Nån som gått Aspergerkurs på folkhögskola?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Nån som gått Aspergerkurs på folkhögskola?

Inläggav Alien » 2007-10-25 1:27:17

Kanske folkhögskola rent generellt inte är det rätta, om alla andra är übersociala. Men det finns tydligen särskilda Aspergerkurser på folkhögskolor, där man får umgås med andra aspergare:

http://www.agesta.nu/viewNavMenu.do?menuID=37

http://www.fellingsbro.fhsk.se/kurser/bas.htm

Det finns säkert flera. Om jag varit ung och fått diagnos, tror jag det hade varit perfekt för mig.

Är det nån som har gått nån sån kurs och var det i så fall bra?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:50:04, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav KrigarSjäl » 2007-10-25 23:19:28

Ja dessvärre, för drygt tio år sedan. Man blev behandlad som ett barn, som en mindre vetande, kort sagt som ett vårdobjekt av de lågutbildade tanterna som jobbade där. Det verkade rentav som att de VILLE se oss som handikappade. Det sämsta man kan göra som aspergare är att gå med på att stoppas in i ett fack och "handikappifieras". Det är bättre att kämpa på i verkliga livet med studier & arbete, alla gånger.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:50:04, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Nån som gått Aspergerkurs på folkhögskola?

Inläggav manne » 2007-10-26 23:16:10

Alien skrev:Kanske folkhögskola rent generellt inte är det rätta, om alla andra är übersociala. Men det finns tydligen särskilda Aspergerkurser på folkhögskolor, där man får umgås med andra aspergare:

http://www.agesta.nu/viewNavMenu.do?menuID=37

http://www.fellingsbro.fhsk.se/kurser/bas.htm

Det finns säkert flera. Om jag varit ung och fått diagnos, tror jag det hade varit perfekt för mig.

Är det nån som har gått nån sån kurs och var det i så fall bra?



Gick stjälv på österlens fhsk..!!!!

var faktiskt toppen...

http://www.osterlen.fhsk.se/

finns en nackdel tyvär skyddad verkstad men det är ju i sådana fall
gruppboende också..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 10:50:04, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Re: Nån som gått Aspergerkurs på folkhögskola?

Inläggav Alien » 2007-10-27 1:26:24

manne skrev:
Alien skrev:Kanske folkhögskola rent generellt inte är det rätta, om alla andra är übersociala. Men det finns tydligen särskilda Aspergerkurser på folkhögskolor, där man får umgås med andra aspergare:

http://www.agesta.nu/viewNavMenu.do?menuID=37

http://www.fellingsbro.fhsk.se/kurser/bas.htm

Det finns säkert flera. Om jag varit ung och fått diagnos, tror jag det hade varit perfekt för mig.

Är det nån som har gått nån sån kurs och var det i så fall bra?



Gick stjälv på österlens fhsk..!!!!

var faktiskt toppen...

http://www.osterlen.fhsk.se/

finns en nackdel tyvär skyddad verkstad men det är ju i sådana fall
gruppboende också..


Kul, tyckte du att du fick lära dig detta som står på hemsidan:

Förbättra din förmåga till koncentration, uthållighet, samarbete och kommunikation.

Bli medveten om dina känslor och reaktioner.

Förstå vad diagnosen innebär.


Vad gjorde du efter kursen, fortsatte du att studera eller sökte du arbete?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:50:04, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Nån som gått Aspergerkurs på folkhögskola?

Inläggav manne » 2007-10-27 10:41:27

Alien skrev:
manne skrev:
Alien skrev:Kanske folkhögskola rent generellt inte är det rätta, om alla andra är übersociala. Men det finns tydligen särskilda Aspergerkurser på folkhögskolor, där man får umgås med andra aspergare:

http://www.agesta.nu/viewNavMenu.do?menuID=37

http://www.fellingsbro.fhsk.se/kurser/bas.htm

Det finns säkert flera. Om jag varit ung och fått diagnos, tror jag det hade varit perfekt för mig.

Är det nån som har gått nån sån kurs och var det i så fall bra?



Gick stjälv på österlens fhsk..!!!!

var faktiskt toppen...

http://www.osterlen.fhsk.se/

finns en nackdel tyvär skyddad verkstad men det är ju i sådana fall
gruppboende också..


Kul, tyckte du att du fick lära dig detta som står på hemsidan:

Förbättra din förmåga till koncentration, uthållighet, samarbete och kommunikation.

Bli medveten om dina känslor och reaktioner.

Förstå vad diagnosen innebär.


Vad gjorde du efter kursen, fortsatte du att studera eller sökte du arbete?


måste säga att jag växte som person av att vara där nere och utvecklades mycket som människa också ..
att klara av ett eget boende hade jag redan lärt mig sedan tidigare under 1 år på behandlingshem och jag hade tagit studenten redan 1 år tidigare..
i dag så bor jag på ett gruppboende sedan 4 år tillbacka arbetar nu på
ett handikapp arbete ,tidigare så arbetade jag också på ett handikapp
arbete efter fhsk tiden..gick också en kort tid på unga H i globben.

men visst av att döma av rehabilitering så är man faktiskt tillbacka på
ruta 1 igen tråkigt nog..
Har tidigare haft många arbeten i de unga tonåren...
Senast redigerad av manne 2011-05-04 10:50:04, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Re: Nån som gått Aspergerkurs på folkhögskola?

Inläggav Alien » 2007-10-28 23:30:56

manne skrev:måste säga att jag växte som person av att vara där nere och utvecklades mycket som människa också ..
att klara av ett eget boende hade jag redan lärt mig sedan tidigare under 1 år på behandlingshem och jag hade tagit studenten redan 1 år tidigare..
i dag så bor jag på ett gruppboende sedan 4 år tillbacka arbetar nu på
ett handikapp arbete ,tidigare så arbetade jag också på ett handikapp
arbete efter fhsk tiden..gick också en kort tid på unga H i globben.

men visst av att döma av rehabilitering så är man faktiskt tillbacka på
ruta 1 igen tråkigt nog..
Har tidigare haft många arbeten i de unga tonåren...


Ja, jag antar att en mening med kursen är att bättre fungera i NT-världen. Så då är det ju synd om man inte får nån träning sen.

Vad menar du med handikapp-arbete, menar du daglig verksamhet?

Om du trivs med det och med bostaden är väl allt bra.

Fast om du vill flytta ihop med en tjej nån gång är det väl bättre att ha en egen bostad. Enligt LSS kan det förutom gruppboende förekomma serviceboende och bostad med särskilt stöd. Vet inte hur vanligt det är?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:50:04, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav md2perpe » 2007-10-29 8:49:16

Aspergerkurs... är tanken att man skall lära sig bli aspig?
Senast redigerad av md2perpe 2011-05-04 10:50:04, redigerad totalt 1 gång.
md2perpe
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2005-10-21

Inläggav KrigarSjäl » 2007-10-29 9:18:06

Aspergerlinjernas affärsidé består i att anpassa aspergaren till NT-samhället. Man säger så vackert att verksamheterna är individanpassade, vad det innebär i praktiken är alltså raka motsatsen.
Jag ser detta som ett kryptofascistiskt fenomen; annorlunda människor skall rätta sig efter det normativa samhällets mönster, det är ju en enklare lösning än att ändra på ett sjukt system.

Lyckligtvis finns det verksamheter som fungerar bra för oss också. De är inte många, men de börjar framträda i samhällsbilden. Här tänker jag på LiR, där är det verksamheten som är anpassad efter individerna och inte tvärtom. Där blir vi dessutom inte föremål för allehanda sociala experiment. Detta har jag rätt gedigna erfarenheter av. Kan berätta åtskilligt om diverse stolligheter jag erfarit när detta med Aspergers var nytt och olika institutioner började med experimentartade aspergerverksamheter. Men det blir en aning för privat för att jag ska rada upp exempel här; de som vill diskutera närmare kan pm:a mig.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:50:04, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2007-10-29 9:39:31

Naturligtvis har alla dessa verksamheter startat i all välmening, varför min tes om tanternas okunskap gör sig gällande.
Jaa, men de menar ju väl, hör jag ofta när jag diskuterar.
Jag skiter fullständigt i om man menar väl när man gör ont.
Fan, det här borde man ju debattera i tv4:s morgonsoffa...
Kom igen tanter! Go ahead and make my day...! :-)072
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:50:04, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Alien » 2007-10-29 14:23:24

KrigarSjäl skrev:Aspergerlinjernas affärsidé består i att anpassa aspergaren till NT-samhället. Man säger så vackert att verksamheterna är individanpassade, vad det innebär i praktiken är alltså raka motsatsen.
Jag ser detta som ett kryptofascistiskt fenomen; annorlunda människor skall rätta sig efter det normativa samhällets mönster, det är ju en enklare lösning än att ändra på ett sjukt system.

Lyckligtvis finns det verksamheter som fungerar bra för oss också. De är inte många, men de börjar framträda i samhällsbilden. Här tänker jag på LiR, där är det verksamheten som är anpassad efter individerna och inte tvärtom. Där blir vi dessutom inte föremål för allehanda sociala experiment. Detta har jag rätt gedigna erfarenheter av. Kan berätta åtskilligt om diverse stolligheter jag erfarit när detta med Aspergers var nytt och olika institutioner började med experimentartade aspergerverksamheter. Men det blir en aning för privat för att jag ska rada upp exempel här; de som vill diskutera närmare kan pm:a mig.


Jag ser det som demokrati; minoriteten måste anpassa sig till majoriteten. Man kan knappast begära motsatsen, iaf inte om man vill leva och arbeta i NT-världen och inte i en skyddad verkstad.

Vad en aspie behöver lära sig är dels hur man själv funkar jämfört med "normalmänniskan", dels hur man ska agera. Ska man bara umgås med andra aspies, ska man ge sig ut i NT:s arbetsliv men som aspie, alltså anpassat efter ens funktionshinder el ska man ge sig ut utan att kräva anpassning (då måste man i stället anpassa sig själv).

Påverka omvärlden kan man göra genom föreningar, lobbyverksamhet etc. Men under tiden måste man överleva som individ och hur?

Lir är nog bra men den är för eliten av aspergare. Man måste ha viss efterfrågad begåvning. Har man inte det, platsar man inte där.

Är det fel att ge aspies kunskaper så de lättare kan klara sig själva?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:50:04, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2007-10-29 14:25:43

KrigarSjäl skrev:Naturligtvis har alla dessa verksamheter startat i all välmening, varför min tes om tanternas okunskap gör sig gällande.
Jaa, men de menar ju väl, hör jag ofta när jag diskuterar.
Jag skiter fullständigt i om man menar väl när man gör ont.
Fan, det här borde man ju debattera i tv4:s morgonsoffa...
Kom igen tanter! Go ahead and make my day...! :-)072


Hur vet du att tanterna är outbildade? Vad krävs för att du ska ta en NT på allvar?

Jag blir provocerad av ditt föraktfulla tal om tanter. Som om män automatiskt är mer värda respekt.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:50:04, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Pemer » 2007-10-29 15:19:12

Jag hade hoppat på Ågestas informatörslinje om jag hade kunnat tänka mig att helt lägga om tillvaron för att lägga min tid på studier på heltid, samtidigt som min ekonomi skulle bli inte ens oförändrad utan i praktiken försämrad. Det håller inte. Jag tycker inte jag har god ekonomi redan som det är, och om studier kräver att den tills vidare ska bli ännu sämre än den redan är ser jag ingen möjlighet att jag skulle kunna gå in med liv och lust och kunna nå resultat i någon form av studier.

Vilket är hemskt synd, för informatörslinjen lät väldigt intressant annars.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:50:04, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav KrigarSjäl » 2007-11-02 9:39:51

Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:Naturligtvis har alla dessa verksamheter startat i all välmening, varför min tes om tanternas okunskap gör sig gällande.
Jaa, men de menar ju väl, hör jag ofta när jag diskuterar.
Jag skiter fullständigt i om man menar väl när man gör ont.
Fan, det här borde man ju debattera i tv4:s morgonsoffa...
Kom igen tanter! Go ahead and make my day...! :-)072


Hur vet du att tanterna är outbildade? Vad krävs för att du ska ta en NT på allvar?

Jag blir provocerad av ditt föraktfulla tal om tanter. Som om män automatiskt är mer värda respekt.


Du har uppenbarligen inte läst min kriterielista för tanter. Gör det och återkom sedan. Sen drar jag verkligen inte alla "NT:s" över en kam, men man måste generalisera något för att få fram det man vill på ett tydligt sätt. Vad du blir provocerad av skiter jag fullständigt i.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:50:04, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Fellingsbro

Inläggav Jennan » 2009-12-20 18:58:48

Hej.
Jag funderar på att söka till Fellingsbro folkhögskola nästa år, till deras Asperger-kurs. Är det någon som har erfarenhet av att gå där? Vad läser man för kurser, det är väl inte bara anpassning och praktik och allt vad det heter? Jag har full högskolebehörighet, så det finns inget behov av att komplettera något.

Tacksam för svar.
Senast redigerad av Jennan 2011-05-04 10:50:04, redigerad totalt 1 gång.
Jennan
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2009-04-04

Inläggav nano » 2009-12-24 7:49:42

Kul att du gör något jag antar att du vill :)
Men, om du har högskolebehörighet redan så behövs väl inte folkhögskola ur "öka betygen synpunkt".
Antar att det finns roligare saker att studera på en högskola?

Min uppfattning om stället efter att ha läst ger mig snarast intrycket att man inte lär sig särskilt mycket där och mina fördomar säger mig att det är ett muppifieringsställe såsom KS sagt något om.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 10:50:04, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Danne » 2009-12-24 12:44:09

Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:Aspergerlinjernas affärsidé består i att anpassa aspergaren till NT-samhället. Man säger så vackert att verksamheterna är individanpassade, vad det innebär i praktiken är alltså raka motsatsen.
Jag ser detta som ett kryptofascistiskt fenomen; annorlunda människor skall rätta sig efter det normativa samhällets mönster, det är ju en enklare lösning än att ändra på ett sjukt system.

Lyckligtvis finns det verksamheter som fungerar bra för oss också. De är inte många, men de börjar framträda i samhällsbilden. Här tänker jag på LiR, där är det verksamheten som är anpassad efter individerna och inte tvärtom. Där blir vi dessutom inte föremål för allehanda sociala experiment. Detta har jag rätt gedigna erfarenheter av. Kan berätta åtskilligt om diverse stolligheter jag erfarit när detta med Aspergers var nytt och olika institutioner började med experimentartade aspergerverksamheter. Men det blir en aning för privat för att jag ska rada upp exempel här; de som vill diskutera närmare kan pm:a mig.


Jag ser det som demokrati; minoriteten måste anpassa sig till majoriteten. Man kan knappast begära motsatsen, iaf inte om man vill leva och arbeta i NT-världen och inte i en skyddad verkstad.

Utan att veta något om den aktuella utbildningen så delar jag KS syn på saken.
Och ditt svar fick mig att tänka på lite liknelser/jämförelser.

Ex. Du är handikappad av att du saknar dina ben. Du får gå en "utbildning" där du ska anpassas till majoriteten/samhället, som ju har ben. Den hålls av folk som har ben, som lär dig från sin synvinkel. På så sätt lär du dig bli mer handikappad eftersom du inte KAN få dina ben att växa ut, och genom att inte acceptera att du är annorlunda, så missar du att utveckla ditt eget speciella sätt att hanskas med dina funktionsskillnader.

NT-världen är en fyrkantig form, där alla runda människor ska pressas in i, det blir alltid lite friktion hos individen, men oftast går det att forma alla till NT-robotar.
AS är varken fyrkantiga eller runda, vi är stjärnformade, med taggar som pretar ut åt alla håll. Att med mera våld mosa in en sån i den fyrkantiga formen innebär bara att det som kommer igenom formen är ganska litet och trasigt.

Det jag vill ha sagt är att så länge det är NT´s som betraktar oss och "behandlar" oss, så blir det fel, för det blir med deras synsätt, värderingar och utgångspunkt.
Det blir lite som de vita missionärerna som åkte världen runt och "frälste" alla hedningar, vissa kanske fortfarande tycker det var en bra idé, men jag tror att dom hade föredragit sin egen sorglösa livsstil istället.

Själv lär jag mig genom interaktion med andra aspergare, och bildar mig min egen uppfattning istället. Sen går jag min egen väg.
Av NT-folket har jag inte lärt mig nånting om hur det är att vara aspergare, och att försöka vara NT har jag redan gjort större delen av mitt liv, så det behöver jag heller inte "lära mig".
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 10:50:05, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Miche » 2009-12-24 13:06:21

KrigarSjäl skrev:Lyckligtvis finns det verksamheter som fungerar bra för oss också. De är inte många, men de börjar framträda i samhällsbilden. Här tänker jag på LiR, där är det verksamheten som är anpassad efter individerna och inte tvärtom. Där blir vi dessutom inte föremål för allehanda sociala experiment.

Fascinerande att läsa detta när man tittar i backspegeln och ser vad som hände tidigare i år!

Jag har för mig att du då hade en väldigt kritisk inställning till LiR och deras profitintresse och experimenterande med oss aspisar (en inställning som jag till en början inte delade...)
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 10:50:05, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav KrigarSjäl » 2009-12-24 13:19:30

När jag skrev det där var det inte känt hur LiR fungerade.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:50:05, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Pemer » 2009-12-24 13:28:45

Mycket mycket oerhört på pricken, Danne!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:50:05, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Miche » 2009-12-24 16:09:43

KrigarSjäl skrev:När jag skrev det där var det inte känt hur LiR fungerade.

Jag förstår det, du fattade dock mycket snabbare än mig hur illa det var och jag var ändå där...

Hemmablind kanske?
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 10:50:05, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Jennan » 2009-12-24 19:56:48

nano skrev:Kul att du gör något jag antar att du vill :)
Men, om du har högskolebehörighet redan så behövs väl inte folkhögskola ur "öka betygen synpunkt".
Antar att det finns roligare saker att studera på en högskola?

Min uppfattning om stället efter att ha läst ger mig snarast intrycket att man inte lär sig särskilt mycket där och mina fördomar säger mig att det är ett muppifieringsställe såsom KS sagt något om.


Jag tänkte mest på möjligheten att kunna umgås med andra aspisar; jag gick i skolan med några förra året och tyckte att det var ovanligt lätt för mig att prata med dem. Sen är det också så at jag inte riktigt vet vad jag vill göra, så jag tänkte att jag kunde ha det som något slags mellanår.
Senast redigerad av Jennan 2011-05-04 10:50:05, redigerad totalt 1 gång.
Jennan
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2009-04-04

Inläggav nano » 2009-12-25 6:24:35

Aha, då fattar jag förmodligen :)
Du är såklart välkommen på de påhitt olika forumister kommer med.
Närmast i tiden i Stockholm är nog bio i helgen.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 10:50:05, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav ragnevi » 2009-12-30 23:17:09

Danne skrev:Själv lär jag mig genom interaktion med andra aspergare, och bildar mig min egen uppfattning istället. Sen går jag min egen väg.

Men om skolorna hade fungerat bra, så hade ju asperger-klasser kunnat vara en sådan plattform. Jag håller ju i träffar för Attention i Gbg en gång i veckan och vet att väldigt många som kommer dit träffar andra med egen diagnos för första gången, så det är långt från självklart att man har den möjligheten. För yngre människor så tror jag att bra sådana utbildningar skulle kunna fylla en viktig funktion mellan gymnasiet och högskolan.

Det som borde anpassas är ju snarare boendet, för boendestandarden på folkhögskolor kan vara riktigt illa där allt ljud från grannar hörs tills konstiga regler om att du inte får bo kvar under sommarmånaderna.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 10:50:05, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Savanten Svante » 2009-12-31 1:08:36

Aspergerkurs? Visst!

Kurs FÖR aspergerare? Visst!



...

...
..
.

VARFÖR slutar det alltid med att det alltid är på nån annans villkor än mina ändå? Rätt mycket OAVSETT tanken i grunden..
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:50:05, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in