Körkort och bilkörning.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-11-16 3:10:54

Tack Melly, men eftersom en stor del av problemet gäller mina svårigheter att ta verbala instruktioner från andra när jag är stressad och den andra delen gäller rädsla för att bromsa samt i övrigt försätta mig i en situation jag inte har kontroll över, så räknar jag med att bli tvungen att göra om halkan när jag väl har kommit så långt att jag vågar gå upp i den.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 10:27:47, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Miche » 2009-11-16 7:58:07

Tips inför Halkan!

Passa på när det blir halt under vintern, ta er till en stor parkeringsplats och prova lite, ex, bromsa hårt (lås bromsarna och känn efter vad som händer), kör och sladda, helt enkelt se till att göra bort dig (oftast är det ingen som ser ändå) och ha gärna kul.

Det kan bli den bästa körlektion du haft, detta är ett tips till de som redan har körkort!

Själv var det nära att jag blev underkänd i halkkörningen för att jag var för duktig, vid panikbromsningen snurrade inte bilen det minsta och i kurvan där man skulle möta långtradaren körde jag mycket för fort men höll mig kvar på vägen, trots blankslitna däck på glansis (dessutom lekte jag en del på transportsträckorna och fick tillsägelse...)
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 10:27:47, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav svempus » 2009-11-16 11:48:01

Miche skrev:Tips inför Halkan!
Passa på när det blir halt under vintern, ta er till en stor parkeringsplats och prova lite, ex, bromsa hårt (lås bromsarna och känn efter vad som händer), kör och sladda, helt enkelt se till att göra bort dig (oftast är det ingen som ser ändå) och ha gärna kul.

Det kan bli den bästa körlektion du haft, detta är ett tips till de som redan har körkort!

Själv var det nära att jag blev underkänd i halkkörningen för att jag var för duktig, vid panikbromsningen snurrade inte bilen det minsta och i kurvan där man skulle möta långtradaren körde jag mycket för fort men höll mig kvar på vägen, trots blankslitna däck på glansis (dessutom lekte jag en del på transportsträckorna och fick tillsägelse...)


vad då när jag var och gorde halkan så snurra jag inte vid panikbromsningen och inte ens vid undanmanövern som man fick göra på min halka den jag åkte med snurra men inte jag nån gång och det där med att åka till en parkering på vinter är skit bra bara man gör det sent på kvällen så det inte är någon som man inte känner där inte så bra att kana in i en parkerad bil som man inte vet vem som äger plus att man lär sig hur bilen reagerar vid sladd.....
Senast redigerad av svempus 2011-05-04 10:27:47, redigerad totalt 1 gång.
svempus
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2009-11-15
Ort: Örebro....

Inläggav Lilla Gumman » 2009-11-17 0:02:55

Hej!

Jag som trodde att man INTE kunde bli underkänd i halkbanan. Bara följa instruktionerna man får, så blir man godkänd. Typ.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:27:47, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Trampe » 2009-11-17 0:43:41

Man kan bli underkänd på halkan. :oops: :oops: :oops:
Jag lyckades med det. Idag kan jag skratta åt eländet men då var det först chockerande sen jäkligt genant..
Men faktum är att jag lyckades med att lägga bilen på taket. Kom upp på en betongsugga och bilen bara välte. Så där hängde man upp och ner i bilbältet.
Senast redigerad av Trampe 2011-05-04 10:27:47, redigerad totalt 1 gång.
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

Inläggav Miche » 2009-11-17 7:49:51

Var det för att du lekte, eller vad hände? Berätta gärna detaljer!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 10:27:47, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Trampe » 2009-11-17 15:06:18

Nä, lekte inte det minsta. Tappade bara koncentrationen någon sekund när han brevid skulle fylla i det där protokollet som ska fyllas i hela tiden.
Senast redigerad av Trampe 2011-05-04 10:27:47, redigerad totalt 1 gång.
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

Det närmar sig...

Inläggav VaiSing » 2009-11-22 12:21:49

Nu närmar jag mig teoriprov och uppkörning med stormsteg! Har några få lektioner kvar. Själva körningen har gått bra och läraren har varit jättebra och försökt anpassa lektionerna efter mina behov. Tydlig kursplan, raka instruktioner och en sak i taget!! Jag hade provat köra med honom först och pratat med körskolan långt innan om mina tidigare misslyckanden. Jag valde att vara öppen och i det här fallet så lönade det sig. Ökad självinsikt, rätt strategier och rätt mediciner har varit avgörande för mig! Vilka strategier som är rätt varierar ju från peson till person, men det är vart mina:

MINA STATEGIER
- Jag tog ledig från jobbet för att kunna fokusera
- Jag körde med samma lärare varje lektion
- Var noga med att radion var avstängd i bilen
- Jag har väntat utanför körskolan inför lektionerna för att undvika onödiga sociala situationer som tar energi.
- Jag läste all teori hemma, frågorna finns även via internet om man inte vill sitta på körskolan.
- Jag tog mig till halkbanan själv dvs. jag valde att inte landsvägsköra dit & hem som man vanligtvis får göra. Annars så skulle jag varit trött redan när vi kom fram, nu fick jag använda energin till EN sak.
- Jag bad de plocka ner klockan i teorisalen under riskutbildningen för att den tickade så jag inte kunde koncentrera mig.
- Det är en strategi i sig att ha klart för sig att det inte finns strategier för allt, ibland ställs man inför det som känns obehagligt och det kan vara en fördel att förbereda sig mentalt även på det.
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 10:27:47, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2006-09-17

Riskutbildningen

Inläggav VaiSing » 2009-11-22 12:43:08

Riskutbildningen (del 1) är ett relativt nytt obligatoriskt moment under körkortsutbildningen som rent praktiskt innebär att man ska vara aktiv och diskutera i grupp i ca 3 timmar. I mitt fall var det en grupp på ca 10 personer. Jag tycker det var det jobbigaste under hela körkortsutbildningen eftersom det var så socialt krävande. Jag mådde psykiskt dåligt flera dagar innan och flera dagar efteråt, fick yrsel, diarré och värk i händer och fötter för jag var så stressad. Jag tycker inte det känns motiverat att det ska krävas så mycket social förmåga för att få ta körkort eftersom det inte krävs social kompetens för att köra bil!

Är det någon här som varit på den här utbildningen och hur tyckte ni det var?
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 10:27:47, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2006-09-17

Stämmer!

Inläggav VaiSing » 2009-11-22 12:45:19

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag som trodde att man INTE kunde bli underkänd i halkbanan. Bara följa instruktionerna man får, så blir man godkänd. Typ.

Hälsningar

Lilla Gumman


Stämmer! Nu är det så att det bara krävs deltagande för att bli godkänd, så var det inte förut, då var man tvungen att klara vissa moment.
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 10:27:47, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2006-09-17

Inläggav Albulena » 2009-11-22 12:50:08

Glöm bara inte att om läkaren skvallrar att man har AS diagnos, så tar dom körkortet. Det är dom nya reglerna som blev hårdare 2009 tror jag dom kom till.
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 10:27:47, redigerad totalt 1 gång.
Albulena
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2009-08-11

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-11-22 13:50:04

Albulena skrev:Glöm bara inte att om läkaren skvallrar att man har AS diagnos, så tar dom körkortet. Det är dom nya reglerna som blev hårdare 2009 tror jag dom kom till.


Va? Någon som har en länk till något dokument om detta? Det skulle väl ha stått i tidningen om det blev förbjudet för oss att ha körkort? Ytterligare en anledning att inte uppsöka vården... Jag vill inte ha någon ADHD-utredning av just den här anledningen.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 10:27:47, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Albulena » 2009-11-22 13:58:23

Den förfärlige snömannen skrev:
Albulena skrev:Glöm bara inte att om läkaren skvallrar att man har AS diagnos, så tar dom körkortet. Det är dom nya reglerna som blev hårdare 2009 tror jag dom kom till.


Va? Någon som har en länk till något dokument om detta? Det skulle väl ha stått i tidningen om det blev förbjudet för oss att ha körkort? Ytterligare en anledning att inte uppsöka vården... Jag vill inte ha någon ADHD-utredning av just den här anledningen.


Mm.. jag ska fan inte ha någon diagnos på så lösa grunder som dom har gjort mot mig. Jag tror att det smartaste är att undvika all psykvård om man kan.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080311-korkortskrav-adhd/index.xml


Min granne har redan fått ett brev från Transportstyrelsen om att det kommit till deras kännedom om att han har ADHD och AS diagnos. Därför ska dom ta tillbaka körkortsklass *B*** så står det i brevet.
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 10:27:47, redigerad totalt 1 gång.
Albulena
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2009-08-11

Re: Det närmar sig...

Inläggav Danne » 2009-11-22 14:19:13

VaiSing skrev:Nu närmar jag mig teoriprov och uppkörning med stormsteg! ...

Tips inför teoriprovet:
Danne skrev:Två tips bara:

1, Fastnar du på en fråga, markera den och gå vidare... men...

2, ...välj ändå ett alternativ, chansa så länge. Om tiden tar slut innan du hinner återkomma till frågan så har du minst 25% chans till rätt svar. Oftast mer än så, eftersom du antagligen sällan gissar på det mest ologiska. Lämnar du den helt obesvarad och inte hinner återkomma till den så har du ju 0% chans till rätt svar.

Men det fixar du, kör hårt.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 10:27:47, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Danne » 2009-11-22 14:25:58

Albulena skrev:
Den förfärlige snömannen skrev:
Albulena skrev:Glöm bara inte att om läkaren skvallrar att man har AS diagnos, så tar dom körkortet. Det är dom nya reglerna som blev hårdare 2009 tror jag dom kom till.


Va? Någon som har en länk till något dokument om detta? Det skulle väl ha stått i tidningen om det blev förbjudet för oss att ha körkort? Ytterligare en anledning att inte uppsöka vården... Jag vill inte ha någon ADHD-utredning av just den här anledningen.


Mm.. jag ska fan inte ha någon diagnos på så lösa grunder som dom har gjort mot mig. Jag tror att det smartaste är att undvika all psykvård om man kan.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080311-korkortskrav-adhd/index.xml


Min granne har redan fått ett brev från Transportstyrelsen om att det kommit till deras kännedom om att han har ADHD och AS diagnos. Därför ska dom ta tillbaka körkortsklass *B*** så står det i brevet.


Jävla idiotier det där. (Inte ni här i tråden alltså.)

Som jag tidigare berättat har jag lång erfarenhet som yrksförare av ALLA typer av fordon, i sveriges hårdaste trafikmiljö. Och jag har både AS och ADHD så det visslar om det.

Från tidningsartikeln du länkade till:
"En annan kategori bilförare, de med Aspergers syndrom, är extremt bundna till regler och har därmed svårt att vara flexibla i trafiken vilket kan resultera i olyckor. Därför ska det från och med den 1 maj bli tuffare för personer med dylika diagnoser att ta körkort."

Hur jävla dumpuckat är inte det resonemanget egentligen?
Själv har jag varit mycket uppskattad av mina arbetsgivare, för att jag haft så låg skadefrekvens på gods och fordon.
Detta beror till stor del på JUST det faktum att jag AS-"följer trafikreglerna", och inte NT-"flexar" som när det passar dom.
De gånger någonting har hänt har alltid slutat i att jag gått fri och motparten fått hela skulden.

Så AS är knappast någonting negativt vad gäller bilkörning, snarare tvärtom.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 10:27:47, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-11-22 14:35:26

I det enda dokument jag läst om det där står att det finns statistiskt stöd för att adhd är farligt men inte AS vilket betyder att de nya reglerna bygger på något annat än fakta, vilket naturligtvis är oacceptabelt från något som ska föreställa en opolitisk expertmyndighet. Jag minns inte vad det dokumentet hette, det var länge sen jag läste det. Kanske letar sen.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 10:27:47, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Re: Det närmar sig...

Inläggav Heliora » 2009-11-22 15:05:34

VaiSing skrev:Nu närmar jag mig teoriprov och uppkörning med stormsteg!


Oj, vad snabbt det gick för dig sen du började igen! Vad kul! :D Själv verkar jag aldrig kunna få körkort :cry: . Jag bor i en storstad med bökig trafik och en jävla massa cyklister. Jag har kört i evigheter nu (på trafikskola), men verkar aldrig komma så långt som till uppkörning, trots att jag haft liknande strategier som du. Jävla skitstad man bor i. :evil:
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 10:27:47, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav carl » 2009-11-22 15:59:29

Albulena skrev:
Den förfärlige snömannen skrev:
Albulena skrev:Glöm bara inte att om läkaren skvallrar att man har AS diagnos, så tar dom körkortet. Det är dom nya reglerna som blev hårdare 2009 tror jag dom kom till.


Va? Någon som har en länk till något dokument om detta? Det skulle väl ha stått i tidningen om det blev förbjudet för oss att ha körkort? Ytterligare en anledning att inte uppsöka vården... Jag vill inte ha någon ADHD-utredning av just den här anledningen.


Mm.. jag ska fan inte ha någon diagnos på så lösa grunder som dom har gjort mot mig. Jag tror att det smartaste är att undvika all psykvård om man kan.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080311-korkortskrav-adhd/index.xml


Min granne har redan fått ett brev från Transportstyrelsen om att det kommit till deras kännedom om att han har ADHD och AS diagnos. Därför ska dom ta tillbaka körkortsklass *B*** så står det i brevet.


Vad jag vet så kan (och ska) en läkare närsomhelst dra in ett körkort om den anser att personen kan vara en trafikfara.
Jag hörde en diskussion om problemet med att läkare ofta tyckte synd om gamla människor, som egentligen var olämpliga att ha körkort , så att de lät dem behålla körkortet.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 10:27:47, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav carl » 2009-11-22 16:01:49

Danne skrev:Hur jävla dumpuckat är inte det resonemanget egentligen?
Själv har jag varit mycket uppskattad av mina arbetsgivare, för att jag haft så låg skadefrekvens på gods och fordon.
Detta beror till stor del på JUST det faktum att jag AS-"följer trafikreglerna", och inte NT-"flexar" som när det passar dom.
De gånger någonting har hänt har alltid slutat i att jag gått fri och motparten fått hela skulden.

Så AS är knappast någonting negativt vad gäller bilkörning, snarare tvärtom.


Jag är själv förbannad av just det.. :evil: :evil:
Jag tolkar trafikreglerna efter boken.. om någon regel ändras så följer jag den.. De flesta bilister går efter vanor eller otydliga signaler.. Om en korsning ändrar reglerna så fortsätter de köra som de alltid har kört. Hur puckat som helst, men tydligen som det bör vara.. :evil:
Senast redigerad av carl 2011-05-04 10:27:47, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav VaiSing » 2009-11-22 17:03:15

Albulena skrev:Glöm bara inte att om läkaren skvallrar att man har AS diagnos, så tar dom körkortet. Det är dom nya reglerna som blev hårdare 2009 tror jag dom kom till.


Läkare "skvallrar" för det första inte, de jobbar inte så. Du måste uppge när du söker körkortstillstånd att du har Asperger syndrom och skicka med ett läkarintyg. Jag gjorde det och fick körkortstillstånd, det var inga problem och det var detta år.
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 10:27:47, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2006-09-17

Re: Det närmar sig...

Inläggav VaiSing » 2009-11-22 17:08:34

Danne skrev:
VaiSing skrev:Nu närmar jag mig teoriprov och uppkörning med stormsteg! ...

Tips inför teoriprovet:
Danne skrev:Två tips bara:

1, Fastnar du på en fråga, markera den och gå vidare... men...

2, ...välj ändå ett alternativ, chansa så länge. Om tiden tar slut innan du hinner återkomma till frågan så har du minst 25% chans till rätt svar. Oftast mer än så, eftersom du antagligen sällan gissar på det mest ologiska. Lämnar du den helt obesvarad och inte hinner återkomma till den så har du ju 0% chans till rätt svar.

Men det fixar du, kör hårt.


Tack för tipsen! Jag har klarat teoriprovet en gång förut, fast det inte gäller längre. Det som är bra nu är att flervalsfrågorna är borta. :D Jag är egentligen mest nervös inför uppkörningen...
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 10:27:48, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2006-09-17

Re: Det närmar sig...

Inläggav VaiSing » 2009-11-22 17:17:21

Heliora skrev:
VaiSing skrev:Nu närmar jag mig teoriprov och uppkörning med stormsteg!


Oj, vad snabbt det gick för dig sen du började igen! Vad kul! :D Själv verkar jag aldrig kunna få körkort :cry: . Jag bor i en storstad med bökig trafik och en jävla massa cyklister. Jag har kört i evigheter nu (på trafikskola), men verkar aldrig komma så långt som till uppkörning, trots att jag haft liknande strategier som du. Jävla skitstad man bor i. :evil:


Tråkigt att höra, det kan ibland vara svårt att veta varför man inte gör framsteg, så var det för mig för 8 år sen också och det hjälpte INTE att köra fler lektioner, jag stampade bara på samma ställe. Får du ärliga svar från din lärare om hur han tycker det går för dig? Har du provat att byta lärare?
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 10:27:48, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2006-09-17

Re: Det närmar sig...

Inläggav Danne » 2009-11-22 17:40:59

VaiSing skrev:Det som är bra nu är att flervalsfrågorna är borta. :D

Jo, vi som var med på de tiden tycker ju att dagens system är riktigt enkelt.
För er andra som inte vet hur det var då:

Idag är det flervalsfrågor där endast ett alternativ kan vara rätt.
Förr var det ett eller flera alternativ som kunde vara rätt.
Missade man då ett alternativ så fick man fel på hela frågan.

Ger ett hypotetiskt exempel:

Vad ska man göra när man ska lämna fordonet?
a, Stänga av motorn.
b, Öppna bakluckan.
c, Dra åt handbromsen.
d, Kolla i spegeln innan man kliver ut.

Om man då kryssade för a,c & d, så kunde man få fel på hela frågan.
Med motiveringen att det inte var angivet att man stod i backe, så handbromsen ej behövdes.


Frågorna är mycket lättare och mer logiska idag, och uteslutningsprincipen funkar i de flesta fallen.

PS. Ni behöver inte bryta i min hypotetiska fråga, om det ä rätt eller fel. Den var som sagt hypotetisk och skrev enbart för att förklara skillnaden mellan de olika proven. Handbromsens användande får ni läsa om själva i dagens körskoleböcker istället. :wink:
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 10:27:48, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Savanten Svante » 2009-11-22 18:51:14

Albulena skrev:Min granne har redan fått ett brev från Transportstyrelsen om att det kommit till deras kännedom om att han har ADHD och AS diagnos. Därför ska dom ta tillbaka körkortsklass *B*** så står det i brevet.


Det gäller alltså ett gammalt körkort? Och de motiverar BARA med diagnosen?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:27:48, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in