Aspergerboende - starta ett av oss för oss?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav nano » 2009-12-04 19:46:26

Skämt kommer, översatt från planeringsmöte gällande en tågresa till fjällen med övernattning ombord på tåget.
Mötet har havererat vid punkten om sängplacering, vem som ska ligga i vilken kupe och med vilket sällskap:

Barracker!
Det blir sex i varje barrack och jag bestämmer vem som ligger med vem!

Skämt å sido, funderade förut idag på att man kan ha ställen lite här o var byggda i egen regi.
Hela jorden är ju egentligen ett stort kollektivt boende.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 23:02:32, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Kimmelie » 2009-12-04 20:18:03

Vi som bor i Stockholm kan väl försöka få tag på ett hyreshus, helst i närförort, att ha för oss själva. En lägenhet kan vara samlingslokal. Då blir det enklare med AS-träffar också. ;)

Ljudisolering i varje lägenhet, som behöver det, kanske man kan ansöka om genom LSS?

Det gäller förstås bara att få tag på ett lämpligt hus (tex 2-vånings, jag antar att vi inte behöver så många lägenheter, beroende på hur många som hakar på), och sen måste vi förstås tömma det på de inkräktare som redan befinner sig där... :wink:
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-04 23:02:32, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav internetforum » 2009-12-05 2:06:41

Inger skrev:Ursäkta men hur vore det med en presentation först och främst? Skulle inte tro att någon vill flytta ihop med en anonym medlem som skrivit ett inlägg och inte ens talar om var den bor eller annan relevant information. Har du AS?

Och de flesta aspergare har nog inte direkt massor med pengar på banken att satsa i ett boende ihop med totalt okänd person. Du kanske förstår att detta låter lite suspekt?


Jo, nej det var mer en undran om nån skulle ha funderat i samma banor som en annan. Du vet, Inger jag har bott ihop med brokiga grupper av människor tidigare och det har varit bland dom bästa tiderna i mitt liv. Så om nån har lust att bolla ideér så skulle jag tycka det var roligt. Sen det här med att flytta ut på landet till ett hus, det var mer där som jag känner mig osäker att flytta ut alldeles allena. Om jag har AS? Nåt åt det hållet, men diagnoser för mig är inte så viktigt. I övrigt så är jag en ung man som är i flyttagen, jag har vissa alternativ, men en sak vet jag och det är att jag inte har nån lust att bli sittandes i en lägenhet igen. Om jag hade ett trivsamt arbete vore det lättare, men det är svårt för en annan att passa in nuförtiden, sen om det beror på nån diagnos så är det ok för mig. Om jag hade varit några år yngre så hade jag nog satsat på att gå ut till sjöss, men nu erbjuds det datorarbten, nej tack säger jag.

Så om jag ska beskriva mig själv, så vill jag mest av allt ha ett lungt liv och leva av det så smärtfritt som möjligt, min stora dröm har varit att träffa en kvinna jag älskar och få många barn. Att arbeta hårt för dom och njuta av deras närvaro, men man måste nån gång acceptera hur världen ser ut och det tror jag mig gjort ganska bra vid det här laget. Om jag hade haft mycket pengar och varit yngre och mer oförstörd än jag är idag, inga problem förhoppningsvis, då kunde jag satt mig på nästa flight och åkt till ett varmt land, och om jag träffade min livs kärlek där, så kunde jag skatta mig ( över )-lycklig och slå mig ned. Jag är något av en hopplös romantiker, Inger såna som mig är inget att ha i dagens samhälle, det ska istället till effektiva människor och helst så mycket elektronik det bara kan. Annars så gillar jag vad folk gör mest, glo på lite sport, ta en öl, sitta på stranden en varm sommardag.
Senast redigerad av internetforum 2011-05-04 23:02:32, redigerad totalt 1 gång.
internetforum
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2009-12-04

Inläggav Alexandra » 2009-12-05 2:25:31

Liljencroowna skrev:
weasley skrev:Ja, alltså, bara en sån sak som "var ska det här bygget ligga geografiskt" lär det ju finnas minst tvåtusen uppfattningar om...


Hehe. Kanske mellan Örebro och Stockholm. Eller mellan Göteborg och Stockholm. Eller mellan Göteborg, Stockholm och Örebro.


Eller kanske mellan norra Svappavaara och Ystad? ;) :-)040 Nu försökte jag vara lite skämtsamt ironisk, men det är just så jag upplever att vi som har AS är, vi är olika sinsemellan och har olika behov.

Själv skulle jag inte klara av att bo kollektivt en enda dag, minns att jag som barn identifierade mig med Bertil Enstöring, om nån minns honom (tv-programmet Skrotnisse och hans vänner). För mig är kollektiv lika med mardröm.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 23:02:32, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Inger » 2009-12-05 6:13:35

nano skrev:Barracker!

Jag hade en kompis som fick bo i tillfälligt uppsmälld 3-rumsbarack medan de renoverade hennes lgh. Hon trivdes så bra där att hon bad att få bo kvar i den men de skulle bort så fort det var färdigrenoverat.

Den var betydligt fräschare och trevligare än lägenheten, fullt utrustad med allt man behöver. Egentligen ingen skillnad alls mot en modern lägenhet förutom att den inte var så snygg utanpå och saknade portuppgång, istället fick de som bodde på 2:a våningen använda utvändig trappa. (Ingen portuppgång = inget jävla springande, gapande och ekande i trappen, eller påträngande lukter från grannarna.)

Hade man bara en tomt borde man kunna fylla på med såna baracker i önskad storlek vartefer folk ansökte, måste ju bli myckte billigare och enklare än att bygga eller köpa antingen separata villor eller ett stort hyreshus där man riskerar att bygga antingen för stort så man inte får uthyrt, eller för litet så inte alla som vill får plats. Borde rent teoretiskt gå att göra snyggare utanpå också, åtminstone måla i nån snyggare färg än de brukar vara.

Och trivs man inte efter ett tag så kan man ju ta sin barack och flytta nån annanstans. Tycker att alla bostäder borde vara mobila så att man inte måste packa ner alla grejer när man flyttar utan man tar bara med sig huset istället. Detta ingick i min ursprungliga vision.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:02:33, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav geocache » 2009-12-05 10:42:03

Hej Inger!

Vilken toppenidé, tycker jag! Och om du någon gång ställer upp i valet av bostadsminister (finns det sådana val?) så lovar jag att rösta på dig!

Inger skrev:Hade man bara en tomt borde man kunna fylla på med såna baracker i önskad storlek vartefer folk ansökte, måste ju bli myckte billigare och enklare än att bygga eller köpa antingen separata villor eller ett stort hyreshus där man riskerar att bygga antingen för stort så man inte får uthyrt, eller för litet så inte alla som vill får plats. Borde rent teoretiskt gå att göra snyggare utanpå också, åtminstone måla i nån snyggare färg än de brukar vara.

Och trivs man inte efter ett tag så kan man ju ta sin barack och flytta nån annanstans. Tycker att alla bostäder borde vara mobila så att man inte måste packa ner alla grejer när man flyttar utan man tar bara med sig huset istället. Detta ingick i min ursprungliga vision.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 23:02:33, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav mondo beyondo » 2009-12-05 11:34:42

Jag tilltalas av idén med kollektivboende där man delar kök och ett gemensamt vardaxrum/samlingsrum tillsammans och sedan har eget. Så onödigt att man ska stå och laga mat till bara sig själv när man lika gärna kan göra en större sats och turas om med matlagning. Tvättstugor skapar stress men en grovtvättmaskin behövs för täcken, kuddar och mattor.

Har läst på -90 talet om ett kollektivboende där villor var byggda runt ett stall och en stor hästhage och alla som bodde där var hästintresserade. Det låter som paradiset för mig :) Vet ej hur det blev sen eller var det finns.

När jag läste rubriken tänkte jag den avsåg boende för barn och ungdom som väl oftast hamnar i sådana här 'hem'? Och att de sedan när det blivit starka och mer självgående kunde flytta tillbax till sina hem eller till eget nytt boende. Då var mitt största bekymmer att hur hjälper man ngn som inte vill ha hjälp men som behöver det för att komma loss från sin låsning. Jag tänker totalt passiva som inte duschar eller klarar basic needs? Det för mig låter väldigt svårt och kräver oerhört mkt av de ansvariga, så man inte skadar personen som behöver hjälp. Det behövs unika personer till det.

Sen boende för AS forum folk, det skulle vara garanterat mer givande med grannkontakt :) Men i gemensamhetsutrymmena, behöva städa upp efter andra är ingen höjdare, hur löser man sånt?

Den som skrev om hörselskadade som lämpliga boendepartners, hur tänkte du då? En hörselskadad måste väl lyssna på tv och musik på väldigt hög volym om de vill höra nåt, eller tänkte du hörselskadade i form av dövhet? De i sin tur vet inte vilka ljud de själva åstadkommer och har de husdjur så kan de oxå bli väldigt högljudda iom att ägaren inte hör när det behövs en korrigering under uppfostringen till en civiliserad varelse.

Jag har perceptionsstörningar och klarar tex. inte av klirrande nyckelknippa, vet jag att det skulle vara ett återkommande ljud från min granne så skulle jag tappa skinnet till slut. Däremot har jag inget emot glada ljud i form av prat och musik, men kanske då inte konstant utan vid fester och så hos grannar. Den här idén skulle definitivt bryta den sociala isoleringen som jag och många känner, umgås med NT's har ej funkat bra för mig men AS träffarna har alltid varit helt fantastiska. Lätt att umgås, givande intressanta diskussioner och vettiga trevliga människor!
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 23:02:33, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav annorlunda » 2009-12-05 13:02:29

Jag inser att det är orealistiskt för mig att bo i ett kollektiv men ändå är idén lite tilltalande också. Emellanåt skulle jag dock behöva en stuga som låg minst 1 mil från närmsta granne så att jag slapp se en människa öht.

(Kanske kunde man ha några såna stugor också, dit man kunde "fly" undan och isolera sig tills man mådde bättre igen :wink: ).
Senast redigerad av annorlunda 2011-05-04 23:02:33, redigerad totalt 1 gång.
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Inläggav Inger » 2009-12-05 14:21:32

mondo beyondo skrev:Sen boende för AS forum folk, det skulle vara garanterat mer givande med grannkontakt:) Men i gemensamhetsutrymmena, behöva städa upp efter andra är ingen höjdare, hur löser man sånt?

Personal/nån får betalt för att göra det.

Den som skrev om hörselskadade som lämpliga boendepartners, hur tänkte du då? En hörselskadad måste väl lyssna på tv och musik på väldigt hög volym om de vill höra nåt, eller tänkte du hörselskadade i form av dövhet? De i sin tur vet inte vilka ljud de själva åstadkommer och har de husdjur så kan de oxå bli väldigt högljudda iom att ägaren inte hör när det behövs en korrigering under uppfostringen till en civiliserad varelse.


Gissar att den personen menade ljudöverkänsliga, det kan nog också räknas som en sorts hörselskada. Själva poängen är ju att bo med folk som själva är känsliga och inte väsnas i onödan.

Den här idén skulle definitivt bryta den sociala isoleringen som jag och många känner, umgås med NT's har ej funkat bra för mig men AS träffarna har alltid varit helt fantastiska. Lätt att umgås, givande intressanta diskussioner och vettiga trevliga människor!

Det är ju också en del av poängen, att kunna umgås med likasinnade utan att behöva åka nånstans och göra ett stort projekt av det. Och att kunna välja själv hur mycket eller lite man vill umgås utan att nån tycker man är knäpp.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:02:33, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav atoms » 2009-12-05 14:55:59

Intressant! Mitt problem är att jag tenderar att enbart se möjlighterna och så vidare.

Bostadsmarknaden ser nuförtiden ut som så att småkommuner har ett överskott av tomma hyreshus/områden medan storstäderna har ett underskott. Exempelvis Finspång, vilket är en gammal bruksstad ett par mil typ nordväst om Norrköping, har hyreshus som i princip står övergivna och väntar på rivning medan de långsamt vandaliseras och likadant är det i en lång rad av andra avfolkningsbygder. Dessa kommuner skulle med stor sannolikhet ta emot nya invånare med öppna armar och så vidare. Det förekommer dessutom att fastigheter säljs för symboliska summor.

Ett flerhuskomplex garanterar att enstöringarna kan förbli enstöriga. Som redan påpekats är vår samlade kunskap nästintill obegränsad. Personligen kan jag ingenting om teknik/datorer men är desto mer kunnig i källsortering och snöskottning. Med många hus innehållande många lägenheter behöver man inte heller gå och irritera varandra. Jag vill inte bo i närheten av saker som låter oregelbundet som t.ex. hundar och små jävla ungar samt folk som inte kan gå som folk utan klampar omkring som om de hade vedträn på fötterna.

Ekonomi ser inte jag som ett oöverstigligt problem. Jag är medlem i J.A.K. sedan 12 år och har genererat en massa sparpoäng som kan gå in i en ekonomisk förening/stiftelse vilket jag ser som det bästa alternativet för styrelseskick - alltså att en förening/stiftelse äger fastigheten.

www.jak.se

Det svåra är naturligtvis att göra något konkret som för ritningarna från bordet och in (prettovarning) i framtiden/verkligheten.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 23:02:33, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav Alexandra » 2009-12-05 14:56:23

Den förfärlige snömannen skrev:Det där liknar hur jag tänker på det. Kollektiv i stil med gammaldags bygemenskap...

Jag kan tänka mig att det finns många sätt att mygla till sig pengar, man kan renovera och bygga och kalla det för daglig verksamhet så betalar FK "lönen"... Sen kan kooperativet anställa sina medlemmar med lönebidrag.

Sån där aspergerboendeverksamhet är ju lönsam även när inkompetenta NT styr den så det lär gå ännu bättre om aspergare bestämmer.

Juridisk kompetens är det väl ingen brist på i den här gruppen. De som gillar att vrida och vända på lagar skulle kunna göra det hela dagarna för att hitta nya sätt att krama ur pengar ur kommunerna, staten, EU eller vad man nu kan hitta på. Så småningom kanske mer långsiktiga lösningar dyker upp, när man fått fart på det.

Det skulle bli intressant att se hur en ny generation av aspergare utan psykiska problem klarar sig i 2030-talets samhälle.


En kolchos för arbetsskygga AS-personer, gärna nånstans långt ute i periferin där det garanterat inte finns några jobb. Och så låta skattebetalarna stå för kalaset. :roll:

Jag tar avstånd å det bestämdaste från detta mupp-boende i vildmarken.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 23:02:33, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav nano » 2009-12-05 16:16:53

Men, altså, jag ser det som en förutsättning att man tar med sig jobb till platsen, iaf de som endera har jobb eller kan jobba med något de gillar eller iaf inte finner för stötande.
Att det finns de som inte kan eller hellre lever på en låg summa pengar varje månad får vi leva med :)
Det stör inte nämnvärt.

Pax för o jobba!
Fast det är ju lätt för mig att säga som gillar mitt yrke och gör detsamma på fritiden även om jag inte får betalt för fritiden.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 23:02:33, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-12-05 17:24:40

Alexandra skrev:
Den förfärlige snömannen skrev:Det där liknar hur jag tänker på det. Kollektiv i stil med gammaldags bygemenskap...

Jag kan tänka mig att det finns många sätt att mygla till sig pengar, man kan renovera och bygga och kalla det för daglig verksamhet så betalar FK "lönen"... Sen kan kooperativet anställa sina medlemmar med lönebidrag.

Sån där aspergerboendeverksamhet är ju lönsam även när inkompetenta NT styr den så det lär gå ännu bättre om aspergare bestämmer.

Juridisk kompetens är det väl ingen brist på i den här gruppen. De som gillar att vrida och vända på lagar skulle kunna göra det hela dagarna för att hitta nya sätt att krama ur pengar ur kommunerna, staten, EU eller vad man nu kan hitta på. Så småningom kanske mer långsiktiga lösningar dyker upp, när man fått fart på det.

Det skulle bli intressant att se hur en ny generation av aspergare utan psykiska problem klarar sig i 2030-talets samhälle.


En kolchos för arbetsskygga AS-personer, gärna nånstans långt ute i periferin där det garanterat inte finns några jobb. Och så låta skattebetalarna stå för kalaset. :roll:

Jag tar avstånd å det bestämdaste från detta mupp-boende i vildmarken.


Det blir ju knappast dyrare för skattebetalarna än de muppboenden som redan finns...
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 23:02:33, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Alexandra » 2009-12-05 20:05:56

Den förfärlige snömannen skrev:Det blir ju knappast dyrare för
skattebetalarna än de muppboenden som redan finns...


Nej, det tror inte jag heller. Men behöver vi AS-personer verkligen ett muppboende? Mår vi verkligen bra av det? (Själv vill jag i alla fall, så långt det är möjligt, leva så normalt som det går.)

Det som fick mig att reagera var din formulering om att mygla sig till pengar. Du kanske inte riktigt menade det så, men jag reagerade negativt på den formuleringen. Självklart ska vi - och andra - ha rätt till ekonomiskt bistånd om vi inte kan försörja oss, men ordet mygel reagerar jag emot, det är ju nåt helt annat.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 23:02:33, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-12-05 20:15:35

Alexandra skrev:
Den förfärlige snömannen skrev:Det blir ju knappast dyrare för
skattebetalarna än de muppboenden som redan finns...


Nej, det tror inte jag heller. Men behöver vi AS-personer verkligen ett muppboende? Mår vi verkligen bra av det? (Själv vill jag i alla fall, så långt det är möjligt, leva så normalt som det går.)

Det som fick mig att reagera var din formulering om att mygla sig till pengar. Du kanske inte riktigt menade det så, men jag reagerade negativt på den formuleringen. Självklart ska vi - och andra - ha rätt till ekonomiskt bistånd om vi inte kan försörja oss, men ordet mygel reagerar jag emot, det är ju nåt helt annat.


Jo jag tror vi använder mygel olika. Jag skulle nog kalla de boenden som redan finns och drivs av kapitalister för mygel med skattepengar. Då kan vi lika gärna mygla till oss pengarna och återinvestera all vinst i verksamheten.

Om vi mår bra av det beror nog helt på hur det genomförs. Jag tror att aspergare skulle må bättre av att bo med andra aspergare.

Det jag skrev om en mer hållbar lösning på längre sikt syftade på att folk kanske blir att må bättre så de kan få jobb eller man kan starta nån verksamhet som skogsbruk eller nåt. Bor man i vildmarken kan man klara sig med väldigt lite pengar, till skillnad från i storstaden.

EDIT: Ovanstående ska naturligtvis inte tolkas som att jag tar avstånd från bidrags- eller skattefusk ;)
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 23:02:33, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav ragnevi » 2009-12-05 21:18:57

Bild
Vad är det för fel på de boenden som redan finns?
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 23:02:34, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Alexandra » 2009-12-05 21:39:33

Kommer att tänka på den där Pippi Långstrump-sagan där Prussiluskan ville sätta Pippi på ett barnhem, vilket Pippi kommenterade med nåt i stil med att "jag är ett barn, och det här är ett hem". Själv har jag ju AS, och ett boende som jag trivs med i allra högsta grad. Mitt hem skulle alltså kunna kallas ett schysst "aspergerboende".
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 23:02:34, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Titti » 2009-12-06 0:22:52

ragnevi skrev:Bild
Vad är det för fel på de boenden som redan finns?


Tja - det skulle i vart fall inte passa varken mig, mina barn eller mina hundar... Men vi bor å andra sidan bra som vi gör och passar det dig så väl bekomme! ;)
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 23:02:35, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav nano » 2009-12-06 2:15:08

Bra skrivet Alexandra :D
Me like :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 23:02:35, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Inger » 2009-12-06 4:25:19

Alexandra skrev:En kolchos för arbetsskygga AS-personer, gärna nånstans långt ute i periferin där det garanterat inte finns några jobb. Och så låta skattebetalarna stå för kalaset. :roll:

:lol:

Jag tar avstånd å det bestämdaste från detta mupp-boende i vildmarken.

1. Jag tror inte det skulle bli någon tvångsrekrytering av übersjälvständiga högersympatisörer till detta nästan-kollektiv, så du lär nog gå säker.

2. Idén befinner sig fortfarande på fantasistadiet och kommer med 99% trolighet att stanna där.

Så, vad är problemet? Jaha, formuleringen. Skriven med lite humor kanske...
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Aspergerboende - starta ett av oss för oss?

Inläggav mondo beyondo » 2013-01-19 16:22:17

Det här gillar jag 'Hållkollbo' kollektivboende med miljön i fokus. Göra så liten skada med sitt boende som möjligt och så stor nytta som möjligt.

I det huset är det tänkt 40+ are, inga inneboende barn, hur det är med husdjur vet jag inte och priset för det är ett nybygge lär väl vara alldeles förtjusande tyvärr.

Hoppas ngn rik person (med AS) i Sthlm tycker det här är en bra idé och genomför för AS'are.

http://www.blockark.se/sites/default/files/bilagor/hallkollbofolder_maj_2012_web_0.pdf
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in