Agomelatin (Valdoxan)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Agomelatin (Valdoxan)

Inläggav johan_uppsala » 2009-10-30 2:43:18

Är det någon som har erfarenhet av detta läkemedel?
Vad jag läst hittills verkar det vara något av ett mirakelmedel, iallafall mot min symptombild.
Som jag förstått är det relativt nyligen godkänt, men kanske någon fått chansen att prova ändå?
Vore väldigt tacksam för lite "recensioner" eller vad man ska kalla det. :)
Senast redigerad av johan_uppsala 2011-05-04 22:25:46, redigerad totalt 1 gång.
johan_uppsala
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Uppsala

Inläggav johan_uppsala » 2009-10-30 3:02:25

Hittade just denna länk:
http://metrobloggen.se/jsp/public/index ... llIndex=25

Har inte läst igenom hela men borde vara läsvärt för den intresserade
Senast redigerad av johan_uppsala 2011-05-04 22:25:46, redigerad totalt 1 gång.
johan_uppsala
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Uppsala

Inläggav MsTibbs » 2009-10-30 16:15:36

Du har kanske redan kollat, men det första stället att leta är www.fass.se
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 22:25:46, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav johan_uppsala » 2009-10-30 18:22:00

MsTibbs skrev:Du har kanske redan kollat, men det första stället att leta är www.fass.se


Tack, men ja, där har jag varit. Fass är en av mina favoritdatabaser :)
Det jag hoppades lite på var lite förstahandserfarenhet, men det kanske är att hoppas på för mycket med ett så nytt läkemedel.

För övrigt, för den intresserade, så fick jag en prisuppgift från tillverkaren på 475kr per 28 doser, alltså 17kr/dos. De sa även att det är osannolikt att det kommer ingå i högkostnadsskyddet innan årsskiftet.
Senast redigerad av johan_uppsala 2011-05-04 22:25:46, redigerad totalt 1 gång.
johan_uppsala
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Uppsala

Inläggav carl » 2009-10-30 18:32:10

Kan detta bli nya ssri?
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:25:46, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-30 19:42:50

Jag aktar mig nog noga för nya läkemedel i fortsättningen. Jag har just nu problem med håravfall efter Voxra (och eventeullt av Lamictal). Jag hade nog hellre varit både tröttare och mer deprimerad i stället för det här.

Alla biverkningar står INTE på FASS, och de frekvenser som anges är troligtvis lågt satta. Det finns ett mörkertal av de som aldrig inser kopplingen symptom-läkemedel eller som lätt skylls på annat om man vill få ut ett läkemedel.

Googla på engelska, i USA finns oftast fler biverkningar listade, de har hårdare regler mot "malpractice".

Jag har mer och mer insett att depression m.m. är slutsymptom, inte orsaker. Ofta, inte alltid. För mig är det slutsymptom, och jag har t.o.m. blivit värre av att behandla dessa i stället för där det började. Jag blev deprimerad långt efter att jag fick utmattningssymptom, ändå fortsätter vården att påstå att jag har blivit trött p.g.a. depression. Man får tänka efter själv hur det började, och lita på sig själv. Läkare vill mest kränga SSRI och liknande.

Jag blev deprimerad när jag i flera år hade så lite ork att jag aldrig orkade göra allt det jag hade starkt motivation och lust till. När jag var yr och mådde som i svälttillstånd oavbrutet (trots god kost och vikt då alltså).

Det är banne mig inte lätt att veta var man ska ta tag i sina sjukliga problem.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:25:46, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav tveskägg » 2009-10-30 20:06:34

johan_uppsala skrev:
MsTibbs skrev:Du har kanske redan kollat, men det första stället att leta är www.fass.se


Tack, men ja, där har jag varit. Fass är en av mina favoritdatabaser :)

Bror Duktig skrev:Alla biverkningar står INTE på FASS, och de frekvenser som anges är troligtvis lågt satta. Det finns ett mörkertal av de som aldrig inser kopplingen symptom-läkemedel eller som lätt skylls på annat om man vill få ut ett läkemedel.

Många verkar tro att FASS är oberoende information, men titta längst ner i vänstra hörnet på FASS hemsida:
Bild
FASS är alltså skrivet av läkemedelsföretagen. Naturligtvis vill de få sina produkter att framstå i så bra dager som möjligt. De får dock inte skriva vad som helst i beskrivningarna av sina läkemedel, texten måste godkännas av Läkemedelsverket innan den får publiceras.
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 22:25:46, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-30 20:24:42

tveskägg skrev:
johan_uppsala skrev:
MsTibbs skrev:Du har kanske redan kollat, men det första stället att leta är www.fass.se


Tack, men ja, där har jag varit. Fass är en av mina favoritdatabaser :)

Bror Duktig skrev:Alla biverkningar står INTE på FASS, och de frekvenser som anges är troligtvis lågt satta. Det finns ett mörkertal av de som aldrig inser kopplingen symptom-läkemedel eller som lätt skylls på annat om man vill få ut ett läkemedel.

Många verkar tro att FASS är oberoende information, men titta längst ner i vänstra hörnet på FASS hemsida:
Bild
FASS är alltså skrivet av läkemedelsföretagen. Naturligtvis vill de få sina produkter att framstå i så bra dager som möjligt. De får dock inte skriva vad som helst i beskrivningarna av sina läkemedel, texten måste godkännas av Läkemedelsverket innan den får publiceras.

Det är därför bra att kolla biverkningar m.m. i info från länder där de är hårdare med regler och straff än här.

Jag har haft egen kommunikation med GlaxoSmithKline där de själva skrev till mig att att de kan lista fler biverkningar i andra länder p.g.a. andra regler.

Dessutom fick jag nyligen reda på att två mediciner för samma sak, som har väldigt olika antal biverkningar enligt FASS, egentligen ger samma biverkningar. Det är bara det att det ena läkemedlet är spritt i fler länder och då har tydligen större listninga av biverkningar "åkt med".

Idiotiskt.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:25:46, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Karl » 2009-11-03 15:20:54

Slutade med Cymbalta och har nu ätit Valdoxan i ca 2 1/2 månad och den har definitivt förbättrat min dygnsrytm. Blir inte längre plötsligt pigg efter att ha gått och lagt mig jättetrött, en halv Imovane krävs dock fortfarande för att hjärnan skall tagga ned. Har också känt mig piggare och haft lättare att koncentrera mig.

Valdoxan sägs vara en antidepressiv medicin men har inte någon effekt på serotonin bara dopamin och noradrenalin. Själv behöver jag nog lite fart på serotoninet och funderar på att äta en låg dos Cymbalta igen.

Har dock varit ganska turbulent (mest positivt) på det personliga planet den senaste tiden vilket givetvis också spelar in.

Leverprov skall tas innan medicinering påbörjas och därefter var sjätte vecka till 24:e veckan.
Läkemedelsverket skrev:Leverpåverkan utgör en identifierad risk för agomelatin som kan medföra potentiellt allvarliga komplikationer.


Jag har inte haft några biverkningar!

Har försökt reda ut varför Valdoxan inte ingår i högkostnadsskyddet men har gått bet (en apotekare trodde att det är en pågående förhandling mellan Läkemedelsverket och läkemedelsbolaget om priset). Om en medicin är godkänd borde den rimligtvis ingå i högkostnadsskyddet, undantaget är väl bara vissa s k lyxmediciner och jag har svårt att se Valdoxan som lyxmedicin. 475 kr för 28 tabletter är dyrt!

Länk till Läkemedelsverket (där högkostnadsskyddet givetvis inte nämns)
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 22:25:46, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav johan_uppsala » 2009-11-03 22:39:56

Karl skrev:Valdoxan sägs vara en antidepressiv medicin men har inte någon effekt på serotonin bara dopamin och noradrenalin. Själv behöver jag nog lite fart på serotoninet och funderar på att äta en låg dos Cymbalta igen.


På vilket sätt menar du att serotoninet skulle hjälpa dig?


Jag frågade läkemedelsbolaget om bla högkostnadsskyddet och fick detta svar:
Vi har ansökt om att Valdoxan skall ingå i högkostnadsskyddet. Det är osäkert när det kan bli det men det blir troligen inte under 2009.
Senast redigerad av johan_uppsala 2011-05-04 22:25:46, redigerad totalt 1 gång.
johan_uppsala
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Uppsala

Inläggav tveskägg » 2009-11-03 23:21:51

Karl skrev:Valdoxan sägs vara en antidepressiv medicin men har inte någon effekt på serotonin bara dopamin och noradrenalin.

Kolla din egen länk till Läkemedelsverkets hemsida om Valdoxan. Där står:

Agomelatin är en melatonerg agonist (MT1- och MT2-receptorer) och 5-HT2C-antagonist

MT1 (1A) är en mottagare för melatonin som finns i en del av hjärnans celler. Dygnsrytmen styrs till stor del av ljuset man ser. Ovanför stället där synnerverna korsas finns en nervknuta som kallas nucleus suprachiciasmaticus (supra = över, chiasma = korsning) och den skickar signaler till [WikiSve]tallkottkörteln[/WikiSve] som producerar melatonin. Detta melatonin aktiverar M1 på hjärnans celler vilket bedövar dem och man blir trött.

MT2 (1B) är en mottagare för melatonin som först och främst finns på betaceller i bukspottkörteln, de celler som producerar insulin. Om MT2 aktiveras under kort tid minskar insulinproduktionen, men om den aktiveras under lång tid ökar den. Eftersom agomelatin blockerar MT2 torde effekten bli minskad insulinproduktion. Defekter i MT2 är kopplade till diabetes typ 2.

MT2 kan även spåras i ögat och hjärnan, men vad det har för effekter där är oklart.

[WikiEng]5-HT2C[/WikiEng] känner av serotonin. De är först och främst placerade på nervceller som producerar noradrenalin och dopamin åt [WikiSve]frontalloben[/WikiSve]. Om det blir för mycket serotonin aktiveras 5HT2C som minskar noradrenalin och dopaminproduktionen. Detta brukar märkas när en deprimerad person börjar med SSRI, det ökade serotoninet drar ner de andra signalsubstanserna så personen får förvärrade besvär. Efter ett par veckors överstimulans blir (förhoppningsvis) 5-HT2C bedövat och slutar dra ner dopamin och noradrenalinproduktionen.

Eftersom agomelatin blockerar 5-HT2C hindrar det det befintliga serotoninet från att bromsa noradrenalin- och dopaminproduktionen. En blockering gör alltså att produktionen ökar och det blir mer noradrenalin och dopamin i frontalloben: http://jpet.aspetjournals.org/cgi/conte ... /306/3/954

Nackckdelen med detta är att 5-HT2C har en funktion till förutom att bromsa noradrenalin- och dopaminproduktionen, nämligen att bromsa aptiten när man ätit tillräckligt. Läkemedel som blockerar 5-HT2C tenderar därför att ge kraftig viktuppgång.

Eftersom agomelatin blockerar både 5-HT2C och M2 undrar jag om det är lämpligt för en redan innan överviktig person.
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 22:25:46, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Karl » 2009-11-04 22:48:52

Börjar med att rätta mig själv; Jag har ätit Valdoxan i 7 veckor, inget annat.

johan_uppsala skrev:
Karl skrev:Valdoxan sägs vara en antidepressiv medicin men har inte någon effekt på serotonin bara dopamin och noradrenalin. Själv behöver jag nog lite fart på serotoninet och funderar på att äta en låg dos Cymbalta igen.


På vilket sätt menar du att serotoninet skulle hjälpa dig?

Jag har mått sämre psykiskt de senaste veckorna och tror att det kan bero på att jag inte längre äter någon serotoninhämmande antideppmedicin... eller så är det helt enkelt höstmörkret som är boven...


johan_uppsala skrev:Jag frågade läkemedelsbolaget om bla högkostnadsskyddet och fick detta svar:
Vi har ansökt om att Valdoxan skall ingå i högkostnadsskyddet. Det är osäkert när det kan bli det men det blir troligen inte under 2009.

Skulle vara intressant att veta varför det inte ingår i högkostnadsskyddet redan nu men turerna i Läkemedelsverket kan nog inte ens Janne Josefsson få insyn i.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 22:25:46, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Karl » 2009-11-04 23:05:49

tveskägg skrev:
Karl skrev:Valdoxan sägs vara en antidepressiv medicin men har inte någon effekt på serotonin bara dopamin och noradrenalin.

Kolla din egen länk till Läkemedelsverkets hemsida om Valdoxan. Där står:

Agomelatin är en melatonerg agonist (MT1- och MT2-receptorer) och 5-HT2C-antagonist

...
[WikiEng]5-HT2C[/WikiEng] känner av serotonin. De är först och främst placerade på nervceller som producerar noradrenalin och dopamin åt [WikiSve]frontalloben[/WikiSve]. Om det blir för mycket serotonin aktiveras 5HT2C som minskar noradrenalin och dopaminproduktionen. Detta brukar märkas när en deprimerad person börjar med SSRI, det ökade serotoninet drar ner de andra signalsubstanserna så personen får förvärrade besvär. Efter ett par veckors överstimulans blir (förhoppningsvis) 5-HT2C bedövat och slutar dra ner dopamin och noradrenalinproduktionen.

Eftersom agomelatin blockerar 5-HT2C hindrar det det befintliga serotoninet från att bromsa noradrenalin- och dopaminproduktionen. En blockering gör alltså att produktionen ökar och det blir mer noradrenalin och dopamin i frontalloben: http://jpet.aspetjournals.org/cgi/conte ... /306/3/954

Kemi är inte min starka sida men jag tolkar det fortfarande som att halten serotonin varken ökar eller minskar.


tveskägg skrev:Nackckdelen med detta är att 5-HT2C har en funktion till förutom att bromsa noradrenalin- och dopaminproduktionen, nämligen att bromsa aptiten när man ätit tillräckligt. Läkemedel som blockerar 5-HT2C tenderar därför att ge kraftig viktuppgång.

Eftersom agomelatin blockerar både 5-HT2C och M2 undrar jag om det är lämpligt för en redan innan överviktig person.

Jag är inte överviktig men jag har inte märkt av att jag äter mer och har inte gått upp i vikt.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 22:25:46, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav mondo beyondo » 2009-11-18 20:34:23

Läste om den här medicinen i min läkares väntrum i tidningen Året Runt nr 45 en artikel om depressioner och att det kommit en ny medicin Valdoxan som verkar via melatonin och skulle vara speciellt bra för höstdeppiga och enligt min läkare bäst för de som deppar pga sömnbrist. Sömnterapi kallade hon den för. I artikeln stod det att den inte hade de där klassiska antidepp biverkningarna som viktuppgång och sexstörning.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 22:25:46, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav MsTibbs » 2009-11-19 1:17:41

Bror Duktig skrev:Jag har just nu problem med håravfall efter Voxra (och eventeullt av Lamictal).


Håravfall står inte som bieffekt i fass, men jag har tappat mycket hår sedan jag började med Lamictal. Vet dock ej säkert, då jag på samma tidpunkt började färga håret svart.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 22:25:46, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

läkemedlet idag?

Inläggav Darkness » 2009-11-23 14:07:08

Karl, hur har det gått med Valdoxan för dig? Är nyfiken på läkemedlet? Hur gick uttrappningen?


Karl skrev:
tveskägg skrev:
Karl skrev:Valdoxan sägs vara en antidepressiv medicin men har inte någon effekt på serotonin bara dopamin och noradrenalin.

Kolla din egen länk till Läkemedelsverkets hemsida om Valdoxan. Där står:

Agomelatin är en melatonerg agonist (MT1- och MT2-receptorer) och 5-HT2C-antagonist

...
[WikiEng]5-HT2C[/WikiEng] känner av serotonin. De är först och främst placerade på nervceller som producerar noradrenalin och dopamin åt [WikiSve]frontalloben[/WikiSve]. Om det blir för mycket serotonin aktiveras 5HT2C som minskar noradrenalin och dopaminproduktionen. Detta brukar märkas när en deprimerad person börjar med SSRI, det ökade serotoninet drar ner de andra signalsubstanserna så personen får förvärrade besvär. Efter ett par veckors överstimulans blir (förhoppningsvis) 5-HT2C bedövat och slutar dra ner dopamin och noradrenalinproduktionen.

Eftersom agomelatin blockerar 5-HT2C hindrar det det befintliga serotoninet från att bromsa noradrenalin- och dopaminproduktionen. En blockering gör alltså att produktionen ökar och det blir mer noradrenalin och dopamin i frontalloben: http://jpet.aspetjournals.org/cgi/conte ... /306/3/954

Kemi är inte min starka sida men jag tolkar det fortfarande som att halten serotonin varken ökar eller minskar.


tveskägg skrev:Nackckdelen med detta är att 5-HT2C har en funktion till förutom att bromsa noradrenalin- och dopaminproduktionen, nämligen att bromsa aptiten när man ätit tillräckligt. Läkemedel som blockerar 5-HT2C tenderar därför att ge kraftig viktuppgång.

Eftersom agomelatin blockerar både 5-HT2C och M2 undrar jag om det är lämpligt för en redan innan överviktig person.

Jag är inte överviktig men jag har inte märkt av att jag äter mer och har inte gått upp i vikt.
Senast redigerad av Darkness 2011-05-04 22:25:46, redigerad totalt 1 gång.
Darkness
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2009-11-23
Ort: Stockholm

Inläggav Flawed » 2009-11-23 14:38:31

Bror Duktig skrev:...
Alla biverkningar står INTE på FASS, och de frekvenser som anges är troligtvis lågt satta. Det finns ett mörkertal av de som aldrig inser kopplingen symptom-läkemedel eller som lätt skylls på annat om man vill få ut ett läkemedel...


Så verkar det definitivt vara!
Det råder en fruktansvärd optimism när det gäller läkemedelsbiverkningar.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 22:25:46, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Bror Duktig » 2009-11-23 15:33:58

MsTibbs skrev:
Bror Duktig skrev:Jag har just nu problem med håravfall efter Voxra (och eventeullt av Lamictal).


Håravfall står inte som bieffekt i fass, men jag har tappat mycket hår sedan jag började med Lamictal. Vet dock ej säkert, då jag på samma tidpunkt började färga håret svart.

Det står inte i FASS nej. Men på direkt frågan medger tillverkaren själva att biverkningen håravfall kan finnas. Både på Lamictal och Voxra.

I andra länder är håravfall listat som biverkning. I Sverige är det väl för slappa regler och för slappa straff.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:25:46, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-11-23 15:36:56

Flawed skrev:
Bror Duktig skrev:...
Alla biverkningar står INTE på FASS, och de frekvenser som anges är troligtvis lågt satta. Det finns ett mörkertal av de som aldrig inser kopplingen symptom-läkemedel eller som lätt skylls på annat om man vill få ut ett läkemedel...


Så verkar det definitivt vara!
Det råder en fruktansvärd optimism när det gäller läkemedelsbiverkningar.

Ja, vem har någonsin varit med om att läkaren sagt "men det kanske är medicinen, bäst vi anmäler som biverkan"...

Det vanliga är att biverkning viftas bort. Håravfall beror på depressionen (trots att den är bättre och trots att man har varit lika deprimerad i åratal innan). Likadant med andra biverkningar.

I de fall man har listat håravfall som biverkan, så är troligtvis frekvensen mycket högre. siffror som "1 av 100" gäller nog bara de mest uppenbara fallen, typ tappa 90 % av sitt hår...

Samma gäller säkert viktuppgång och andra problem med diverse mediciner.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:25:46, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Alexandra » 2009-11-24 0:32:34

Minns inte om jag redan skrivit detta, men jag har tagit Lamictal i tre olika omgångar (mot bipolaritet), det är en av få mediciner som gett mig positiv effekt - MEN...jag drabbades av håravfall. Det verkade dock som att min dåvarande psykiatriker inte trodde på mig. Hon remitterade mig till en hudläkare, som helt gick på min linje och också trodde att det var Lamictal som var boven i dramat. Aldrig mer Lamictal för mig!

Tycker att det Tveskägg skriver om FASS är ytterst tänkvärt!
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 22:25:46, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Kvasir » 2009-11-24 1:39:43

Nu ska man dock inte förhasta sig och tro att en längre lista över biverkningar nödvändigtvis är mera informativ. De mest fullständiga listorna hittar man rimligen i forskningsrapporterna från läkemedelsförsöken. Läser man en sådan inser man också att begreppet biverkning kan vara vilseledande i vissa fall. Där kan man t.ex. ibland se en biverkning rapporteas med en viss frekvens i den grupp som fått verksam substans, och samtidigt notera att samma biverkning är väldigt mycket vanligare bland dem som fått placebo! Man kan alltså få mindre biverkningar av att ta ett läkemedel än av att inte ta det! FASS nämner dock inget om biverkningar av att inte ta ett läkemedel. :)

Det finns också naturliga svårigheter med att hantera väldigt sällsynta biverkningar, eftersom den statistiska signifikansen för att biverkningen faktistisk beror på läkemedlet blir väldigt låg. Trots detta rapporterar FASS även biverkningar som är så ovanliga som mindre än ett fall på 10000. Inte sällan kan man även läsa om enstaka fall som har rapporterats från sjukvården.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 22:25:46, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Bror Duktig » 2009-11-24 13:38:45

Alexandra skrev:Minns inte om jag redan skrivit detta, men jag har tagit Lamictal i tre olika omgångar (mot bipolaritet), det är en av få mediciner som gett mig positiv effekt - MEN...jag drabbades av håravfall. Det verkade dock som att min dåvarande psykiatriker inte trodde på mig. Hon remitterade mig till en hudläkare, som helt gick på min linje och också trodde att det var Lamictal som var boven i dramat. Aldrig mer Lamictal för mig!

Tycker att det Tveskägg skriver om FASS är ytterst tänkvärt!

Hur fort kom håravfallet, och hur fort försvann det?

Man kan fråga läkemedelsbolagen direkt. De har svarat relativt ärligt i tycker jag. De svarade att håravfall var en möjlig biverkan men att Sverige har andra regler så att det inte behöver listas.

Om läkemedelsbolaget själv säger att det är en möjlig biverkning, så är den nog ganska vanlig...

Här: http://www.medications.com/se/wellbutrin/hair-loss kan man läsa om biverkningar på wellbutrin (Voxra), folk som har skrivit in själva. Man kan även söka på andra mediciner där, Lamictal finns med. Eventuellt får man söka på verksam substans då medicinerna kan heta annat än i Sverige.

Som sagt, BÅDE Voxra och Lamictal ger (kan ge) håravfall.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:25:46, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Kvasir » 2009-11-24 22:33:39

Bror Duktig skrev:Om läkemedelsbolaget själv säger att det är en möjlig biverkning, så är den nog ganska vanlig...


Nej varför det? Läkemedelsföretagen kan mycket väl tänkas vilja lista så många eventuella biverkningar som möjligt, för att inte i efterhand kunna bli stämda för att ha dolt något.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 22:25:47, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Bror Duktig » 2009-11-24 22:47:59

Men det går väl emot tanken att de vill få ut och sälja så mycket som möjligt?

Vilka är det då som inte vill lista biverkningar?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:25:47, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Aspergare och vården



Logga in