Hitta någon att tycka om :)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav earlydayminer » 2009-10-03 1:14:56

Ulv skrev:
earlydayminer skrev:Den franska landsbygden är en väl-romantiserad dröm jag har. :)


För egen del trivs jag fkatiskt att göra så kallade "pilgrimsfärder" gjorde en senst förra året faktiskt. Vandrade i närmare 3 månader i naturen. Men varför just frankrrike?


Jag vet faktiskt inte. Det är lite naivt precis som den lilla pojken som vill bli astronaut och åka till månen.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 21:44:55, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav nallen » 2009-10-03 1:19:31

Inger skrev:Du menar orimliga krav som att man vill slippa bestämma sig inom 5 minuter och svära evig trohet?

Vilket jag inte heller sagt.
Det verkar som smutskastningskampanjen fortsätter :(
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 21:44:55, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Inger » 2009-10-03 1:26:57

Kanske lite tillspetsat men visst har du väl skrivit att du vill ha nån som bestämmer sig lika fort som du? Och inte visar något intresse förrän hon bestämt sig för att gå hela vägen (vilket gör att utforskningsfasen bortfaller)? Och att om du skulle gå in i en relation igen så tycker du att det inte finns någon möjlighet för den andra personen att komma ur den när ni väl bestämt er för att vara ihop?

Har jag uppfattat något fel så får du gärna korrigera.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:44:55, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nallen » 2009-10-03 1:38:23

Inger skrev:Kanske lite tillspetsat men visst har du väl skrivit att du vill ha nån som bestämmer sig lika fort som du?

Ja, självklart. Men vad man bestämmer sig för beror ju på vilken förhållandekategori (ONS, KK, "vanligt förhållande", begravningsentreprenör et.c.) det gäller.

Inger skrev:Och inte visar något intresse förrän hon bestämt sig för att gå hela vägen (vilket gör att utforskningsfasen bortfaller)?

Det beor igen på vilken kategori vi talar om. Är det ONS det är fråga om så är det bra om hon bestämt sig för att vi ska ha sex. Är det ett "vanligt förhållande" det gäller så gäller väl beslutet snarare att "det här vill jag seriöst försöka göra nåt riktigt bra av" (ja, det var svårt att formulera).

Inger skrev:Och att om du skulle gå in i en relation igen så tycker du att det inte finns någon möjlighet för den andra personen att komma ur den när ni väl bestämt er för att vara ihop?

Om man inte:
A. från början angett villkor/orsaksgrunder för detta
eller
B. kommer överens om något annat
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 21:44:55, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav nano » 2009-10-03 1:40:42

rdos skrev:Vidare kan man inte på ett generellt sätt beskriva detta på det vis som gjordes, med tydlig vink att man borde lära sig att fatta vad NT-kvinnor ville ha. Riktigt inkonsekvent blev det när Weasley babblade på en massa om hur "spelet fungerade" för att nästa andetag påstå att hon inte ville bli uppraggad. :roll:
Men måste man göra/vilja en sak bara för att man vet hur man gör den verkligen?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:44:55, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Alien » 2009-10-03 1:43:57

carl skrev:
Flia skrev: Var snäll, prata om henne och hennes intressen, låtsas att du är intresserad av det hon säger (det går om du ser möjligheten som en motivation), du behöver inte säga mycket, men en kommentar som "vad har din häst för färg" får henne att babbla vidare. Sitt nära, låt nån kroppsdel (inte handen) snudda. Sen är det hon som får ta det slutliga initiativet. Gå med på vad som helst - promenad, dans, fika. Föreslå gärna fika själv.


Det här är väl en ganska bra beskrivning på hur man kan göra på krogen eller dylik tillställning då man träffat någon.
Personligen tycker jag den delen, då man ska försöka låtsas intressera sig för personen för att få ett förhållande, är väldigt tråkig.
Det är exakt vid "låtsas" biten som jag personligen blir avtänd.
Att helt enkelt låtsas som att jag är intresserad vid en del är inget alternativ eftersom då blir ju hela relationen falsk om man måste börja med att spela ett spel. Det enda den delen gör för mig är att göra mig cynisk till raggning eller dyl.
Trots det verkar fruktansvärt många människor inte ha något emot det. Och det kan jag inte förstå. :?


Men om man är intresserad av någon, så behöver man ju inte låtsas. Då vill man (iaf jag) veta allt om den personen.

Eller menar du ONS? Fast TS skrev ju om "någon att tycka om", inte om ONS.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 21:44:55, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Ulv » 2009-10-03 1:46:51

earlydayminer skrev:
Ulv skrev:
earlydayminer skrev:Den franska landsbygden är en väl-romantiserad dröm jag har. :)


För egen del trivs jag fkatiskt att göra så kallade "pilgrimsfärder" gjorde en senst förra året faktiskt. Vandrade i närmare 3 månader i naturen. Men varför just frankrrike?


Jag vet faktiskt inte. Det är lite naivt precis som den lilla pojken som vill bli astronaut och åka till månen.



Behölver inte vara några större svårigheter att ta sig till Frankrike.

Lär dig språjket så är resten nog inte så svårt.
När det gäller människor blir jag mer och mer osäker faktiskt. Senast jag träffade på en hona som visade någon form av intresse så slutade det i ren uttnytjande från hennes sida och det hela blev inget mer efter det.
Senast redigerad av Ulv 2011-05-04 21:44:55, redigerad totalt 1 gång.
Ulv
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Värmland

Inläggav AAA » 2009-10-03 1:52:26

earlydayminer skrev:Det lever vi med. Välkommen, ännu en värmlandsvarg! ;)


Har alla i Värmland AS? Inavel i skogarna? AS blir normen :-D

OBS! Jag gillar Värmland, det är raka puckar och inte en massa dretna omskrivningar...

Ja blann ihop 3 olika sôrtörsch 40%-igt i ett glas sö nu harja dröck 120%-igt o dä va jävlitt start!
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 21:44:55, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav nano » 2009-10-03 1:56:25

Undrar om man kunde ordna någon form av träffar med andra än enbart aspies men som är mer aspievänliga än rent socialt samspel, tex bygga något i grupp och genom byggandet locka dit andra människor också :)
Tycker det är lättast att prata med folk om något än bara för o prata.
I dessa kontakter så finns möjligheten att viljan att undersöka någon vidare uppstår för både pojke och flicka :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:44:55, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-10-03 2:01:00

nallen skrev:
Inger skrev:Och att om du skulle gå in i en relation igen så tycker du att det inte finns någon möjlighet för den andra personen att komma ur den när ni väl bestämt er för att vara ihop?

Om man inte:
A. från början angett villkor/orsaksgrunder för detta
eller
B. kommer överens om något annat


Så om kvinnan som är intresserad av dig och du kommer överens om att det är okej att ni gör slut om:

- Någon av er inte skulle ha lust att ha sex med den andre längre
- Hon får ett jobb i Korpilombolo
- Du blir häktad för våldsbrott och åker in på Kumla

Så skulle det vara förutsägbara möjligheter och något som du skulle kunna ta ställning till och värdera, bara ni hade diskuterat det innan?

Allvarligt talat, hur kul kan det vara att hålla kvar någon i ett förhållande som vederbörande inte vill vara kvar i? Vem skulle klara av det i längden? Resonemanget verkar synnerligen hypotetiskt och handlar mer om nojor och rädslor än det realistiska i verkliga situationer.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:44:55, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Ulv » 2009-10-03 2:03:43

Vem vet.
Till svar på ditt inlägg AAA, nej verkligen få har AS här om man skall sortera det så. Eller snaraee EXTREMT få har djurens instinkter som det primära i livet. Och jag uppfattas väl som "onormal" för mina åsikter, sätt att elva och mina egenskaper som djur. Jag skäms över att bli kallad människa tyvärr.
Senast redigerad av Ulv 2011-05-04 21:44:55, redigerad totalt 1 gång.
Ulv
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Värmland

Inläggav Ulv » 2009-10-03 2:06:34

AAA skrev:
earlydayminer skrev:Det lever vi med. Välkommen, ännu en värmlandsvarg! ;)


Har alla i Värmland AS? Inavel i skogarna? AS blir normen :-D

OBS! Jag gillar Värmland, det är raka puckar och inte en massa dretna omskrivningar...

Ja blann ihop 3 olika sôrtörsch 40%-igt i ett glas sö nu harja dröck 120%-igt o dä va jävlitt start!


Det är väl lika bra. Int fan ska du var oklar med vad jag mén när jag prat

"dailektala dumehter såhär på antten innan dunklet sänker sig, att finna en kvinna med djuriska egenskaper är något jag tror är näst intill omöjligtt"
Senast redigerad av Ulv 2011-05-04 21:44:55, redigerad totalt 1 gång.
Ulv
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Värmland

Inläggav AAA » 2009-10-03 2:07:23

Jag tycker drömmar är svårt, för jag har liksom inga. Var på parterapi och 'pratade' om det idag. Jag skulle vilja ha nån vision, men det enda jag vill är att det ska vara så stillsamt som möjligt (samtidigt som jag inte alls är lugn eller förutsägbar själv, tvärtom).

Rent intellektuellt kan jag förstå hur jag vill agera för de flestas bästa i olika situationer, men sedan gör jag inte så ändå. Förut tyckte jag bara att alla andra var puckade, nu ser jag ju att mitt agerande får konsekvenser. Och då blir det jobbigt, jag hatar när det blir kaos i huvudet!

Så länge jag inte ser något av min egen skuld i olika situationer och relationer så har jag tagit på mig offrets roll och blir bara drabbad av livet hela tiden. Ser jag min del så kan jag förändra och utvecklas.

Alltså, nu gled jag iväg igen...

Tror jag ville säga att det är fint att ha mål i livet och visioner om hur det ska vara när det blir som bäst. För det är drömmar, och de ska tas på allvar och inte nonchaleras eftersom det kanske är själens uttryck för vad vi vill med oss själva. Drömmar och önskningar kan gå i uppfyllelse, det tror jag verkligen. Det är att tro att livet vill en väl och att det goda kommer att vinna i slutändan.

P.S. Är inte full, jag är nykterist. Äter inte ens kött. Kram!
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 21:44:55, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2009-10-03 2:10:01

Ulv - jag tycker Värmland är helbra, ska nog bo där nångång på heltid... Det ska jag ha som vision :-)
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 21:44:55, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Ulv » 2009-10-03 2:11:34

Ja, drömmar är inge fle att ha men jag är lite av en otålig människa så ha rjag bestämt mig för att genomföra något till exempel nu för inte så lägnesedan när jag skaffade min valp. Jag har velat ha denna ras ganska länge faktiskt. Men jag vill inte vänta hela livet för att förvekrliga det.


Drömmar för min del är bara brutna och till större delen en okänd längtan och plåga när det hadnlar om människor. En flocktillhörighetslängtan som tyvärr inte kan tillintetgöras.
Senast redigerad av Ulv 2011-05-04 21:44:55, redigerad totalt 1 gång.
Ulv
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Värmland

Inläggav Ulv » 2009-10-03 2:12:58

Jasså?ojoj....jag skall nog flytta norrut eller utomlands framöver. Är ganksa trött på Värmland faktiskt och Sverige i allmänhet. men vad är det som säger att det kommer vara bättre någon annanstans igentligen?

Jag kommer nog vara samma varg som jag alltid varit.
Senast redigerad av Ulv 2011-05-04 21:44:55, redigerad totalt 1 gång.
Ulv
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Värmland

Inläggav AAA » 2009-10-03 2:17:00

Fan vad det diskuteras sex och relationer nu då... Jag är väldigt enkel i den definitionen: Kärleksrelation=Vänskapsrelation+Sex

Det fick jag slå upp för några år sen (näst senaste vändan på familjterapi) och det funkar för mig att tänka så. Jag har inga vänner direkt, men jag kan fatta hur det kan vara (vilken inlevelse, jag har nog inte AS ändå).

I'm so happy 'cause today I found my friends, they're in my head...
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 21:44:55, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2009-10-03 2:19:30

Nej, inget säger ju att det blir bättre på en en annan plats - men varför skulle det bli sämre i Töcksfors än Stockholm???

Sov gott! Yla inte hela natten nu ;-)
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 21:44:55, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav carl » 2009-10-03 3:19:46

Alien skrev:
carl skrev:
Flia skrev: Var snäll, prata om henne och hennes intressen, låtsas att du är intresserad av det hon säger (det går om du ser möjligheten som en motivation), du behöver inte säga mycket, men en kommentar som "vad har din häst för färg" får henne att babbla vidare. Sitt nära, låt nån kroppsdel (inte handen) snudda. Sen är det hon som får ta det slutliga initiativet. Gå med på vad som helst - promenad, dans, fika. Föreslå gärna fika själv.


Det här är väl en ganska bra beskrivning på hur man kan göra på krogen eller dylik tillställning då man träffat någon.
Personligen tycker jag den delen, då man ska försöka låtsas intressera sig för personen för att få ett förhållande, är väldigt tråkig.
Det är exakt vid "låtsas" biten som jag personligen blir avtänd.
Att helt enkelt låtsas som att jag är intresserad vid en del är inget alternativ eftersom då blir ju hela relationen falsk om man måste börja med att spela ett spel. Det enda den delen gör för mig är att göra mig cynisk till raggning eller dyl.
Trots det verkar fruktansvärt många människor inte ha något emot det. Och det kan jag inte förstå. :?


Men om man är intresserad av någon, så behöver man ju inte låtsas. Då vill man (iaf jag) veta allt om den personen.

Eller menar du ONS? Fast TS skrev ju om "någon att tycka om", inte om ONS.


Jag vet inte vilket.. båda eller inget.. Jag har inte en ons switch och en förhållande switch. Det är vad det blir efteråt. Jag skulle aldrig ha ett ons med nån jag inte kunde tycka om så för mig är det samma sak.
Måstet att låtsas vid början av en relation verkar vara ett ganska vanligt fenomen. Och något som fungerar ganska bra.. lite som parningsdräkt eller liknande..
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:44:55, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Pemer » 2009-10-03 3:37:50

AAA skrev:
earlydayminer skrev:Det lever vi med. Välkommen, ännu en värmlandsvarg! ;)


Har alla i Värmland AS? Inavel i skogarna? AS blir normen :-D

OBS! Jag gillar Värmland, det är raka puckar och inte en massa dretna omskrivningar...

Ja blann ihop 3 olika sôrtörsch 40%-igt i ett glas sö nu harja dröck 120%-igt o dä va jävlitt start!


Och så är jag 37,5% värmlänning... på pappas sida. En kusin på mammas sida har en dotter med ADHD-diagnos och en son med Aspergerdiagnos, och kusinens pappa var ju faktiskt också värmlänning... börjar vi hitta något sammanhang här? :lol:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:44:55, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Ulv » 2009-10-03 8:21:39

AAA skrev:Nej, inget säger ju att det blir bättre på en en annan plats - men varför skulle det bli sämre i Töcksfors än Stockholm???

Sov gott! Yla inte hela natten nu ;-)


Ylar gör jag varje natt. Kanske det en dag drar till sig en kvinna. Nej skämt och sidom så satt jag faktiskt och lekte liote med min valp. Han är så oskyldig och liten nu så han behöver mycket riktlinjer.
En vacker varelse minst sagt.
Senast redigerad av Ulv 2011-05-04 21:44:55, redigerad totalt 1 gång.
Ulv
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Värmland

Inläggav Charley? » 2009-10-03 8:27:23

Känner mig av någon anledning tvungen att skriva någonting om Värmland jag också. Jag diggar Värmland.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 21:44:55, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav TheBoxSaysNo » 2009-10-03 8:31:31

Charley? skrev:Känner mig av någon anledning tvungen att skriva någonting om Värmland jag också. Jag diggar Värmland.


8) Visst är vi härliga här!
En del vanliga, en del ovanliga, en del eljest... men det blir en härlig blandning.

come to the dark side...we have cookies... :P
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 21:44:55, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav Charley? » 2009-10-03 8:35:36

TheBoxSaysNo skrev:
Charley? skrev:Känner mig av någon anledning tvungen att skriva någonting om Värmland jag också. Jag diggar Värmland.


8) Visst är vi härliga här!
En del vanliga, en del ovanliga, en del eljest... men det blir en härlig blandning.

come to the dark side...we have cookies... :P

Ja, och Värmländska dialekter är så otroligt söta! :D
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 21:44:55, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in