OSA - Offentligt Skyddat Arbete?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

OSA - Offentligt Skyddat Arbete?

Inläggav Flinta » 2007-07-23 18:45:35

Jag undrar om någon genom arb.förmedlingen har ett s k Offentligt Skyddat Arbete och kan berätta något om vad det innebär och hur du bar dig åt för att få ett sånt arbete, och gärna också om omfattningen, hur många timmar i veckan man minst "måste" jobba? Det står på af:s hemsida att målgruppen f OSA omfattar

* arbetslösa m socialmedicinskt funktionshinder
* arbetslösa som är berättigade till insatser enligt lagen om stöd och service till funktionshindrade

*arbetslösa som på grund av långvarig och svår psykisk sjukdom inte tidigare haft kontakt med arbetslivet eller varit borta ifrån det under längre tid

Jag uppfyller alla punkter, och d gör nog många av oss.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 10:39:02, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: OSA -Offentligt Skyddat Arbete?

Inläggav pH » 2007-07-23 18:51:48

Flinta skrev:* arbetslösa m socialmedicinskt funktionshinder


Känner mig lite dum, förstår inte innebörden av ovanstående mening...

Vilket iofs är OT, eftersom jag inte kan bidra och inte har OSA. Men är intresserad, och vill förstå för att kunna hänga med framöver. Tack.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 10:39:02, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Pemer » 2007-07-23 19:05:27

Hm... finns det kvar än idag? Det hade jag ett tag. På en "konstgjord" arbetsplats som lydde direkt under kommunens arbetsmarknadsförvaltning. Och med en chef som trodde han drev ett riktigt företag och inte förstod vad för typer av personer han fick placerade hos sig, utan stötte bort mig så att jag inte kunde vara kvar. Fick rätten till ALFA-kassan ifrågasatt på kuppen när jag hade ramlat ur det där OSA:t. Skräckexempel på när oempatiska puckon som inte förstår sig på människor blir satta att jobba mitt i de direkta stödverksamheterna...

Jag blev placerad där av min handläggare på AMI, som jag var inskriven på vid den tiden. Just då helt och hållet mot min vilja, eftersom jag hade grymt jobbigt med allt just då, förväntades börja där och vara glad måndagen efter min uppslitande flytt efter en vräkning. Rätt självklart att man inte mådde bra, och för ögonblicket inte var fit for fight för att just börja på något slags verkamhet med ersättning motsvarande ALFA-kassan i stället för att vara arbetslös med ALFA-kassa.

Det var precis då jag just hade gjort mitt andra misslyckade försök på Psykakuten med att få bli sjukskriven, och bara fått höra "nääää, du är frisk, det ser jag på dig, så du ska inte vara sjukskriven". Och precis då klappar dessutom Brita på AMI, som annars alltid var väldigt schysst och tillmötesgående, till med att tvinga mig hoppa på ett konstlat OSA. Det var inte alls nödvändigt för att kvalificera mig till ny ersättningsperiod, och jag hade bara två veckor innan blivit klar med min halvdana utbildning i webdesign själv. Det hade varit viktigt att få pusta ut i lite lugn och ro i det skedet, men just då gjorde alla allt för att banka in i skallen på mig att jag var fullt frisk och arbetsför. Stort tack till dem alla för att de var så klarsynta. :roll:

Men men. Jag får en stark känsla av att det bör vara just sådana typer av anställningsformer Försäkringskassan rimligen bör samarbeta med Arbetsförmedlingen om för någon som mig som så länge varit först långtidssjukskriven och numera har sjukersättning, och inte på länge har varit inskriven på AF. Det är något sådant jag börjar känna mig redo att komma igång med... Idag.

I gränslandet mellan "sjuk" och "frisk" torde det vara viktigt att man känner sig redo och motiverad själv. Och sådana känslor tvingar man inte fram med piskor, möjligtvis kan man locka fram dem med morötter, men det optimala är att personen i det där gränslandet ges det utrymme han/hon behöver och bemöts med förståelse och empati. Herrejävlar, här har man allt många självupplevda skräckexempel att gå ut med hur det absolut inte bör gå till.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:39:02, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: OSA -Offentligt Skyddat Arbete?

Inläggav Micke2 » 2007-07-23 19:43:07

pH skrev:
Flinta skrev:* arbetslösa m socialmedicinskt funktionshinder


Känner mig lite dum, förstår inte innebörden av ovanstående mening...


Arbetslösa med ofta långvarigt alkohol- och/eller drogmissbruk.
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 10:39:02, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Re: OSA -Offentligt Skyddat Arbete?

Inläggav Flinta » 2007-07-24 20:29:38

Flinta skrev:* arbetslösa m socialmedicinskt funktionshinder


Personer m Asperger borde räknas till denna grupp. Inte bara alkohol- och drogmissbrukare. Så tänker jag. VET du?
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 10:39:02, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav harrypotter » 2007-07-24 22:26:11

Så socalmedicinskt betyder alkohol eller drogmissbruk?

Jag undrar varför de alltid skall försöka placera in arbetslösa i sådana grupper.

Jag har varit på ett flertal arbetstränings grupper där det har funnits missbrukare. Och jag har tyckt att det varit otrevligt. En del har betett sig hotfullt eller illa. Och jag fattar inte hur de kan sätta någon som behöver en lugn miljö i en sådan livlig miljö.
Senast redigerad av harrypotter 2011-05-04 10:39:02, redigerad totalt 1 gång.
harrypotter
 
Inlägg: 329
Anslöt: 2007-06-12

Re: OSA -Offentligt Skyddat Arbete?

Inläggav Micke2 » 2007-07-24 22:39:41

Flinta skrev:
Flinta skrev:* arbetslösa m socialmedicinskt funktionshinder


Personer m Asperger borde räknas till denna grupp. Inte bara alkohol- och drogmissbrukare. Så tänker jag. VET du?


Nej, personer med AS räknas inte till denna grupp. De inräknas däremot i den andra gruppen du nämnde, "arbetslösa som är berättigade till insatser enligt lagen om stöd och service till funktionshindrade".

Det är alltså tre olika grupper av arbetslösa som kan få OSA. Man behöver sålunda inte samtidigt tillhöra dessa tre grupper.
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 10:39:02, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav Micke2 » 2007-07-24 22:55:02

harrypotter skrev:Jag har varit på ett flertal arbetstränings grupper där det har funnits missbrukare. Och jag har tyckt att det varit otrevligt. En del har betett sig hotfullt eller illa. Och jag fattar inte hur de kan sätta någon som behöver en lugn miljö i en sådan livlig miljö.


Det är naturligtvis helt felaktigt att placera personer med AS tillsammans med dem som har missbruksproblem. Om man råkar ut för något sådant skall man absolut protestera.
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 10:39:02, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav Alien » 2008-03-16 3:38:59

Man har förstås inte samma anställningsskydd som vanliga anställda (LAS gäller inte).
Skyddat arbete hos offentlig arbetsgivare (OSA)

OSA är en möjlighet till arbete för dig som behöver hjälp att utveckla din arbetsförmåga. Syftet är att du småningom ska kunna söka ett jobb på den vanliga arbetsmarknaden. För att få en sådan anställning ska du vara:

- arbetslös med socialmedicinskt arbetshandikapp,

- arbetslös och berättigad till insatser enligt LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, (det gäller alltså oss aspergare)

- arbetslös och på grund av långvarig och svår psykisk sjukdom inte tidigare haft kontakt med arbetslivet eller varit borta ifrån det under längre tid

Stöd kan lämnas till offentliga arbetsgivare som anordnar skyddat arbete. Det är Arbetsförmedlingen som anvisar den arbetssökande till anställningen


Här står mera:
http://www.ams.se/admin/Documents/faktablad/osa.pdf

Det verkar vara en djungel med alla varianter, OSA, praktik, arbetsprövning, lönebidrag, daglig verksamhet.

Det man undrar är förstås hur ofta OSA leder till att man får ett jobb på "den vanliga marknaden" sen. Känns som det vore lättare för fd missbrukare och psykiskt sjuka; AS tillfrisknar man ju aldrig ifrån.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:39:02, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Kristofer » 2008-03-16 11:51:40

Har man en AS diagnos så tycker jag att normen borde anses vara vanligt arbete i form av eget företag eller anställning. Men vägen dit tycks vara lång och kräver nog både uppoffringar av AS-massan och arbetsgivare.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:39:02, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Milyc » 2008-03-16 12:41:51

Kristofer skrev:Har man en AS diagnos så tycker jag att normen borde anses vara vanligt arbete i form av eget företag eller anställning. Men vägen dit tycks vara lång och kräver nog både uppoffringar av AS-massan och arbetsgivare.


Instämmer, i skyddade verkstäder tror jag många aspergare blir miljöskadade och därigenom mer handikappade än vad de annars skulle ha varit.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 10:39:02, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Savanten Svante » 2008-03-16 12:56:20

Just nu känner jag mig rätt handikappad ändå.

*muttrar muppigt*

Går på arbetsförmågeutvärdering, och den är stressande, fast den inte ska vara det.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:39:03, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Mardröm » 2008-03-16 23:04:14

Komer jag på ngt sådant ska jag anfalla med mina muttrar jag sorterar. Jag är ju AS-ADHD-Bipolär så....
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 10:39:03, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-03-16 23:14:24

Micke2 skrev:Det är naturligtvis helt felaktigt att placera personer med AS tillsammans med dem som har missbruksproblem. Om man råkar ut för något sådant skall man absolut protestera.


Asch! Vart tror du att långtidsarbetslösa 50+are hamnar i för åtgärder och för sällskap i dagens Sverige? Missbrukare ska också rehabiliteras precis som alla andra och de ska väl inte buntas ihop bara med andra med missbruksbakgrund? Jag har själv umgåtts med ett par exmissbrukare på åtgärd eller lönebidrag och uppfattar inte att de personer som jag träffade var svårare att ha att göra med än andra i den situationen.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 10:39:03, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Mardröm » 2008-03-16 23:43:23

Äh, man protesterar mot allt och är en pina i röven, vad kan de göra?
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 10:39:03, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Flinta » 2008-03-17 11:31:17

Tack f era svar!
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 10:39:03, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Garum » 2008-03-18 0:32:17

OSA, är meningen att människor med sk "socialmedicinska" medicinska hinder skall kunna få, det är kommunerna och staten tillsammans som står för kostnaden.
Meningen är det skall vara tidbegränsat till max 4 år och sen skall folk ut till reguljära jobb..men i praktiken blir det inte så, utan människor sas "fastnar" I OSA.

Det är jättesvårt att få nuförtiden för att det inte är nån omsättning.

Såä det är lönebidrag eller Samhall som gäller för det flesta nutida "OSA kandidater"

OSA= Offentligt skyddat arbete.
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 10:39:03, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav Alien » 2008-03-18 3:38:16

Garum skrev:OSA, är meningen att människor med sk "socialmedicinska" medicinska hinder skall kunna få, det är kommunerna och staten tillsammans som står för kostnaden.
Meningen är det skall vara tidbegränsat till max 4 år och sen skall folk ut till reguljära jobb..men i praktiken blir det inte så, utan människor sas "fastnar" I OSA.

Det är jättesvårt att få nuförtiden för att det inte är nån omsättning.

Såä det är lönebidrag eller Samhall som gäller för det flesta nutida "OSA kandidater"

OSA= Offentligt skyddat arbete.


Det verkar som man går från OSA till lönebidrag. Blir man "utstraffad" efter fyra år som OSA? Eller ses lönebidrag som bättre än OSA?

En fördel med lönebidrag är ju att det kan finnas hos andra arbetsgivare än offentliga sektorn.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:39:03, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Garum » 2008-03-18 20:06:51

Meningen är att OSA skall övergå till vanligt arbete efter 4 år, men i praktiken så får väldigt få om ens några jobb på den ordinarie arbetsmarknaden inom denna tid, så de flesta blir kvar i OSA.

Om det är bättre eller sämre än lönebidrag kan nog besvaras med både ja och nej, det beror på vart man bor, i många kommuner är max lönen för en OSA anställd inte mer än 12-13000 i månaden, i Sthlms kommun är det närmare 17000 i månaden, max summan för lönebidrag är drygt 15200 om jag inte missminner mig, det höjdes från 13700 till 15200 för drygt nåt år sedan.
Subventionen är max 80% upp till 15200 om det inte handlar om en ideell förening då kan subventionen höjas till 90%.

Dessutom omförhandlas lönebidraget varje år, detta kan vara ett svårt stressmoment för många, då självklart arbetsgivarna vill ha kvar det till så hög subvention som möjligt och AMS villl sänka och helst ta bort det helt.
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 10:39:03, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav ford » 2008-03-18 20:47:04

För att motverka ett missförstånd: lönebidraget är det bidrag som betalas ut till arbetsgivaren, inte detsamma som din lön.

En lönebidragsanställning är en helt vanlig anställning, precis som vilken som helst, och den som har lönebidrag skall, precis som alla andra ha avtalsenlig lön, eller högre.
Enda skillnaden är att arbetsgivaren får ett lönebidrag utbetalt till sig, ifrån arbetsförmedlingen.

Dessutom har jag aldrig hört talas om att någon förlorat sitt jobb, därför att lönebidraget tagits bort.
Du är nämligen lasad, precis som alla andra, och har man ansett att lönebidraget inte behövs så blir det väldigt svårt för arbetsgivaren att säga upp dig av personliga skäl (så länge du inte missköter dig). Bedöms din arbetsförmåga som fortsatt nedsatt får du nämligen behålla ditt lönebidrag.

Taket för lönebidraget är numera 16700 kr/mån och 80%,
själv tjänar jag 20 000/mån och har lönebidrag.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:39:03, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Garum » 2008-03-18 20:59:10

ford skrev:För att motverka ett missförstånd: lönebidraget är det bidrag som betalas ut till arbetsgivaren, inte detsamma som din lön.

En lönebidragsanställning är en helt vanlig anställning, precis som vilken som helst, och den som har lönebidrag skall, precis som alla andra ha avtalsenlig lön, eller högre.
Enda skillnaden är att arbetsgivaren får ett lönebidrag utbetalt till sig, ifrån arbetsförmedlingen.

Dessutom har jag aldrig hört talas om att någon förlorat sitt jobb, därför att lönebidraget tagits bort.
Du är nämligen lasad, precis som alla andra, och har man ansett att lönebidraget inte behövs så blir det väldigt svårt för arbetsgivaren att säga upp dig av personliga skäl (så länge du inte missköter dig). Bedöms din arbetsförmåga som fortsatt nedsatt får du nämligen behålla ditt lönebidrag.

Själv tjänar jag 20 000/mån och har lönebidrag.



Det stämmer det du säger, men när det gäller ideella föreningar med usel ekonomi och få anställda så gäller i praktiken andra regler, tar AF bort eller kraftigt sänker lönebidraget så kan folk få gå, dålig ekonomi=arbetsbrist=uppsägning, dessutom får arbetsgivarna göra undantag från LAS.
Är det en förening med få anställda så kan den som är anställd först få gå allafall om ett lönebidrag dras in eller sänks.

Sens moral, man ska vara noga med sitt val av arbetsgivare.. :idea:
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 10:39:04, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav ford » 2008-03-19 10:00:35

Det kan nog vara sant, det du säger.

Arbetsgivare med endast ett fåtal anställda (tror det var färre än femton) får undanta två personer från LAS.
Större arbetsgivare får däremot inte göra det.

Samtidigt kan man ju inte heller förutsätta att alla arbetsgivare skulle bete sig som några jävla skitstövlar, bara för att vissa gör det.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:39:04, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Mardröm » 2008-03-19 10:11:03

Ford, är de inte bäst att tänka: Ett företag är en juridisk person med en plikt att maximera aktieägarvärdet?
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 10:39:04, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav ford » 2008-03-19 10:14:46

Nu tänker du på storföretag, de måste ha denna filosofi, men brukar också följa "spelreglerna" till punkt och pricka (även om de vanligtvis försöker sätta företagets bästa, framför de anställdas bästa).

Vad gäller småföretagare så hittar du såväl de bästa-, som de sämsta arbetsgivarna inom denna grupp, men vad de alla har gemensamt är att de (småföretagarna) försörjer sig själva och inte några aktieägare, genom sitt företag.

Bra människor, som driver småföretag brukar vara väldigt schyssta mot sina anställda (och sällan ha något ont att säga om facket), medan egotrippade skitstövlar och/eller småskurkar till småföretagare brukar behandla sina anställda som skit.
Tyvärr finns båda typerna representerade inom denna grupp och det är p.g.a. skitstövlarna och storföretagen som facket behövs.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:39:04, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in