Har du "vuxit upp"?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Truly » 2010-01-10 0:05:10

Har jag vuxit upp? Är jag vuxen?

Jag borde vara vuxen eftersom jag är 39år och har två barn. Men jag vet egentligen inte riktigt om någon överhuvudtaget kan kallas vuxen. Vuxen är man ju när man vuxit färdigt och blivit fullt utvecklad både fysiskt, mentalt och känslomässigt.
Kan NÅGON bli fullt utvecklad på alla dessa plan? Och vad ligger i definitionen "fullt utvecklad"? Kan man bli fullt utvecklad?

Jag är vuxen ibland och som ett barn ibland. Och det trivs jag ganska bra med. Önskar dock att jag vore lite mer "vuxen" mentalt(själsligt) och även känslomässigt.
Senast redigerad av Truly 2011-05-04 23:39:34, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav AAA » 2010-01-10 1:57:51

Jag är så muppig att det tog mig åtta månader på forumet att fatta att "mupp" kan vara nån som är lite efter och anses annorlunda på ett oförargligt sätt i samhället. Ej i nedlåtande syfte. Verkar även kunna betyda vårdtagare eller lite underlig person.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 23:39:34, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav nano » 2010-01-10 2:25:12

Wow Truly, jag har sett dig på bild och jag trodde du var någonstans mellan 18 och 22 och gick i skolan, så visar det sig att du är ett par år äldre än mig.
Man misstar sig gruvligt ibland. :D
Senast redigerad av nano 2011-05-04 23:39:34, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Kahlokatt » 2010-01-10 23:49:55

Truly skrev:Vad är egentligen en mupp? Jag associerade direkt till Mupparna och tyckte det lät, hmm.. gulligt. Men det betyder tydligen något helt annat. Vill någon förklara, please! Har aldrig hört uttrycket.


Mupp, tja, det är väl slang för någon som är lite knepig eller uppför sig konstigt (enligt NT-are, alltså). Mupparna (dockorna, alltså) är ju lite "spattiga".
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 23:39:34, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav KrigarSjäl » 2010-01-11 0:37:02

Mupp är vanlig slang för utvecklingsstörda. Om någon är "muppig" har de ett sätt och ett utseende som närmast för tankarna till utvecklingsstörda.

"Lite konstig" kan man vara på tusen andra sätt varför det är en dålig beskrivning.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 23:39:34, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Heliora » 2010-01-11 1:15:59

Jag tycker det är så hemskt med termen "mupp". Jag jobbar med utvecklingsstörda och det är fina människor. Många är väldigt omtänksamma och snälla, och kan vara väldigt smarta ändå, trots lågt IQ.

Jag har hört uttrycket "mupparnas afton" bland taxichaufförer när utvecklingsstörda skall på FUB-dans och jag tycker det känns så elakt. :(

Varför måste IQ vara det enda som räknas?
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 23:39:34, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Milyc » 2010-01-11 2:16:41

Som jag använder termen "mupp" i det här sammanhanget avser det en schablon för ett lågintelligent "vårdobjekt", som finner det helt i sin ordning att ha den rollen och ofta ser upp till vårdpersonalen.

Det är lång ifrån alla med IQ 70 eller lägre som stämmer in på denna beskrivning och det finns även en hel del med IQ över 70 som gör det.

Jag har exempelvis träffat "personer med AS" som haft ett betydligt muppigare beteende än någon av mina tre flickvänner som jag haft som alla haft diagnosen "lindrig utvecklingsstörning". Men den typiska "muppen" anser jag vara en person med en viss grad av utvecklingsstörning.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 23:39:34, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Liljencroowna » 2010-01-11 2:52:02

Var går gränsen mellan lindrig utvecklingsstörning och AS? Får man ha vissa färdigheter (bättre än de flesta) eller måste alla vara under 100-någonting för att kallas lindrigt utvecklingsstörd?

Var drar de gränserna?
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 23:39:34, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Kvasir » 2010-01-11 3:04:44

Gränsen för utvecklingsstörning går väl vid IQ 70.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 23:39:34, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Milyc » 2010-01-11 3:07:15

Liljencroowna skrev:Var går gränsen mellan lindrig utvecklingsstörning och AS? Får man ha vissa färdigheter (bättre än de flesta) eller måste alla vara under 100-någonting för att kallas lindrigt utvecklingsstörd?

Var drar de gränserna?


Lindrig utvecklingsstörning har man om man har en generell IQ mellan 70 och 55.

De svårigheter som kännetecknar AS har egentligen ingenting med generell intelligens att göra men diagnosen AS ska enligt kritererna förutsätta normal intelligens, dvs IQ över 70, då det i de fall då personen även har en IQ så låg att den räknas som utvecklingsstörd istället får diagnosen autism.

Det finns alltså ingen "gränsdragning" mellan AS och lindrig utvecklingsstörning men däremot en gränsdragning mellan AS och autism, vilken är intelligens eller hur pass sent man lärde sig tala som barn. Frågan är alltså fel ställd.

De flesta med lindrig utvecklingsstörning (altså de utan autism) har inget mer gemensamt med aspergare än vilka NT som helst.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 23:39:34, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Truly » 2010-01-11 6:57:58

Oj, det var en hel del definitioner av ordet "mupp".
Är det fel att säga att värderingen av ordet "mupp" ligger i hur det sägs, vem som säger det och i vilket sammanhang det sägs?

Jag är nog en mupp. Fast mest i min egen tanke. De flesta NT brukar inte kalla mig mupp, tror jag. Fast det beror nog mest på att jag spelar en roll där ute.

Tack för förklaringarna! :)
Senast redigerad av Truly 2011-05-04 23:39:34, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav carl » 2010-01-11 9:26:33

Heliora skrev:Jag tycker det är så hemskt med termen "mupp". Jag jobbar med utvecklingsstörda och det är fina människor. Många är väldigt omtänksamma och snälla, och kan vara väldigt smarta ändå, trots lågt IQ.

Jag har hört uttrycket "mupparnas afton" bland taxichaufförer när utvecklingsstörda skall på FUB-dans och jag tycker det känns så elakt. :(

Varför måste IQ vara det enda som räknas?


Jag tror inte att taxichaufförerna dömer efter iq 8)


Annars Så kan jag inte identifiera mig som vuxen. Jag förstår begreppet som de som var vuxna när jag var barn, men det fungerar inte åt andra hållet. Jag kan dock tycka att de som är yngre är barn.

Jag förstod aldrig mina jämnåriga som ville bli vuxna när man var barn. Det har fortsatt ända till nu. Många verkar tävla i någon tävling jag inte ser spelreglerna i.
Man ska skaffa mer egendom och binda sig hårt till en partner. Man ska föröka sig. Fritiden ska reflektera ett respektabelt lugn, som att man inte strävar efter något. Sen ska man dö.

Vuxen i form av erfarenhet är jag.

I form av ideal är jag ett barn.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 23:39:34, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav svartamolnet » 2010-01-11 11:53:20

Jag tänker på att vara vuxen som att vara lite tråkig, "tantig", om man är kvinna. Städa och ta hand om familjen (om man har någon) och inte vara barnslig och roa sig så mycket. Jag ser väl egentligen upp till dem som klarar det och skulle vilja vara lite mer sådan, men det tycks inte fungera för mig.

Jag är inte speciellt vuxen i mina egna ögon. "Glömmer" att städa, tvätta och diska. I perioder orkar jag inte laga mat. Helst vill jag bara göra det som är kul. Jag gillar att vara ute med hästarna och rida och köra och att spela dataspel. Sjunga och lyssna på musik är en annan favoritsyssla. På kvällarna vill jag se på film och vräka i mig godis (jepp, tillbaka i dåliga vanor).

Det är inte svårt att göra tunga sysslor i stallet, som att mocka och bära vattenhinkar. Men hemarbete är enormt svårt att komma igång med. Kanske är det för att det inte finns någon tydlig belöning med det. Ingen dör av lite smuts hemma (mina barn är tvärtom friskare än mina "renliga" syskons barn), men hästarna blir sjuka om jag inte sköter dem ordentligt. En blöt och skitig box ger hovröta och en fräsch ger friska hovar, tydligt resultat direkt!

Jag har fått höra att jag verkar mycket yngre än jag är, så det verkar som andra ser mig som barnslig också. Hade inga problem att umgås med tonåringar (praktikanter) när jag jobbade. Jag trivdes bättre med dem än med de vuxna.
Senast redigerad av svartamolnet 2011-05-04 23:39:34, redigerad totalt 1 gång.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Inläggav sommar » 2010-01-11 18:29:42

Heliora skrev:Jag tycker det är så hemskt med termen "mupp". Jag jobbar med utvecklingsstörda och det är fina människor. Många är väldigt omtänksamma och snälla, och kan vara väldigt smarta ändå, trots lågt IQ.

Jag har hört uttrycket "mupparnas afton" bland taxichaufförer när utvecklingsstörda skall på FUB-dans och jag tycker det känns så elakt. :(

Varför måste IQ vara det enda som räknas?

Jag tycker också termen mupp är hemsk. Utvecklingsstörda är sällan dumma men ofta glada. Det kan man tex. höra på Linda i "En annan del av Köping." Bra program förresten, ny säsong började den 10/1.

Fy vad dumt sagt av taxichaufförerna. Ungefär som poliserna sa om invandrarna i Rosengård; apjävlar (men det var förståligt samtidigt men inte okej).

Det är sjukt att IQ ofta är det enda som räknas. Mina föräldrar är levande bevis på att man inte måste vara högutbildad för att vara smart. Helt vanliga, normala människor som fått lära sig att saker genom att arbeta både på bondgården och hemifrån.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 23:39:34, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav KrigarSjäl » 2010-01-11 21:18:26

Heliora skrev:Jag tycker det är så hemskt med termen "mupp".

Det finns slanguttryck för det mesta.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 23:39:34, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kahlokatt » 2010-01-11 22:38:16

sommar skrev:
Heliora skrev:Jag tycker det är så hemskt med termen "mupp". Jag jobbar med utvecklingsstörda och det är fina människor. Många är väldigt omtänksamma och snälla, och kan vara väldigt smarta ändå, trots lågt IQ.

Jag har hört uttrycket "mupparnas afton" bland taxichaufförer när utvecklingsstörda skall på FUB-dans och jag tycker det känns så elakt. :(

Varför måste IQ vara det enda som räknas?

Jag tycker också termen mupp är hemsk. Utvecklingsstörda är sällan dumma men ofta glada. Det kan man tex. höra på Linda i "En annan del av Köping." Bra program förresten, ny säsong började den 10/1.

Fy vad dumt sagt av taxichaufförerna. Ungefär som poliserna sa om invandrarna i Rosengård; apjävlar (men det var förståligt samtidigt men inte okej).

Det är sjukt att IQ ofta är det enda som räknas. Mina föräldrar är levande bevis på att man inte måste vara högutbildad för att vara smart. Helt vanliga, normala människor som fått lära sig att saker genom att arbeta både på bondgården och hemifrån.


Att säga mupp om sig själv på skoj tycker jag är helt OK, men inte att "normala" sitter och kallar utvecklingsstörda för muppar.
I min gamla lågstadieskola fanns det särklasser. Ironiskt nog hade deras specialbuss registreringsbokstäverna SEP. Klart som f-n att den kallades CP-bussen.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 23:39:34, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Truly » 2010-01-18 8:17:14

nano skrev:Wow Truly, jag har sett dig på bild och jag trodde du var någonstans mellan 18 och 22 och gick i skolan, så visar det sig att du är ett par år äldre än mig.
Man misstar sig gruvligt ibland. :D


OJ! 18-22? :lol:
Du är för gullig du Nano! :oops:

Jag åkte visserligen väldigt länge på barnbiljett på bussen - fram tills jag var 25. :wink:
Senast redigerad av Truly 2011-05-04 23:39:34, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav carl » 2010-01-18 12:57:37

Truly skrev:
nano skrev:Wow Truly, jag har sett dig på bild och jag trodde du var någonstans mellan 18 och 22 och gick i skolan, så visar det sig att du är ett par år äldre än mig.
Man misstar sig gruvligt ibland. :D


OJ! 18-22? :lol:
Du är för gullig du Nano! :oops:

Jag åkte visserligen väldigt länge på barnbiljett på bussen - fram tills jag var 25. :wink:


Jag skulle ha gjort samma misstag.. ;)
själv åkte jag också på barnbiljett (16 år) tills jag blev 25 ..
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in