ADHD medicinskt förklarat?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kimmelie » 2009-09-15 18:00:08

Parvlon skrev:
Kimmelie skrev:Så det är absolut inget fel med ADHD-dragen... :roll:
Jag tror det är väldigt svårt att särskilja sin ADHD och andra psykiska sjukdomar/personliga egenheter, för den enskilde.
Sen om man har fått ADHD-mediciner och blivit sagd till att man är normal med ADHD-mediciner, ADHD är det som man är när inte medicinen är aktiv i kroppen, så blir det nog ännu värre.
Inget illa menat mot dig, men jag har sett folk som beter sig precis så.


Det är ingen som har sagt till mig att jag är normal med ADHD-mediciner. Däremot har jag märkt själv att jag blir lugnare, pratar långsammare så att folk kan höra vad jag säger, osv...

Även om du skriver att det inte är nåt illa menat mot mig, så tar jag det som illa menat mot mig, eftersom du skrev ditt inlägg som svar på det jag skrivit! :evil:
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-04 21:29:47, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav rdos » 2009-09-15 18:00:55

Zombie skrev:Dock: för mig blir det här ett problem, därför att jag vill kunna använda forumet till att läsa och delta i diskussioner om just sådant här, som fan angår oss i högsta grad.


Såvitt jag förstår det är du fri att posta hur många länkar som helst som handlar om psykiatrins syn på ADHD, men jag antar att det som är besvärande är att vissa då kommer att kommentera dem och hitta felen i resonemangen.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 21:29:47, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-09-15 18:05:39

Kimmelie skrev:Det är ingen som har sagt till mig att jag är normal med ADHD-mediciner. Däremot har jag märkt själv att jag blir lugnare, pratar långsammare så att folk kan höra vad jag säger, osv...

Även om du skriver att det inte är nåt illa menat mot mig, så tar jag det som illa menat mot mig, eftersom du skrev ditt inlägg som svar på det jag skrivit! :evil:


Jag tror att varken du eller Kvasir förstod det jag skrev tidigare. Jag påpekade att det inte är en bra idé att medicinera bort olika symptom för att göra majoriteten nöjda. De kommer nämligen då att ytterligare smalna av sin definition av "normal" och kräva att andra drag de inte gillar oxå ska medicineras bort. De kommer knappast att vara nöjda med att slippa besvärliga människor med omedicinerad ADHD.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 21:29:47, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kimmelie » 2009-09-15 18:17:46

rdos skrev:
Kimmelie skrev:Undrar just varför rdos inte svarade på mitt inlägg... :roll:


Fanns inget att svara på. Jag känner redan till att en stor del av det som psykiatrin kallar för "ADHD" inte är medfödda drag, utan miljömässiga pålagringar. Just sånt som ditt inlägg handlade om. Jag har inget intresse av hur dessa pålagringar ser ut, men vill man veta så är ett bra tips att depression, effekter av mobbing / utanförskap och allmän orkeslöshet är pålagringar. De har inget med ADHD att göra, speciellt inte på stenåldern.


Hur kan du veta att mina ADHD-drag inte är medfödda? Har du gjort nån grundlig utredning av mig?

Du skrev i det inlägg jag svarade på:
Och att det skulle vara något fel med ADHD-dragen tror jag inte heller på. De är fullt normala och naturliga för de som har dem,


Men du är inte intresserad av att höra vad folk som har ADHD tycker om sina ADHD-drag... :roll:
Har du själv ADHD förresten? Jag menar så att du vet vad du uttalar dig om, när du skriver som i citatet ovan...


Och vad har stenåldern med saken att göra??? :shock: Har du lyckats göra en grundlig utredning av de människor som levde på stenåldern, för att ta reda på om några av dem hade ADHD?
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-04 21:29:47, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Kimmelie » 2009-09-15 18:24:03

rdos skrev:
Kimmelie skrev:Det är ingen som har sagt till mig att jag är normal med ADHD-mediciner. Däremot har jag märkt själv att jag blir lugnare, pratar långsammare så att folk kan höra vad jag säger, osv...


Jag tror att varken du eller Kvasir förstod det jag skrev tidigare. Jag påpekade att det inte är en bra idé att medicinera bort olika symptom för att göra majoriteten nöjda. De kommer nämligen då att ytterligare smalna av sin definition av "normal" och kräva att andra drag de inte gillar oxå ska medicineras bort. De kommer knappast att vara nöjda med att slippa besvärliga människor med omedicinerad ADHD.


Det handlar inte om att omgivningen ska bestämma vem som ska medicineras, utan om att de som har ADHD och behöver, och vill ha, medicin ska få möjlighet att få det. Jag skiter fullständigt i om omgivningen vill att jag ska medicineras eller inte, det är helt och hållet mitt eget beslut!
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-04 21:29:47, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Kimmelie » 2009-09-15 18:27:29

Alexandra skrev:Skönt att höra att din medicinering funkar, Kimmelie!

I vilket fall tycker jag att det är positivt att det forskas om ADHD/ADD, och DN-artikeln har jag nu skrivit ut, kan vara bra material att ge till de där som tvivlar på funktionshindrets existens. Alltför ofta har jag fått höra kommentarer i stil med "jamen så där är ju jag också", när jag beskrivit mina symptom för folk.


Ja, det är nånting jag också får höra, och jag avskyr det. Då känner man sig verkligen inte tagen på allvar.
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-04 21:29:47, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav rdos » 2009-09-15 18:41:20

Kimmelie skrev:Hur kan du veta att mina ADHD-drag inte är medfödda? Har du gjort nån grundlig utredning av mig?


Behövs inte och skulle dessutom vara högst irrelevant eftersom du är EN person med egna subjektiva uppfattningar om vad som är medfött eller inte. Eller kort sagt, det skulle vara extremt dålig vetenskap att fråga dig vad du tror är medfött eller förvärvat.

Kimmelie skrev:Men du är inte intresserad av att höra vad folk som har ADHD tycker om sina ADHD-drag... :roll:


Vad de tycker om sina drag? Nej, det är jag inte så intresserad av för det är väldigt irrelevant. Vad jag är intresserad av är snarare hur folk som indikerat diagnos ADHD svarar på olika frågor, och hur svaren hänger ihop. Det är intressant, speciellt om det är 1000-tals olika personer som svarat och inte bara en enda. :roll:

Kimmelie skrev:Har du själv ADHD förresten? Jag menar så att du vet vad du uttalar dig om, när du skriver som i citatet ovan...


Nej, men jag har en databas med 220,000 svar på ca 150 frågor, varav många tusen är från folk som har ADHD.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 21:29:47, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-09-15 18:44:49

Kimmelie skrev:
rdos skrev:
Kimmelie skrev:Det är ingen som har sagt till mig att jag är normal med ADHD-mediciner. Däremot har jag märkt själv att jag blir lugnare, pratar långsammare så att folk kan höra vad jag säger, osv...


Jag tror att varken du eller Kvasir förstod det jag skrev tidigare. Jag påpekade att det inte är en bra idé att medicinera bort olika symptom för att göra majoriteten nöjda. De kommer nämligen då att ytterligare smalna av sin definition av "normal" och kräva att andra drag de inte gillar oxå ska medicineras bort. De kommer knappast att vara nöjda med att slippa besvärliga människor med omedicinerad ADHD.


Det handlar inte om att omgivningen ska bestämma vem som ska medicineras, utan om att de som har ADHD och behöver, och vill ha, medicin ska få möjlighet att få det. Jag skiter fullständigt i om omgivningen vill att jag ska medicineras eller inte, det är helt och hållet mitt eget beslut!


Inte enligt min uppfattning. Enligt min uppfattning handlar det om att förskjuta gränsen för vad som är normalt. Så fungerar det på kollektivnivå. Du tänker bara på individnivå (= på dig själv).
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 21:29:47, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Alexandra » 2009-09-15 18:52:07

Och tänk att jag tänker att det är du som tänker på individnivå, rdos. En teoretiker helt upptagen med sina individuella åsikter, och fullständigt ointresserad av andra människors praktiska erfarenheter.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 21:29:47, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav rdos » 2009-09-15 18:57:45

Jag är inte en psykolog eller psykiatriker som sysslar med folks personliga problem. Jag sysslar med forskning och opinionsbildning kring npf, framförallt kring den högfungerande sidan där många saknar intresse av att sållas ut med diagnoser eller att sättas på psykiatriska mediciner.

Så länge gruppen med LSS och stora problem är liten och folk med drag utan stora problem tillåts vara sig själva så klagar inte jag. Vad dock psykiatrin försöker göra hela tiden är att utöka sina domäner och medicinera emot problem som i grunden inte är medicinska utan kulturella / samhällsrelaterade.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 21:29:47, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Alexandra » 2009-09-15 19:11:09

Ja, opinion är du ju duktig på att väcka, men i och med detta inlägg väljer jag att gräva ner min strids-machete och att fortsättningsvis nonchalera dig, rdos.

Tänker mycket på det Zombie skrev tidigare, nämligen att:
Alldeles för tradigt och näringsfattigt för mig att hänga med i fast ämnet i sig är intressant och borde höra till highlightsen på det här forumet.


Nu är ju jag inte insatt i "det biologiska" med signalsubstanser som flera andra här är, eller lika språkligt välformulerad som vissa, men jag har ju ändå diagnosen ADD. Jag vill bidra till diskussionen kring ADD genom att berätta om mina personliga erfarenheter, dem kan ingen ta ifrån mig, men jag vill inte skrämma bort seriösa debattörer genom tjafs.

Den enes nöjestrams, den andras (problematiska) vardag.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 21:29:47, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav rdos » 2009-09-15 19:20:21

Det är inget nöjestrams här. Jag är 100% allvarlig när jag ifrågasätter psykiatrins handlande. Dels har jag i släkten en person som satts på mentalsjukhus för "psykos" (schizofreni) där men misstänker att det handlade om helt andra saker. Jag känner oxå en hel del odiagnosticerade med både AS och ADHD som jag inte anser är betjänta av diagnoser och/eller mediciner. Jag kände t.o.m. en extremt hyperaktiv kille, som vi hade med på en längre utfärd, och han skötte sig exemplariskt! Att hans dåliga beteende inte var medfött var det liksom inget snack om. Det var bemötandet som var problemet.

Jag är oxå "vuxenkompis" och "rådgivare" åt en tjej med ADHD.

Att jag skulle sakna praktisk erfarenhet är alltså helt fel.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 21:29:47, redigerad totalt 2 gånger.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav tveskägg » 2009-09-15 19:21:17

rdos skrev:Generna som är kopplade till för tidig födelse är troligen bara relativt löst kopplade till npf/ADHD. Så är det med majoriteten av fysiska drag. Att dessa inte överlevde förr spelade mindre roll i sammanhanget. När ett barn dog skaffade man ju bara ett till.
Tror inte att det är så enkelt att skaffa ett nytt barn om ett av barnen dör. Även om man ser det rent tekniskt så är en graviditet en väldigt stor näringsmässig investering som inte alltid är möjlig i ett samhälle som är drabbat av svält och sjukdomar. Menstruationen upphör under en viss vikt.

Dessutom var forlossningar förr tämligen farliga, med en mödradödlighet på över 1%. Så det fanns starka biologiska skäl att undvika graviditeter med genetiskt defekta foster som ändå inte hade någon chans att överleva. Sådana graviditeter brukar sluta i tidigt missall.
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 21:29:47, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav rdos » 2009-09-15 20:00:47

Huvudsaken var nog att det inte gick att räkna ut om en graviditet skulle sluta illa eller inte. Npf är ju som sagt bara löst kopplat till graviditetskomplikationer, och jag ser det därför som rätt så osannolikt att man skulle kopplat ihop dessa förr. Folk kände inte så många andra, och även om man hade bra koll på sina förfäder så gick det liksom inte att fråga dem om vilka tecken som funnits om de fått sent missfall (som ofta blev följden) eller om modern dog.

Annars är det intressant att studera tecken på npf förr i tiden i kyrkoböckerna. En sak som man t.ex. noterade var "fallandesjuka". Det är det vi idag kallar för epilepsi. ADHD eller hyperaktiva barn ser man dock inget av. Disciplinen i skolan var en helt annan än idag, liksom att det oxå var så att man lärde ut mer direkt användbara saker, och det sågs som naturligt att ha barn hemma för att arbeta.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 21:29:47, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav tveskägg » 2009-09-15 20:59:50

rdos skrev:Att flera prematura barn har ADHD och/eller andra npf tror jag inte alls hör ihop med att de fötts för tidigt. Snarare är det så att risk att födas för tidigt är kopplat till npf, precis som en del andra icke-beteendedrag oxå är kopplade till npf. Orsakssambandet är alltså det omvända. Genotypen för npf är kopplad till för tidig födelse och andra graviditetskomplikationer, och därför så har gruppen med för tidigt födda barn högre frekvens av npf.

rdos skrev:Huvudsaken var nog att det inte gick att räkna ut om en graviditet skulle sluta illa eller inte. Npf är ju som sagt bara löst kopplat till graviditetskomplikationer, och jag ser det därför som rätt så osannolikt att man skulle kopplat ihop dessa förr. Folk kände inte så många andra, och även om man hade bra koll på sina förfäder så gick det liksom inte att fråga dem om vilka tecken som funnits om de fått sent missfall (som ofta blev följden) eller om modern dog.


Jag tycker du motsäger dig själv i det övre och det undre citatet. Först skriver du att du tror att "Genotypen för npf är kopplad till för tidig födelse och andra graviditetskomplikationer", sen skriver du att "Npf är ju som sagt bara löst kopplat till graviditetskomplikationer".

Det gamla svenska ordet för funktionshinder är "ofärdig". Det betyder ordagrant att en person inte varit färdigskapad när den fötts. Så jag tror visst att man tidigt kände till att för tidig födelse kunde leda till fysiska/psykiska problem senare i livet.

Och även om ingen medvetet känt till att ett visst arvsanlag ökade risken både för graviditetskomplikationer och npf, så hade bärarna av ett sådant anlag minskat för varje generation då de friska syskonen haft mycket bättre chanser att överleva. Men ändå är npf ett ganska vanligt tillstånd. Därför tror jag att de flesta fall av npf måste bero på något annat än genvarianter med historiskt sett hög dödlighet.
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 21:29:47, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Parvlon » 2009-09-15 21:06:14

Kimmelie skrev:Det är ingen som har sagt till mig att jag är normal med ADHD-mediciner. Däremot har jag märkt själv att jag blir lugnare, pratar långsammare så att folk kan höra vad jag säger, osv...

Jag har aldrig skrivit att du är normal varken med eller utan medeciner, eller att du tror att du är normal heller.
Fast jag har ju inte gjort någon "utredning" på dig. (som tur är :lol: )

Kimmelie skrev:Även om du skriver att det inte är nåt illa menat mot mig, så tar jag det som illa menat mot mig, eftersom du skrev ditt inlägg som svar på det jag skrivit! :evil:
Ma.o tolkar du mina svar som något helt annat än det jag faktiskt skriver. Bra underlag för en diskussion. :roll:

Kan ju meddella fröken att normalitet för mig inte är något bra, ifall hon tog åt sig.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 21:29:53, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-09-15 21:30:29

Det är mycket relevant att skilja på medfödda och miljörelaterade drag, jag kan inte förstå hur man kan undgå att se hur det sker en förskjutning av gränsen för vad som är "friskt". Det gäller gränsen för hur mycket hyperaktivitet som är för mycket, hur låg IQ som är för låg, hur viktigt det är att kunna läsa och skriva, vad social kompetens innebär etc.

Gränsen för vad allmänheten betraktar som låg IQ förskjuts ju uppåt ju fler som sållas ut ur samhället och sätts på olika åtgärder. Samma sak händer också med alla andra personlighetsdrag som t.ex. aktivitetsnivå. Låg IQ innebär en massa svårigheter, det gör det aktuellt att betrakta personen som sjuk för både dennes egen skull och för samhällets. Men det leder till att samhällets krav följer efter och så blir en ny grupp som tidigare klarat sig bra drabbad av samma problem. Den förskjutningen tycker jag att man kan se när det gäller AS-drag också. Lindrig utvecklingsstörning var knappast ett problem för 200 år sedan, idag tummar skolan på gränserna mellan det och "svagbegåvning". Råkar man ha en IQ strax under genomsnittet kombinerat med någon annan avvikelse så riskerar man idag att hamna på särskolan. Även högintelligenta kan såklart hamna på särskolan på grund av förskjutning av andra personlighetsdrag än IQ, t.ex. AS. De AS-drag jag hade som barn leder till mycket värre konsekvenser för de som går i skolan idag jämfört med 90-talet.

Det finns många fler original med vanliga jobb i äldre generationer...

Jag tycker inte att folk ska sluta medicinera, men man bör vara medveten om att det är samhällets sjukdom man medicinerar mot. Det var så jag tänkte när jag senast knaprade piller (på eget bevåg! inga dårdoktorer/tankepoliser kommer i närheten av mig!). Varken depression, ångest eller social fobi hör ihop med AS, det är bara mycket större risk att drabbas av dem när man har AS. Det finns ingen anledning att tro att denna riskökning beror på inneboende svagheter hos aspergarna, ren miljöpåverkan är en fullt möjlig förklaring som borde föredras till dess att annat är bevisat. Man bör inte förknippa faktiska svagheter med rena personlighetsdrag i onödan eftersom det ökar risken för utrotning av hela AS-gruppen inklusive de odiagnosticerade. Detta är inte ett extremt framtidsscenario, det kan ske med helt demokratiska och allmänt accepterade metoder, nämligen övertalning att använda fosterdiagnostik.

Det sker redan långsamt genom att förtryck av NPF-gruppen leder till högre dödlighet och minskad fertilitet, samt ett minskande inflytande i samhället för varje generation vilket leder till förvärrat förtryck.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:29:53, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav rdos » 2009-09-15 21:34:51

tveskägg skrev:Jag tycker du motsäger dig själv i det övre och det undre citatet. Först skriver du att du tror att "Genotypen för npf är kopplad till för tidig födelse och andra graviditetskomplikationer", sen skriver du att "Npf är ju som sagt bara löst kopplat till graviditetskomplikationer".


Jag ser ingen motsättning. Det finns en lös koppling. NPF är vanligt förekommande medan graviditetskomplikationer är betydligt ovanligare.

tveskägg skrev:Det gamla svenska ordet för funktionshinder är "ofärdig". Det betyder ordagrant att en person inte varit färdigskapad när den fötts. Så jag tror visst att man tidigt kände till att för tidig födelse kunde leda till fysiska/psykiska problem senare i livet.


När jag "läste på" om för tidigt födda barn 2004 när jag var på neonatal, så fanns just en bok som handlade om detta och ADHD. Minns inte exakta siffrorna, men jag tror man hävdade att uppemot hälften av de för tidigt födda utvecklade ADHD. Detta var dock barn som föddes på 80-talet (tror jag) då man lyckats förbättra chanserna för att för tidigt födda barn överlever. Relationen var oxå sådan att mycket för tidigt födda hade större risk att få ADHD. Bland de som förr i tiden överlevde, så var det inte barn som fötts flera månader för tidigt, vilket var där de flesta med ADHD fanns. För obetydligt tidigt födda var risken betydligt mindre.

tveskägg skrev:Och även om ingen medvetet känt till att ett visst arvsanlag ökade risken både för graviditetskomplikationer och npf, så hade bärarna av ett sådant anlag minskat för varje generation då de friska syskonen haft mycket bättre chanser att överleva. Men ändå är npf ett ganska vanligt tillstånd. Därför tror jag att de flesta fall av npf måste bero på något annat än genvarianter med historiskt sett hög dödlighet.


Sant, men det finns många andra faktorer med i spelet som påverkar andelen npf-gener. Jag tror nog att de är en del i sk "balanced selection", vilket betyder att andelen npf-gener själv håller sig relativt konstant. När de blir för få så ökar deras andel genom att deras egenskaper värderas högre, och när de blir för många så blir de mindre värdefulla.

I vilket fall som helst så kunde jag inte hitta någon skillnad i födelsetal baserat på släktforskningsdata med drygt 800 personer mellan npf-släkter och icke npf-släkter.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 21:29:53, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav tveskägg » 2009-09-15 22:45:20

Den förfärlige snömannen skrev:Gränsen för vad allmänheten betraktar som låg IQ förskjuts ju uppåt ju fler som sållas ut ur samhället och sätts på olika åtgärder.

Jag håller med dig om att gränser förskjuts uppåt hela tiden. Men gränsen för vad som allmänheten betraktar som låg IQ kan väl aldrig gå över allmänhetens IQ? Medelsvensson vill inte gärna se sig själv som svagbegåvad.

Jag tror att IQ-ribban numera är så hög att medelsvensson inte accepterar ytterligare uppjustering. Är nog därför man börjat prata om "alternativ intelligens". Som EQ, SQ osv. Där finns fortfarande potential för ytterligare höjda krav.

rdos skrev:I vilket fall som helst så kunde jag inte hitta någon skillnad i födelsetal baserat på släktforskningsdata med drygt 800 personer mellan npf-släkter och icke npf-släkter.

Vad var det för data?
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 21:29:53, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav rdos » 2009-09-15 22:51:15

tveskägg skrev:Jag tror att IQ-ribban numera är så hög att medelsvensson inte accepterar ytterligare uppjustering. Är nog därför man börjat prata om "alternativ intelligens". Som EQ, SQ osv. Där finns fortfarande potential för ytterligare höjda krav.


Snarare är det väl så att man förändrat vad IQ är för något. Dagens WISC-tester missgynnar ju i hög grad folk med NPF. Därmed kan man flytta upp ribban för npf men hålla den på samma nivå för "medelsvensson".
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 21:29:53, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kimmelie » 2009-09-16 19:53:48

Parvlon skrev:
Kimmelie skrev:Så det är absolut inget fel med ADHD-dragen... :roll:
Jag tror det är väldigt svårt att särskilja sin ADHD och andra psykiska sjukdomar/personliga egenheter, för den enskilde.
Sen om man har fått ADHD-mediciner och blivit sagd till att man är normal med ADHD-mediciner, ADHD är det som man är när inte medicinen är aktiv i kroppen, så blir det nog ännu värre.
Inget illa menat mot dig, men jag har sett folk som beter sig precis så.


Parvlon skrev:
Kimmelie skrev:Det är ingen som har sagt till mig att jag är normal med ADHD-mediciner. Däremot har jag märkt själv att jag blir lugnare, pratar långsammare så att folk kan höra vad jag säger, osv...

Jag har aldrig skrivit att du är normal varken med eller utan medeciner, eller att du tror att du är normal heller.
Fast jag har ju inte gjort någon "utredning" på dig. (som tur är :lol: )

Kimmelie skrev:Även om du skriver att det inte är nåt illa menat mot mig, så tar jag det som illa menat mot mig, eftersom du skrev ditt inlägg som svar på det jag skrivit! :evil:
Ma.o tolkar du mina svar som något helt annat än det jag faktiskt skriver. Bra underlag för en diskussion. :roll:

Kan ju meddella fröken att normalitet för mig inte är något bra, ifall hon tog åt sig.


Jag tog illa upp av att du, som svar på mitt inlägg, skrev att "det är väldigt svårt att särskilja sin ADHD och andra psykiska sjukdomar/personliga egenheter, för den enskilde."

Det kändes som att du ifrågasatte min ADHD-diagnos. Jag vet att alla mina "problem" inte beror på varken AS eller ADHD, men vissa drag är helt klart ADHD. Hur kan det annars komma sig att jag blir lugn av cs, medan alla lugnande mediciner bara förvärrar det redan extremt rastlösa tillståndet?

Sen tolkade jag det även som att du (indirekt) antydde att man inte borde äta cs-mediciner. Concerta är min livlina, jag skulle inte klara mig utan det.

Hade du skrivit samma inlägg, utan att citera mig, så hade jag inte tagit åt mig, eller ens brytt mig om att svara på det.
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-04 21:29:53, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav AAA » 2009-09-16 21:25:12

Concerta blir jag heltrött av... Zzzz, gäller att dosera lagom. Kaffe likadant.

En annan i familjemedlem somnar i tid och otid utan samma medicin.

Här är det upp och ner vill jag lova ;-)

Har nån sett god effekt av medicinering och diagnos relativt hur det var innan så förstår jag inte hur det går att vara generellt emot? Oavsett vad som är orsak och verkan. Tyvärr en del biverkningar, såsom minskad aptit för vissa.

Om ADD och ADHD hindrar människor från att må hyfsat okej så tycker jag de/vi ska ges den hjälp som är konstruktiv (bärande) och som får oss att vara till mer glädje och mindre belastning för samhället, oss själva och anhöriga.

Människor dör och lider ju fruktansvärt av symtom på bl a NPF, så är det bara, klart deras barn och de själva ska få alla tänkbara chanser (ja, jag är nog naiv, det är min bästa egenskap).

Klinisk psykiatri baserad på ren biologi tror jag är för enkelt. Genetik kan beskriva enstaka sjukdomar; sedan spelar social miljö, trauman och andra kriser, personliga egenskaper, predisposition, fostertid och en massa annat in.

Strattera-erfarenhet någon?

Så, det var ett äkta amatör-filosofiskt men erfarenhetsbaserat inlägg.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 21:29:53, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Zombie » 2009-09-17 0:16:34

AAA skrev:Så, det var ett äkta amatör-filosofiskt men erfarenhetsbaserat inlägg.

... och som synes blir det ofta de bästa.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:29:53, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Parvlon » 2009-09-17 1:19:14

Kimmelie skrev:
Parvlon skrev:
Kimmelie skrev:Så det är absolut inget fel med ADHD-dragen... :roll:
Jag tror det är väldigt svårt att särskilja sin ADHD och andra psykiska sjukdomar/personliga egenheter, för den enskilde.
Sen om man har fått ADHD-mediciner och blivit sagd till att man är normal med ADHD-mediciner, ADHD är det som man är när inte medicinen är aktiv i kroppen, så blir det nog ännu värre.
Inget illa menat mot dig, men jag har sett folk som beter sig precis så.


Parvlon skrev:
Kimmelie skrev:Det är ingen som har sagt till mig att jag är normal med ADHD-mediciner. Däremot har jag märkt själv att jag blir lugnare, pratar långsammare så att folk kan höra vad jag säger, osv...

Jag har aldrig skrivit att du är normal varken med eller utan medeciner, eller att du tror att du är normal heller.
Fast jag har ju inte gjort någon "utredning" på dig. (som tur är :lol: )

Kimmelie skrev:Även om du skriver att det inte är nåt illa menat mot mig, så tar jag det som illa menat mot mig, eftersom du skrev ditt inlägg som svar på det jag skrivit! :evil:
Ma.o tolkar du mina svar som något helt annat än det jag faktiskt skriver. Bra underlag för en diskussion. :roll:

Kan ju meddella fröken att normalitet för mig inte är något bra, ifall hon tog åt sig.


Jag tog illa upp av att du, som svar på mitt inlägg, skrev att "det är väldigt svårt att särskilja sin ADHD och andra psykiska sjukdomar/personliga egenheter, för den enskilde."

Det kändes som att du ifrågasatte min ADHD-diagnos. Jag vet att alla mina "problem" inte beror på varken AS eller ADHD, men vissa drag är helt klart ADHD. Hur kan det annars komma sig att jag blir lugn av cs, medan alla lugnande mediciner bara förvärrar det redan extremt rastlösa tillståndet?

Sen tolkade jag det även som att du (indirekt) antydde att man inte borde äta cs-mediciner. Concerta är min livlina, jag skulle inte klara mig utan det.

Hade du skrivit samma inlägg, utan att citera mig, så hade jag inte tagit åt mig, eller ens brytt mig om att svara på det.
Ok, förstår vad du menar. Jag ifrågasätter inte din(a) diagnos(er), erfarenheter, eller upplevelser.
Brukar dock bli fel när jag tänker i generella termer och skall få ut tankarna i en diskussion, så du behöver inte känna dig speciellt attackerad. Jag menar inte med "man", att "man" är alla osv.. "man kan",eller "jag tror att man kan", skulle nog vart lämpligare.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 21:29:53, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Aspergare och vården



Logga in