Vad beror på Voltaren resp. fluoxetin/SSRI?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad beror på Voltaren resp. fluoxetin/SSRI?

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-13 9:35:20

Jag har fått Voltaren, en kur på 10 dagar. Receptbelagt Voltaren.

Nu undrar jag om man kan må illa, få ont i magen (hela vägen från magsäck till och med tjocktarm).

Jag känner mig magsjuk.

Har någon ätit Voltaren här? Berätta hur ni kände det, om ni känner igen detta.

Samtidigt har jag satt ut det sista av mina SSRI och fått löjligt kraftigt av utsättningssymptomet "elstötskänsla". Det rasar elstötar genom kroppen när jag scrollar på datorn, eller försöker titta på olika avstånd ute.

Det känns som jag är helt satt ur funktion.

*************

weasley:
Ändrade rubrik från "Voltaren, någon som har ätit?" till nuvarande.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 23:46:47, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Alexandra » 2010-01-13 9:45:59

Jag fick också Voltaren, en kur på 10 dagar, mot muskelinflammation för ca fem år sen. Fick inga biverkningar förutom trötthet de första två dagarna (detta var alltså innan jag blev konstant trött), men vet att många klagar just på att de får magproblem. Jag hade ingen större hjälp av medicinen, möjligen hade den funkat om jag fåẗt en längre kur - det tog väldigt lång tid för den muskelinflammationen att läka. När jag drabbades av muskelinflammation igen (på andra armen) för ett år sen, så valde jag att gå till en akupunktör istället för att vända mig till sjukvården - blev av med den muskelinflammationen på bara några dagar!

Nu vet jag ju inte varför du fått denna medicin, men av beskrivningen att döma så låter det ju minst sagt inget vidare. Frågan är ju också om det inte kan vara så att den biverkat till de svåra utsättningssymptom av SSRI som du beskriver?
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 23:46:47, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Titti » 2010-01-13 9:59:08

Jag har just ätit mig igenom en rejäl kur Voltaren (en månad blev det) och den har fått mig att omvärdera medicinen ordentligt. Tidigare har jag tyckt den varit ganska menlös men inte nu längre. Den är smärtstillande och hjälper till att läka/dämpa inflammationer i tex muskler. Jag har fått den dels efter en operation tidigare i somras och dels nu senast efter att jag vridit mig så att ena höften gjorde så ont att jag knappt kunde röra mig alls... Mot den värsta smärtan fick jag morfin men jag fick även Voltaren som definitivt kortade läkningstiden.

Häromdagen gick jag en hel dag med en tung ryggsäck över ena axeln (dumt, jag vet, men jag var på My Dog i Göteborg) och var sen så öm att det gjorde ont både inuti och utanpå leden. Några gångers insmörjning med Voltarensalva gjorde susen och ett dygn senare var det över!

Jag har inte fått ont i magen men vet att det är vanligt. Troligen har jag plåtmage eller nåt, jag åt maxdos i säkert tre veckor utan problem. Det som skiljer den receptfria och den receptbelagda är att den senare är dubbelt så stark, man kan få den i större förpackningar och det blir billigare på recept.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 23:46:47, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-13 10:03:15

Alexandra skrev:Nu vet jag ju inte varför du fått denna medicin, men av beskrivningen att döma så låter det ju minst sagt inget vidare. Frågan är ju också om det inte kan vara så att den biverkat till de svåra utsättningssymptom av SSRI som du beskriver?

Jag har en skada i ett lillfinger, vars inflammation inte vill lägga sig.

Så jag fick en tiodagarskur med Voltaren. Men känner mig alltså nu helt magsjuk i hela jävla magen. Ungefär som när jag hade blindtarmsinflammation. Alltså inte bara lite halsbränna eller sådant.

Jag undrar också om Voltarenet kanske samverkar med utsättandet av SSRI. Det tog förresten ett tag innan jag fattade varför jag hade elstötarna. Min psykläkare vägrar hjälpa mig med utsättandet, han anser att jag ska öka och lägga till (fan allså). Jag vägrar äta giftet mer, och har satt ut Voxra, lamictal och nu då Fontex.

Jag googlade som fan igår och hittade ett utsättningsschema för fontex, som avslöjade för mig att jag - trots att jag har satt ut så sakta så - borde ha satt ut i ännu fler steg, sista steget 2,5 mg per dag i minst två veckor.

Läkaren säger bara att jag borde äta Fontex, och vägrar hjälpa mig när jag inte vill. Han vägrar också befatta sig med de biverkningar som är anledningen till att jag har satt ut hela klabbet.

Han har också hela tiden vägrat ge mig ögondroppar eftersom man inte klart kan bevisa att just mina torra ögon enbart beror på medicin. Gå till VC, sade han, eller droppa saltvatten i ögonen.

(Argh jag blir vansinnig när jag tänker på den röven.)

För att toppa det hela, så har min kroppstemp som jag har följt under flera månader, droppat 6 tiondelar. Efter ägglossning så skulle den öka, men i stället minskade den och blev hackig. Jag undrar ju såklart också över detta och vad det kan bero på.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 23:46:47, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Alexandra » 2010-01-13 10:33:39

När jag tog Voltaren så funderade jag ju på om 10 dagar inte var för kort tid, och det var flera personer som hade haft liknande problem som sa till mig att jag borde ha fått en längre kur.

Kanske bäst att låta lillfingret läka ordentligt, och sen sätta ut psykofarmakan? Förstår dock verkligen att du vill bli av med medicinerna, jag har ju mått rejält dåligt av Voxra (stod ut i ca två veckor, och då är jag ändå väldigt envis av mig). De andra medicinerna du nämner är ju heller inte att leka med.

Otroligt att man ska behöva diskutera detta ämne här, det här borde ju läkarna ta tag i! :evil:
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 23:46:47, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-13 10:50:36

Alexandra skrev:När jag tog Voltaren så funderade jag ju på om 10 dagar inte var för kort tid, och det var flera personer som hade haft liknande problem som sa till mig att jag borde ha fått en längre kur.

Kanske bäst att låta lillfingret läka ordentligt, och sen sätta ut psykofarmakan? Förstår dock verkligen att du vill bli av med medicinerna, jag har ju mått rejält dåligt av Voxra (stod ut i ca två veckor, och då är jag ändå väldigt envis av mig). De andra medicinerna du nämner är ju heller inte att leka med.

Otroligt att man ska behöva diskutera detta ämne här, det här borde ju läkarna ta tag i! :evil:


Jag satte in 5 mg fontex igen. Ska äta det i två veckor, sedan halvera och ta bort helt efter ytterligare två veckor. Enligt källor på nätet så borde jag ha satt in 20 mg fontex, men jag chansar på detta nu. Vill inte börja om :(

Jag fick två uttag av Voltaren, så jag kan ta ut ett till. Men läkaren sade tio dagar, så jag vet inte? Gör det skaderisken mindre för fingret, så äter jag gärna en omgång till, men om det bara ska minska lidande i nuet, så är jag hellre utan. Jag känner bara lite lite att det är bättre i fingret.

Nej, någon hjälp av läkare får man INTE. Och om man lyckas klämma ur idioten något, så är det bara det som gäller de flesta som han möjligtvis känner till.

Min psykläkare sade till mig nyligen att Fontex inte hade visat på några som helst dåliga långtidseffetker, det hade man undersökt nu. Googling hittar flera vetenskapliga undersökningar som säger motsatsen, samt att man inte alls har tvärsäkra långtidsstudier så att man kan lova något (så som min psykopatiker gör).

Psykläkaren sitter där i sin stol och tycker att det är jobbigt med tiden mellan rasterna, "pracka på de där psykfallen lite mediciner nu så att de tystnar". "Speciellt den där jobbiga aspergaren som kommer med en massa relevanta argument, hur får man tyst på eländet."

Han skrattar åt mig om han inte håller med i mina små lustiga uttalanden (som har mer forskning bakom sig än hans lögner).

Jag har klart känslan av att de räknar oss som mindre tillräkneliga dårar som man inte alls tar på allvar.

Han var ok i början tyckte jag. Men det var för att han nog tyckte att det var bra idéer med att prova voxra och lamictal. Och jag tyckte dito då. "Men sedan blev ju den där aspergaren så där jobbig och vill inte ge sig innan fakta har kommit fram och nöjer sig inte med överslätande ovetenskapliga haranger. Och så vill hon ha ÖGONDROPPAR mot torra ögon, nej gud bevare mig väl det skulle ta all tid från alla andra patienter att skriva ut ett recept på sådana - det tar ju säkert en minut! Bäst att slänga ur sig att vi inte vet säkert om det är medicinen eller sjukdomen."

Min förra psykläkare skrev utan tjafs ut sådant enkelt som ögondroppar, bulkmedel, citodon mot skarp migrän (som hon dock inte trodde var migrän eftersom jag inte hade aura, men jag fick smärtstillande), fluortabletter mot min torra mun o.s.v. Hon skrev remisser i början av min fysiska sjukdom, för att utesluta leukemi, hjärtfel, gluten m.m.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 23:46:47, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Kahlokatt » 2010-01-13 11:07:12

Voltaren (Diclofenac) tar jag mot huvudvärk, mensvärk och småkrämpor! Är det en stark medicin med en massa biverkningar? Hoppsan. :shock:
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 23:46:47, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-13 11:27:15

Kahlokatt skrev:Voltaren (Diclofenac) tar jag mot huvudvärk, mensvärk och småkrämpor! Är det en stark medicin med en massa biverkningar? Hoppsan. :shock:

Nja, jag tror att det handlar om när man tar dem oavbrutet under en period.

Att ta mot tillfälliga krämpor _tror_ jag blir en helt annan sak. Och jag märkte inget de första dagarna.

Jag vet inte hur de är mot magen jämfört med acetylsalicylsyra dock.

Men det verkar bäst att googla allt man stoppar i sig. Då ökar chansen att man hittar sådant som man aldrig får reda på av vården, läkemedelsverket, livsmedelsverket. Genom googling kan man också finna personer som har råkat ut för saker. Fast man får förstås vara kritisk till allt :/
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 23:46:47, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Thurizas » 2010-01-13 12:20:20

receptbelagd Voltaren har jag ätit mot ledvärk och då mer än i 10 dagar. jag hade inga biverkningar vilket för mig är ovanligt.Fast jag var visserligen mitt uppi pollensäsong och hade problem med det i stället så biverkning kan förstås ha varit maskerad.
Jag märkte även att den verkade snabbare om man tog den ihop med kaffe.

många i min närhet har fått/får voltaren ihop med andra värktabletter och då skall dom kombineras på något vänster. Men det är förstås i samråd med läkare och inget jag behöver ta upp mer om.
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-04 23:46:47, redigerad totalt 1 gång.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav aspiemelly » 2010-01-13 12:44:38

Jag har voltaren som huvudmedicin och den påverkar magen om jag tar mer än nån dag. Blir liksom långsamare i magen. Andra jag känner har fått problem med gasighet och stinkande utsläpp. Kan ju vara så att du inte tolererar medicinen? Testa att dricka proviva under tiden du tar den, det brukar jag göra vid dom flesta kurer jag tar då jag redan har magproblem.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 23:46:47, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Kvasir » 2010-01-13 13:08:08

Voltaren kan ge magproblem, men om du har satt ut SSRI samtidigt så ska du nog i första hand misstänka det istället.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 23:46:47, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-13 13:39:00

Kvasir skrev:Voltaren kan ge magproblem, men om du har satt ut SSRI samtidigt så ska du nog i första hand misstänka det istället.

Men kan man få magproblem av det?

Jag har satt ut SSRI under hösten, och tog bort det sista nyss. Tycker att det är konstigt att jag får så starka reaktioner på utsättningen.

Det här elektriska pulserandet är ju hysteriskt.

Men magproblemen, ont i magsäcken och tarmarna, illamående och lite halvkrampigt emellanåt, är värst just nu. Och konstigt att tempen har droppat ned 5-6 tiondelar.

Fy fan vilka gifter psykvården tutar i oss. Och inget som helst stöd får man med att sätta ut, för då trilskas man med behandlingen. Jag blir så förbannad på detta.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 23:46:47, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Kvasir » 2010-01-13 13:48:47

Jag har haft rejäla magproblem ibland vid in- och utsättning av SSRI, men varierande beroende på sort och vana.

Första gången jag provade SSRI var med Fontex, och efter några dagar fick jag sådana fruktansvärda magproblem att jag funderade på att söka akut, trots att jag alltid har haft massor av magbesvär och var van vid sådana.

Men naturligtvis kan det även vara Voltarenet i ditt fall. Jag menar bara att det inte alls självklart är det.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 23:46:47, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-13 16:46:27

Kvasir skrev:Jag har haft rejäla magproblem ibland vid in- och utsättning av SSRI, men varierande beroende på sort och vana.

Första gången jag provade SSRI var med Fontex, och efter några dagar fick jag sådana fruktansvärda magproblem att jag funderade på att söka akut, trots att jag alltid har haft massor av magbesvär och var van vid sådana.

Men naturligtvis kan det även vara Voltarenet i ditt fall. Jag menar bara att det inte alls självklart är det.

Ok.

***

Kuren Voltaren är slut i morgon. Jag vet inte om jag borde ta ut nästa uttag också, eller om 10 dagar räcker. Fingret känns inte helt utan inflammation, men klart bättre.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 23:46:47, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Mats » 2010-01-13 17:13:25

Flyttade hit tråden från Övriga ämnen.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 23:46:47, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav weasley » 2010-01-13 19:24:44

Bror Duktig:

De där elstötarna får man när man sätter ut SSRI/SNRI! Jag vet precis vad du talar om: Om jag glömmer mitt dagliga piller märks det efter några timmar på att jag får sådana där elstötar (jag kallar det "blixtar") i huvudet, ibland bara av att röra på ögonen! Ibland blixtrar det ner i armarna också. Har dock alltid varit medveten om att det är medicinen som kan ge den effekten, det står på FASS.
Cymbalta:
yrsel, trötthet, stickningar och domningar, sömnstörningar (livliga drömmar, mardrömmar, sömnlöshet), känsla av rastlöshet eller oro, ångest, illamående/kräkningar (känna sig sjuk), skakningar, huvudvärk, irritationskänsla, diarré, kraftiga svettningar eller svindel.


Fontex:
Följande symtom kan uppkomma när du slutar ta Fontex: yrsel, stickningar som av nålar, sömnbesvär (livliga drömmar, mardömmar, sömnlöshet), känsla av rastlöshet eller oro, ovanlig trötthet eller svaghet, ångest, illamående/kräkningar (känner sig sjuk), skakningar och huvudvärk.


Att Voltaren kan ge magsmärtor trodde jag också var ganska känt. Det står listat som vanlig biverkning i FASS:
Vanliga (fler än 1 av 100 patienter): Magsmärta, illamående, kräkningar, diarré, matsmältningsrubbningar, minskad aptit, ökad gasbildning, huvudvärk, yrsel, svindel, hudutslag, förhöjda levervärden.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 23:46:47, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav weasley » 2010-01-13 19:28:22

Kvasir skrev:Jag har haft rejäla magproblem ibland vid in- och utsättning av SSRI, men varierande beroende på sort och vana.

Första gången jag provade SSRI var med Fontex, och efter några dagar fick jag sådana fruktansvärda magproblem att jag funderade på att söka akut, trots att jag alltid har haft massor av magbesvär och var van vid sådana.

Men naturligtvis kan det även vara Voltarenet i ditt fall. Jag menar bara att det inte alls självklart är det.


Jepp, FASS mörkar inte heller detta:

Fontex:
Om du har något/några av de följande symtomen och de är besvärande eller varar en längre tid ta kontakt med din läkare eller apotekspersonal.

Allmänna – frossa, känslighet för solljus, viktminskning.

Mag-tarmkanalen – diarré och orolig mage, kräkningar, matsmältningsbesvär, svårigheter att svälja, smakförändring eller muntorrhet. I sällsynta fall har onormala leverfunktionsvärden observerats och i mycket sällsynta fall hepatit (leversjukdom).

Nervsystemet – huvudvärk, sömnproblem eller ovanliga drömmar, yrsel, dålig aptit, trötthet, onormalt hög sinnesstämning, okontrollerade rörelser, kramper, extrem oro, hallucinationer, våldsamt beteende, förvirring, upprördhet, ångest, nervositet, svårigheter med att koncentrera sig eller tänka klart, panikattacker, självmordstankar eller tankar på att skada sig själv.

Urin- och könsorganen – Svårigheter att urinera eller täta urintömningar, sexuella problem, långvarig erektion, mjölkflöde ur brösten.

Andningsorganen – halsont, andfåddhet. Problem med lungorna (olika slags inflammatoriska processer och/eller fibros) har rapporterats sällsynt.

Övrigt – håravfall, gäspningar, dimsyn, oförklarade blåmärken eller blödningar, svettningar, värmevallningar, yrselkänsla vid stående, led- eller muskelsmärta, låga natriumnivåer i blodet.

De flesta av dessa biverkningar försvinner vid fortsatt behandling.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 23:46:47, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav weasley » 2010-01-13 19:31:45

I övrigt tycker jag att du, Bror Duktig, borde prova Voltarensalva om det "bara" är i lillfingret du har ont. Jätteonödigt att käka piller som påverkar hela kroppen när du bara behöver det på en begränsad del!

Själv använder jag BARA Voltarensalva (receptfritt på Apoteket) om jag har ont på avgränsande ställen. Känns aponödigt att överdriva.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 23:46:47, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-13 20:10:06

Har googlat lite.

Parestesier heter det tydligen, det där som känns som el-stötar.

De förekommer som biverkning och utsättningssymptom.

Från "Nyhetsbrev från läkemedelskommitten" :
Symtomen är främst kroppsliga och
utsättningssyndromet vid SSRI-be-
handling brukar ofta beskrivas som
influensaliknande. Allra vanligast före-
kommande är yrsel och illamående,
men även huvudvärk, trötthet och in-
somningssvårigheter är vanliga. Något
mindre ofta brukar patienterna be-
skriva ångest, parestesier (ibland lik-
nande elektriska stötar som fortplan-
tar sig genom kroppen), tremor, svett-
ningar, irritabilitet och diarré.

Det är en beskrivning av hur jag mår.

Det står också att vid dossänkningar så är det inte vanligt med dessa symptom, utan just när man sätter ut helt.

Och detta stämmer precis med mig, det kom när jag satte ut helt. Depressionen verkade dock komma tillbaka av dossänkningarna. Jag har satt ut under flera månader så det har hunnit märkas. Dock är det bättre (mycket bättre) än förra gången jag satte ut. Tvång och fixeringar kommer tillbaka också, men det är lättare att hantera dem när jag förstår lite vad de beror på, OCH vet vad jag får betala för att bli av med dem igen.

Jag har ätit eländet i 8 år i sträck (med ett avbrott för 2 år sedan då jag gjorde ett test med johannsesört som ledde till djup depression). Kanske den långa tiden gör att jag har större risk för utsättningssymptom.

Det konstiga är att just fluoxetin ska ha minst risk för dessa utsättningssymptom, särskilt om man sätter ut långsamt. Men jag har råkat ut för det som borde hända om jag abrupt avslutar Paroxetin eller andra som ger mer sådant här.

Via google har jag dock funnit tips om utsättningsscheman som går i betydligt fler dossänkningssteg än som jag har gjort.

I FASS (eller var det i texten jag citerade ovan...) står att läkaren redan vid insättandet av medicinen bör upplysa patienten om dessa problem. Min läkare sade inget ens när jag sade att jag höll på att sätta ut. Han blev bara irriterad och tyckte att jag skulle öka lite i stället.

Det enda han någonsin har sagt (i ett helt annat sammanhang) är att det kan ta tid att må bra efter utsättande. Men inget om hur jag ska göra eller vad jag kan känna nu.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 23:46:47, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-13 20:11:06

Moderator!

Kan rubriken få tillägg "och om utsättande av fluoxetin".
EDIT: Bättre med "Voltarenbiverkningar, och om utsättande av fluoxetin"

Det kan vara intressant för många.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 23:46:48, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Aspkvinna » 2010-01-13 20:40:36

Nix, min läkare gav mig istället Orudis Retard 200mgför han ansåg att den var bättre och gav en bättre effekt hela dygnet och att den var bättre för patienten.

Jag kan ju inte säga att det är det ena eller andra men jag mår bra av Orudis Retard 200mg som jag anväder till och från vid behov.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 23:46:48, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-13 21:18:05

weasley skrev:I övrigt tycker jag att du, Bror Duktig, borde prova Voltarensalva om det "bara" är i lillfingret du har ont. Jätteonödigt att käka piller som påverkar hela kroppen när du bara behöver det på en begränsad del!

Själv använder jag BARA Voltarensalva (receptfritt på Apoteket) om jag har ont på avgränsande ställen. Känns aponödigt att överdriva.

Jag fick Voltaren utskrivet av en ortoped för att lägga inflammation jag har i fingret efter en kraftig skada från hundbett (lade mig i hundslagsmål mellan stor jaktsetterhane och alaskan malamutehane). Vid skadetillfället kunde jag se min led och mitt skelett.

Tror du att salva skulle fungera? (Ej retorisk fråga.)

Det är inflammation i leden, yttersta leden skadades. Infektion har jag ej, men inflammation. Fingerleden ser helt reumatisk ut.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 23:46:48, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-13 21:21:20

weasley skrev:Bror Duktig:

De där elstötarna får man när man sätter ut SSRI/SNRI! Jag vet precis vad du talar om: Om jag glömmer mitt dagliga piller märks det efter några timmar på att jag får sådana där elstötar (jag kallar det "blixtar") i huvudet, ibland bara av att röra på ögonen! Ibland blixtrar det ner i armarna också. Har dock alltid varit medveten om att det är medicinen som kan ge den effekten, det står på FASS.
Cymbalta:
yrsel, trötthet, stickningar och domningar, sömnstörningar (livliga drömmar, mardrömmar, sömnlöshet), känsla av rastlöshet eller oro, ångest, illamående/kräkningar (känna sig sjuk), skakningar, huvudvärk, irritationskänsla, diarré, kraftiga svettningar eller svindel.


Fontex:
Följande symtom kan uppkomma när du slutar ta Fontex: yrsel, stickningar som av nålar, sömnbesvär (livliga drömmar, mardömmar, sömnlöshet), känsla av rastlöshet eller oro, ovanlig trötthet eller svaghet, ångest, illamående/kräkningar (känner sig sjuk), skakningar och huvudvärk.

Det som du har fetmarkerat är inte som det jag känner (fast av googlandet förstod jag att det hör till parestesier som även elstötarna gör). Jag känner som en elstöt genom hela kroppen. Som en puls. De kan komma flera i en rad.
Lite känsla av Per Oscarsson-rörelser över det hela.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 23:46:48, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav weasley » 2010-01-13 21:28:30

Bror Duktig skrev:Det som du har fetmarkerat är inte som det jag känner (fast av googlandet förstod jag att det hör till parestesier som även elstötarna gör). Jag känner som en elstöt genom hela kroppen. Som en puls. De kan komma flera i en rad.
Lite känsla av Per Oscarsson-rörelser över det hela.


Jag känner som sagt blixtar som ibland går ner i armarna. Det hör dock till det jag fetmarkerade, precis som din googling visade. Det verkar som om du får kraftigare sådana blixtar/stötar/stickningar än jag. Därför kan det vara en idé att sätta ut medicinen i femgramsintervall, var tredje vecka, eller något liknande. Man får vara lite kreativ när utsättningen inte funkar.

Själv har jag upplevt blixtrandet i samband med för stora dossänkningar också. Då har jag fått gå upp i dos och trappa ner lite försiktigare. Enligt litteraturen ska dock sådana här upplevelser försvinna efter några dagar - jag tycker iofs det är lite för lång tid med "några dagar" när blixtarna är så starka att jag vinglar.

Mina blixtar kommer ffa i samband med snabba huvud- och/eller ögonrörelser. Skitjobbigt!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 23:46:48, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Återgå till Aspergare och vården



Logga in