, men det är tamejfan vad jag blir. Och varför läser de inte journalen? Där står ju allt om mina familjeförhållanden.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-05 0:06:25, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav svarabhaktivokal » 2010-01-23 7:48:57

"Men SÅ jobbigt är det väl ändå inte..?"

"Jag har köpt lite vitaminer till dig"

"Jag förstår hur det känns"

"du kanske har näringsbrist.. man kan må jättedåligt av det.."

"(jag, angående återkommande ångest) Det har ju alltid varit såhär! (mamma) Nej det har det inte."

"Du inbillar dig nog bara"

"Vi har inte tid med såna som dig. Det är folk här ute som behöver hjälp på riktigt" (läkare på akuten, medan han syr ett djupt skärsår i min arm)

"Alla känner så ibland"

"Du kanske måste bjuda till lite mer, och inte tycka tvärtemot så mycket, om du vill att de skall tycka om dig"

"Det är väl bara att göra?! Vill man så kan man!" (om att skaffa och behålla ett jobb)

"*fnys* Det där dör man inte av." (läkarjävel på psykakuten när jag skurit sönder hela armarna i en ångestattack)
Senast redigerad av svarabhaktivokal 2011-05-05 0:06:25, redigerad totalt 1 gång.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Inläggav Koboshi » 2010-01-23 10:31:47

Det är roligt och bra att se att andra får uppleva idiotin i detta samhälle. Måste säga att hittills har öppenpsyk i Halmstad varit bra liksom den läkare jag gick till för att få remiss.

Dock undrar jag över vad (sic!) betyder?
Senast redigerad av Koboshi 2011-05-05 0:06:25, redigerad totalt 1 gång.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Inläggav pH » 2010-01-23 10:41:36

(sic!) kan användas för att markera att det inte är fråga om ett skrivfel, utan en korrekt citering av ett fel någon annan skrivit eller sagt. En bättre förklaring med etymologisk hänvisning överlåter jag åt någon av forumets språkvetare :wink:
Senast redigerad av pH 2011-05-05 0:06:25, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav geocache » 2010-01-23 11:42:52

"Det går över tills du gifter dig" (sagt av en bekant då jag var kanske sex år och slagit mig på något)

"Är det för popens skull?" (Oinsatt lärare på gymnasial verkstadsmekanikerutbildning då jag hade gjort dåligt resultat på ett prov. Att han själv var sämsta läraren jag någonsin haft tänkte han inte på... jag önskar jag redan då hade haft min diagnos att "kasta i ansiktet" på honom :evil:. "J-a skitgubbe, du har ingen aning om hur jag har det inuti" tänkte jag om honom varje dag sedan, ända tills jag slutade den utbildningen)
Senast redigerad av geocache 2011-05-05 0:06:25, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav lasseivägen » 2010-01-23 12:08:04

Alla enskilda problem man har har altid någon NT haft och komentera som att det är helt normalt.
Men när man börjar rada upp sina problem, brukar dom tystna.
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-05 0:06:25, redigerad totalt 1 gång.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav Ayhanza » 2010-01-23 12:28:57

Adhd-Doktorn "jaha och vad är det som pekar på att DU har Asperger?"
-ööhh.. jaa ehh..

"hur kommer det sig att du inte jobbar då?"
-öhhm ehh jag.. tror inte jag fixar det just nu så jag tänkte att jag skulle vara på hunddagiset..

"men varför har du aldrig jobbat då`?"

"Borde du inte ha aktivitetsersättning då?"
när jag förklarade att jag och min soc-coach försökte hålla mig borta från det eftersom man oftast inte får hjälp med spakr i röven då så fick jag svaret.
"jaha men socialen brukar va snabba att fösa över folk som inte fungerar dit så jag tror nog att du skulle kunna jobba"

"Jag tror nog att det kan vara så att du INTE har det.. ja ska bara läsa lite i din journal....." 2 min senare

"Nej jag tror inte du har asperger vi ska testa med concerta så löser sig nog av många problem, anledningen att jag inte tror att du har det är att du förstår vad jag säger, och jag förenklar inte direkt mitt språk"

jag träffade karln i hmm 10 min högst och kände mig som en komplett idiot efteråt... fick min medicin och sedan dess (över ett år sedan) har jag inte träffat eller pratat med karln, min samtalskontakt sköter kontakten med honoom för han har aldrig tid ändå..

Han har frågat ut min arbetsterapeuth om HAN tror jag har asperger.. vilket terapeuten berättade för mig och även vad han svarade ..

"Nu är det så att jag inte träffat Ayhanza innan hon påbörjade concertan MEN så som jag ser det har hon defetivt asperger OCH adhd inte för att JAG bryr mig om att definiera saker för mig är hon en person med olika personliga drag som vi arbetar utifrån!"

saknar honom han flyttade :(
Senast redigerad av Ayhanza 2011-05-05 0:06:25, redigerad totalt 1 gång.
Ayhanza
f.d Lilith
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2007-08-30
Ort: En stad i Småland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in