Funderingar om min son (7 år)

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Funderingar om min son (7 år)

Inläggav topcax » 2009-12-28 14:35:07

Min son är 7 år och jag har läst en hel del om Asberger och jag känner igen en hel del av symptomen som jag läst om.

Min son fungerar på följande sätt:

Han lever i en fantasivärld och när jag ställer en fråga till han så svarar han på något helt annat!
han vill helst leka själv och vill bli lämnad ifred hela tiden. han flackar med blicken hela tiden och när jag sätter gränser om han gör något dumt så säger han OK och sen skrattar an åt mig och fortsätter med sina beteenden. Han kan få regelbundna raseriutbrott när jag sätter gränser emot han och han skriker inte som andra barn utan det är riktiga avgrundsvrål.

Jag vet inte hur jag skall hantera han på ett bra sätt och hans mamma vägrar göra en utredning på BUP och hon har ensam vårdnad!

Vad kan jag göra? Hjälp mig!!!

Flyttade inlägget till Barn och föräldraskap
Senast redigerad av topcax 2011-05-04 23:30:18, redigerad totalt 1 gång.
topcax
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2009-12-28
Ort: Stockholm

Inläggav sommar » 2009-12-28 18:00:24

Välkommen! :)
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 23:30:18, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav KrigarSjäl » 2009-12-28 18:02:20

Det är naturligt för aspergerbarn att vilja leka själva och bli lämnade ifred ibland, vi är liksom inte gjorda för att vara sociala 24/7.

Jag tycker mest det låter som att ni inte kan kommunicera på ett vettigt sätt och då är det upp till dig som förälder att försöka lära känna ditt barn bättre. Fråga vad han gillar, inte gillar, om hans intressen etc.
Men du kan inte kräva att han skall vara exakt som alla andra barn i den åldern, är man aspergare ÄR man annorlunda i grunden.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 23:30:18, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Chrilleb » 2009-12-28 19:34:14

Spännande, jag tycker ocx det låter som Asperger.


När jag var yngre ( i ungdomen ) och mamma frågade mig en sak, svarade jag med med ett svar som inte passade frågan.


Hade även vissa svårgheter med socialt samspel när jag var mindre ( på lekis ) , fick jag inte som jag ville så blev jag nog besviken / arg, och lekte ett tag i ett rum för mig själv, eller en bit ifrån barnen.


Kommer ihåg även i tonåren att jag ville ha ensamrätt på vissa leksaker när jag lekte med min bäste kompis, och då vi hade moppe ihop.


Gällande jobb har jag haft svårt att underlyda mig order, ville göra det på mitt sätt, ända till "hög ålder", sen för några år sen, nu tycker jag har lättare att lyda arbetsorder, har tränat bort den tröskeln :)


En gång en arbetskompis flyttade en penna blev jag vansinnig och gick ut och frågade varför han gjort det, det fanns visst inte i min värld att pennor kunde ligga på tvären istället för fint samlade på längden, brevid varann.
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 23:30:18, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav A » 2009-12-29 0:42:55

Du kan göra t ex såhär

Du skriver ner en beskrivning av din sons beteende, att hans mamma vägrar ta hänsyn till det och vilka konsekvenser det får för honom i livet, o så anmäler du till soc enl rubriken "barn som far illa".
Senast redigerad av A 2011-05-04 23:30:19, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Alien » 2009-12-29 0:57:00

Hej och välkommen!

Det är synd att du och hans mor inte verkar kunna samarbeta. Går pojken på daghem, och får du vara med på föräldrasamtal där? Det vore ju bra att veta hur han fungerar med de andra i gruppen. Gör han inte det, kan det bli värre i skolan.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 23:30:19, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-12-29 1:13:36

A skrev:Du kan göra t ex såhär

Du skriver ner en beskrivning av din sons beteende, att hans mamma vägrar ta hänsyn till det och vilka konsekvenser det får för honom i livet, o så anmäler du till soc enl rubriken "barn som far illa".


Visst det kan man göra men det kan med största sannolikhet sätta fart på en konfliktspiral mellan föräldrarna som riskerar att ställa till andra problem för pojken. Så det måste nog vara riktigt illa redan för att man ska vara beredd att ta till sådana medel.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 23:30:19, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Sam » 2009-12-29 11:07:43

Av vilken anledning/orsak har ni inte delad vårdnad?
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 23:30:19, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav stålhenrik » 2010-01-10 23:25:12

Tycker inte att den senaste frågan har ngt alls att göra med skribentens fråga. Om jag vore den som skrev frågan skulle jag undvika att svara. Jämt finns där ngn som vill ha snaskiga detaljer som är alltför personliga och sen när man svarar blir man påhoppad. Svara inte!!! :wink:
Senast redigerad av stålhenrik 2011-05-04 23:30:19, redigerad totalt 1 gång.
stålhenrik
Får inte posta
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2010-01-10
Ort: sthlm

Inläggav Parvlon » 2010-01-10 23:58:25

Sam skrev:Av vilken anledning/orsak har vissa inte delad vårdnad?
Jag ändrade frågan lite.
svar: P.ga det inte är föräldrarna som bestämmer över sina barn.

Hur får man ensam vårdnad?
Om föräldrarna är överens om att den ena föräldern ska ha ensam vårdnad om barnet kan de tillsammans vända sig till familjerätten och få hjälp att skriva ett avtal
att endast den ena föräldern ska ha ensam vårdnad om barnet. Avtalet ska godkännas av socialnämnden för att gälla. Ett sådant avtal har samma värde som en dom från en domstol.
Är föräldrarna inte överens måste den föräldern som vill ha ensam vårdnad vända sig till tingsrätten och yrka att den gemensamma vårdnaden ska upplösas och han/hon ska tillerkännas ensam vårdnad om barnet. Tingsrätten kommer då att i en dom fastställa vem som ska ha ensam vårdnad om barnet. Om båda föräldrarna yrkar ensam vårdnad för egen del måste tingsrätten bestämma att en av dem ska få ensam vårdnad. Om någon av föräldrarna yrkar att tingsrätten ska döma på så sätt att den gemensamma vårdnaden ska bestå kan tingsrätten döma till gemensam vårdnad mot den andras vilja.
Tingsrättens dom kan överklagas till hovrätten och hovrättens dom kan överklagas till Högsta domstolen (prövningstillstånd behövs).,,

Vad innebär det att ha ensam vårdnad?
Många tror felaktigt att den förälder som har ensam vårdnad om barnet får bestämma allting om barnet. Riktigt så är det inte. Den förälder som har vårdnaden om barnet får bestämma var barnet ska bo, vilken förskola barnet ska gå på, vilken skola barnet ska gå i, om barnet ska opereras eller gå till någon speciell läkare eller tandläkare, om barnet ska få gå till psykolog/BUP, om barnet ska få pass, vilket försäkringsbolag barnet ska tillhöra m fl juridiska frågor.
http://www.hopp.org/vardnad.htm
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 23:30:19, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Sam » 2010-01-11 1:31:59

Det brukar alltid finnas en orsak till varför någon har tilldelats enskild vårdnad, vilket inte brukar vara det lättaste att få om inte föräldrarna själva väljer att bara den ena ska ha enskild vårdnad. Vad jag vet så är det idag en praxis att man har gemensam vårdnad, iaf när det gäller föräldrar av olika kön.

Det är absolut inte för att få några "snaskiga detaljer" som jag ställer frågan, utan för att det kan ha betydelse för hur man ska svara på TS fråga/undran.

En dålig/konflikt laddad relation mellan föräldrarna kan ge "effekter" för hur killens relation till sin andre föräldern ser ut.
Andra frågor som kan ha betydelse är:
Hur ofta träffas de ?
Har de ett vardagsliv tillsammans?
Finns det fler inblandade vuxna i killens närmaste närmiljö?
Hur ser hans skolmiljö ut?

Hur ett barn beter sig i relationen till en förälder kan faktiskt ha många olika orsaker. Av denna anledning så tänker jag att man nog behöver ha lite mer fakta om hur det ser ut runt killen
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 23:30:19, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-01-11 1:48:21

Det är också fortfarande ganska vanligt att mamman snabbt tilldöms enskild vårdnad så snart det är en besvärlig konflikt mellan föräldrarna. Den förälder som inte tilldöms vårdnaden har absolut ingen insyn och kan exempelvis inte ha kontakt med skolan för att se hur barnet trivs och hur det mår.

Så lagens mening om att man ska se till barnets rätt att få kontakt med båda föräldrarna har långt ifrån slagit igenom i praxis, och det behöver inte alls vara fel på pappan, bara frågan om ett inkompatibelt förhållande.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 23:30:19, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Sam » 2010-01-11 2:08:41

Bjäbbmonstret skrev:
Så lagens mening om att man ska se till barnets rätt att få kontakt med båda föräldrarna har långt ifrån slagit igenom i praxis, och det behöver inte alls vara fel på pappan, bara frågan om ett inkompatibelt förhållande.


Jag håller med dig Och rätten till båda sina föräldrar är inte ens garanterad om det är gemensam vårdnad.
Jag tycker att det är viktigt att det finns en bakgrund med fakta. Så att det inte slår tillbaka på killen, när man väljer att råda någon om hur denna ska gå vidare.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in