Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav shibedibato » 2009-10-27 12:44:28

Jag hittade ett utdrag från en sida på engelska där forskningsgruppen för dsm-iv diskuterade huruvida asperger ska räknas till autism eller inte och om diagnosen ska finnas kvar då den många gånger ter sig så otydlig, särskilt då det gäller att diagnostisera vuxna. Eller om de som fått diagnosen asperger ska få byta namn till HFA efter en omdiagnostisering. Där stod även om att kanske ge asperger en egen kod (inte inom autismspektrat). Det finnas alltså många idéer om vad som ska göras med diagnosen asperger i framtiden. En del påstår också att diagnosen är "over-diagnosted" då det finns för otydliga linjer.

Här är ett utdrag från hemsidan:

The third breakout group made the following recommendations: 1) delete Asperger’s disorder; 2) delete CDD; and 3) create an ASD with two types: Type I would be for prototypical cases characterized by problems in social interaction, social communication, and repetitive behaviors or preoccupations, and Type II is for atypical cases.


Vad tycker ni om det här? Vad tycker ni att de ska göra med diagnosen i framtiden? (Nu talar vi 2010-2015)

Moderator: Slog ihop två trådar om samma sak och ändrade därför rubriken från Kommer de att ta bort asperger ur diagnossystemet?
Senast redigerad av shibedibato 2011-05-04 22:23:12, redigerad totalt 1 gång.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Inläggav imperativ » 2009-10-27 14:11:12

Det låter som att AS kommer vara kvar i systemet. Med ett annat namn, under en annan/egen kategori och annorlunda formulerade kriterier.

Att ta bort något som är ett problem för många individer verkar synnerligen oklokt och det har de antagligen insett.

Här är länken f.ö:
Autism and Other Pervasive Developmental Disorders Conference (February 3-5, 2008)
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 22:23:12, redigerad totalt 1 gång.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav shibedibato » 2009-10-27 14:38:44

Det var den artikeln jag läste också..
Senast redigerad av shibedibato 2011-05-04 22:23:12, redigerad totalt 1 gång.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Inläggav weasley » 2009-10-27 17:00:13

Det finns mer information här: metatrad-t9446.html
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Tulltan » 2010-07-06 20:10:56

Hej alla!
Var hos min läkare för någon vecka sedan och som trogen vana för mig tar det lite tid att "tänka över vad han sade".
Han berättade att de inom vården skulle ändra namnen på oss AS:are/ autister till "lätt autistisk alt. svårt autistisk" runt år 2013, hur blir det då med oss som är AS:are men inte har så mycket autistiskt i oss???Jag är ju fortfarande AS:are oavsett hur autistisk jag är på skalan,,,,,Hmmmm......

Har Ni hört talas om detta? Jag har ju ändå kvar mitt funktionshinder med "mina" små egenheter/personlighet med saker jag är bra på och vissa saker jag är mindre bra på!
Jag har ju inte "mindre funktionshinder" idag än 2013,möjligen har jag lärt mig att hantera en del av mina svårigheter.
Detta gör mig förvirrad,mer än vanligt :lol: ....

Är detta myt eller sanning i de nya diagnoserna!?!?? :oops:

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd.
Tulltan
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2010-01-10
Ort: Malmö

Inläggav MsTibbs » 2010-07-06 20:43:17

Jag har hört att diagnosen skall bli "Autismspektrum" med olika grader, men säkert kan man inte veta innan dess, saker kan förändras, sen finns teorier också, som inte säkert blir till verklighet.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav regnif » 2010-07-06 20:47:29

Äh, jämt skall de gå runt och ändra i namn, även om det inte är något fel i de begrepp som redan finns. Handikappad blir funktionsnedsatt fast det egentligen betyder samma sak? Sak samma liksom? Jag tycker inte AS är något dåligt begrepp egentligen. Jag vet ingenting om det där, så jag passar på den frågan.

Men det låter lite konstigt...tänk om det är svårt att definiera någon, lätt kan den personen halka in på diagnosen "svår autism" och kanske få massa insatser som den inte behöver, och då känna sig behandlad som ett barn. Kan tänka mig att den eventuella konsekvensen inte blir så trevlig. Och har man då svårare problem än "lätt autism", var hamnar man då? Kanske på lätt autism ändå, om man ligger på gränsen någonstans och INTE får de insatser man behöver? Hm. Mina funderingar här. Kan man inte bara få hjälp utifrån det man behöver? Lätt att fastna i ett begrepp och sedan gå efter det, begreppet/namnet, istället för individen! Farligt i längden. Nu vet jag inte hur de hade tänkt sig att hjälpa folk, men ofta har man väl mer lyssnat till namnet, och inte individen. Inte bra, direkt.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Flinta » 2010-07-06 22:33:42

Som många vet används termerna Högfungerande autism (om AS) resp Lågfungerande autism. Men, som ngn här tidigare klargjort, är det inte autismen i sig som är högt el lågt fungerande - utan personen.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Moggy » 2010-07-06 23:50:15

Det sa han åt mig iaf, han jag gick hos nyligen för diagnos. Han trodde att AS helt skulle försvinna och att det istället skulle definieras upp ett autismspektrum där folk placerades ut på beroende på hur mycket autism man hade.

Lät som att han ansåg det vara bekymmersamt..
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Pemer » 2010-07-07 0:20:30

Det tycker jag också.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav junkandshit » 2010-07-07 0:42:00

Jag kommer i alla fall inte sakna Assburgers syndrome. :lol:
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05


Inläggav Marabou » 2010-07-07 1:27:20

regnif skrev:Äh, jämt skall de gå runt och ändra i namn, även om det inte är något fel i de begrepp som redan finns. Handikappad blir funktionsnedsatt fast det egentligen betyder samma sak? Sak samma liksom? Jag tycker inte AS är något dåligt begrepp egentligen. Jag vet ingenting om det där, så jag passar på den frågan.

Men det låter lite konstigt...tänk om det är svårt att definiera någon, lätt kan den personen halka in på diagnosen "svår autism" och kanske få massa insatser som den inte behöver, och då känna sig behandlad som ett barn. Kan tänka mig att den eventuella konsekvensen inte blir så trevlig. Och har man då svårare problem än "lätt autism", var hamnar man då? Kanske på lätt autism ändå, om man ligger på gränsen någonstans och INTE får de insatser man behöver? Hm. Mina funderingar här. Kan man inte bara få hjälp utifrån det man behöver? Lätt att fastna i ett begrepp och sedan gå efter det, begreppet/namnet, istället för individen! Farligt i längden. Nu vet jag inte hur de hade tänkt sig att hjälpa folk, men ofta har man väl mer lyssnat till namnet, och inte individen. Inte bra, direkt.


Jag håller med dig. Allt ska definieras nuförtiden. Faran med detta är att de som inte får någon entydig diagnos kanske hamnar mellan stolarna när de söker hjälp. Jag är lite rädd att det ska bli så för mig, att jag får konstaterat att jag har "vissa drag" av ADHD och/eller AS (eller något annat funktionshinder för den delen) men inte uppfyller tillräckligt många kriterier för att få en diagnos och att jag därför inte kommer att få den hjälp jag behöver...
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav ferocactus » 2010-07-07 3:33:23

Hej
Min läkare trodde inte att Asperger kommer att försvinna helt som diagnos, utan kommer att ingå i Autismspektrum.
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Inläggav AAA » 2010-07-07 9:22:15

Moggy skrev:Det sa han åt mig iaf, han jag gick hos nyligen för diagnos. Han trodde att AS helt skulle försvinna och att det istället skulle definieras upp ett autismspektrum där folk placerades ut på beroende på hur mycket autism man hade.

Lät som att han ansåg det vara bekymmersamt..


Varför är det bekymmersamt, anser han?
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav soul boy II » 2010-07-07 9:31:23

"The work group is proposing that this disorder be subsumed into an existing disorder"

DSM-5 Development: Proposed Revisions
soul boy II
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2007-06-24
Ort: Göteborg

Inläggav vallesmamma » 2010-07-07 12:05:03

Jag har medelsvår AS. Undrar var jag hamnar på skalan, lätt eller svår? Knepigt tycker jag som nyss fått diagnosen, visserligen är det ju några år kvar men ändå......... Jag är i behov av stöd.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav treeman » 2010-07-07 12:31:43

Jag ska ha kvar LSS. Om jag så ska få min IQ att sjunka till -15 en "viss dag".

Trött på vården. *CENSUR* klåpare och *CENSUR* idioter.

Fake a cake in worst case!

3 + 4 = 5?
Jag stavad inte på kan den så. ööööööhhhh...
Triangeln har 5 hörn. eh.
*dreglar*
Oj 0% i ögonkontakt med nu.... herregud.

Övar lite. Hah!
8)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav Pemer » 2010-07-07 20:48:14

Vi är ju en väldigt specifik delgrupp inom det autistiska spektrumet, med väldigt specifik problematik. Jag ser det som ytterst feltänkt att vi bara blandas in i det stora mishmashet och plötsligt får samma diagnos som pojken i glasbubblan och Rainman.

Vi i den här delen av spektrumet har haft svårt nog att visa våra unika problem och dessutom våra styrkor, så vi kan bli sedda i samhället och få den specifika hjälp vi behöver för att kunna bidra i samhället lika väl som de "fullt normala".

Jag ser inte att vi kommer att bli hjälpta av den tänkta nyordningen, tvärtom om något.

Det tycker jag är minst sagt bekymmersamt.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Kimmelie » 2010-07-07 22:53:56

Jag har alltid avskytt ordet Asperger, så inte mig emot att få en diagnos som istället innehåller ordet autism, för jag tycker det känns mer rätt. Jag är autistisk, även om jag har en lindrigare grad än de svåraste fallen. Men jag antar att jag befinner mig i "övre" gränsen av AS-diagnosen...

Så tala för dig själv, Pemer... ;) ("Vi är ju en väldigt specifik delgrupp inom det autistiska spektrumet, med väldigt specifik problematik." "Vi i den här delen av spektrumet...")
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Pemer » 2010-07-07 22:56:19

Point taken! ;-)
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav matterik » 2010-07-07 23:05:06

Får folk verkligen hjälp när de får en diagnos. Jag vet inte men jag upplever liksom att det är så att det inte finns någon positiv särbehandling av folk på grund av diagnoser etc.

Jag ska säga att jag personligen trivs bättre med diagnosen autism än asperger också.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav AAA » 2010-07-07 23:41:28

Kimmelie skrev:Jag har alltid avskytt ordet Asperger, så inte mig emot att få en diagnos som istället innehåller ordet autism, för jag tycker det känns mer rätt. Jag är autistisk, även om jag har en lindrigare grad än de svåraste fallen. Men jag antar att jag befinner mig i "övre" gränsen av AS-diagnosen...

Så tala för dig själv, Pemer... ;) ("Vi är ju en väldigt specifik delgrupp inom det autistiska spektrumet, med väldigt specifik problematik." "Vi i den här delen av spektrumet...")


Ja, jag håller med dig, Kimmele! Jag avskyr inte Hans-ordet, annars känner jag som du. "Vi" får bli du och jag här :-)
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2010-07-07 23:42:01

matterik skrev:Får folk verkligen hjälp när de får en diagnos. Jag vet inte men jag upplever liksom att det är så att det inte finns någon positiv särbehandling av folk på grund av diagnoser etc.

Jag ska säga att jag personligen trivs bättre med diagnosen autism än asperger också.


En till!
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in