TV1 kl 21, "Geniet och pojkarna". Nobelpristagaren Gajdusek

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Liljencroowna » 2009-12-18 14:02:29

Alien skrev:
Parvlon skrev:Jesus la väl sina händer på många barn med? Kysste dem och fan vet vad han gjorde, enligt sagoberättelsen bibeln. Rätt naturligt ifall de har glömt ta med penetration, ifall det hände. Han kanske hade rätt. Det krävs nog en pedofil för att känna igen en annan pedofil bara på lite text. Han verkade ha läst bibeln.


Det var en långsökt tolkning av bibelcitatet:
Då kallade Jesus barnen till sig, i det han sade: »Låten barnen
komma till mig, och förmenen dem det icke; ty Guds rike hör
sådana till.
Sannerligen säger jag eder: Den som icke tager emot Guds rike
såsom ett barn, han kommer aldrig ditin.»


I ett annat sammanhang säger Jesus:
Och den som förför en av dessa små som tro, för honom vore det
bättre, om en kvarnsten hängdes om hans hals och han kastades i
havet.


Gajdusek sade också att Moder Theresa var en pedofil, iom att hon också älskar barn. Men det är liksom skillnad på vad Gajdusek menade med "kärlek till barn" och vad man vanligen menar med det.


Han verkar ha blandat ihop kärlek med sex. Kärlek kan jag ju känna till vänner... men jag har inte sex med dem! :P
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 23:21:30, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Rosamunda » 2009-12-18 16:43:54

Jag såg dokumentären och det jag tyckte var jättekonstigt och helt sjukt, var att ALLA hans kollegor ursäktade honom och tyckte att beteendet var ok bara för att han var vetenskapsman! Va FAN liksom! Hur tänker man då? Jag förstår det inte alls! Varför? Jag menar en sak är ju att mannen ifråga är störd och pedofil, men varför ska friska människor ursäkta honom? Det var inte klokt.
Senast redigerad av Rosamunda 2011-05-04 23:21:30, redigerad totalt 1 gång.
Rosamunda
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Stockholm

Inläggav Parvlon » 2009-12-19 0:01:25

Rosamunda skrev:Jag såg dokumentären och det jag tyckte var jättekonstigt och helt sjukt, var att ALLA hans kollegor ursäktade honom och tyckte att beteendet var ok bara för att han var vetenskapsman! Va FAN liksom! Hur tänker man då? Jag förstår det inte alls! Varför? Jag menar en sak är ju att mannen ifråga är störd och pedofil, men varför ska friska människor ursäkta honom? Det var inte klokt.
Nu var det knappast ALLA hans kollegor som fick vara med i filmen.
Bara för att alla intervjuade inte är dömande, så betyder det inte att de tycker att det var rätt gjort. Dokumenterän var uppenbarligen gjord i syfte att uppröra, och jag misstänker de har missat en hel del åsikter som du säkert skulle tycka om.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

TV1 kl 21, "Geniet och pojkarna". Nobelpristagaren Gajdusek

Inläggav Alien » 2014-04-01 17:01:16

Bump!

Det som är intressant med just Gajudusek är misstanken att geniet står över lagen.

SvD skrev:Carleton Gajdusek var (han dog 2008) en särling och en normbrytare med en aura av äventyrlighet och briljans. Han studerade flera ämnen som biologi, fysik och matematik innan han 1946 tog en läkarexamen i Boston. Snabbt inledde han en karriär som ”virusjägare” på ständiga resor för att finna oupptäckta exotiska sjukdomar i världens mest otillgängliga områden – från Amazonas till iranska landsbygden.

Under tidigt 50-tal hamnade han på Nya Guinea och det var där han hos fore-folket hittade den tidigare okända sjukdomen kuru som långsamt bröt ned hjärnan och som – Gajdusek kunde visa långt senare – spreds via kannibalism. Det gav honom det ultimativa internationella massmediala genomslaget och Nobelpriset 1976.

Vad som dock inte blev känt var att på den isolerade ön i Söderhavet hittade Gajdusek också en lösning på sina alldeles egna emotionella och – som det skulle visa sig – sexuella behov. Där fanns/finns en lång tradition av accepterade homosexuella kontakter mellan äldre och yngre män. Gajdusek som var öppet homosexuell blev överförtjust.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/star- ... 930431.svd

Detta ställer frågan om kulturrelativism. Om man lever i ett annat land där det som är förbjudet i ens eget land, är det ok att bryta mot lagen i sitt eget land? Inte självklart hur man ska resonera. T ex så var ju homosexualitet förbjudet i många länder förr (tänk på Oscar Wilde-rättegången). Inte tycker vi det är fel om homofiler då flytt till ett annat land för att få leva ut sin sexuella läggning.

Men om det gäller barn under 18 år? I vissa länder är det förbjudet för den som är över 18 att ha sex med den som är under 18. I vissa länder är gränsen lägre för heterosexuella förbindelser. Här i Sverige är gränsen 15 år, hade det varit ok om folk från utlandet kommit och haft homosexuella förbindelser med ungdomar över 15 år?

Så enligt svensk lag så hade det varit helt ok om pojkarna fyllt 15 år. Då hade Gajusek inte klassificerats som pedofil heller, utan hebefil. Men nu verkar det som de pojkar han utnyttjade var yngre än så.

Det intressanta i sammanhanget är forskarvärldens reaktion. Vem som helst skulle säkerligen bli chockad om en arbetskompis, vän eller kusin anklagades för pedofili, ett av de mesta avskydda brotten. Det gjorde också Gajduseks kolleger i den internationella forskartoppen på sätt och vis. Men de bombarderade domare och åklagare med ampra krav på att omedelbart släppa Nobelpristagaren. Inlagor skrevs i de vetenskapliga tidskrifterna med det uttalade kravet att inte åtala hjälten och geniet.

Den självklara utgångspunkten var att anmälaren hade grumliga hämndmotiv och att en Nobelpristagare stod över alla misstankar.


Utgick de från att en vetenskapsman är höjd över alla misstankar? Eller att genier står över lagen?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV1 kl 21, "Geniet och pojkarna". Nobelpristagaren Gajdusek

Inläggav LordNelson » 2014-04-01 17:12:50

Parvlon skrev: enligt sagoberättelsen bibeln.


Hihi.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in