Aspergers syndrom och/eller Schizoid ps?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Snarare en schizoid personlighet än aspergare, påstår de

Inläggav amy » 2009-01-29 13:55:44

Hej igen!
Jag väljer att vara anonym. Anledningen är att jag är här som psykolog, registrerade mig för att reagera på trådar om undermåliga utredningar och förhoppningsvis stärka personer att kräva en ordentlig utredning. Den andra anledningen är att få information och kunskap om Asperger syndrom. Jag vet inte om det finns personer jag träffar som är här. För att inte begränsa deras handlingsutrymme vill jag forsätta vara anonym. Om någon blir provocerad av min närvaro respekterar jag det.

Om jag sen blir personlig, förbannad, ledsen å någons vägnar speglar det mitt engagemang i detta ämne. Den information jag fått här värdesätter jag oerhört och har haft nytta av (även de personer jag träffar. Jag träffar ju inte dem för min egen skull även om jag tycker det är vansinnigt intressant arbete jag har). T ex trådar om melatonins/circadins olika effekt, stresskänslighet, ögonkontakt, barndomsberättelser, specialintressen, utsatthet osv. Så jag hoppas att det ok att jag är här och läser i fortsättningen.
Senast redigerad av amy 2011-05-04 17:45:44, redigerad totalt 1 gång.
amy
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2008-11-03

Snarare en schizoid personlighet än aspergare, påstår de

Inläggav Inger » 2009-01-29 17:03:17

För min del är det helt ok i alla fall. Tycker fler professionella borde läsa här för att få en lite mer nyanserad bild än vad en del verkar ha. Så: välkommen!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:45:44, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Snarare en schizoid personlighet än aspergare, påstår de

Inläggav Pemer » 2009-01-29 17:17:22

Dito!!

En till... *ler*

:-)122
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 17:45:44, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Snarare en schizoid personlighet än aspergare, påstår de

Inläggav Lilla Gumman » 2009-01-29 17:28:10

Hej!

Välkommen!

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 17:45:44, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Snarare en schizoid personlighet än aspergare, påstår de

Inläggav Aspkvinna » 2009-01-29 19:47:33

Jepp, välkommen!

Alla proffs välkomnar jag till dialogen för det är intressant och höra hur ni ser på saken/er.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 17:45:44, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Schizoid personlighetsstörning

Inläggav saltgurkan » 2009-07-12 23:42:19

Jag läste om schizoid personlighetsstörning, och det stämde väldigt bra på mig. Gjorde ett personlighetstest som visade 78% schizoid (det var på internet, så inte pålitligt). Har hört att schizoid personlighetsstörning kanske inte finns utan är Asperger syndrom. VAd tror ni? Finns den eller inte?

Moderator: Flyttat från Övriga ämnen.
Moderator: Flyttade inläggen om borderline hit: aspergers-och-borderline-t13830.html
Slog ihop tråden "Schizoid personlighetsstörning" med en annan tråd om AS och Schizoid PS.
Senast redigerad av saltgurkan 2011-05-04 20:29:01, redigerad totalt 1 gång.
saltgurkan
 
Inlägg: 326
Anslöt: 2007-07-13

Schizoid personlighetsstörning

Inläggav dragonslayer » 2009-07-13 6:47:11

Många som kallades schizoida kallas nu asperger. Jag var t ex diagnosticerad med schizoid först.

Fast jag antar att eftersom diagnosen finns kvar så finns det icke-aspiga schizoider.
Senast redigerad av dragonslayer 2011-05-04 20:29:01, redigerad totalt 1 gång.
dragonslayer
f.d. deadpoet, inaktiv
 
Inlägg: 236
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Södermanland

Re: schizoid personlighetsstörning

Inläggav serpentin » 2009-07-13 8:54:43

saltgurkan skrev:JAg läste om schizoid personlighetsstörning, och det stämde väldigt bra på mig. Gjorde ett personlighetstest som visade 78% schizoid(det var på internet, så inte pålitligt). Har hört att schizoid personlighetsstörning kanske inte finns utan är Asperger syndrom. VAd tror ni? Finns den eller inte?


Jag tror att schizoid personlighetsstörning är en diagnos som (de mindre kunniga alternativt ointresserade) läkarna sätter på alla man inte vet vad man ska sätta för diagnos på. Antingen det eller Borderline. Jag har haft båda. När jag utreddes och fick min Aspergerdiagnos kunde man istället utesluta båda.

Diagnosen Schizoid personlighetsstörning har nog en del gemensamt med AS i sin beskrivning (längesedan jag läste men det är så jag minns det) men är en vad jag tycker väldigt negativ diagnos där man mest ses som egoistisk, känslokall och besvärlig. I vissa fall till och med potentiellt farlig.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:29:01, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Schizoid personlighetsstörning

Inläggav imperativ » 2009-07-13 12:18:14

Wiki-artikeln på engelska är mycket detaljerad:
http://en.wikipedia.org/wiki/Schizoid_P ... y_Disorder


Jag förstår också varför SPD är så lik AS:
Do you have close relationships with friends or family? If yes, with whom? If no, does this bother you?
Do you wish you had close relationships with others?
Some people prefer to spend time alone, Others prefer to be with people. How would you describe yourself?
Do you frequently choose to do things by yourself?
Would it bother you to go a long time without a sexual relationship? Does your sex life seem important or could you get along as well without it?
What kind of activities do you enjoy?
Do you confide in anyone who is not in your immediate family?
How do you react when someone criticizes you?
How do you react when someone compliments you? In the assessment process, note if these individuals make eye contact, smile or express affect nonverbally.

:P
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 20:29:01, redigerad totalt 1 gång.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Schizoid personlighetsstörning och Aspergers syndrom

Inläggav Peace » 2009-10-30 1:45:54

Är det samma sak? Kan det vara så att schizoid är nånting man blir pga av fel uppfostran och yttre påverkan och aspergers nånting man föds med?
Symptomen är ju i stort sett samma, så det kanske svårt att skilja dem åt. Får man någon hjälp överhuvudtaget om man har diagnostiserad schizoid personlighetsstörning?

Moderator: Slog ihop tråden "Schizoid personlighetsstörning och Aspergers syndrom" med tidigare tråd om samma ämne.
Senast redigerad av Peace 2011-05-04 22:25:19, redigerad totalt 1 gång.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Schizoid personlighetsstörning och Aspergers syndrom

Inläggav Savanten Svante » 2009-10-30 1:47:31

Enligt ICD-10 karaktäriseras schizoid personlighetsstörning av minst tre av följande:

* Känslomässig kyla, likgiltighet eller reducerad känslosamhet.
* Begränsad kapacitet att uttrycka antingen positiva eller negativa känslor mot andra.
* Föredrar ihärdigt ensamma aktiviteter.
* Väldigt få (om några) nära vänner eller relationer och en avsaknad av lust att ha sådana.
* Oberörd av antingen beröm eller kritik.
* Känner glädje av få, om några, aktiviteter.
* Oberörd av sociala normer.
* Upptagen med fantasier och själviakttagelser.
* Avsaknad för lust av att ha sex med andra personer.

Diagnostiseringskriterier enligt DSM-IV-TR DSM-IV [redigera]

Enligt DSM-IV-TR karaktäriseras schizoid personlighetsstörning av följande symptom:

* Varken längtar efter eller gillar nära relationer, inklusive familje-relationer
* väljer nästan alltid ensamma aktiviteter
* har lite, om några, intressen för sex med andra personer
* finner nöje i få, om några, aktiviteter
* saknar nära vänner eller bekanta förutom närastående familj
* verkar likgilting mot beröm eller kritik från andra
* uppvisar känslomässig kyla, avtrubbning eller begränsad känslomässig påverkan av andras känslor
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 22:25:19, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Schizoid personlighetsstörning och Aspergers syndrom

Inläggav Saninaé » 2009-10-30 4:48:34

Schizoid är väl snarare en preferens och asperger förmåga? (grovt förenklat)
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 22:25:19, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Schizoid personlighetsstörning och Aspergers syndrom

Inläggav Inger » 2009-10-30 5:19:18

Jag trodde att schizoid ps skulle vara vanligare bland aspergare men många verkar ju väldigt sociala, om man bara hittar någon att vara social med, och får vara det i lagom doser. Är väl själv något mittemellan. Älskar verkligen att vara ifred, men så är det trevligt med sällskap också.

Sen tycker jag de flesta jag träffat verkar ha starka känslor och är allt annat än likgiltiga för andra. Men det är bara det intryck jag fått, kan ju vara fel. De som är schizoida på riktigt kanske inte ens är intresserade av att delta på forum.

Har vi inte haft någon omröstning/quiz om personlighetsstörningar?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:25:19, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Schizoid personlighetsstörning och Aspergers syndrom

Inläggav atoms » 2009-10-30 5:23:32

Hmm, jag trodde jag hade stött på den här likheten förr men efter att ha konsulterat mini-dsm4 så ser jag att det är Schizotyp ps som ibland sammanblandas med Aspergers syndrom (där är det paranojan och misstänksamheten som man misstar sig på, enär den Schizoides paranoja bygger på en vanföreställning medan den hos Aspergianen snarare är erfarenhetsbaserad). Nu kanske det blev lite OT.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 22:25:19, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Schizoid personlighetsstörning och Aspergers syndrom

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-30 10:46:06

Schizoid skulle kunna vara en typ av aspergare. Alltså att - OBS teoretiskt sett - skulle "alla" schizoida kunna vara aspergare, men det omvända gäller inte.

Atoms: Skriver du om schizoid eller schizotyp?

Men i alla fall, det där om att en paranoja bygger på vanföreställning är åskådarnas åsikt. Det behöver inte vara så. Om de har bestämt sig för att de har vanföreställningar, så blir det den tolkningen - typ.

Vi vet ju hur fel experterna tolkar oss. Beskrivningar på schizoida är väl inte direkt yngre än beskrivningar på aspergare.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:25:19, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Schizoid personlighetsstörning och Aspergers syndrom

Inläggav Zombie » 2009-10-30 12:43:37

Håller med Svante, Inger och BD. Förstår inte var Peace ser några grundläggande likheter. Ser inga sådana med schizotyp personlighetsstörning heller.

Vore naturligtvis intressant att få en karta över hur människan är uppbyggd över hela det här fältet, men som BD antyder, vem skulle ge oss den när vi vet från vårt håll hur fel exprterna kan se och tolka?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 22:25:19, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Schizoid personlighetsstörning och Aspergers syndrom

Inläggav atoms » 2009-10-30 16:08:37

BD: det var Schizotyp jag syftade på i textsnutten
"den Schizoides paranoja bygger på en vanföreställning" så den ska egentligen vara "den Schizotypes paranoja..."

Jag kan ju tänka mig hur lätt det var missta en djupt deprimerad person med Aspergers för att vara antingen Schizoid eller Schizotyp.

När jag läser beskrivningen av Schizoid ps så känner jag en viss avund; Så jävla skönt det vore att helt slippa känna pressen från världen och helt leva i sin egen bubbla (ifall det nu är så de Schizoida upplever det?).
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 22:25:19, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Schizoid personlighetsstörning och Aspergers syndrom

Inläggav Grimuald » 2009-11-01 20:03:40

atoms skrev:Jag kan ju tänka mig hur lätt det var missta en djupt deprimerad person med Aspergers för att vara antingen Schizoid eller Schizotyp.

Finns det någon statistik som bekräftar detta påstående ?

Det vore överjävligt om någon slapp psykiater sätter diagnosen Schizoid Personlighetsstörning och placerar en sådan individ på ett vårdhem ("läs dårhus!") bland andra som verkligen har diagnosen när man istället borde ha gjort en seriös utredning kring AS i första hand.

Undrar om någon i detta avlånga land har gjort en utredning av konsekvenserna för enskild individ med AS som feldiagnosticeras som Schizoid Personlighetsstörning och placeras på ett vårdhem bland andra som verkligen har den diagnosen ?

Och vem ska man sparka på för att undvika denna typ av misstag (eller rätta till redan begångna) ?
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 22:25:19, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Schizoid personlighetsstörning och Aspergers syndrom

Inläggav Inger » 2009-11-01 21:34:40

Dårhusen är nedlagda.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:25:19, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Schizoid personlighetsstörning och Aspergers syndrom

Inläggav Lilla Gumman » 2009-11-01 23:35:16

Hej!

Men det finns psykiatriska kliniker där man kan bli inlagd, och de är som dårhus ibland. Fast allt är ju inte som på film.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 22:25:19, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Schizoid personlighetsstörning och Aspergers syndrom

Inläggav Flawed » 2009-11-02 2:42:29

Det beror väl på.
Om symptomen har sin debut i 20årsålder någonting, som så många andra psykiatriska sjukdomstillstånd så kan vi nog utgå ifrån att det inte rör sig om dåligt diagnostiserad asperger.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 22:25:19, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Schizoid personlighetsstörning och Aspergers syndrom

Inläggav atoms » 2009-11-02 6:48:58

Grimuald skrev:
atoms skrev:Jag kan ju tänka mig hur lätt det var missta en djupt deprimerad person med Aspergers för att vara antingen Schizoid eller Schizotyp.

Finns det någon statistik som bekräftar detta påstående ?

Det vore överjävligt om någon slapp psykiater sätter diagnosen Schizoid Personlighetsstörning och placerar en sådan individ på ett vårdhem ("läs dårhus!") bland andra som verkligen har diagnosen när man istället borde ha gjort en seriös utredning kring AS i första hand.

Undrar om någon i detta avlånga land har gjort en utredning av konsekvenserna för enskild individ med AS som feldiagnosticeras som Schizoid Personlighetsstörning och placeras på ett vårdhem bland andra som verkligen har den diagnosen ?

Och vem ska man sparka på för att undvika denna typ av misstag (eller rätta till redan begångna) ?



Risken för feldiagnosticering har väl avtagit med åren sedan 1994 men inkompetensen rörande autismspektrumtillstånd verkar ju inte precis låg och med en läkarkår som har sin utbildning upp till 40 år tillbaka i tiden är det väl inte så konstigt. Men någon statistik är förmodligen svår att hitta.

Min första kontakt med psykvården var 1997 och jag fick efter en tid diagnosen Personlighetsstörning (Utan Närmare Specifikation), men 1999 noterade samma läkare i min journal att hon misstänkte att jag hade något autismliknande. Denna läkare var sjukskriven en del runt sekelskiftet och gick därefter i pension pga ålder, så någon vidare utredning av misstanken kom aldrig till stånd.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 22:25:19, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Schizoid personlighetsstörning och Aspergers syndrom

Inläggav Grimuald » 2009-11-02 16:16:53

atoms skrev:Min första kontakt med psykvården var 1997 och jag fick efter en tid diagnosen Personlighetsstörning (Utan Närmare Specifikation), men 1999 noterade samma läkare i min journal att hon misstänkte att jag hade något autismliknande. Denna läkare var sjukskriven en del runt sekelskiftet och gick därefter i pension pga ålder, så någon vidare utredning av misstanken kom aldrig till stånd.

Det är denna typ av slöhet som irriterar mig. Man får en misstanke, men släpper den vind för våg när någon pensioneras. Jag menar inte att det kan vara svårt att vara läkare men hur blir det med samvetet när man släpper patienter vind för våg med kanske felaktiga diagnoser ?
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 22:25:19, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Schizoid personlighetsstörning och Aspergers syndrom

Inläggav Micke » 2009-11-02 17:24:41

Grimuald skrev:Det vore överjävligt om någon slapp psykiater sätter diagnosen Schizoid Personlighetsstörning och placerar en sådan individ på ett vårdhem ("läs dårhus!") bland andra som verkligen har diagnosen när man istället borde ha gjort en seriös utredning kring AS i första hand.

Men placeras man verkligen på ett vårdhem om man får den diagnosen? Jag fick själv den diagnosen när jag var lite yngre och då jag var mer inåtvänd än vad jag är nu för att jag inte riktigt orkade med den här världen, men det ledde inte till någon sådan åtgärd. Utan det var nog en ganska vanlig diagnos man satte på dom mer introverta aspergarna när det inte blivit vanligt ännu med just aspergerdiagnosticering.
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 22:25:19, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Återgå till Aspergare och vården



Logga in