ADHD medicinskt förklarat?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav tveskägg » 2009-09-11 22:46:25

A skrev:Hur förklarar dessa fynd den typ av ADHD som bara har brister i uppmärksamheten som kännetecken och där man vet att strukturer i hjärnstammen är inblandade?

Både accumbenskärnan och mellanhjärnan diskuteras i JAMA:s abstract. Mellanhjärnan är det som ligger mellan storhjärnan och hjärnstammen.

rdos skrev:Fast jag ser nog en viss skillnad mellan depression (som är socialt betingad) och ADHD. En depression kan man ju häva och sedan sätta ut medicinerna. Det kan man inte med ADHD, utan så fort man slutar med medicinen så återställer kroppen de naturliga nivåerna av dopamin. ADHD är inte heller socialt betingad, även om en hel del av följdproblemen är det.

Jag tror att de naturliga nivåerna av signalsubstanser inte är direkt genetiskt kodade utan att nervcellerna som producerar signalsubstans X vänjer sig vid en viss koncentration X tidigt i livet. Denna halt blir en grundnivå för hur mycket X nervcellen skall producera i vuxen ålder.

Exempelvis känner serotoninproducerande nervceller av hur mycket serotonin som finns i omgivningen med hjälp av 5HT1-receptorer. När de stimuleras bromsas produktionen. Genom att specifikt stimulera 5HT1-receptorer uppfattar nervcellen det som att tillräckligt serotonin har producerats. Gör man det tidigt i livet så blir serotoninproduktionen permanent låg. http://www.pubmedcentral.nih.gov/articl ... d=17101120

Early abnormalities in the stimulation of dopamine or serotonin receptor subtypes could lead to the types of neuroanatomical changes observed in studies of schizophrenia, bipolar affective disorder, and autism.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articl ... d=17101120

Vilka traumatiska barndomsupplevelser framkallar störst avvikelse i signalsubstansernas koncentration? Jag är övertygad om att det är att födas för tidigt. Alla intryck gör att hjärnan stimuleras på ett sätt som är abnormt för åldern. Det borde bli en storm av signalsubstanser i hjärnan. Om de dopaminproducerande nervcellerna fungerar på samma sätt som de serotoninproducerande så torde det leda till att de producerar mindre dopamin när barnet blir äldre.


rdos skrev:Jag kan acceptera att man behandlar följdproblemen, men inte att man försöker ändra på en person med mediciner bara för att samhället blivit för dåligt anpassat. Detta leder inte till något bättre, utan att samhället blir ännu sämre anpassat eftersom problemet "lösts" genom att sätta folk med ADHD på CS.

Det har inte bara med samhällets anpassning att göra, om jag hade fått diagnosen ADHD som liten så hade mina föräldrar oroat sig för att det skulle gå dåligt för mig som vuxen och därför gett mig överdrivet mycket CS i hopp om att bota mig.
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 21:29:46, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Alexandra » 2009-09-11 23:13:53

Kvasir skrev:
rdos skrev:Jag kan acceptera att man behandlar följdproblemen, men inte att man försöker ändra på en person med mediciner bara för att samhället blivit för dåligt anpassat. Detta leder inte till något bättre, utan att samhället blir ännu sämre anpassat eftersom problemet "lösts" genom att sätta folk med ADHD på CS.



Problemet är att du fortfarande har en så elitistisk syn på NPF att du inte förstår hur fruktansvärt dåligt många mår och fungerar, och att en del av dessa problem knappt ens har med anpassning till samhället att göra. Samhället spelar ofta in, i större eller mindre omfattning, men ofta inte enbart. Jag tror tyvärr att många skulla ha svårt att passa in ens i stenåldessamhället. Misstolka mig nu inte som att jag förespråkar någon slags "bot" mot olika NPF, utan bara att man faktiskt kan behöva medicinera bort vissa NPF-drag i den mån det går. Om man t.ex. inte orkar med barn och andra människor, dör inte släktet ut då?


Väl skrivet.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 21:29:46, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav AAA » 2009-09-12 1:12:25

Mediciner ger bättre livskvalitet och till och med räddar livet på en del människor till glädje för ytterligare andra människor (anhöriga).

Här proppas det inte i kidsen CS (Counter-Strike eller Computer Sweden, har aldrig fattat vilket). Det tror jag inte någon läkare tillåter. Vill inte ens ta medicinen på helgerna. Sova genom hela skolan eller missa det mesta halva dagarna är inget alternativ för det leder bara till ännu större utanförskap och minimal självkänsla.

Likaså det omvända, att börja göra nya saker i tid och otid samt att snacka oavbrutet eller konstant hålla truten. Jag blev ofta förvånad förut för jag fick en smäll eller att folk inte orkade vara med mig, för jag fattade inte vad som var knasigt. Själv tycker jag slow-motion-känslan som jag har nu är rätt jobbig. Jag fattar ju vad jag tänker :shock:

"Barn som kan uppföra sig gör det"

Tror det gäller människor i allmänhet.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 21:29:46, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav A » 2009-09-12 23:34:54

rdos skrev:"Jag kan acceptera att man behandlar följdproblemen, men inte att man försöker ändra på en person med mediciner bara för att samhället blivit för dåligt anpassat. Detta leder inte till något bättre, utan att samhället blir ännu sämre anpassat eftersom problemet "lösts" genom att sätta folk med ADHD på CS.


Jag tror inte att de med ADHD skulle hålla med.
Det handlar inte om att "ändra" på en person för att denne bättre ska passa in i ett felanpassat samhälle. F ö så fanns ADHD förr också, innan vårt samhälle blev så hyperaktivt. Dessutom är det inte ett utpräglat mänskligt problem, det finns i djurriket också, alltså hos andra, högre, däggdjur.

Det handlar snarare om att ge vissa strukturer i hjärnan möjlighet att fungera så som de ska.
Det som då händer är att man SER den person som finns "bakom" ADHD-symtomen.
Dvs, individen "hinner med" att vara sig själv. Inte bli någon annan utan var den individ man verkligen är.
Detta har jag sett så många gånger, inte minst hos extremt hyperaktiva barn - som varit det från första levnadsdagen! Och inte är prematura.
Senast redigerad av A 2011-05-04 21:29:46, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav AAA » 2009-09-13 0:22:49

Ja, jag tycker nog jag fått lite kontakt med mig själv nu, på gott och ont. Känns konstigt att ha varit som olika individer i livet, ingen grundperson liksom.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 21:29:46, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav rdos » 2009-09-13 22:39:27

Att flera prematura barn har ADHD och/eller andra npf tror jag inte alls hör ihop med att de fötts för tidigt. Snarare är det så att risk att födas för tidigt är kopplat till npf, precis som en del andra icke-beteendedrag oxå är kopplade till npf. Orsakssambandet är alltså det omvända. Genotypen för npf är kopplad till för tidig födelse och andra graviditetskomplikationer, och därför så har gruppen med för tidigt födda barn högre frekvens av npf.

Och att det skulle vara något fel med ADHD-dragen tror jag inte heller på. De är fullt normala och naturliga för de som har dem, och om vårt samhälle vore mer anpassat (som det var på stenåldern och fram till 1800-talet) så vore inte heller ADHD något problem. Det är inte fel i hjärnan på barn som inte klarar av att sitta stilla i en skola och få höra en massa ointressant information. Det är en fullt naturlig reaktion på ett systemfel i dagens skolklasser.

Och det är helt felaktigt att ADHD bara består av hyperaktivitet. En lika viktig aspekt är underaktivitet och svårigheter att komma igång / ständigt skifta mellan olika ämnen.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 21:29:46, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Alexandra » 2009-09-14 13:17:56

rdos skrev:Och att det skulle vara något fel med ADHD-dragen tror jag inte heller på. De är fullt normala och naturliga för de som har dem, och om vårt samhälle vore mer anpassat (som det var på stenåldern och fram till 1800-talet) så vore inte heller ADHD något problem. Det är inte fel i hjärnan på barn som inte klarar av att sitta stilla i en skola och få höra en massa ointressant information. Det är en fullt naturlig reaktion på ett systemfel i dagens skolklasser.


Jag läste ovanstående, och min första tanke var följande: jamen ADD då, för tusan! Och så tänkte jag be dig, rdos, att berätta på vilket sätt ADD skulle innebära fördelar i ett stenålderssamhälle, men så läste jag nedanstående passage (och tänkte att du kanske ändå har nån sorts medvetenhet om vad ADD är):

Och det är helt felaktigt att ADHD bara består av hyperaktivitet. En lika viktig aspekt är underaktivitet och svårigheter att komma igång / ständigt skifta mellan olika ämnen.


Jag har hittills i mitt liv inte haft nånsomhelst glädje av min underaktivitet, eller för den delen av mina igångsättningssvårigheter eller mina svårigheter att skifta mellan olika ämnen. Jag är uppriktigt intresserad av att få en förklaring till på vilket sätt dessa egenskaper var fördelaktiga in the good ol` days, "på stenåldern och fram till 1800-talet".
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 21:29:46, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Kvasir » 2009-09-14 13:44:12

Rdos, en stenåldersmänniska som inte klarar att leva ihop med andra människor och som inte heller orkar skaffa mat och göra andra nödvändigheter, är inte det en ganska livsoduglig människa även i ett stenålderssamhälle?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:29:46, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav tveskägg » 2009-09-14 18:47:48

rdos skrev:Att flera prematura barn har ADHD och/eller andra npf tror jag inte alls hör ihop med att de fötts för tidigt. Snarare är det så att risk att födas för tidigt är kopplat till npf, precis som en del andra icke-beteendedrag oxå är kopplade till npf. Orsakssambandet är alltså det omvända. Genotypen för npf är kopplad till för tidig födelse och andra graviditetskomplikationer, och därför så har gruppen med för tidigt födda barn högre frekvens av npf.

Har du något förslag på vilka gener som kan tänkas vara förändrade? Sådana genvarianter borde vara ytterst ovanliga då förtidigt födda historiskt sett haft mycket små chanser att överleva.

Barnadödligheten var förr mycket hög även bland dem som fötts efter en normallång graviditet, 25% avled innan 5 års ålder. Så var det i Sverige under medeltiden och så är det fortfarande i de fattigaste delarna av världen.
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 21:29:46, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Kimmelie » 2009-09-14 19:39:44

rdos skrev:Och att det skulle vara något fel med ADHD-dragen tror jag inte heller på. De är fullt normala och naturliga för de som har dem, och om vårt samhälle vore mer anpassat (som det var på stenåldern och fram till 1800-talet) så vore inte heller ADHD något problem. Det är inte fel i hjärnan på barn som inte klarar av att sitta stilla i en skola och få höra en massa ointressant information. Det är en fullt naturlig reaktion på ett systemfel i dagens skolklasser.

Och det är helt felaktigt att ADHD bara består av hyperaktivitet. En lika viktig aspekt är underaktivitet och svårigheter att komma igång / ständigt skifta mellan olika ämnen.


Ja, för mig, som har ADHD men inte kan leva ut min hyperaktivitet, är det fullt normalt att ständigt gå omkring med en extrem rastlöshet, som driver mig till vansinne, är outhärdlig att stå ut med, att sitta och gråta 2 timmar om dan för att det är enda sättet att härda ut på, och slutligen få lite lindring, om det sen beror på att gråten stimulerar nåt slags belöningssystem i hjärnan, eller om jag bara har fått utlopp för en del av rastlösheten... Eller att ta till droger för att få lindring, särskilt då amfetamin... Det var så mitt liv såg ut fram tills jag fick ADHD-diagnos och Concerta...

Så det är absolut inget fel med ADHD-dragen... :roll:
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-04 21:29:46, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav rdos » 2009-09-14 20:22:55

tveskägg skrev:
rdos skrev:Att flera prematura barn har ADHD och/eller andra npf tror jag inte alls hör ihop med att de fötts för tidigt. Snarare är det så att risk att födas för tidigt är kopplat till npf, precis som en del andra icke-beteendedrag oxå är kopplade till npf. Orsakssambandet är alltså det omvända. Genotypen för npf är kopplad till för tidig födelse och andra graviditetskomplikationer, och därför så har gruppen med för tidigt födda barn högre frekvens av npf.

Har du något förslag på vilka gener som kan tänkas vara förändrade? Sådana genvarianter borde vara ytterst ovanliga då förtidigt födda historiskt sett haft mycket små chanser att överleva.

Barnadödligheten var förr mycket hög även bland dem som fötts efter en normallång graviditet, 25% avled innan 5 års ålder. Så var det i Sverige under medeltiden och så är det fortfarande i de fattigaste delarna av världen.


Generna som är kopplade till för tidig födelse är troligen bara relativt löst kopplade till npf/ADHD. Så är det med majoriteten av fysiska drag. Att dessa inte överlevde förr spelade mindre roll i sammanhanget. När ett barn dog skaffade man ju bara ett till. Ett större problem var då barn som dog senare, t.ex. under tonåren.

Jag skulle dessutom gissa att det inte är en enda gen som ligger bakom detta, utan att det är kombinationer av gener. På samma sätt som utvecklingsstörning oxå troligen beror på kombinationer av gener.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 21:29:46, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-09-14 20:25:47

Kvasir skrev:Rdos, en stenåldersmänniska som inte klarar att leva ihop med andra människor och som inte heller orkar skaffa mat och göra andra nödvändigheter, är inte det en ganska livsoduglig människa även i ett stenålderssamhälle?


Kvasir, du kan inte föra över problem i dagens kultur till stenåldern. Det blir bara fullständigt meningslöst.

Att inte "orka" skaffa mat är ett nutida lyxproblem. Garanterat så kunde folk med ADHD på stenålderna fokusera på att skaffa mat, om inte annat så är hunger en av våra starkaste motivationer, som fick dem på andra tankar.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 21:29:46, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-09-14 20:31:30

Alexandra skrev:Jag har hittills i mitt liv inte haft nånsomhelst glädje av min underaktivitet, eller för den delen av mina igångsättningssvårigheter eller mina svårigheter att skifta mellan olika ämnen. Jag är uppriktigt intresserad av att få en förklaring till på vilket sätt dessa egenskaper var fördelaktiga in the good ol` days, "på stenåldern och fram till 1800-talet".


Nyttan av underaktivitet är inte så svår att lista ut. Vår energiförbrukning är direkt proportionell emot vår aktivitetsnivå. Därför så behövde folk på stenåldern med låg aktivitet (framförallt när det inte behövs) äta mindre. När det är brist på mat så är det en fördel att anpassa aktivitetsnivån efter omständigheterna. Speciellt om man bor i ett klimat som har sässongsmässig variation.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 21:29:46, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Zombie » 2009-09-14 21:44:33

rdos vet inte vad han talar om när han talar om underaktivitet eller andra absoluta handikapp och han vill inte veta något. Ens om det.

Till det kommer hans vildvuxna teoribyggen om AS som en egen hel genotyp, som ytterligare bara finns hos europeéer och asiater och så vidare, och den allmänna benägenheten hos vareviga diskussion om NPF och biologi på det här forumet att kantra till ett ställningskrig för eller mot rdos' idéer.

Alldeles för tradigt och näringsfattigt för mig att hänga med i fast ämnet i sig är intressant och borde höra till highlightsen på det här forumet.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:29:46, redigerad totalt 3 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Alexandra » 2009-09-14 21:50:40

@Kimmelie, jag blir verkligen berörd av det du skriver! Jag vet inte vad jag ska skriva, förutom det. Det är så många av dina inlägg som gjort ett sånt intryck på mig...

rdos skrev:
Alexandra skrev:Jag har hittills i mitt liv inte haft nånsomhelst glädje av min underaktivitet, eller för den delen av mina igångsättningssvårigheter eller mina svårigheter att skifta mellan olika ämnen. Jag är uppriktigt intresserad av att få en förklaring till på vilket sätt dessa egenskaper var fördelaktiga in the good ol` days, "på stenåldern och fram till 1800-talet".


Nyttan av underaktivitet är inte så svår att lista ut. Vår energiförbrukning är direkt proportionell emot vår aktivitetsnivå. Därför så behövde folk på stenåldern med låg aktivitet (framförallt när det inte behövs) äta mindre. När det är brist på mat så är det en fördel att anpassa aktivitetsnivån efter omständigheterna. Speciellt om man bor i ett klimat som har sässongsmässig variation.


Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, eller hur jag överhuvudtaget ska svara på ovanstående. Pass.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 21:29:46, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav rdos » 2009-09-14 22:08:09

Zombie skrev:rdos vet inte vad han talar om när han talar om underaktivitet eller andra absoluta handikapp och han vill inte veta något. Ens om det.


:roll:

Menar alltså du och Alexandra att en katt som helst vill sova bort 3/4 av sitt liv har ett absolut handikapp? :roll:

Zombie skrev:Alldeles för tradigt och näringsfattigt för mig att hänga med i fast ämnet i sig är intressant och borde höra till highlightsen på det här forumet.


Det näringsfattiga är helt på er sida. Om man inte orkar (AD(H)D symptom?) tänka utan för sina egna kulturella ramar så kan man ju inte räkna med att förstå något som ligger utanför dessa ramar.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 21:29:46, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kimmelie » 2009-09-15 9:02:10

Alexandra skrev:@Kimmelie, jag blir verkligen berörd av det du skriver! Jag vet inte vad jag ska skriva, förutom det. Det är så många av dina inlägg som gjort ett sånt intryck på mig...


Som jag skrev i tråden Vilka mediciner tar du, så har jag äntligen fått mediciner som fungerar.

Undrar just varför rdos inte svarade på mitt inlägg... :roll:
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-04 21:29:46, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Kvasir » 2009-09-15 11:50:05

Kimmelie skrev:Undrar just varför rdos inte svarade på mitt inlägg... :roll:


Har du någonsin sett honom svara när det blir besvärligt, eller svara på det som är relevant? Det är så sällsynt att det är troligare att få se en isbjörn på gatan. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:29:46, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Parvlon » 2009-09-15 12:12:15

Kimmelie skrev:Så det är absolut inget fel med ADHD-dragen... :roll:
Jag tror det är väldigt svårt att särskilja sin ADHD och andra psykiska sjukdomar/personliga egenheter, för den enskilde.
Sen om man har fått ADHD-mediciner och blivit sagd till att man är normal med ADHD-mediciner, ADHD är det som man är när inte medicinen är aktiv i kroppen, så blir det nog ännu värre.
Inget illa menat mot dig, men jag har sett folk som beter sig precis så.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 21:29:46, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Alexandra » 2009-09-15 12:17:54

Skönt att höra att din medicinering funkar, Kimmelie!

Vi har väl alla våra sätt att hantera smärtan det innebär att ha NPF, jag antar att de där ytterst besynnerliga teoribyggena är rdos sätt att hantera sina problem, så jag har ingen lust att fortsätta att gå in och gång på gång försöka hugga ner honom med machete. När Forumets Store Teoretiker nu går in och vill jämföra ADD-drabbade homo sapiens med sömniga kattor, så kan jag dock meddela att jag härmed lägger ner mina försök att förklara hur ADD yttrar sig i praktiken. :lol:

I vilket fall tycker jag att det är positivt att det forskas om ADHD/ADD, och DN-artikeln har jag nu skrivit ut, kan vara bra material att ge till de där som tvivlar på funktionshindrets existens. Alltför ofta har jag fått höra kommentarer i stil med "jamen så där är ju jag också", när jag beskrivit mina symptom för folk.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 21:29:47, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-09-15 12:30:50

Alexandra skrev:Vi har väl alla våra sätt att hantera smärtan det innebär att ha NPF, jag antar att de där ytterst besynnerliga teoribyggena är rdos sätt att hantera sina problem, så jag har ingen lust att fortsätta att gå in och gång på gång försöka hugga ner honom med machete.


Varför är rdos teoribygge mer besynnerligt än psykiatrins? Jag har ingen smärta av att ha AS. Att AS finns i sån stor omfattning som det gör visar att det osannolikt är ett fel.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:29:47, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Zombie » 2009-09-15 13:05:16

Alexandra skrev:jag antar att de där ytterst besynnerliga teoribyggena är rdos sätt att hantera sina problem, så jag har ingen lust att fortsätta att gå in och gång på gång försöka hugga ner honom med machete.

Nej, med tanke på den möjligheten vore det kanske hänsynsfullare att hålla sig utom riskhåll för det. Å andra sidan verkar han nog så stridsglad också. Men å tredje sidan blir ju det bara ännu ett skäl att hålla sig borta.

Dock: för mig blir det här ett problem, därför att jag vill kunna använda forumet till att läsa och delta i diskussioner om just sådant här, som fan angår oss i högsta grad.

Och när folk till och med ger upp att dela med sig av vad de personligen vet...
:-)096 (över dem som får dem till det)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:29:47, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kimmelie » 2009-09-15 17:55:43

Kvasir skrev:
Kimmelie skrev:Undrar just varför rdos inte svarade på mitt inlägg... :roll:


Har du någonsin sett honom svara när det blir besvärligt, eller svara på det som är relevant?


Nej... :lol:
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-04 21:29:47, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav rdos » 2009-09-15 17:58:40

Kimmelie skrev:
Alexandra skrev:@Kimmelie, jag blir verkligen berörd av det du skriver! Jag vet inte vad jag ska skriva, förutom det. Det är så många av dina inlägg som gjort ett sånt intryck på mig...


Som jag skrev i tråden Vilka mediciner tar du, så har jag äntligen fått mediciner som fungerar.

Undrar just varför rdos inte svarade på mitt inlägg... :roll:


Fanns inget att svara på. Jag känner redan till att en stor del av det som psykiatrin kallar för "ADHD" inte är medfödda drag, utan miljömässiga pålagringar. Just sånt som ditt inlägg handlade om. Jag har inget intresse av hur dessa pålagringar ser ut, men vill man veta så är ett bra tips att depression, effekter av mobbing / utanförskap och allmän orkeslöshet är pålagringar. De har inget med ADHD att göra, speciellt inte på stenåldern.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 21:29:47, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Aspergare och vården



Logga in