Hemlös!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2009-11-04 18:21:02

Charley? skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Oj! charley? Jobbigt! Nära förestående?

Bakåtvänt, såpass nära. Sedan igår. Men det är lugnt, jag slaggar hos en polare och hoppas på det bästa.

Låter jobbigt i alla fall. Hoppas verkligen det löser sig!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2009-11-04 18:51:32

Inger skrev:
Charley? skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Oj! charley? Jobbigt! Nära förestående?

Bakåtvänt, såpass nära. Sedan igår. Men det är lugnt, jag slaggar hos en polare och hoppas på det bästa.

Låter jobbigt i alla fall. Hoppas verkligen det löser sig!

Instämmer.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Charley? » 2009-11-04 23:18:20

Tack :)
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Charley? » 2009-11-06 11:07:47

Haha, är jag bäst eller vad. Nu har jag fått en lägenhet (trea i Göteborg) (förutsatt att jag kan fixa hyran tills nästa vecka, men mamma hjälper) för November och December, samt eventuellt en från början av Januari och ett år framöver (också trea i Göteborg, men inte samma). Göteborgs bostadsmarknad är lite rimligare än Stockholms, helt klart.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-11-06 12:09:48

Grattis Charley?, det gick fort...
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Charley? » 2009-11-06 12:21:44

Den förfärlige snömannen skrev:Grattis Charley?, det gick fort...

Tack! Jag fungerar väldigt bra under stress. Är en såndär "fixa allt i sista minuten"-typ.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Inger » 2009-11-06 14:14:14

Coolt! Grattis!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2009-11-06 14:27:11

Inger skrev:Coolt! Grattis!

Instämmer igen...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Charley? » 2009-11-06 14:38:26

Tack sötnosar!

Nu ska jag bara fixa typ hyra och möbler sedan är allt chill.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav nano » 2009-11-06 19:37:39

Bygg egna möbler, det blir billigt :)
Jag har iaf byggt egna hyllor, de sväljer mycket mer än köpehyllor dessutom.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Pemer » 2009-11-07 0:23:53

Åh, då försvinner du till Götlaborg... det var ju synd... men glad att det löste sig!!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav vetinteriktigt » 2009-11-16 13:40:47

Pemer skrev:På socialstyrelsens hemsida finns pdf-broschyren "Bostad med särskild service för vuxna enligt LSS - Stöd för rättstillämpning och handläggning" att ladda ner.
http://www.socialstyrelsen.se/publikati ... 2007-101-6

Enligt socialtjänstlagen har samhället en skyldighet att ordna lämplig bostad och service för människor med funktionshinder. För personer med omfattande funktionshinder regleras rätten till en sådan bostad också i LSS.


Bostad enligt socialtjänstlagen – ingen absolut rätt
Av socialtjänstlagen (5 kap. 7 §) framgår att socialnämnden skall verka för att människor som av fysiska, psykiska eller andra skäl möter betydande svårigheter i sin livsföring får möjlighet att delta i samhällets gemenskap och att leva som andra. Socialnämnden skall medverka till att den enskilde får bo på ett sätt som är anpassat efter hans eller hennes behov av särskilt stöd och skall inrätta bostäder med särskild service för dem som behöver ett sådant boende.
Insatsen ”bostad med särskild service” är enligt socialtjänstlagen en rättighet för en enskild person som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt. Insatsen skall tillförsäkra den enskilde en skälig levnadsnivå, och den erhålls efter en individuell behovsbedömning. En helhetsbedömning av den enskildes totala situation måste alltid göras; eventuella kommunala riktlinjer får inte användas på ett schablonmässigt sätt.
Enligt socialtjänstlagen har den enskilde emellertid inte en ovillkorlig rätt till en viss typ av insats, exempelvis en bostad med särskild service. Det är fullt möjligt för kommunen att föreslå en alternativ insats om den erbjudna insatsen tillgodoser biståndsbehovet och en skälig levnadsnivå är möjlig att uppnå på annat sätt.

Bostad enligt LSS – en ovillkorlig rätt
I LSS anges konkret vilka insatser de personer som omfattas av lagen har rätt till om de behöver sådan hjälp i sin livsföring och om behovet inte tillgodoses på annat sätt. En av de insatser som regleras i lagen är vuxnas rätt till bostad med särskild service eller annan särskilt anpassad bostad (9 § 9 LSS).

Vid bedömningen av om en enskild har behov av insatsen i sin livsföring måste jämförelser göras med den livsföring som kan anses normal för personer i samma ålder. Genom insatsen skall den enskilde tillförsäkras goda levnadsvillkor.

För att en begäran om insatsen ”bostad med särskild service” skall kunna nekas den funktionshindrade med hänvisning till att behovet tillgodoses på annat sätt, skall behovet också faktiskt tillgodoses på annat sätt. Det räcker alltså inte att behovet kan tillgodoses på annat sätt, vilket är en väsentlig skillnad gentemot socialtjänstlagen. Enligt LSS har den enskilde en ovillkorlig rätt till en specifik insats, och lagen ger alltså inte utrymme för kommunen att neka den enskilde en bostad med särskild service med motiveringen att alternativa insatser kan tillgodose behovet av hjälp.


LSS reglerar inte i detalj hur boendet för vuxna skall vara organiserat. En bostad kan vara utformad på olika sätt men tre huvudformer kan urskiljas:
- gruppbostad
- servicebostad och
- annan särskilt anpassad bostad.
Gruppbostad och servicebostad är att betrakta som ”bostäder med särskild service” vilket däremot inte gäller boendeformen ”annan särskilt anpassad bostad”. För samtliga boendeformer gäller dock att bostaden skall vara fullvärdig, att den är den enskildes privata och permanenta hem och att den inte skall ha en institutionell prägel. Dessutom innebär ett boende i ”bostad med särskild service” enligt LSS att omvårdnad skall ges utifrån individuella behov och önskemål, med syfte att tillförsäkra den enskilde goda levnadsvillkor.


Annan särskilt anpassad bostad
Med ”annan särskilt anpassad bostad för vuxna” avses en bostad med viss grundanpassning till funktionshindrade personers behov men utan fast bemanning. Behövligt stöd och service i anslutning till boendet bör ges inom ramen för de insatser som finns att tillgå enligt LSS – t.ex. personlig assistans samt ledsagarservice. Stöd kan även ges i form av hemtjänst enligt socialtjänstlagen.
I denna boendeform ingår inte omvårdnad och inte heller fritidsverksamhet och kulturella aktiviteter.
”Annan särskilt anpassad bostad för vuxna” är inte att betrakta som en ”bostad med särskild service” och kommunen kan därför inte anses ha
ansvar för hälso- och sjukvården för de personer som bor i denna boendeform.
(Se kapitel 7 avsnittet Kommunens ansvar för hälso- och sjukvård.)
Boendeformen ”annan särskilt anpassad bostad för vuxna” kommer inte
att behandlas ytterligare i denna rättssammanställning.


Tack! Ska skriva ut det där nästa gång jag har kontaktar dem och ta med!
Senast redigerad av vetinteriktigt 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
vetinteriktigt
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2009-09-12

Inläggav vetinteriktigt » 2009-11-16 13:50:47

Som läget är nu så har inget förändrats. Sitter här på 7elleven och stinker skit eftersom jag inte kunnat duscha eller tvättat kläderna på en vecka. Har varit i kontakt med LSS igen och sagt att de MÅSTE hjälpa mig, men de verkar inte villiga att göra det och skyller på att de inte får tag på perssonen som har hand om lägenheter. Har kontaktat soc och de kan inte heller hjälpa mig. Har mailat alla annonser på blocket och de andra andrahandssidorna. Vet fan inte vad jag ska ta mig till asså, jag får stå ut en månad till och se om det läser sig. Annars får jag helt enkelt bara hoppa framför tåget eller något, för jag pallar inte va hemlös. :cry:
Senast redigerad av vetinteriktigt 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
vetinteriktigt
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2009-09-12

Inläggav weasley » 2009-11-16 14:49:03

vetinteriktigt

Vad är det för jobb du har? Om du berättade lite om hur du funkar som person, om du har några missbruksproblem eller är hel och ren etc så kanske någon annan skulle kunna ställa upp?

Jag vet inte, jag bara spekulerar nu och jag tänker ABSOLUT inte tvinga någon. Jag vet bara att jag inte skulle tillåta någon som helst form av narkotikaklassad substans hos mej, om det inte var ordentligt utskrivet av ens personliga läkare.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Jossan » 2009-11-16 22:20:08

Hördu, vetinteriktigt, Vad säger folket på ditt jobb när du dyker upp och luktar svett och sunkigt av smutsiga kläder?

Hur kunde du bli hemlös om du har ett jobb? Jag menar då har du ju en lön varje månad och borde kunna betala hyran, så det kan ju inte vara därför du blev vräkt?

Hade du stört grannarna regelbundet? Eller vad har du gjort?
Det luktar faktiskt lite missbruksproblematik om det hela om du inte ursäktar. Droger är dyrt och är man beroende så kan det ryka iväg mycket pengar på det. Många med missbruk kan fungera normalt på jobb och i skola en lång tid, tills att de blir så pass beroende att de börjar köpa droger för alla pengar och därmed slutar att betala hyra och köpa mat. Det är ofta så det börjar gå neråt för många med stora missbruksproblem.

Därför vore det intressant om du berättade lite mer ingående hur det kom sig att just du blev hemlös. (Om inte annat för att kanske eliminera den här typen av misstankar.)
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav Charley? » 2009-11-16 22:22:10

Takes one to know one, Jossan. Kasta fan i sten i glashus.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Juddy » 2009-11-16 23:19:48

Grattis Charley till att det ordnade sig!
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Charley? » 2009-11-16 23:39:56

Tack :)
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav hysteriskt » 2009-11-16 23:51:39

Charley?, hur hittade du lägenheten? Genom Blocket eller någon annan internetsida? Är det en andrahandslägenhet? Jag ska flytta till Göteborg så fort jag får en lägenhet där. Dock vill jag inte ha en andrahandslägenhet, då jag inte gillar att byta hem för ofta (andrahandslägenheter är ju oftast bara på ungefär ett år). Står i bostadskö, men det kommer nog ta många år till innan jag har chans att få en lägenhet... Blev därför bara nyfiken hur du fick tag i din så snabbt :)
Senast redigerad av hysteriskt 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
hysteriskt
 
Inlägg: 796
Anslöt: 2008-04-04
Ort: Skåne

Inläggav Charley? » 2009-11-17 0:01:40

Andrahand genom polare.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-11-17 0:03:34

Jossan skrev:Hördu, vetinteriktigt, Vad säger folket på ditt jobb när du dyker upp och luktar svett och sunkigt av smutsiga kläder?

Hur kunde du bli hemlös om du har ett jobb? Jag menar då har du ju en lön varje månad och borde kunna betala hyran, så det kan ju inte vara därför du blev vräkt?

Hade du stört grannarna regelbundet? Eller vad har du gjort?
Det luktar faktiskt lite missbruksproblematik om det hela om du inte ursäktar. Droger är dyrt och är man beroende så kan det ryka iväg mycket pengar på det. Många med missbruk kan fungera normalt på jobb och i skola en lång tid, tills att de blir så pass beroende att de börjar köpa droger för alla pengar och därmed slutar att betala hyra och köpa mat. Det är ofta så det börjar gå neråt för många med stora missbruksproblem.

Därför vore det intressant om du berättade lite mer ingående hur det kom sig att just du blev hemlös. (Om inte annat för att kanske eliminera den här typen av misstankar.)


Att man har och kan sköta ett jobb betyder inte att man har alla dessa förbannade sekreterarfärdigheter som det moderna samhället fått för sig att kräva.

Jag har alltid fått beröm för att jag arbetar hårdare än alla andra på de sommarjobb jag haft men det hjälper mig inte att hålla koll på min ekonomi. I verkligheten är mat något man plockar upp från marken och bara äter men i den har vansinniga låtsasverkligheten som kallas för ett civiliserat samhälle måste man tamigfan vara managementkonsult för att få mat och bostad, ÄVEN om man har/haft jobb, går/gått på högskola och är/varit medlem i mensa... Nu kan jag hålla koll på min ekonomi om jag anstränger mig, men det orkar man ju inte alltid om det dyker upp andra bekymmer som stjäl uppmärksamheten.

Sen fattar jag inte vad det skulle ha för relevans om det finns missbruk i bilden eller ej, man behöver väl bostad ändå och har i princip samma rättigheter som alla andra enligt svensk lag, det är direkt kriminellt att som myndigheterna gör behandla missbrukare sämre än andra hjälpsökande.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-11-17 2:40:01

Vaknade upp mitt i natten och kom att tänka på mina vistelser i Stockholm i somras. Jag upptäckte några användbara saker.

Om du luktar skit så finns det dusch på centralen, kostar 30 kr. Det finns ett billigt vandrarhem där i närheten, city lodge. Kostar 200 spänn för plats i sovsal har jag för mig. Förutsatt att du har med egna lakan men det kan du ju köpa, det är billigare i längden om du behöver sova fler nätter på vandrarhem. Att hyra lakan där är svindyrt. Där finns internet, tvättmaskin och dusch. Det är ofta fullt på kvällen så man bör boka i förväg (det glömmer alltid jag). Det är ingen permanent lösning men det är lite mer permanent än nattbussarna...

Jag bor på fel sida landet för att ge någon hjälp, annars har jag ett köksgolv som brukar vara ledigt.

Jag har inga permanenta lösningar, LSS och SOL är så vitt jag vet mer användbart som skithuspapper än som lagstiftning. Men det finns de på forumet som vet mer, så du får väl fortsätta försöka.

Om du har pengar kan husvagnscamping vara ett permanent alternativ, det finns många som bor långa perioder i husvagn. Men det är ju ett projekt att skaffa och forsla en vagn till en lämplig plats. Hade det varit sommar hade du egentligen bara behövt en parkeringsplats men vintertid lär man ju ha el i vagnen.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 22:24:27, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Inger » 2009-11-17 5:36:23

vetinteriktigt skrev:Som läget är nu så har inget förändrats. Sitter här på 7elleven och stinker skit eftersom jag inte kunnat duscha eller tvättat kläderna på en vecka. Har varit i kontakt med LSS igen och sagt att de MÅSTE hjälpa mig, men de verkar inte villiga att göra det och skyller på att de inte får tag på rerssonen som har hand om lägenheter. Har kontaktat soc och de kan inte heller hjälpa mig. Har mailat alla annonser på blocket och de andra andrahandssidorna. Vet fan inte vad jag ska ta mig till asså, jag får stå ut en månad till och se om det läser sig. Annars får jag helt enkelt bara hoppa framför tåget eller något, för jag pallar inte va hemlös. :cry:

Finns det något man kan hjälpa till med, typ kolla annonser eller nåt? Var vill du bo i så fall, hur stort, möblerat/omöblerat, vad har du råd med för maxhyra?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:24:27, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Charley? » 2009-11-17 7:45:04

Ja, finns det någonting man kan hjälpa till med? Vilken stad håller du till i?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 22:24:27, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in