Hitta någon att tycka om :)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Ulv » 2009-10-03 9:43:00

Jasså?

Det vackraste med Värmland är väl naturen enligt mig.
Dialekterna har iof ganska stor skillnad från ena änden till den andra.
Senast redigerad av Ulv 2011-05-04 21:44:55, redigerad totalt 1 gång.
Ulv
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Värmland

Inläggav rdos » 2009-10-03 9:49:03

Inger skrev:Jag tycker du är helt ute och cyklar nu. Man har de behov man har, inte för att man lärt sig att man ska ha dem utan för att det är så man funkar.


Alla funkar inte så naturligt. Varken tjejer eller killar. Det finns många, speciellt i AS-kretsar, som dels inte har en susning om "ritualerna", och som framförallt inte naturligt tycker det är så det ska gå till.

Men, visst, många NTs tycker ju naturligt att "spelet" är det enda rätta, men så är de oxå födda med sådana preferenser. :roll:

Inger skrev:Annars tror jag inte Aspie-tjejer är mer intresserade av att krångla till saker än vad Aspie-killar är. Däremot vill man inte bara bli ihop med eller hoppa i säng med första bästa utan man vill att vissa saker ska stämma först.


Naturligtvis är det så. Men det är inte nödvändigtvis SAMMA saker som ska stämma för en Aspie som för en NT. Genom att tala om detta i alltför allmänna ordalag så får man folk att tro att majoritetens preferenser gäller för alla, och att man som kille "får acceptera detta".
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 21:44:55, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-10-03 9:52:27

nallen skrev:
Inger skrev:Nallen fick massor av konkreta och görbara förslag.

Uppenbarligen lyssnar du inte så värst.
I vilket fall som helst är du helt klart inte kapabel att bedöma vad som är utförbart för mig!


Nej, vilket förmodligen beror på en väldigt enkel sak. Tjejer behöver inte lära sig ragga för att få en relation. Därför har de inte en susning om svårigheten att lära sig detta mekaniskt. Speciellt uppenbart blev detta när "manualer för raggning" diskuterades.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 21:44:55, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-10-03 9:55:41

rdos skrev: Tjejer behöver inte lära sig ragga för att få en relation. Därför har de inte en susning om svårigheten att lära sig detta mekaniskt. Speciellt uppenbart blev detta när "manualer för raggning" diskuterades.


Kanske inte men det är bra att kunna ta initiativ om man själv vill bestämma vem man vill vara ihop med. :roll:
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:44:56, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav rdos » 2009-10-03 10:10:49

Bjäbbmonstret skrev:
rdos skrev: Tjejer behöver inte lära sig ragga för att få en relation. Därför har de inte en susning om svårigheten att lära sig detta mekaniskt. Speciellt uppenbart blev detta när "manualer för raggning" diskuterades.


Kanske inte men det är bra att kunna ta initiativ om man själv vill bestämma vem man vill vara ihop med. :roll:


Såklart, men det är ju så att det är lättare att lära sig att tolka vanliga ansiktsuttryck än att klara av en raggningssituation. Om man lyckas lära sig det förstnämnda så är man ju (nästan) botad ifrån AS. Trots det är det ingen garanti för att man klarar av det andra. Det beror ju främst på att det i raggningssituationen är mycket mer fokus på vad man gör, och att man snabbt måste kunna tolka subtila signaler samtidigt som man själv sänder ut rätt signaler. Lägg därtill att man måste kunna småprata oxå.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 21:44:56, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2009-10-03 10:14:21

rdos skrev:
Inger skrev:Jag tycker du är helt ute och cyklar nu. Man har de behov man har, inte för att man lärt sig att man ska ha dem utan för att det är så man funkar.

Alla funkar inte så naturligt. Varken tjejer eller killar. Det finns många, speciellt i AS-kretsar, som dels inte har en susning om "ritualerna", och som framförallt inte naturligt tycker det är så det ska gå till.

Men, visst, många NTs tycker ju naturligt att "spelet" är det enda rätta, men så är de oxå födda med sådana preferenser. :roll:

Inger skrev:Annars tror jag inte Aspie-tjejer är mer intresserade av att krångla till saker än vad Aspie-killar är. Däremot vill man inte bara bli ihop med eller hoppa i säng med första bästa utan man vill att vissa saker ska stämma först.

Naturligtvis är det så. Men det är inte nödvändigtvis SAMMA saker som ska stämma för en Aspie som för en NT. Genom att tala om detta i alltför allmänna ordalag så får man folk att tro att majoritetens preferenser gäller för alla, och att man som kille "får acceptera detta".

Som vanligt försöker du förstöra en seriös diskussion med schablonartade generaliseringar och absurda anklagelser som inte har särskilt mycket med verkligheten att göra.

Läs mina omröstningar så ser du att det inte är särskilt många som gått på andras regler om hur man ska göra. Tänker jag inte slösa någon mer energi på att besvara rena halmgubbeargument. Fler ogrundade anklagelser kommer att anmälas.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:44:56, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nallen » 2009-10-03 11:02:19

Bjäbbmonstret skrev:Så om kvinnan som är intresserad av dig och du kommer överens om att det är okej att ni gör slut om:

- Någon av er inte skulle ha lust att ha sex med den andre längre
- Hon får ett jobb i Korpilombolo
- Du blir häktad för våldsbrott och åker in på Kumla

Så skulle det vara förutsägbara möjligheter och något som du skulle kunna ta ställning till och värdera, bara ni hade diskuterat det innan?

Nästan, jag tror att avtalet är formulerat så att det automatiskt är slut om ditt-eller-datt inträffar.
Poängen är just att göra vad som överenskommits explicit och att bara tillåta planerade förändringar som alla inblandade är överens om.

Bjäbbmonstret skrev:Allvarligt talat, hur kul kan det vara att hålla kvar någon i ett förhållande som vederbörande inte vill vara kvar i? Vem skulle klara av det i längden? Resonemanget verkar synnerligen hypotetiskt och handlar mer om nojor och rädslor än det realistiska i verkliga situationer.

Jag är ganska säker på att jag inte märker skillnaden.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 21:44:56, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-10-03 11:43:43

nallen skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Allvarligt talat, hur kul kan det vara att hålla kvar någon i ett förhållande som vederbörande inte vill vara kvar i? Vem skulle klara av det i längden? Resonemanget verkar synnerligen hypotetiskt och handlar mer om nojor och rädslor än det realistiska i verkliga situationer.

Jag är ganska säker på att jag inte märker skillnaden.


Så du tror inte att kvinnan skulle bli väldigt otrevlig och jobbig att ha att göra med i vardagen om hon egentligen inte hade lust att vara ihop med dig längre? :?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:44:56, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Charley? attack mot män, men vilka?

Inläggav Forummedlem » 2009-10-03 12:12:22

När jag var i Charley?s ålder, för trettio år sedan, då var jag också bra på att göra oartikulerade utspel. Med tiden har jag lärt mig lite om vett och sans. Charley?s inlägg var onyanserat och plumpt, men ännu mer olämpligt är den patetiska kören av jasägare.

Jossan skrev:[...]
Forummedlem skrev:Jag är helt ny i dessa Aspergersammanhang. Om det inte kommer någon form av tillrättaläggande från Charley?, moderatorn weasley och administratorn Titti, då kommer i alla fall jag att överväga att avsluta mitt deltagande på detta forum, och mitt deltagande i övriga Aspergeraktiviteter.

Tråkigt att du tänker så, för jag hade börjat att gilla dina inlägg. [...]

Forumet är ingenting för mig eftersom det har en inkompetent ledning.
Senast redigerad av Forummedlem 2011-05-04 21:44:56, redigerad totalt 2 gånger.
Forummedlem
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2009-09-09
Ort: Stockholm

Inläggav Flia » 2009-10-03 12:14:43

nano skrev:Undrar om man kunde ordna någon form av träffar med andra än enbart aspies men som är mer aspievänliga än rent socialt samspel, tex bygga något i grupp och genom byggandet locka dit andra människor också :)
Tycker det är lättast att prata med folk om något än bara för o prata.
I dessa kontakter så finns möjligheten att viljan att undersöka någon vidare uppstår för både pojke och flicka :)


Jag har en tanke om att addisar och aspies skulle passa bra ihop.
Senast redigerad av Flia 2011-05-04 21:45:01, redigerad totalt 1 gång.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav Flia » 2009-10-03 12:17:52

nallen skrev:Nästan, jag tror att avtalet är formulerat så att det automatiskt är slut om ditt-eller-datt inträffar.
Poängen är just att göra vad som överenskommits explicit och att bara tillåta planerade förändringar som alla inblandade är överens om.


Men.... det avtalet finns ju redan hos både NT och oss. Till och med i vänskap.
Jag gillar nån tills h*n gör nåt som jag inte kan acceptera.
Senast redigerad av Flia 2011-05-04 21:45:01, redigerad totalt 1 gång.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav nano » 2009-10-03 12:51:44

Bjäbbmonstret skrev:
rdos skrev: Tjejer behöver inte lära sig ragga för att få en relation. Därför har de inte en susning om svårigheten att lära sig detta mekaniskt. Speciellt uppenbart blev detta när "manualer för raggning" diskuterades.


Kanske inte men det är bra att kunna ta initiativ om man själv vill bestämma vem man vill vara ihop med. :roll:
Man kan säga nej till de man inte vill vara ihop med.

Däremot kan jag personligen inte säga varken ja eller nej förrän jag observerat denne i många situationer, brukar ta några månader om det går snabbt.
Jag har träffat folk som klarar det hela snabbare, typ på ett "ögonkast" ibland.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:45:01, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav nallen » 2009-10-03 13:18:34

Bjäbbmonstret skrev:Så du tror inte att kvinnan skulle bli väldigt otrevlig och jobbig att ha att göra med i vardagen om hon egentligen inte hade lust att vara ihop med dig längre? :?

Det vet jag inte. Jag trodde ju jag var ihop med exet igen när hon redan höll på att flytta ihop med en annan... :'(
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 21:45:01, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav nallen » 2009-10-03 13:19:48

Flia skrev:
nallen skrev:Nästan, jag tror att avtalet är formulerat så att det automatiskt är slut om ditt-eller-datt inträffar.
Poängen är just att göra vad som överenskommits explicit och att bara tillåta planerade förändringar som alla inblandade är överens om.


Men.... det avtalet finns ju redan hos både NT och oss. Till och med i vänskap.
Jag gillar nån tills h*n gör nåt som jag inte kan acceptera.

Är det explicit?
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 21:45:01, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Jossan » 2009-10-03 13:54:17

Alien skrev:Eller menar du ONS?

Vad betyder ONS?

Flia skrev: Jag har en teori om att addisar och...


Vad betyder "addisar" ? ( Men du kanske personer som har ADD?)
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 21:45:01, redigerad totalt 2 gånger.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav nano » 2009-10-03 13:55:10

Ni fick båda en tid tillsammans då ni faktiskt gillade att vara ihop antar jag :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:45:01, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav nano » 2009-10-03 13:58:37

Jossan skrev:
Alien skrev:Eller menar du ONS?

Vad betyder ONS?
One Night Stand.
Två personer (antar jag att det innebär) som träffas för o ha sex med varandra men troligen inte möts igen.
Hur skönt det må vara förtäljer inte historien men det verkar finnas folk som tycker mycket om sådant :)
Good for them :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:45:01, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Charley? attack mot män, men vilka?

Inläggav Zombie » 2009-10-03 14:10:52

Forummedlem skrev:När jag var i Charley?s ålder, för trettio år sedan, då var jag också bra på att göra oartikulerade utspel. Med tiden har jag lärt mig lite om vett och sans. Charley?s inlägg var onyanserat och plumpt, men ännu mer olämpligt är den patetiska kören av jasägare.

Jossan skrev:[...]
Forummedlem skrev:Jag är helt ny i dessa Aspergersammanhang. Om det inte kommer någon form av tillrättaläggande från Charley?, moderatorn weasley och administratorn Titti, då kommer i alla fall jag att överväga att avsluta mitt deltagande på detta forum, och mitt deltagande i övriga Aspergeraktiviteter.

Tråkigt att du tänker så, för jag hade börjat att gilla dina inlägg. [...]

Forumet är ingenting för mig eftersom det har en inkompetent ledning.

Hur skulle du ha uttryckt dig i Charley?s ställe?

Vad har du att säga till det sammanhang weasley skisserade?
(T.ex. mycket enkelt, med risk för att låta som ett barn i sandlådan: Hur skulle du ha reagerat på den långa rad möjligen oartikulerade plumpa utspel hon nämnde om du hade varit med i forumet då?)
Eller det här med diskussionsklimat?
Saklighet? Konkretion?

Hur ställer du dig till det faktum att forumet har den ledning som kan och vill ställa upp för oss medlemmar på sin fritid, annars skulle det inte finnas?

Tar du oss "patetiska jasägare" överhuvudtaget på allvar i det vi sa?
I så fall hur?
Om inte, varför inte? Har vi alla skrivit så dåliga inlägg även i övrigt att en sådan inställning verkar berättigad?

Detta frågat för att jag tycker det vore synd om du försvann.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:45:01, redigerad totalt 3 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-10-03 14:13:10

@Nallen. Ditt ex sände troligen ut motstridiga signaler som vilken kille som helst kunde ha misstolkat. Du märkte kanske att hon verkade nöjd och glad men så berodde det på något du inte kände till. Eller också hade hon dåligt samvete och försökte kompensera genom att vara extra snäll - vad vet jag. Men ifall du skulle bo ihop med en kvinna som vantrivdes utan att kompensera det på annat sätt är jag övertygad om att du skulle märka det när hon tog ut det på dig.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:45:01, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav rdos » 2009-10-03 14:32:42

Inger skrev:Som vanligt försöker du förstöra en seriös diskussion med schablonartade generaliseringar och absurda anklagelser som inte har särskilt mycket med verkligheten att göra.


Det är ju för f-n ni som förstör diskussionen med era schablonartade generaliseranden!
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 21:45:01, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Charley? attack mot män, men vilka?

Inläggav rdos » 2009-10-03 14:36:49

Forummedlem skrev: Charley?s inlägg var onyanserat och plumpt, men ännu mer olämpligt är den patetiska kören av jasägare.


Precis min åsikt oxå.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 21:45:01, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav nallen » 2009-10-03 15:32:40

Bjäbbmonstret: det var väl ett djävla motbjäbbande! Kan du inte bara acceptera att jag säger att jag inte tror att att jag skulle märka skillnaden - även om alla andra skulle göra det.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 21:45:01, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Flia » 2009-10-03 16:50:25

nallen skrev:
Flia skrev:
nallen skrev:Nästan, jag tror att avtalet är formulerat så att det automatiskt är slut om ditt-eller-datt inträffar.
Poängen är just att göra vad som överenskommits explicit och att bara tillåta planerade förändringar som alla inblandade är överens om.


Men.... det avtalet finns ju redan hos både NT och oss. Till och med i vänskap.
Jag gillar nån tills h*n gör nåt som jag inte kan acceptera.

Är det explicit?


Japp. Sen är många rätt dåliga på att kommunicera vad det var som fick dem att dra, men det är en annan sak.
Senast redigerad av Flia 2011-05-04 21:45:01, redigerad totalt 1 gång.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav Flia » 2009-10-03 16:51:58

Jossan skrev:
Flia skrev: Jag har en teori om att addisar och...


Vad betyder "addisar" ? ( Men du kanske personer som har ADD?)


Just, eller ADHD.
Addisar eller addies, precis som aspisar och aspies.
Senast redigerad av Flia 2011-05-04 21:45:01, redigerad totalt 1 gång.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in