AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du en IQ >=125?

IQ 100-120
77
29%
IQ 120-125
41
15%
IQ 125-130
63
24%
Mensamedlem
30
11%
IQ >140
55
21%
 
Antal röster : 266

Inläggav clivia » 2009-11-09 20:52:09

Windfarne skrev:
carl skrev:Vad har man ut av att ta reda på sin iq? Får man rabattkuponger eller nåt sånt från mensa?


För övrigt dras svenska IQ-tester med betydande felkällor, läs utdraget från Wikipedia nedan:

"I den engelskspråkiga världen används ofta test med frågor och uppgifter formulerade i ord. Denna typ av test är svåra att göra kulturoberoende; i realiteten blir det lättare att uppnå bättre resultat om man har de kulturella referensramar som testkonstruktören tänkt sig. Även språkliga färdigheter spelar här in; att göra ett sådant test på ett språk man inte kan mycket väl är ett klart handikapp. I mindre språk, såsom svenska, är det svårt att ta fram ett test och normalisera den på en tillräckligt stor befolkning. I Sverige används därför mest test som använder olika visuella symboler, och som lägger relativt stor vikt vid spatialt tänkande. Kritiken mot denna typ av test bygger på att de egenskaper som mäts ligger inom ett betydligt smalare spektrum än om man använder verbala test. Sådana test borde alltså gynna vissa typer av intelligens och missgynna andra."
http://sv.wikipedia.org/wiki/IQ



tell me about it!
När jag testades så reagerade jag på flera aspekter med testen:
-dels så fanns det tex delar med ordspråk och dels med bilder.
Ordspråken var inte universella utan mer svenska och kanske allmäna kända i Sverige. Bilderna hade samma grundprincip.
Jag kunde koppla många men missade också många av uppenbara kulturella orsaker då jag inte är fullt uppväxt i Sverige.
Flertal av testerna krävdes aning av arbetsminnet och uppmärksamhet, vilket kändes påverkade en aning. Det påtalades i sammanfattningen men i slutändan läser ju folk bara "highlights" (siffrorna) och detaljerna faller då bort.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 22:36:05, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Saga » 2009-11-09 21:10:26

Duras skrev:Jag har inte gjort nån "officiell" IQ-test men ligger sannolikt rejält högt på det som mäts av såna tester (har gjort några inofficiella). Samtidigt ligger jag troligen rejält under medel på annat. Är helt puckad inom vissa områden :wink:

Hade hellre haft lite jämnare profil och i så fall möjligen varit lyckligare totalt sett i livet. Med andra ord, jag anser inte att det finns nån koppling mellan hög IQ och lycklig tillvaro. Skulle faktiskt kunna vara tvärtom.


Tror inte heller på någon sådan koppling. Oavsett profil. Jag har ju som sagt enligt testerna en hög IQ med jämn profil men det säger ju absolut ingenting om min funktionsnivå i vardagen (som är mkt låg.)

Detta "jämna, snygga" resultat hindrar f.ö inte heller att också jag är rätt så rejält korkad vad gäller vissa saker...
Senast redigerad av Saga 2011-05-04 22:36:05, redigerad totalt 1 gång.
Saga
 
Inlägg: 358
Anslöt: 2009-06-18

Inläggav Pewe » 2009-11-09 21:48:06

carl skrev:
alfapetsmamma skrev:
carl skrev:Jag har inte gjort nån npf utredning, jag fick diagnos av psykdoktorn.. alltså att veta att man har högre intelligens än andra är väl inget man behöver test för(?).
Att ha en diagnos som AS kan man ju inte jämföra med en så enkel sak som iq


Diagnos av doktorn? Utan utredning? Jag är inte insatt i ditt fall men det låter vanskligt, så här....


Nåja.. jag kom ju inte bara in till doktorn, men nog var det hastigt.. Fast psykiatriker sätter ju diagnosen..


Kanske lite utanför tråden , men jag har inte heller gjort någon utredning :shock: För dels ville jag inte själv , fattar inte varför i mitt fall ? Men har varit på massa besök på det stället jag har behandlats för min OCD under c:a 1år . Tydligen jobbar dom i team så jag fick min diagnos av psykiatriker . Är det något konstigt med det :roll:

//Pewe
Senast redigerad av Pewe 2011-05-04 22:36:05, redigerad totalt 1 gång.
Pewe
 
Inlägg: 140
Anslöt: 2009-11-08

Inläggav MsTibbs » 2009-11-09 21:52:45

Windfarne skrev:
MsTibbs skrev:
carl skrev:Vad har man ut av att ta reda på sin iq? Får man rabattkuponger eller nåt sånt från mensa?


Välkommen i det världsomspännande nätet av jämlikar. Precis som aspergare eller Frimurare, en stolthet och en gemenskap. Varför skulle nån vilja ha LÅG iq?


Med emfas avvisar jag IQ-snacket. MsTibbs, antar att du bara är ironisk här. Att vara medlem i tex Aspergerforum har betydelse för självförståelsen. Att vara medlem i Mensa har bara med ego att göra, mig veterligt åstadkommer de inget överhuvudtaget.


Jag är inte ironisk. Mensa är något man flashar med, självklart, för man är stolt över att vara bra på något och det är en hemlig gemenskap, på liknande sätt som aspergern gör en till medlem till ett världsomspännande förbund.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 22:36:05, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav BMW » 2009-11-09 21:57:06

Mitt medel IQ låg på 101 i min AS utredning, men det gjordes under en period då jag var så infernaliskt trött och stressad , sov för lite, åt dåligt och hade därför lågt blodsocker.
Gissar att jag har en annan sorts intelligens som inte kan mätas i IQ tester då jag klarat mig ändå i livet på något sätt, utan att ens vara i närheten av att kvalificera mig för medlemskap i MENSA :) 8)

Märker att jag har väldigt svårt för vissa grejer och väldigt lätt för andra.
Har gjort högskoleprovet 4 gånger och legat över medel, resultaten har pendlat mellan 1,2 -1,4.
Senast redigerad av BMW 2011-05-04 22:36:06, redigerad totalt 2 gånger.
BMW
 
Inlägg: 767
Anslöt: 2009-10-03

Inläggav Savanten Svante » 2009-11-09 21:57:59

Windfarne skrev:Att vara medlem i Mensa har bara med ego att göra, mig veterligt åstadkommer de inget överhuvudtaget.


http://www.mensa.se/content/view/45/94/

Barn som är lika långt från medel får ALLTID hjälp i skolan, särskolor och sånt.. Fast bara barnen på andra änden av skalan.


Fresten, det händer att genier grillar korv, och tycker det är kul att göra det i sällskap. Varför är det konstigt?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 22:36:06, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Duras » 2009-11-09 22:15:24

Savanten Svante skrev:Fresten, det händer att genier grillar korv, och tycker det är kul att göra det i sällskap. Varför är det konstigt?


Jag grillar gärna korv :wink:
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 22:36:06, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav Windfarne » 2009-11-09 22:17:03

Savanten Svante skrev:http://www.mensa.se/content/view/45/94/

Barn som är lika långt från medel får ALLTID hjälp i skolan, särskolor och sånt.. Fast bara barnen på andra änden av skalan.


Känner igen mig där, och håller med. Allas begåvning skall tas tillvara.


Savanten Svante skrev:Fresten, det händer att genier grillar korv, och tycker det är kul att göra det i sällskap. Varför är det konstigt?

Här håller jag inte med. Vill inte hindra Mensaiter från korvgrillning, men vad *** ska de göra det tillsammans för? Varför inte med en normalt sammansatt grupp av individer som kan ha bättre nytta av en intelligent person i gänget? Är det överhuvudtaget någon kvantifierbar mänsklig egenskap som passar sämre som bevekelsegrund för samhörighet än just IQ????? Ungefär som att starta en klubb för de som har storlek 44 i skor, IMNSHO

En förening som Mensa vars förment intelligenta medlemmar flockas för inbördes beundran ska banne mej ha en hög grad av stringens gentemot medlemskriterierna och ett högt och ädelt syfte. Jag skulle aldrig tänka mig att vara medlem i en klubb med en så tydlig dissonans mellan medlemskrav och syfte. Löjeväckande! är mitt enda ord för detta.
Senast redigerad av Windfarne 2011-05-04 22:36:06, redigerad totalt 1 gång.
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-09 22:45:48

Koboshi skrev:De tester jag gjort på nätet ger en IQ på 126 - 133.

ALLA som gör IQ-test på nätet får 126 eller mer. Säger de i alla fall...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:36:06, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav clivia » 2009-11-09 22:48:23

KrigarSjäl skrev:
Koboshi skrev:De tester jag gjort på nätet ger en IQ på 126 - 133.

ALLA som gör IQ-test på nätet får 126 eller mer. Säger de i alla fall...

inte jag, jag får oftast under 80 då jag aldrig orkar slutföra dem...
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 22:36:06, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Denper » 2009-11-09 22:50:00

Här håller jag inte med. Vill inte hindra Mensaiter från korvgrillning, men vad *** ska de göra det tillsammans för?

Jag tror det finns en naturlig tendens hos många att söka sig till andra som liknar en själv, antingen temporärt eller långsiktigt. Man ska nog inte döma folk för att de beter sig på det sättet. Om Mensaiter vill grilla korv tillsammans så har de säkert bland annat en och en annan upplevelse av utanförskap från sitt vardagsliv som för dem samman. Sen kan du sätta en positiv eller negativ etikett på det, och få föredrar en negativ.

Jag testade 140-snåret när jag fick min diagnos, mycket högre på hastighet i informationsbehandling, men det är tydligen inte häftigt nog för en världsomfattande förening =)
Senast redigerad av Denper 2011-05-04 22:36:06, redigerad totalt 1 gång.
Denper
 
Inlägg: 72
Anslöt: 2009-11-09
Ort: Karlstad

Inläggav MiniMe » 2009-11-09 23:45:14

Jag skulle aldrig tänka mig att vara medlem i en klubb med en så tydlig dissonans mellan medlemskrav och syfte. Löjeväckande! är mitt enda ord för detta.


Att korvgrillningen kanske helt enkelt var en inramning för att få utbyta intressanta idéer med likasinnade, och inte själva syftet med träffen, slog dig inte?

Jag har sett den här diskussionen tidigare: så fårt IQ-tester kommer på tal så inträffar två saker:

1) Aggressiva inlägg skrivs på temat "IQ-tester är värdelösa och har inte ett dugg med mänsklig intelligens att göra"

2) Aggressiva inlägg skrivs på temat "Är man medlem i Mensa så är man en tönt och en idiot"


Varför?

Människor förenas kring alla möjliga mer eller mindre relevanta gemensama nämnare bara för att få en ursäkt att träffa andra och umgås. Flugfiskeföreningar, syföreningar, slöjdkurser etc.
Ändå upplevs just Mensa, och ingen annan förening, som oerhört provocerande för en del människor?

En kärnfysiker eller entreprenör med högt IQ har antagligen lättare att hitta intressanta samtalspartners i Mensa än i, säg, en flugfiskeförening; varför är det så svårt att acceptera?
Det propageras ju högt och lågt för att man ska låta människor få vara sig själva: varför är det så jäkla svårt att låta just smarta människor få vara sig själva, utan att få en massa skit för det?
Att säga att man är medlem i Mensa är ju i princip som att tigga om en utskällning i Sverige idag?

Vanligtvis kommer såna här yttranden från personer som inte presterar så bra på dessa tester själva, och helt enkelt inte tål tanken på att det finns människor med en skarpare uppfattning av universum än de själva har. Och så går de till attack.

Onödigt. Trist. Dumt.
Senast redigerad av MiniMe 2011-05-04 22:36:06, redigerad totalt 1 gång.
MiniMe
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2009-10-25

Inläggav BMW » 2009-11-09 23:58:21

Det beror nog på att människor känner sig mindervärdiga om de inte presterar tillräckligt högt på IQ testerna, vilket jag tycker är ganska fånigt och onödigt.
Tycker det kan vara lite tvärtom också, människor som har misslyckats i livet gällande arbete, relationer och liknande, söker tröst och bekräftelse i att de lyckats bra på nåt IQ test och ser det som ett bevis för att de inte är så dåliga trots allt :idea:

Mensa bryter verkligen mot jantelagen i Sverige och är därmed inte politiskt korrekt, då det hävdas att de som lyckats bra är smartare (och därmed underförstått, på en mer eller mindre känslomässigt undermedveten nivå, mer "värda" än de lågpresterande) än de som lyckats sämre (överväldigande majoriteten av befolkningen)

Låt de som lyckas bra på MENSAS tester glädjas åt detta, det bjuder jag så gärna på :D
Senast redigerad av BMW 2011-05-04 22:36:06, redigerad totalt 1 gång.
BMW
 
Inlägg: 767
Anslöt: 2009-10-03

Inläggav Savanten Svante » 2009-11-10 0:05:33

BMW skrev:Mensa bryter verkligen mot jantelagen i Sverige och är därmed inte politiskt korrekt, då det hävdas att de som lyckats bra är smartare (och därmed underförstått, på en mer eller mindre känslomässigt undermedveten nivå, mer "värda" än de lågpresterande) än de som lyckats sämre (överväldigande majoriteten av befolkningen)


"Jag trodde att jag var dum tills jag började på universitetet.
Mensas ordförande Erik Aludden vantrivdes i skolan, slöt sig inom sig själv och blev deprimerad. Han slutade skolan så tidigt han kunde, men valde som vuxen att ge skolan en ny chans. Då fungerade det."

Alla kommer inte till universitetet..
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 22:36:06, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Windfarne » 2009-11-10 0:24:41

Asperger - ja tack
Mensa - nej tack

Vet att jag går ut hårt med detta, men jag har ändå svårt att se den gemensamma nämnaren dessa människor har, lika lite som skostorlek eller för den delen ras.
AS är ett funktionshinder och samhället handikappar de "drabbade", som behöver dela erfarenheter.
Hög IQ är inget funktionshinder, det är en förmåga som - om nu IQ-testerna verkligen visar på något konkret - som är ett adelsmärke för bäraren och ett uppfordande ansvar. Lite som "Adel förpliktar".

När det gäller en flugfiskeklubb, vilket nämndes som exempel ovan, så samlas man kring limnologi, entomologi, ichtyologi, biologisk mångfald och biodiversitet, genetik, man kanske restaurerar ett vattendrag för att öring skall trivas och föröka sig där, man köper/byter/bygger spön, ägnar sig åt flugbindning (ett fantastiskt hantverk för övrigt) etc.
Här frågas det inte efter minimikunskaper för inträde utan den som vill gå med bidrar med det den är bra på. Och gruppsamhörigheten kommer att välkomna personen, och glädjas över dens utveckling mot en bättre flugfiskare.

Mensa? Vrida och vända på "nästa figur i serien"?. Och grilla korv såklart :D
Senast redigerad av Windfarne 2011-05-04 22:36:06, redigerad totalt 1 gång.
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Inläggav carl » 2009-11-10 0:31:26

MiniMe skrev:Vanligtvis kommer såna här yttranden från personer som inte presterar så bra på dessa tester själva, och helt enkelt inte tål tanken på att det finns människor med en skarpare uppfattning av universum än de själva har. Och så går de till attack.

Onödigt. Trist. Dumt.


Jag skulle förmodligen prestera nog för att komma in i mensa, men jag förstår inte varför. Jag drar åt mig öronen så fort det börjar flashas med statusgrejer. Jag tror inte mensaiterna har en dum attityd, men lika lite som jag skulle vilja vara med i mensa skulle jag vilja vara med i miljonärsklubben, ha mest sexklubben, eller äga mest skorklubben.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:36:06, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Windfarne » 2009-11-10 0:33:48

MiniMe skrev:Vanligtvis kommer såna här yttranden från personer som inte presterar så bra på dessa tester själva, och helt enkelt inte tål tanken på att det finns människor med en skarpare uppfattning av universum än de själva har. Och så går de till attack.

Onödigt. Trist. Dumt.


Skulle det verkligen ligga något i att de har en skarpare uppfattning av universum? Enligt min uppfattning både ja och nej. Ja - i begränsad kontext. Nej - därför att IQ är en av många parametrar som observerar omvärlden, inte den enda.

Det vore motsägelsefullt av mig att åberopa mina meriter, men de är inte så obetydliga. Jag är en Jantelagbrytare - som just nu faktiskt! - och anses irriterande intelligent av vissa.
Senast redigerad av Windfarne 2011-05-04 22:36:06, redigerad totalt 1 gång.
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Inläggav AAA » 2009-11-10 1:09:17

Nej, man får inte alls reda på IQ alla gånger vid utredningar, inte i explicita siffror i alla fall. Svagheter och styrkor har jag fått (minst) två gånger, inte 150 på Verbal och 66 i Performance eller liknande.

Fast jag kan ana att det beror på att jag kan ha väldigt lågt på vissa delar? Men jag har HÖGT på vissa andra, det kan jag lova, för jag kan utföra vissa handlingar som andra har svårt för och vice versa (dvs helpuckad på andra områden). Så kallad ojämn begåvningsprofil. Vidare kan jag dra några ekvationer i Hilbert-rummet om det kniper eller diskutera elektron-spinn, sitta och fika däremot har jag svårt för.

Jag kan gärna säga att jag är autistisk här. Helt okej för mig, jag gillar för det mesta de som jobbar sig upp underifrån bättre. Ödmjuhet är för mig att vara medveten om sina brister och styrkor. Samma summa för alla totalt.

Högmodiga typer har jag feta fördomar emot. Det måste vara ensamt på toppen, eller vad säger alla IQ 130+ här på sidan? Haft nytta av det när ni handlat på Ica? Har det gett många spännande jobb? Uppfinnar-Jocke allihopa? Eller bara blivit missförstådda på intervjuerna för ni fattar så mycket bättre och mer än andra? Ingen partner som fattar sig på smartheten riktigt? Nu är jag högmodig, vad skönt.

Tur att det heter Asperger-forum, autisterna blir väl bortjagade.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 22:36:06, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2009-11-10 1:10:48

carl: Vilken sexklubb? Var?
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 22:36:12, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2009-11-10 1:11:20

carl: Clash-klubb då?
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 22:36:12, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav carl » 2009-11-10 1:14:13

AAA skrev:carl: Clash-klubb då?


Klubbar är så jobbiga för de ska ha en massa sociala krav..
jag träffade en som både sett dem live och kunde en massa om hur deras skivor producerats.. buhu.. knappast kul.. :( då är det bättre att skapa sin egna lilla ö..
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:36:12, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav AAA » 2009-11-10 1:17:01

carl skrev:
AAA skrev:carl: Clash-klubb då?


Klubbar är så jobbiga för de ska ha en massa sociala krav..
jag träffade en som både sett dem live och kunde en massa om hur deras skivor producerats.. buhu.. knappast kul.. :( då är det bättre att skapa sin egna lilla ö..


Jag försökte skoja ;-)
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 22:36:12, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav carl » 2009-11-10 1:17:35

AAA skrev:
carl skrev:
AAA skrev:carl: Clash-klubb då?


Klubbar är så jobbiga för de ska ha en massa sociala krav..
jag träffade en som både sett dem live och kunde en massa om hur deras skivor producerats.. buhu.. knappast kul.. :( då är det bättre att skapa sin egna lilla ö..


Jag försökte skoja ;-)


jag med :wink:
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:36:12, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Liljencroowna » 2009-11-10 5:42:07

Jag har ganska ojämn IQ, men landar väl mellan 120-125 i snitt. Mitt bildminne är förbaskat bra, om än selektivt. :P
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 22:36:12, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in