Databaser för universitetsstudier

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Databaser för universitetsstudier

Inläggav Hemlig » 2009-10-18 21:33:55

Jag hatar att söka efter artiklar i databaser. När man väl fått syn på en bra artikel om det ämnet man söker efter, så finns den ej i fulltext eller så kostar den pengar. Jag blir så himla frustrerad! Måste gå nån bibliotekssökningskurs.

Det jag söker efter:
Avslappning och dess påverkan på uppmärksamhet och tester som visual search och trial making test.
Visual search AND practice effects
Trial making test AND practice effects
Senast redigerad av Hemlig 2011-05-04 22:15:49, redigerad totalt 1 gång.
Hemlig
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2008-06-24
Ort: Skövde

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-10-18 21:40:51

Det är svårt att göra nåt åt att artiklarna inte finns i fulltext, och det är jobbigt. Jag vill läsa en artikel om maskinfetischism av Alf Hornborg, men den finns inte i fulltext från Chalmers.

Vilka databaser använder du? I min utbildning ingår en mycket kort del om "informationskompetens" i slutet av tvåan, jag tycker det borde vara i början av ettan. Jag har haft stor glädje av den, dock har jag ingen nytta av den i studierna men väl på fritiden.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 22:15:49, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Hemlig » 2009-10-18 21:48:56

Jo jag har gått en del av tre delar i informationskompetens men det är typ en avbryten kurs....men vi kommer ha en bibliotekskurs om några veckor inför C-uppsatsen så de ska jag såklart gå.

Använder databaserna ELIN, psychinfo, Pubmed, Naturescience. De hör ju till ämnet kognition och medvetande som jag studerar.
Senast redigerad av Hemlig 2011-05-04 22:15:49, redigerad totalt 1 gång.
Hemlig
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2008-06-24
Ort: Skövde

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-10-18 21:58:47

Scopus är en bred samhällsvetenskaplig databas, Science citation index är en gigantisk databas över alla möjliga ämnen. De är båda väldigt breda vilket kan vara både bra och dåligt. Kognition är väl rätt tvärvetenskapligt så det kanske lönar sig att söka i breda databaser. Men det är inte ett ämne jag kan mycket om.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 22:15:49, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav jonsch » 2009-10-18 22:04:13

Jag har hittills alltid stängt sidan när en databas kostar pengar - för mn känsla är att den kunskap man behöver finns utspridd på så många olika pengakostande databaser att man inte har råd. Alltså har man ingen nytta av den första pengakostande man stöter på heller. Har jag snålt eller klokt tänkt.

Tänk dock om en väldig massa databaser tar betalt per artikel, lika mycket oavsett hur många artiklar man vill ha? Vet nån om det är så? För då har jag ju ryggat tillbaka i onödan hittills.


Ett annat dilemma är ju förstås att man ofta måste använda all tid för ett enda ämne för att kunna lära sig var man ska leta, om man vill hitta allt man letar efter före pensionen. Så det kanske ändå inte skulle gå för mig att hitta allt jag söker. Men det vore ju kul att veta att man pengamässigt skulle ha råd, när man väl visste var man skulle leta.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 22:15:49, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-10-18 22:17:37

Snömannen, om du bor i Göteborg skulle du kunna pröva leta upp Alf Hornborg-artikeln på Göteborgs universitet som kanske har tillgång till mer än vad Chalmers har? Förutom att söka i databaserna kan det ibland löna sig att söka efter tidskriftens namn direkt i Libris och se vilka som kan tänkas ha artikeln (elektroniskt eller på papper).

(Annars verkar det som just den där artikeln som jag tror du var ute efter gå att få tag på mer... hm....icke sanktionerade vägar såg jag....)

När jag pluggade sist fanns det ibland överlappning så man hitta referensen på ett ställe men artikeln på ett annat för att samma artiklar kommer fram i flera databaser, i det ena fallet som referens och i det andra som fulltext. Dvs man kunde spara referensen och pröva att söka efter den på lite olika ställen och på så sätt få fram artikeln.

Det är möjligt att det är mer välordnat nu.

Man kan ju också alltid pröva om man kan leta rätt på något annat som författaren har skrivit om ungefär samma sak.

Men det där bör de kunna hjälpa till med på biblioteket.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 22:15:49, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-10-18 22:48:23

GU borde jag prova ja. Review-artikeln copyriot bloggade om typ i somras eller nåt finns väl på TPB, den borde jag ladda ner... Jag antar att det är den du tror jag menar. Hornborg har dock skrivit en till artikel med ordet maskinfetischism i titeln nån gång för länge sedan. Jag är även intresserad av den. Han är intressant, Hornborg.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 22:15:49, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Moggy » 2009-10-18 23:48:18

Man kan leta på nån av författarnas/forskarnas epost, t.ex genom deras hemsida.

Mailar man dom och förklarar läget, att man skriver en C-uppsats. Ofta kan dom då skicka artikeln gratis. Gjorde så några ggr och fick svar och artikel nästan alla gånger.


Fcik jag den så brukade jag maila ett tack tillbaka efter ett tag där jag förklarar att var givade och komma till nytta. Det är människor bakom det hela och dom blir säkert glada över att höra att nån verkligen hade glädje av det dom skrivit.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 22:15:49, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Kristofer » 2009-10-19 0:50:45

För mig så var det så att universitetet hade betalat för åtkomst till de flesta artiklar. Så om jag såg till att logga in på mitt universitetskonto och utföra sökningar via universitetsbibliotekets sida (lite förenklad förklaring här) kom jag åt de flesta artiklar gratis.

Hemlig:
Kolla med bibliotekspersonalen på skolan om inte de kan vara behjälpliga. Många universitet/högskolor har prenumerationer på de flesta vetenskapliga tidskrifter vilket gör att man kommer åt dem om man söker och är uppkopplad/inloggad på skolans nät.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 22:15:49, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav weasley » 2009-10-19 13:19:30

Moggy skrev:Man kan leta på nån av författarnas/forskarnas epost, t.ex genom deras hemsida.

Mailar man dom och förklarar läget, att man skriver en C-uppsats. Ofta kan dom då skicka artikeln gratis. Gjorde så några ggr och fick svar och artikel nästan alla gånger.


Fcik jag den så brukade jag maila ett tack tillbaka efter ett tag där jag förklarar att var givade och komma till nytta. Det är människor bakom det hela och dom blir säkert glada över att höra att nån verkligen hade glädje av det dom skrivit.


Grymt bra förslag. En riktigt bra presentation av sej själv gör man om man erbjuder ett digitalt ex av det man skrivit ihop med hjälp av artikeln man efterfrågat.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 22:15:49, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav johan_uppsala » 2009-10-19 13:30:14

Kristofer skrev:För mig så var det så att universitetet hade betalat för åtkomst till de flesta artiklar. Så om jag såg till att logga in på mitt universitetskonto och utföra sökningar via universitetsbibliotekets sida (lite förenklad förklaring här) kom jag åt de flesta artiklar gratis.


På detta sätt fungerar det i uppsala, man loggar in via universitetsbiblioteket och ligger då bakom deras proxy och får tillgång till alla tidskrifter de abbonnerar på, vilket är väldigt många.
Ibland glömmer jag bort detta och blir tokfrustrerad när jag inte kan läsa en artikel men om jag kommer på mig så är det bara att söka reda på samma artikel igen genom universitetsbiblioteket och läsa på.
Senast redigerad av johan_uppsala 2011-05-04 22:15:49, redigerad totalt 1 gång.
johan_uppsala
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Uppsala

Inläggav Kristofer » 2009-10-19 15:22:57

Jo det var i Uppsala som jag pluggade också, jag glömde nämna det. Fast det borde finnas liknande möjligheter på andra högskolor och universitet.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 22:15:49, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-10-19 20:56:27

Jo det är generellt att man måste sitta på universitetsnätverk för att komma åt deras betalda databaser, alternativt logga in hemifrån med sitt studentkonto om man studerar. Dock så finns det i vilket fall många databaser där man bara får tag på referenserna, men då kan det ganska ofta finnas ett annat sätt att få tag på referensen än genom den databas man för närvarande söker i.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 22:15:49, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav rdos » 2009-10-19 21:31:42

Lite andra förslag som jag funnit bra:

1. Om det är något väl avgränsat område, leta reda på en Yahoo-grupp som behandlar ämnet. Ofta lägger de upp fulltextartiklar bland filerna som annars skulle kostat. Detta fungerar utmärkt inom paleoantropologi iaf.

2. Be någon annan du känner som jobbar professionellt att söka efter det du letar efter, alternativt skicka nya fulltextstudier till dig efterhand. Kan funka om man har bra kontakter.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in