Aspie - NT: Förklara och utveckla

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav weasley » 2007-07-23 16:40:10

dessutom, thalia:

det slår mej en spännande motsägelse...

vid något av dina första inlägg här skriver du hur mycket du ogillar falska människor som hycklar etc...


nu skriver du att du hellre lever ett liv bakom en fasad än lever ditt liv som den du är.


det blir ju liiite svårt att kombinera de två, iaf för mej som ogillar inkonsekvens i mitt liv.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:38:39, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav tahlia » 2007-07-23 16:48:42

Nu var det ju så att jag var helt omedveten om min fasad. Och jag skrev också "hellre ett liv bakom en fasad jag är omedveten om" (något sådant).

Visst låter det fint. "Livet blir vad man gör det till". "Hitta ett sätt för det att funka på". Tror du på fullaste allvar att jag skulle gett upp INNAN jag utforskade alla möjligheter? Anledningen till att det är hopplöst är för att det är hopplöst. Inte för att jag är deprimerad eller för att jag sitter hemma och gnäller och inte gör något åt det. Som jag sagt tidigare finns det inget jag kan göra åt saken.

När jag fick min diagnos så skickade läkaren hem mig med orden "det blir inte bättre än såhär" och utan tid för återbesök, eftersom det inte fanns mer de kunde göra för mig.
Först gjorde det mig förbannad och "Jag skall minsann visa er". Men rätt snart upptäckte jag att jag inte fungerade så som jag hade hoppats. Slutligen gav jag liksom upp och insåg fakta. Det blir verkligen inte bättre än såhär.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:38:39, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Pemer » 2007-07-23 16:57:51

Vadå inte mer de kunde göra för dig? Okej, inte läkarna själva i form av kirurgi eller så, men det är ju inte "slut" med att få diagnosen. Sedan kommer ju alla habiliterings- och stödmöjligheter, företrädesvis via kommunen efter ett LSS-beslut.

Där finns rätt mycket att göra - bara det att många cyniska kommuner har en policy att medvetet lägga sten på börda och göra allt för att komma undan från stödåtgärder åt dyra hjälpbehövande invånare. :(
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:38:39, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav weasley » 2007-07-23 17:03:13

tahlia skrev:Nu var det ju så att jag var helt omedveten om min fasad. Och jag skrev också "hellre ett liv bakom en fasad jag är omedveten om" (något sådant).


jo förvisso. men du förstår nu att det låter lite motsägelsefullt? att först uttala att man inte gillar falskhet, men sedan säga att man skulle vilja leva i en falsk värld.

tahlia skrev:Visst låter det fint. "Livet blir vad man gör det till". "Hitta ett sätt för det att funka på". Tror du på fullaste allvar att jag skulle gett upp INNAN jag utforskade alla möjligheter? Anledningen till att det är hopplöst är för att det är hopplöst. Inte för att jag är deprimerad eller för att jag sitter hemma och gnäller och inte gör något åt det. Som jag sagt tidigare finns det inget jag kan göra åt saken.


nä, visst, jag fattar. har du amputerat benen kan de aldrig växa tillbaka igen. typ.

men problemet kan ju ligga i ens krav på sej själv. har du amputerat benen kan du inte vinna mästerskapen i sprint-för-tvåbenta. men det finns andra mästerskap man kan vinna. bara för att allt inte blev som man tänkt sej, är det inte kört eller hopplöst.

och har du nu den sorts personlighetstyp som en del kan kalla aspergers, så kanske du inte ska förvänta dej att du kommer att bli den sociala guru som du kanske skulle vilja. men du kan ju göra andra saker, det finns det ingen som hindrar dej att göra!

tahlia skrev:När jag fick min diagnos så skickade läkaren hem mig med orden "det blir inte bättre än såhär" och utan tid för återbesök, eftersom det inte fanns mer de kunde göra för mig.
Först gjorde det mig förbannad och "Jag skall minsann visa er". Men rätt snart upptäckte jag att jag inte fungerade så som jag hade hoppats. Slutligen gav jag liksom upp och insåg fakta. Det blir verkligen inte bättre än såhär.


korkad läkare. jag säger bara det.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:38:39, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav tahlia » 2007-07-23 17:35:38

Pemer skrev:Vadå inte mer de kunde göra för dig? Okej, inte läkarna själva i form av kirurgi eller så, men det är ju inte "slut" med att få diagnosen. Sedan kommer ju alla habiliterings- och stödmöjligheter, företrädesvis via kommunen efter ett LSS-beslut.

Där finns rätt mycket att göra - bara det att många cyniska kommuner har en policy att medvetet lägga sten på börda och göra allt för att komma undan från stödåtgärder åt dyra hjälpbehövande invånare. :(


Jo, jag vet att det finns LSS. Men det finns ju inget mer som psykiatrin kan göra för mig. Sedan var jag och min läkare rörande överrens om att LSS inte är något för mig. Det enda jag skulle behöva möjligtvis är ett PO, men det har jag ju inte rätt till (som jag tagit upp i en annan tråd).
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:38:39, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav tahlia » 2007-07-23 17:39:47

weasley skrev:jo förvisso. men du förstår nu att det låter lite motsägelsefullt? att först uttala att man inte gillar falskhet, men sedan säga att man skulle vilja leva i en falsk värld.


Kändes ingalunda falskt när jag var där. Kändes fullständigt naturligt.

weasley skrev:men problemet kan ju ligga i ens krav på sej själv. har du amputerat benen kan du inte vinna mästerskapen i sprint-för-tvåbenta. men det finns andra mästerskap man kan vinna. bara för att allt inte blev som man tänkt sej, är det inte kört eller hopplöst.

och har du nu den sorts personlighetstyp som en del kan kalla aspergers, så kanske du inte ska förvänta dej att du kommer att bli den sociala guru som du kanske skulle vilja. men du kan ju göra andra saker, det finns det ingen som hindrar dej att göra!


Jag har inget större behov av att vara någon social guru. Men det jag vill är att kunna studera och sedan få ett jobb. Det kan jag inte göra. Visst skulle jag kunna göra andra saker... kanske... men jag kan för mitt liv inte förstå vad de sakerna skulle kunna vara eller hur de skulle kunna ändra min ekonomiska situation. Således känns det rätt hopplöst.

weasley skrev:
korkad läkare. jag säger bara det.


Nej, inte så korkad. Han är bara uppfriskande ärlig.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:38:39, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav weasley » 2007-07-23 17:52:30

tahlia skrev:Jag har inget större behov av att vara någon social guru. Men det jag vill är att kunna studera och sedan få ett jobb. Det kan jag inte göra. Visst skulle jag kunna göra andra saker... kanske... men jag kan för mitt liv inte förstå vad de sakerna skulle kunna vara eller hur de skulle kunna ändra min ekonomiska situation. Således känns det rätt hopplöst.


du kunde ju plugga och jobba förut... och eftersom man har AS hela tiden, måste du haft AS då också. bara att du inte hade några ord att sätta på det. jag förstår inte varför du upplever just AS som ett sådant problem, när du ju har haft massor av ditten och datten och pluggat och jobbat förut! enda skillnaden mellan nu och då, är att NU har du fått ett ord att sätta på dej, av en som tycker sej vara standard i samhället.

är det det som är problemet? annars kan jag inte se något annat än att du fortf är deprimerad, oavsett medicinering och läkarutlåtande. för att vara så becksvart i sin uppfattning om AS är inte riktigt klokt, särskilt inte som AS är en personlighetstyp och alltså inte kan "avskiljas" på samma sätt som tex en benprotes som klämmer. hatar du din AS, hatar du ju dej själv.

tahlia skrev:Nej, inte så korkad. Han är bara uppfriskande ärlig.


det är inte ärligt att undanhålla dej hjälp som du är berättigad till om du vill ha den. det är inte ärligt av honom att avfärda dej (under pågående depression?) med att det inte blir roligare än såhär. askorkad läkare.

undrar vad för måttstock han använde när han måttade till med "än såhär" förresten...
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:38:39, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Kristofer » 2007-07-23 18:07:03

Tahlia:

Nu är jag jefligt trött på ditt gnällande. Flera forummedlemmar har gett dig alla möjliga idéer till lösningar och förbättringar. Men du ratar allt utan att ens tänka igenom det. Och så fort vi stöttar dig och peppar dig så säger du bara att vi sparkar på någon som ligger.

Om det nu är så hopplöst, sluta skriv om det. Det är väl ingen mening till det? Om vi nu är så elaka, oförstående och inte ger bra råd, sluta skriv till oss!

Kom inte nu heller med något inlägg där du ber om ursäkt för dig själv. För vi är inte alls som du ibland (åtminstone på chatten) vill påskina dumma och diskriminerande så fort vi säger emot dig eller inte håller med dig. SLuta hota med sådant!
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:38:39, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Eddie The Man » 2007-07-23 18:15:27

Uppmärksamhetshora.
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:38:39, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav tahlia » 2007-07-23 18:20:19

Eddie The Man skrev:Uppmärksamhetshora.


Vilket vackert ord.. kan du några fler?Får jag påminna herrn om att jag bara svarar på de inlägg som riktas mot mig, och inte drar igång en massa skit själv?
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:38:39, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav tahlia » 2007-07-23 18:23:06

Kristofer skrev:Tahlia:

Nu är jag jefligt trött på ditt gnällande. Flera forummedlemmar har gett dig alla möjliga idéer till lösningar och förbättringar. Men du ratar allt utan att ens tänka igenom det. Och så fort vi stöttar dig och peppar dig så säger du bara att vi sparkar på någon som ligger.

Om det nu är så hopplöst, sluta skriv om det. Det är väl ingen mening till det? Om vi nu är så elaka, oförstående och inte ger bra råd, sluta skriv till oss!

Kom inte nu heller med något inlägg där du ber om ursäkt för dig själv. För vi är inte alls som du ibland (åtminstone på chatten) vill påskina dumma och diskriminerande så fort vi säger emot dig eller inte håller med dig. SLuta hota med sådant!


Finns inte en jävla chans att jag skulle be om ursäkt för mig själv eller för någon annan. Har inte en anledning till det. Att folk beter sig som svin ibland får stå för dem, det är inte mitt ansvar. Som jag påpekade för vältaliga Eddie, så drar jag inte igång något. Jag svarar på tilltal. Jag vet inte hur du blev uppfostrad, men jag har lärt mig att man gör så.

Chatten tänker jag inte ens kommentera, så illa är det. Jag har inga problem med att folk säger emot, eller kommer med kritik. Det jag däremot är ytterst allergisk mot är människor som tror sig veta allt, som drar slutsatser när de inte har hela bilden och som tycker det är deras fulla rätt att häva ur sig vad skit som helst.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:38:39, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav tahlia » 2007-07-23 18:26:27

weasley skrev:
du kunde ju plugga och jobba förut... och eftersom man har AS hela tiden, måste du haft AS då också. bara att du inte hade några ord att sätta på det. jag förstår inte varför du upplever just AS som ett sådant problem, när du ju har haft massor av ditten och datten och pluggat och jobbat förut! enda skillnaden mellan nu och då, är att NU har du fått ett ord att sätta på dej, av en som tycker sej vara standard i samhället.

är det det som är problemet? annars kan jag inte se något annat än att du fortf är deprimerad, oavsett medicinering och läkarutlåtande. för att vara så becksvart i sin uppfattning om AS är inte riktigt klokt, särskilt inte som AS är en personlighetstyp och alltså inte kan "avskiljas" på samma sätt som tex en benprotes som klämmer. hatar du din AS, hatar du ju dej själv.


det är inte ärligt att undanhålla dej hjälp som du är berättigad till om du vill ha den. det är inte ärligt av honom att avfärda dej (under pågående depression?) med att det inte blir roligare än såhär. askorkad läkare.

undrar vad för måttstock han använde när han måttade till med "än såhär" förresten...


Men nu missar du poängen. Förut, när jag jobbade, så var jag inte aspig på en fläck. Jag fungerade som "NT", även om det nu berodde på att jag tryckte ned mitt "rätta" jag. Som barn var jag som sagt mycket aspig. Sedan brakade det. Alla vet ju att man inte kan leva en lögn hela livet, även om man inte ens själv är medveten om lögnen. Nu när jag kom ut på andra sidan depressionen så är jag lika aspig som jag var som barn igen. Jag är inte samma människa som jag var tidigare. Faktum är att jag har gjort en helomvändning och blivit en människa jag knappt känner igen själv.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:38:39, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Kristofer » 2007-07-23 18:27:30

Ge fan i att hela tiden påstå att alla andra är dumma!!!

Inse det idoitiska i att påstå att alla du möter är idioter.

"Alla andra är dumma" tillhör en infantil nivå

Jag upprepar: Om vi nu är så dumma, ge fan i att skriva till oss både på chatt och forum!
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:38:39, redigerad totalt 2 gånger.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav tahlia » 2007-07-23 18:29:11

Kristofer skrev:Ge fan i att hela tiden påstå att alla andra är dumma!!!

Inse det idoitiska i att påstå att alla du möter är idioter


När påstod jag att ALLA andra är dumma? Lägg inte ord i min mun. Jag har aldrig påstått att ALLA jag möter är idioter. Vettiga människor är försvinnande få, men de finns. Har aldrig påstått något annat.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:38:39, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Kristofer » 2007-07-23 18:39:34

tahlia skrev:När påstod jag att ALLA andra är dumma? Lägg inte ord i min mun. Jag har aldrig påstått att ALLA jag möter är idioter. Vettiga människor är försvinnande få, men de finns. Har aldrig påstått något annat.


Genom hela denna tråd påstår du på olika sätt att alla som säger emot dig är "dumma". För av det får du ut både uppmärksamhet och identitet som den stackars martyren. Sen så kan det ju också bli så att fok inte vågar säga emot dig och det vill du ju verkligen inte att vi gör. Alla idéer som kan rubba din martyridentitet eller det faktum att det ska vara synd om dig vill du ju slå ner. Kosta vad det vill.

Skärp dig människa. Du ligger för fan inte i respirator och är fan inte heller senildement!
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:38:39, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Thunderchild » 2007-07-23 18:40:19

Det finns ett känt syndrom som gör att mödrar skadar eller förgiftar sina barn på de mest fantasifulla sätt för att på så vis få total uppmärksamhet från en förbryllad läkarkår..

Vad kallas det när man för sin egen del presenterar en sjukdomshistoria som är så fantastisk och motsägelsefull i varje mening att man kan kan ställa sig i fokus för ett helt forum?

Antar att det borde finnas ett finare medicinskt namn än Eddies.. Någon kanske kan säga det på Latin?

Allvarligt talat så måste jag säga att om Tahlia öht har AS så är det definitivt inte hennes största problem..
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 10:38:39, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav Liebert » 2007-07-23 18:45:32

En liten varning är på sin plats för att den här tråden inte ska spåra ur och jag plocka fram låsnyckeln. Ditt enordsinlägg skulle egentligen censureras Edward men du fick svar-på-tal så jag låter det passera för den här gången, ingen upprepning dock.

Har ni varit hyfsat sakliga på 27 sidor bör ni kunna fortsätta med det. Om inte anser jag diskussionen avslutad.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 10:38:39, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Thunderchild » 2007-07-23 18:59:10

En tanke bara..

Eftersom trådskaparen själv inte visat någon hyfs ens från sidan 1 så kanske man kan flytta hela tråden till Fria Forumet?

Kan inte se annat än att det var där den borde varit från början..
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 10:38:39, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav Liebert » 2007-07-23 19:21:47

Thunderchild skrev:En tanke bara..

Eftersom trådskaparen själv inte visat någon hyfs ens från sidan 1 så kanske man kan flytta hela tråden till Fria Forumet?

Kan inte se annat än att det var där den borde varit från början..

las-innan-d ... t1811.html
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 10:38:39, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav tahlia » 2007-07-23 19:35:16

Jag måste vara totalt urusel på att uttrycka mig eftersom folk tycks missuppfatta mig totalt hur jag än bär mig åt.

Faktum 1:
Jag tycker inte synd om mig själv, ser mig som martyr eller något ens i närheten av det hållet. Jag säger som det är. Är det jävligt, så säger jag att det är jävligt. J

Faktum 2:
Jag fullkomligt HATAR uppmärksamhet.

Faktum 3:
Det finns inget jag tycker värre om än när någon "tycker synd" om mig. Tro mig, jag VET att det finns människor som har det 100 gånger värre. Faktum är att jag själv använder det argumentet så fort någon försöker påpeka att jag är "stark som klarar situationen" eller "usch så jobbigt du måste ha det". Mitt svar är alltid: Det finns de som har det fan så mycket värre. MEN, det betyder inte att jag måste älska min situation eller på något vis vara lyrisk över den. Fan, jag behöver inte ens tycka om den lite.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:38:39, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav tahlia » 2007-07-23 20:17:17

Och så den sista observationen, för de som råkat missat det hela.

Såhär har det gått till genom hela tråden. Jag säger t.ex att jag hatar AS "därför att det är såhär" (med då tillhörande förklaring). Efter detta kommer då någon och säger att det inte alls är sådär, varpå jag försöker förtydliga det hela och tala om att det VISST är sådär. Och så fortsätter det hela tråden igenom. Jag har inte bett om råd, jag har konstaterat fakta. När då folk behagar påstå att mina fakta är felaktiga så känner jag ju att jag är tvungen att förklara mer ingående, för att de skall förstå.

Och så är det jag som blir anklagad för det ena och det andra. För att påstå sig vara väldigt klarsynta människor så missar endel av er rätt uppenbara saker.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:38:39, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav sugrövmanövern » 2007-07-23 21:38:34

tahlia skrev: Jag har inte bett om råd, jag har konstaterat fakta. När då folk behagar påstå att mina fakta är felaktiga så känner jag ju att jag är tvungen att förklara mer ingående, för att de skall förstå.

Ja så uppfattar jag det. Jag har inte upplevt att du är otrevlig, bara att du blir upprörd när folk förnekar att din uppfattning om din verklighet är korrekt och att det istället minsann är deras verklighet som är den korrekta. Ger man råd och de visar sig kännas fel för den som får dem så kan man inte förvänta sig tacksamhet, speciellt när råden inte ens efterfrågats överhuvudtaget :roll: .

Råden kommer väl så där automatiskt för att folk tycker det låter hemskt det du berättar, många kan inte acceptera att man inte tycker AS är en frän diagnos för att Einstein tros ha haft den, och då blir Aspergerförhärligandet satt ur spel.

Har man en mer negativ syn på Asperger blir det svårt att acceptera för en del. De som övervunnit sina svårigheter vill frälsa den som är svartsynt, och det blir en nästan religiös stämning, och åter igen vill folk gärna köra en genom samma form som de stöptes i. Precis som det är överallt i livet, i skolan, på arbetsplatserna. Den som inte passar in i mallarna måste ändra på sig, och det på en gång, allt för att smälta samman till en enda stor lycklig deg med alla de andra Syndrombarnen.

Intressant är det, synnerligen intressant att se hur människor fungerar...
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:38:39, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Pemer » 2007-07-23 22:06:48

Det ligger väl en del i det. Kan nog vara läge att dra streck i den här debatten, och koncentrera oss på att bara vara... och önska Tahlia mycket varmt lycka till framöver. Kontakten med likar här ska ju hellre vara till godo, även om det säkert har underhållit alla parter mycket att skriva så pennorna glöder i den här tråden också... :D

Säga vad man vill, men vi kan inte missunna Tahlia att hata "sitt" AS och vara nerstämd över att ha fått "domen". Det är olika hur man förlikar sig med det, om man gör det alls, och hur lång tid det i så fall tar, det vet vi ju...

:-)236
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:38:39, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Sam » 2007-07-23 22:14:55

Visst är det så, att det Tahlia skriver, är hennes sanning av hur det känns och är för henne just nu. Denna "sanning" kan vi inte ändra på, detta jobb måste hon göra själv, OM hon vill ha en förändring och det är upp till henne.

Vi andra som har skrivit i tråden, har försökt ge henne vår bild av hur det är för oss i dagsläget, hur vi kommit vidare.
Vi har bara skrivit om vår sanning, hur vi upplever vår AS idag, Hur vi har kommit vidare.
Ingen av oss andra kan bestämma hur hon ska ta emot vår information och våra erfarenheter.
Men vi kan dela med oss av våra erfarenheter, vår sanning, om att det går att ha ett liv med AS.
Vad och hur hon väljer att ta emot den är upp till henne.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 10:38:39, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Återgå till Aspergare och vården



Logga in