HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kvasir » 2009-08-31 20:05:06

Kringelhora skrev:Det var Pemer som nämnde att maten där är oätlig först, jag ansåg inte att hur maten är var det värsta i det här fallet. Därför nämnde jag inte det direkt.


Alltså var det inte alls så illa som somliga här har uppfattat det. I så fall hade du rimligen ansett det vara mycket värre. Dvs. vi kan avfärda somligas misstankar om att de svälter henne.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kringelhora » 2009-08-31 20:06:02

Kvasir skrev:Är det riktigt uppfattat att man har tagit henner mobiltelefon, låst in henne i en skrubb, men fortfarande låter henne ha kvar en dator med trådlöst nätverk/modem?


Hon plankar på någon annans internet, så hon har bara datorn. Dom vet ju inte om att hon fortfarande kan kommunicera.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Kringelhora » 2009-08-31 20:08:28

Kvasir skrev:
Kringelhora skrev:Det var Pemer som nämnde att maten där är oätlig först, jag ansåg inte att hur maten är var det värsta i det här fallet. Därför nämnde jag inte det direkt.


Alltså var det inte alls så illa som somliga här har uppfattat det. I så fall hade du rimligen ansett det vara mycket värre. Dvs. vi kan avfärda somligas misstankar om att de svälter henne.


Hon får dålig mat och dom ger henne på tok för lite mat.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Kvasir » 2009-08-31 20:08:53

Kringelhora skrev:
Kvasir skrev:Är det riktigt uppfattat att man har tagit henner mobiltelefon, låst in henne i en skrubb, men fortfarande låter henne ha kvar en dator med trådlöst nätverk/modem?


Hon plankar på någon annans internet, så hon har bara datorn. Dom vet ju inte om att hon fortfarande kan kommunicera.


Jo, men hon måste alltså i alla fall tillåtas ha ett trådlöst nätverkskort i datorn, fast de har tagit hennes mobil. Och hon har alltså datorn med sig i skrubben?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kvasir » 2009-08-31 20:10:24

Kringelhora skrev:
Kvasir skrev:
Kringelhora skrev:Det var Pemer som nämnde att maten där är oätlig först, jag ansåg inte att hur maten är var det värsta i det här fallet. Därför nämnde jag inte det direkt.


Alltså var det inte alls så illa som somliga här har uppfattat det. I så fall hade du rimligen ansett det vara mycket värre. Dvs. vi kan avfärda somligas misstankar om att de svälter henne.


Hon får dålig mat och dom ger henne på tok för lite mat.


Men hon svälter alltså inte, så det är något skäl att ärendet är ännu mera akut än av andra orsaker?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kringelhora » 2009-08-31 20:11:41

Kvasir skrev:
Kringelhora skrev:
Kvasir skrev:Är det riktigt uppfattat att man har tagit henner mobiltelefon, låst in henne i en skrubb, men fortfarande låter henne ha kvar en dator med trådlöst nätverk/modem?


Hon plankar på någon annans internet, så hon har bara datorn. Dom vet ju inte om att hon fortfarande kan kommunicera.


Jo, men hon måste alltså i alla fall tillåtas ha ett trådlöst nätverkskort i datorn, fast de har tagit hennes mobil. Och hon har alltså datorn med sig i skrubben?


Hon har ett mobilt internet, kortet är avstängt. Dom är säkra på att hon inte kan surfa mera.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Kringelhora » 2009-08-31 20:13:47

Kvasir skrev:
Kringelhora skrev:
Kvasir skrev:[quote="Kringelhora"]
Det var Pemer som nämnde att maten där är oätlig först, jag ansåg inte att hur maten är var det värsta i det här fallet. Därför nämnde jag inte det direkt.


Alltså var det inte alls så illa som somliga här har uppfattat det. I så fall hade du rimligen ansett det vara mycket värre. Dvs. vi kan avfärda somligas misstankar om att de svälter henne.


Hon får dålig mat och dom ger henne på tok för lite mat.


Men hon svälter alltså inte, så det är något skäl att ärendet är ännu mera akut än av andra orsaker?[/quote]

Det händer att hon får gå utan mat hela dagar, det räknar jag som att få svälta, att inte få något mat under hela dagen. Läget är ändå illa som det är utan att vi ska diskutera hurvida hon får svälta/vara utan mat.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Meppe » 2009-08-31 20:19:35

Kringelhora, jag har en känsla av att det du skriver åt personer som inte tror inte kommer att förändra något. Det är alltså slöseri med både tid och energi. Dessutom har de hettills ignorerat mina frågor (stor text, föregående sida).

Ett program som jag kan rekomendera är Audacity http://audacity.sourceforge.net/. Jag är inte helt säker på hur inställningarna ska vara, men det borde tillåta henne att banda vad som händer.
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav Duras » 2009-08-31 20:19:49

Kvasir skrev:
Kringelhora skrev:
Kvasir skrev:[quote="Kringelhora"]
Det var Pemer som nämnde att maten där är oätlig först, jag ansåg inte att hur maten är var det värsta i det här fallet. Därför nämnde jag inte det direkt.


Alltså var det inte alls så illa som somliga här har uppfattat det. I så fall hade du rimligen ansett det vara mycket värre. Dvs. vi kan avfärda somligas misstankar om att de svälter henne.


Hon får dålig mat och dom ger henne på tok för lite mat.


Men hon svälter alltså inte, så det är något skäl att ärendet är ännu mera akut än av andra orsaker?[/quote]

Det är nog inte så att dom svälter henne rent fysiskt (på det sätt som händer då och då i Afrika). Men om hon ständigt får dåligt tillagad mat, för lite mat, mat hon hatar, mat hon inte tål etc etc så anser jag att det är mental tortyr och då ÄR det akut.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 21:08:22, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav Kvasir » 2009-08-31 20:23:08

Duras skrev:Det är nog inte så att dom svälter henne rent fysiskt (på det sätt som händer då och då i Afrika). Men om hon ständigt får dåligt tillagad mat, för lite mat, mat hon hatar, mat hon inte tål etc etc så anser jag att det är mental tortyr och då ÄR det akut.


Min poäng var att det uppenbarligen inte är så illa som somliga tror, eftersom Kringelhora inte tyckte det var så allvarligt att hon behövde nämnda det.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:08:22, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kringelhora » 2009-08-31 20:23:14

Meppe skrev:Kringelhora, jag har en känsla av att det du skriver åt personer som inte tror inte kommer att förändra något. Det är alltså slöseri med både tid och energi. Dessutom har de hettills ignorerat mina frågor (stor text, föregående sida).

Ett program som jag kan rekomendera är Audacity http://audacity.sourceforge.net/. Jag är inte helt säker på hur inställningarna ska vara, men det borde tillåta henne att banda vad som händer.


Jag är medveten om det, jag har sagt jag ska ge upp på den fronten. Men svarade dessvärre nu, men jag ger som sagt upp på det. Programmet har jag haft på min dator med mikrofon som hon inte har :(
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:22, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Kvasir » 2009-08-31 20:24:22

Kringelhora skrev:Hon har ett mobilt internet, kortet är avstängt. Dom är säkra på att hon inte kan surfa mera.


Kortet är avstängt, men ändå kan hon surfa? Eller kommunicerar hon på något annat sätt än vare sig mobil eller internet?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:08:22, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kringelhora » 2009-08-31 20:25:40

Kvasir skrev:
Kringelhora skrev:Hon har ett mobilt internet, kortet är avstängt. Dom är säkra på att hon inte kan surfa mera.


Kortet är avstängt, men ändå kan hon surfa? Eller kommunicerar hon på något annat sätt än vare sig mobil eller internet?


Om du läser så förstår du, hon plankar på någon annans internet.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Kvasir » 2009-08-31 20:27:37

Kringelhora skrev:
Kvasir skrev:
Kringelhora skrev:Hon har ett mobilt internet, kortet är avstängt. Dom är säkra på att hon inte kan surfa mera.


Kortet är avstängt, men ändå kan hon surfa? Eller kommunicerar hon på något annat sätt än vare sig mobil eller internet?


Om du läser så förstår du, hon plankar på någon annans internet.


Nej, jag förstår inte. Hon sitter i en skrubb. Ensam, utgår jag från. Hon har en dator utan fungerande trådlöst nätverk, men ändå kan hon surfa på någon annans nät? Finns det trådbundet internet i skrubben? Ursäkta, men jag förstår faktiskt inte alls hur du menar.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kringelhora » 2009-08-31 20:30:23

Kvasir skrev:
Kringelhora skrev:
Kvasir skrev:[quote="Kringelhora"]
Hon har ett mobilt internet, kortet är avstängt. Dom är säkra på att hon inte kan surfa mera.


Kortet är avstängt, men ändå kan hon surfa? Eller kommunicerar hon på något annat sätt än vare sig mobil eller internet?


Om du läser så förstår du, hon plankar på någon annans internet.


Nej, jag förstår inte. Hon sitter i en skrubb. Ensam, utgår jag från. Hon har en dator utan fungerande trådlöst nätverk, men ändå kan hon surfa på någon annans nät? Finns det trådbundet internet i skrubben? Ursäkta, men jag förstår faktiskt inte alls hur du menar.[/quote]

Hon plankar på någon annans internet. Det finns ju trådlösa modem som ser ut som en puck. Hur det går till vet jag inte exakt. Men du kan ju googla.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Inger » 2009-08-31 20:30:31

Kvasir skrev:
Kringelhora skrev:Det var Pemer som nämnde att maten där är oätlig först, jag ansåg inte att hur maten är var det värsta i det här fallet. Därför nämnde jag inte det direkt.

Alltså var det inte alls så illa som somliga här har uppfattat det. I så fall hade du rimligen ansett det vara mycket värre. Dvs. vi kan avfärda somligas misstankar om att de svälter henne.

En person misstänkte det.

Man ska i vilket fall som helst ha tillgång till ätlig mat, alt få laga sin egen, det räcker inte bara att man bara hålls vid liv.

När jag var intagen på landstingsägt sjukhus så hände det att de råkat peppra så mycket att maten var otälig. Tror inte det var avsiktligt eftersom det var ett storkök, men effekten blev att man blev utan mat den dagen. Bad man kvällspersonalen om något annat för att man inte kunnat äta middagen tyckte de att man var besvärlig och försökte "manipulera" dem. Detta trots att jag var farligt underviktig och led av närmast livshotande näringsbrist p g a mina sväljsvårigheter och matallergier.

Så, sånt här förekommer, även när de inte ens försöker vara elaka eller straffa en: det är själva synen på patienterna (eller de boende) som är fel från grunden. Så fort man är på en institution vilken som helst så har man plötsligt inte samma rättigheter som andra längre och blir lätt betraktad som oerhört besvärlig och provocerande om man inte förmår anpassa sig institutionens rutiner till 100% utan knot. Om man inte har tur och hamnar på en med hygglig personal och mänsklig grundpolicy. Såna finns också och skillnaden i människosyn är som dag och natt.

Hur många av varje ytterlighet som finns, och hur många som hamnar i gråzonen mittemellan, vet jag inte. Personal är trots allt bara människor och en del människor är helt enkelt inte särskilt lämpade för vårdande yrken.

Kvasir, vill du hjälpa flickan?

Om svaret är "ja", hur tror du att du hjälper genom att fortsätta ifrågasätta precis allt? Nitpicking kallar man det på engelska. Det anses vanligen mycket oartigt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:27, redigerad totalt 3 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kvasir » 2009-08-31 20:33:20

Kringelhora skrev:Hon plankar på någon annans internet. Det finns ju trådlösa modem som ser ut som en puck. Hur det går till vet jag inte exakt. Men du kan ju googla.


Jag förstod dig som att hon inte hade något sådant och att hon hade ett trådlöst nätverkskort som var avstängt (vilket iofs kan diskuteras hur man gör). Är det alltså så att hon har ett trådlöst modem som ingen har tagit ifrån henne?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Zombie » 2009-08-31 20:33:33

Kvasir skrev:
Duras skrev:Det är nog inte så att dom svälter henne rent fysiskt (på det sätt som händer då och då i Afrika). Men om hon ständigt får dåligt tillagad mat, för lite mat, mat hon hatar, mat hon inte tål etc etc så anser jag att det är mental tortyr och då ÄR det akut.


Min poäng var att det uppenbarligen inte är så illa som somliga tror, eftersom Kringelhora inte tyckte det var så allvarligt att hon behövde nämnda det.

Vilka "somliga"? Jag har svårt att se det som annat än att du fortsätter underskatta oss andra grovt, slå in öppna dörrar och avleda energi från det viktiga. Även om det viktiga lyckigtvis befinner sig i en väntansfas just nu.

Om du åtminstone för ett ögonblick kan anta att så är: inser du hur irrelevant, för att inte säga irriterande och avsiktligt misstroget, ditt detaljsållande då kan te sig?

Vill sedan bara säga att jag instämmer med Meppe. Även jag borde lägga min energi på fruktbarare saker, men nu blev jag tillräckligt provocerad för att posta det här.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:08:27, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Ensamflickan » 2009-08-31 20:35:37

Kvasir, varför hakar du upp dig på dessa små detaljer? Varför läser du inte mina inlägg istället, så får du en bild av hur stället är? Jag har skrivit hur mycket som helst om hur illa jag blev behandlad där. Eller vill du bara tjafsa? :roll:
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 21:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Kvasir » 2009-08-31 20:36:56

Inger, du missförstår mig nog. Min fråga gällde hur allvarligt det var med matfrågan, och jag konstaterar att det inte kan vara så allvarligt eftersom det uppenbarligen inte var viktigt nog att nämna i sammanhanget. Det behöver inte betyda att maten är bra, eller portionerna tillräckligt stora osv. Men maten förefaller inte vara någon huvudanledning för att agera brådskande.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kvasir » 2009-08-31 20:39:08

Om ni inte förstår mina frågor eller varför jag ställer dem, varför då inte bara hålla käften och låta mig vara, precis som ni begär av mig?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Inger » 2009-08-31 20:43:12

Kvasir skrev:Inger, du missförstår mig nog. Min fråga gällde hur allvarligt det var med matfrågan, och jag konstaterar att det inte kan vara så allvarligt eftersom det uppenbarligen inte var viktigt nog att nämna i sammanhanget. Det behöver inte betyda att maten är bra, eller portionerna tillräckligt stora osv. Men maten förefaller inte vara någon huvudanledning för att agera brådskande.

I mitt fall var jag SÅ nära att ta livet av mig och göra slut på plågan en gång för alla istället för att svältas ihjäl långsamt!

Och även om man inte är i sånt skick att några uteblivna måltider utgör fara för livet så är det tillräckligt plågsamt att det helt säkerligen ska vara olagligt i Sverige. Det är deras ansvar att se till att de boende får ätlig mat x antal gånger om dagen.

(Läs gärna mina tillägg i förra inlägget också.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:27, redigerad totalt 3 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Duras » 2009-08-31 20:43:22

Kvasir skrev:
Duras skrev:Det är nog inte så att dom svälter henne rent fysiskt (på det sätt som händer då och då i Afrika). Men om hon ständigt får dåligt tillagad mat, för lite mat, mat hon hatar, mat hon inte tål etc etc så anser jag att det är mental tortyr och då ÄR det akut.


Min poäng var att det uppenbarligen inte är så illa som somliga tror, eftersom Kringelhora inte tyckte det var så allvarligt att hon behövde nämnda det.


Kringelhora skrev:

Det var Pemer som nämnde att maten där är oätlig först, jag ansåg inte att hur maten är var det värsta i det här fallet. Därför nämnde jag inte det direkt.


Men då...... tycker du analyserar sönder det här eller möjligen bokstavstolkar eller nåt. Dock var Kringelhoras svenska inte den bästa i citatet ovan så jag har tillåtit mig att formulera om på det sätt jag TROR Kringelhora menar:

Kringelhora skrev:

Det var Pemer som nämnde att maten där är oätlig först. Jag insåg inte att maten är det värsta i det här fallet. Därför nämnde jag inte det direkt

Och det är djävulskt att använda mat som tortyrredskap. Hur ska man kunna bevisa nåt i efterhand under förutsättning att personen inte svälter på ett fysiskt farligt sätt. Ev viktminskning kan lätt förklaras på annat sätt.
Men likt förbannat är det tortyr och akut.

(Skulle själv bryta ihop fullständigt både fysiskt och psykiskt om nån försvårade mitt födointag).
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 21:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav Kringelhora » 2009-08-31 20:46:21

Det var Pemer som nämnde att maten där är oätlig först. Jag insåg inte att maten är det värsta i det här fallet. Därför nämnde jag inte det direkt.


Det var så jag menade, är väldigt stressad därav den dåliga formuleringen, försöker peppa henne att inte ge upp just nu.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in