Mödan värt/ens möjligt att träna bort AS-drag?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alexandra » 2009-12-02 13:29:09

Intressant vändning denna tråd tog.

Jag tror som Albulena, att många som tror att de har AS/vill tro att de har det, egentligen inte har det. Dock tror jag att det i dessa fall rör sig om självdiagnostiserade personer.

earlydayminer skrev:Många amerikaner är fortfarande ganska amerikanska - med eller utan AS. Det är synd att säga, jag vet det. Men det är så det är och inget annat än tiden kan förändra det. Men egentligen, vilka är vi att döma?

Jag bryr mig inte. Låt dem ha sitt roliga, så har vi vårt.

Albulena: Är du osäker på din diagnos?


Ja, vem är man att döma? Jag menar inte att döma ut dessa människor, men det blir ju lätt så att människor runtomkring får en felaktig bild av vad AS är, om personer som i själva verket har något helt annat går omkring och säger att de har AS. Det är det första problemet jag kommer att tänka på, men det finns såklart fler.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 23:01:15, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav earlydayminer » 2009-12-02 13:36:37

Det kommer alltid finnas undantag.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 23:01:15, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Albulena » 2009-12-03 1:09:03

Fan också... jag hade tydligen postat fel länk till er om den diskussionen om wannabe aspies på wrongplanet. Så irriterande! Här är iallafall den rätta:

http://www.wrongplanet.net/postt113037.html
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 23:01:15, redigerad totalt 1 gång.
Albulena
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2009-08-11

Inläggav Chrilleb » 2009-12-28 19:45:57

Alexandra:

Jag har erfarenheten att jag har tränat bort viss stress-känslighet, nu kan jag klara några bollar i luften mot vad jag klarade för ett par år sen :)

Ok, min personlighet som Asperger gör är kvar, och jag jobbar kanske inte lika fort som andra, pga att jag hellre är kvalitets-tänkande än kvantitets-tänkande. Butikschefen har sagt att jag har den där synen som behövs för att skapa en enhetlig vägg över hela butiken ( jag jobbar i butik ) , sånt e kul att höra.

Nåt jag har problem med är flera människor samtidigt, det blir för mycket intryck, den sidan är nog svår att jobba bort, då jag tror den sitter i min hjärna, jag fungerar så.


Har du nån liknande erfarenhet ifrån där du jobbar ? Eller du kanske inte jobbar..
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 23:01:15, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6395
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav Alexandra » 2009-12-28 19:54:16

Chrilleb, jag är också noggrann - vilket ju är bra - men ibland på bekostnad av snabbhet. Har också svårt med intryck och när det blir för många personer samtidigt i närheten. Detta tycks ju vara typiskt för personer med AS.

Låter som att du trivs på ditt jobb och är uppskattad. :) Själv har jag tyvärr ingen personlig erfarenhet av det, för närvarande jobbar jag inte alls.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 23:01:15, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Chrilleb » 2009-12-28 20:02:11

Vilken söt avatar förresten ;)


Jaha, då är vi lika där då :P


Jo, jag trivs i grund och botten bortsett att jag varit hemma / är hemma nu för saker och ting, ska fixa ett sjukintyg till min arbetsgivare som täcker min frånvaro, annars är vi som en familj där, blandade åldrar, och jag har min favorit som är en URGO kille..jag gillar eller älskar honom.


Jobbigt läge nu bara att ha varit hemma en period och måste vända allt igen samt när läkaren är på semester :(. Det som varit plus är julafton då jag träffade min syster och hennes kille + barn, det var sagolikt och förde tankarna på annat.

Jag ringer och meddelar hur jag mår, så jag och min arbetsplats följer upp hur jag mår.


Mvh Christer
Chrilleb
 
Inlägg: 6395
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in