Autism och aspergerdiagnos samtidigt?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav hysteriskt » 2009-10-29 1:42:16

AAA skrev:Det kanske bero på när personen fick diagnoserna? På 90-talet var väl synen en annan än idag, kan jag tänka mig.


X fick diagnoserna i år, nu i höst. Men jag håller med, det hade mer "förklarat" saken om vi var 20 år tillbaka i tiden.
Senast redigerad av hysteriskt 2011-05-04 22:24:42, redigerad totalt 1 gång.
hysteriskt
 
Inlägg: 796
Anslöt: 2008-04-04
Ort: Skåne

Inläggav hysteriskt » 2009-10-29 1:44:59

sommar skrev:
IckyFlix skrev:I kriterierna för AS så står det ju att man inte får ha autism, så...

Va? :roll:



Kopierat från DSM-IV:

"Kriterierna för någon annan specifik genomgripande störning i utvecklingen eller för schizofreni är inte uppfyllda."

"Någon annan specifik genomgripande störning i utvecklingen" - det kan ju t.ex. vara autism.

Tack IckyFlix! Det hade jag inte tänkt på själv! Där har vi ju det, svart på vitt!
Senast redigerad av hysteriskt 2011-05-04 22:24:42, redigerad totalt 1 gång.
hysteriskt
 
Inlägg: 796
Anslöt: 2008-04-04
Ort: Skåne

Inläggav IckyFlix » 2009-10-29 8:37:05

hysteriskt: tack för att du förtydligade, det var precis det jag menade men jag orkade inte hålla på och klippa och klistra in det. :wink:
Senast redigerad av IckyFlix 2011-05-04 22:24:42, redigerad totalt 1 gång.
IckyFlix
 
Inlägg: 422
Anslöt: 2009-08-20
Ort: Västsverige

Inläggav beek » 2009-10-29 9:54:13

Jag har träffat ett flertal personer med både utvecklingsstörning och AS. Jag har alltid tänkt mig att det är galet, men nu när jag tagit en ny titt på diagnoskriterierna är jag inte lika säker längre. Jag förstår det som att AS-symtomen inte skall kunna förklaras med att personen är utvecklingsstörd men det hindrar väl inte att man kan vara både och? Likväl som man kan ha ADHA och vara utvecklingsstörd, det betyder ju inte att man är utvecklingstörd för att man har ADHD. Tror det blev lite rörigt men jag hoppas ni fattar vad jag menar.
Senast redigerad av beek 2011-05-04 22:24:42, redigerad totalt 1 gång.
beek
Inaktiv
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2008-05-05

Inläggav barracuber » 2009-10-29 11:32:24

beek skrev:Jag har träffat ett flertal personer med både utvecklingsstörning och AS. Jag har alltid tänkt mig att det är galet, men nu när jag tagit en ny titt på diagnoskriterierna är jag inte lika säker längre. Jag förstår det som att AS-symtomen inte skall kunna förklaras med att personen är utvecklingsstörd men det hindrar väl inte att man kan vara både och? Likväl som man kan ha ADHA och vara utvecklingsstörd, det betyder ju inte att man är utvecklingstörd för att man har ADHD. Tror det blev lite rörigt men jag hoppas ni fattar vad jag menar.


Om man har utvecklingsstörning är väl risken att folk automatiskt antar att man har klassisk autism utan att undersöka närmare. Utvecklingsstörningen kanske gör att kommunikationen uppfattas som sämre än den egentligen är.

Så, ja, jag tror också man kan ha AS (dvs inte klassisk autism) och utvecklingsstörning. Men tror inte att den diagnos-combon sätts så ofta av läkare.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:24:42, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav beek » 2009-10-29 16:13:53

Jag har stött på det vid några tillfällen och det har gjort mig förbryllad.
Senast redigerad av beek 2011-05-04 22:24:42, redigerad totalt 1 gång.
beek
Inaktiv
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2008-05-05

Inläggav sommar » 2009-10-30 2:29:24

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag vill egentligen inte lägga mig i debatten, men jag håller med alla föregående talare.

Klassisk autism/Kanner autism innefattar en utvecklingsstörning, och språket ska vara försenat.

Är man normalbegåvad, men har typiska autism-drag och språket är försenat, blir diagnosen HFA.

Är man normalbegåvad med autism-drag och språket inte är försenat, blir diagnosen AS.

Och nej, har man AS så kan man inte ha autism. Man kan inte vara både normalbegåvad och utvecklingsstörd samtidigt.

En person med lindrig utvecklingsstörning kan ha autistiska drag. En person som är normalbegåvad kan ha drag av AS.

Hälsningar

Lilla Gumman

Tack för klargörandet! Det behövde upprepas för mig. :wink: När jag fick min diagnos (As) fick jag några informationshäften med mig hem som läkaren skrivit (hon forskar och föreläser också.) I ett av dom stod att man kan ha lindrig utvecklingsstörning och As. Det är sällsynt men förekommer.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:24:42, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Oimpulsivtimpulsiv » 2009-11-14 13:09:42

Hm, okej. Blir faktiskt lite ställd av detta då jag har diagnosen Asperger OCH drag av autism...
Senast redigerad av Oimpulsivtimpulsiv 2011-05-04 22:24:42, redigerad totalt 1 gång.
Oimpulsivtimpulsiv
 
Inlägg: 119
Anslöt: 2009-08-10
Ort: tellus

Inläggav MsTibbs » 2009-11-14 17:05:45

hysteriskt skrev:
sommar skrev:
IckyFlix skrev:I kriterierna för AS så står det ju att man inte får ha autism, så...

Va? :roll:



Kopierat från DSM-IV:

"Kriterierna för någon annan specifik genomgripande störning i utvecklingen eller för schizofreni är inte uppfyllda."

"Någon annan specifik genomgripande störning i utvecklingen" - det kan ju t.ex. vara autism.

Tack IckyFlix! Det hade jag inte tänkt på själv! Där har vi ju det, svart på vitt!


Jag känner fyra som har både AS och schizofreni.

http://www.liv.se/sidkat/6421/Intryck5-07..pdf sidan 11
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 22:24:42, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav mondo beyondo » 2009-11-14 17:25:49

Caiseal Mór som är diagnosticerad med autism och som föreläste om autism här i Stockholm i höstas berättade att det står att han är en idiot i hans papper. Läkare och psykologer han möter kan bemöta honom som en förståndshandikappad och tala extra tydligt och långsamt. En gång när han sade till en sådan person att han skrivit flera internationella bästsäljande böcker så hade den läkaren skrivit delusional (inbillningssjuk) i hans journal.

I hans fall finns definitivt inget fel på hans intelligens. Språkbegåvad författare som även tillverkar instrument och gör musik. Fast hans uppväxt med familj och skola gjorde allt utom hjälpte honom. Han lärde sig prata av att titta på tv och lärde sig franska flytande av att lyssna på radion. http://www.youtube.com/watch?v=PbWnD0lkCtk Han har en väldigt stark utstrålning och jag gillar honom väldigt mycket.

Som ngn skrev i tråden att ha AS och drag av autism, det borde inte kunna vara för motsägelsefullt. Men att ha AS och autism som diagnos samtidigt låter konstigt. Som professor Dahlgren sa på sin autismföreläsning så tycker jag oxå att autismspektrum störning vore ett bättre namn på AS.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 22:24:42, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav MickhaelaAngelino » 2009-11-23 16:53:34

NEJ, man kan inte ha diagnoserna autism och Aspergers syndrom samtidigt (precis så som de flesta här säger). AS räknas som en form av autism. Kanske personen i fråga missuppfattat läkaren när han informerat om diagnosen. De förklarar ju AS med orden "en form av autism"...

Måste också tillägga detta gällande diskussionen om Autism och spåkförsening: Autism+språkförsening är inte lika med utvecklingsstörning (menar inte att någon påstått det, men det finns verkligen de som tror att det är så).

I vissa delar av landet har man slutat skilja på detta med språkutvecklingen när man sätter diagnosen AS på barn. Mer och mer gör man så att man sätter diagnosen "Autism" om det finns en samtidig utvecklingsstörning, är personen i fråga normal/högbegåvad med autism blir det istället AS- med eller utan språkförsening.

Det har nämligen visat sig, när man har undersökt utvecklingen hos vuxna med AS och HFA, att språkutvecklingen nästan aldrig är någon skiljande faktor mer än i de tidiga barnåren. Det innebär att det är omöjligt att skilja deras tillstånd åt i vuxen ålder.

Gillbergs kriterier (område 4, gällande Tal och språkproblem) ser i dag ut på följande sätt:

Aspergers syndrom. Tal och språkproblem:
(minst tre av följande)
(a) sen talutveckling
(b) ytligt sett perfekt språk
(c) formellt, pedantiskt språk
(d) egendomlig röstmelodi: rösten entonig, gäll eller på annat sätt avvikande
(e) bristande språkförståelse, inklusive missförstånd i fråga om ordens bokstavliga/underförstådda innebörd

Däremot kan man ALDRIG ha AS och utvecklingsstörning samtidigt (fast det finns tydligen några enstaka gamla fall med den kombinationen).
Senast redigerad av MickhaelaAngelino 2011-05-04 22:24:42, redigerad totalt 1 gång.
MickhaelaAngelino
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-10-28

Inläggav Oimpulsivtimpulsiv » 2009-11-25 1:08:24

Ursäkta min tidigare okunskap nu har jag fått veta att Asberger ibland kan likna Autism. Alltså Asberger med autismliknande inslag iaf i mitt fall.
Senast redigerad av Oimpulsivtimpulsiv 2011-05-04 22:24:42, redigerad totalt 1 gång.
Oimpulsivtimpulsiv
 
Inlägg: 119
Anslöt: 2009-08-10
Ort: tellus

Är du läkare?

Inläggav bojinda » 2010-01-14 22:32:32

saltgurkan skrev:HAr man autism(autistiskt syndrom/klassisk autism/ kanners syndrom) är man förståndshandikappad och har försenat tal. Detta får inte förekomma vid Asperger.


Jag genomgick en neuropsykiatrisk utredning för nåt år sen för att ta reda på om jag hade asperger. Där ingick begåvningstest som visade att jag var normalbegåvad. Men jag fick diagnosen autistiskt syndrom. Försenat tal har jag inte men jag slutade prata efter en traumatisk upplevelse när jag vid 2 eller 3 års ålder brände fötterna på en spisplatta och började inte prata igen förrän jag var 7 år.
Men man kanske kan vara förståndshandikappad fast man är normalbegåvad?
Senast redigerad av bojinda 2011-05-04 22:24:42, redigerad totalt 1 gång.
bojinda
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2010-01-14

Inläggav bojinda » 2010-01-14 22:39:15

saltgurkan är du läkare?
bojinda
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2010-01-14

Återgå till Aspergare och vården



Logga in