Left is Right kastar in handduken

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Savanten Svante » 2009-08-24 21:35:20

Okej. Nästa projekt - skaffa energi igen.

Vad ska Asperger is right göra? Vad har vi för affärside? Snor vi den rakt av från leftisright?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 20:58:45, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav jonsch » 2009-08-24 21:48:59

Jag vet inte hur de gökarna tänkte sig det hela men om det ska börja diskuteras en seriös version så föreställer jag mig att man bör börja med att, i en modellversion av det hela, matcha "lämpliga" konsulter mot kunder som konsulterna vore intressanta för.

Mitt första och enda intryck av LiR var att deras kunder eftersökte data. eller sorteringsjobb. Det intrycket är säkert fel men om jag säger att jag tyckte att de verkade inrikta sig alltför smalt för att kunna dra nytta av sin rekryteringsbas så är jag kanske ändå inte helt fel ute.

Trevligt att kunna vara kritisk igen utan större risk att stjäla modet från någon som hoppas på jobb/karriär.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 20:58:51, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Miche » 2009-08-24 22:02:35

En sak som LiR började med alldeles för sent var att ta reda på vilken kompetens som fanns hos konsulterna. Säljarna visste helt enkelt inte vilka kunder de skulle kontakta och vilken kompetens de kunde sälja.

Ska en liknande verksamhet startas igen så är det klokt att ta lärdom av de misstag som LiR gjorde och göra rätt från början, dvs man måste satsa på att sälja rätt kompetens, inte gå ut med en massa föredrag för soc-tanter m.fl. som inte genererar några som helst inkomster. Man ska inte heller skaffa sig en massa fasta utgifter som inte är absolut nödvändiga, inte heller ta ut lön till ledningen innan företaget generar vinst.

Fan, jag trodde verkligen att LeftIsRight hade en bra framtid och så blåser de hela idén genom att fortsätta agera som om högkonjukturen fortsatte när lågkonjukturen slog till för fullt. Det var dessutom extremt klantigt att vänta ett halvår med att reagera på lågkonjukturen.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:58:51, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Savanten Svante » 2009-08-24 22:11:13

Det måste ju gå att samordna det här med specialintressen!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 20:58:51, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Alexandra » 2009-08-24 22:21:54

Data, korrekturläsning, översättning, sortering - det är väl det "vi" är bra på? (Disclaimer: vissa av oss. Och jag menar inget illa - många är säkert jättebra på annat också.)

@Svante: visst vore det optimalt om man på nåt sätt kunde få in specialintressena i det hela.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:58:51, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav jonsch » 2009-08-24 22:36:13

Alexandra skrev:Data, korrekturläsning, översättning, sortering - det är väl det "vi" är bra på?

Jag inte så säker på att det är så. Visst är jag nog ovanligt bra på att sortera men det är gravt slöseri att sätta mig på sådna uppgifter. Även om man håller sig till vad dagens Sveriges näringsliv efterfrågar så kan det nog finnas helt annnan potential att utnyttja bland oss diagnosticerade.

Datafolket är väl den mest distinkta och kanske största gruppen. Jag kan tänka mig att de flesta av de som skulle kunna efterfrågas mest blir/skulle bli efterfrågade för gemensamma egenskaper snarare än för gemensamma kompetensområden; databranschen kanske alltså egentligen är ett undantag. Kompetenserna måste ju sannerlige hållas främst i ett konsultföretag, visst, men det kanske inte är kompetensområdena som förenar oss, menar jag alltså.

Låter säkert extremt och otydligt men det skulle reta mig svårt om inte tanken prövades nästa gång det blev allvar med ett sådant konsultföretag.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 20:58:51, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav john-crichton » 2009-08-25 0:36:41

Miche skrev:En sak som LiR började med alldeles för sent var att ta reda på vilken kompetens som fanns hos konsulterna. Säljarna visste helt enkelt inte vilka kunder de skulle kontakta och vilken kompetens de kunde sälja.

Ska en liknande verksamhet startas igen så är det klokt att ta lärdom av de misstag som LiR gjorde och göra rätt från början, dvs man måste satsa på att sälja rätt kompetens, inte gå ut med en massa föredrag för soc-tanter m.fl. som inte genererar några som helst inkomster. Man ska inte heller skaffa sig en massa fasta utgifter som inte är absolut nödvändiga, inte heller ta ut lön till ledningen innan företaget generar vinst.


En ganska bra analys måste jag säga. En rad anställda försökte göra ledningen uppmärksam på problemet kring den bristande kartläggningen på de kompetenser som konsulterna hade, De fick inte något gehör för detta hos ledningen. Dessutom så hade ledningen redan bildat sig en uppfattning om vad som företaget "skulle" sälja och ledningen var heller inte direkt benägen till att lyssna på saker från andra delar av organisationen.

Det fanns också personer som föredrog att hålla föredrag och prata med tidningar om AS i allmänhet och sig själva och hur bra de var snarare än att framhäva de enskilda konsulterna som hade kunnat matchas mot specifika kunder.
Senast redigerad av john-crichton 2011-05-04 20:58:51, redigerad totalt 1 gång.
john-crichton
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Inger » 2009-08-25 2:06:22

jonsch skrev:
Alexandra skrev:Data, korrekturläsning, översättning, sortering - det är väl det "vi" är bra på?

Jag inte så säker på att det är så. Visst är jag nog ovanligt bra på att sortera men det är gravt slöseri att sätta mig på sådna uppgifter. Även om man håller sig till vad dagens Sveriges näringsliv efterfrågar så kan det nog finnas helt annnan potential att utnyttja bland oss diagnosticerade.

Datafolket är väl den mest distinkta och kanske största gruppen. Jag kan tänka mig att de flesta av de som skulle kunna efterfrågas mest blir/skulle bli efterfrågade för gemensamma egenskaper snarare än för gemensamma kompetensområden; databranschen kanske alltså egentligen är ett undantag. Kompetenserna måste ju sannerlige hållas främst i ett konsultföretag, visst, men det kanske inte är kompetensområdena som förenar oss, menar jag alltså.

Låter säkert extremt och otydligt men det skulle reta mig svårt om inte tanken prövades nästa gång det blev allvar med ett sådant konsultföretag.

Framför allt ignorerade LiR mina försök att påpeka att alla aspergare inte är typiska vänsterhjärnor utan att det finns många av oss som är mer estetiskt än tekniskt begåvade och skulle behöva såna jobb också.

Jag är iofs väldigt bra på att sortera men har även unika talanger inom det estetiska området som jag inte kunnat göra tillräckligt mycket av p g a att jag inte orkar ha kontakt med kunder, blir sjuk av deras parfym och suger på ekonomi & byråkrati. Känner mig som en bortslösad resurs som hade kunnat bidra med mycket mer om jag bara fått lite hjälp. Nu är det försent, är så trött och vill bara vara ifred. :(
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:58:51, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav weasley » 2009-08-25 2:29:58

Savanten Svante skrev:Det måste ju gå att samordna det här med specialintressen!


Naturligtvis. Titta bara i avdelningen "Intressanta Intressen" och det finns massor av kompetens i de mest skilda ämnen!

Möjligheten finns ju att börja i liten skala och hyra ut folk på deltid. Finns det någon med specialintresset att ta tag i saker? ;-D
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 20:58:51, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Altus » 2009-08-25 6:03:52

Miche skrev:En sak som LiR började med alldeles för sent var att ta reda på vilken kompetens som fanns hos konsulterna. Säljarna visste helt enkelt inte vilka kunder de skulle kontakta och vilken kompetens de kunde sälja.

Ska en liknande verksamhet startas igen så är det klokt att ta lärdom av de misstag som LiR gjorde och göra rätt från början, dvs man måste satsa på att sälja rätt kompetens, inte gå ut med en massa föredrag för soc-tanter m.fl. som inte genererar några som helst inkomster. Man ska inte heller skaffa sig en massa fasta utgifter som inte är absolut nödvändiga, inte heller ta ut lön till ledningen innan företaget generar vinst.


Låter som rätt självklara saker och att LiR (dvs ledningen) inte gjorde detta får dem att verka rätt oseriösa snarare än att de gjorde ärliga misstag. Fast det har väl redan framgått rätt tydligt i tråden.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 20:58:51, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav AAA » 2009-08-25 7:06:07

Jag tror vi med AS är rätt diversifierade, med eventuellt liknande grunddrag som gör att vi kan känna igen oss hos varandra. Vi här på forumet kanske är rätt lika relativt övriga med AS, eftersom vi gillar att skriva på forum :-)
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 20:58:51, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Alexandra » 2009-08-25 11:01:03

För att förtydliga: jag satt bara och "spånade" lite, jag menade inte att jag skulle vilja sätta folk (som inte vill vara där) på sorteringsjobb. Själv har jag haft den typen av arbetsuppgifter under en period, och avskydde varje sekund.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:58:51, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Kikarn » 2009-08-25 12:26:50

Jag har funderat ang det här med att företag går ut med att man ex bara vill anställa personer med as. Jag är lite dubbel till det, från att först ha tyckt att det var kanoners.
Skall jag ex gå till mig själv, OM jag någonsin skulle hamna i det läget att jag behöver/kan anställa någon, så skulle jag nog ha svårt för att hitta någon som INTE har as eller adhd eller dubbelproblematik: eftersom det trots allt innebär att man har lite förmåga till att utveckla specialintresse, och måste stå ut med mig? (I längden altså).

Bara för att man har as så finns det väl ingenting som säger att man helst vill sitta bakom en skärm i ett hörn och sortera in amöbor efter storleksordning och parningsantal liksom? Känns som om man skjutit över mål om man bara sökt sorteringsjobb.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 20:58:51, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav TORatANDET » 2009-08-25 12:34:01

john-crichton skrev:Jag kan inte annat än att hålla med om att det vore viktigt med en sådan granskning. Men i det här fallet är det lite som att jämföra äpplen och päron.

Det beror på var man lägger sitt fokus. (På ett äpple eller på frukt, ungefär.)
Antingen på Lir i sig, och deras marknadföring. Eller på Lir som en del av ett större sammanhang, där pengar som borde gå till aspergare hamnar hos NT-personer. Det senare intresserar mig mer. (Att NT-företag inte säger sanningen vet jag redan. Men det är bra att det kommer fram så tydligt, som sagt!)

För mig är att de lägger beslag på pengarna en viktigare nivå, än hur enskilda NT-företag marknadsför sig och vad de påstår att de skall göra för aspergare.
Senast redigerad av TORatANDET 2011-05-04 20:58:51, redigerad totalt 2 gånger.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Inläggav Kikarn » 2009-08-25 12:42:58

weasley skrev:
Savanten Svante skrev:Det måste ju gå att samordna det här med specialintressen!


Finns det någon med specialintresset att ta tag i saker? ;-D


Ja. *suck* jag är en fena på att starta upp projekt, desto omöjligare eller större utmaning, desto bättre. Sen skall de rulla vidare också, där är mitt problem.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 20:58:51, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav Zombie » 2009-08-25 15:03:38

AAA skrev:Jag tror vi med AS är rätt diversifierade, med eventuellt liknande grunddrag som gör att vi kan känna igen oss hos varandra. Vi här på forumet kanske är rätt lika relativt övriga med AS, eftersom vi gillar att skriva på forum :-)

Onekligen.
Till och med bland oss själva har vi att kämpa med det där felslutet som verkar inbyggt i hjärnans konstruktion: "minoritet = (= och endast = det som skiljer dem från majoriteten) = grå massa = alla likadana".

Och jag instämmer med Tor: pengarna (och ledningen) till oss, inte till folk som ska ta hand om oss. Däremot måste vi ha ödmjukhet att uppbåda inför att ta hjälp med det vi inte klarar, vare sig det beror på våra egna begränsningar eller på hur samhället är inrättat.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:58:51, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Konsulter på Left is Right jobbade för städarlöner

Inläggav Redaktören » 2009-08-26 6:00:03

Konsulter på Left is Right jobbade för städarlöner Tjänade BARA 16 700 i månaden// Trots akademisk utbildning

Sydöstran skrev:Konsulter på Left is Right jobbade för städarlöner

Konsulterna i konkursdrabbade företaget Left is Right - personer med Aspergers syndrom - tjänade inte mer än 16 700 kronor i månaden. Trots att de har långa utbildningar, ofta motsvarande en akademisk examen. Och deras löner och sociala avgifter betalades av arbetsförmedling och försäkringskassa.


Konsulterna drog i fjol in 1,9 miljoner kronor till företaget Left is Right.
En årsomsättning som ska ses i relation till att vd:n Olle Öberg och försäljningschefen Madelene Richardsson tillsammans tjänade över 1,5 miljoner kronor. Olle Öberg tog i fjol ut en månadslön på 60 000 kronor från Left is Right.

Marknadsmässiga löner

Dessutom erhöll produktionschef, etableringschef, coacher, ekonomi - och personalchef naturligtvis marknadsmässiga löner.

Left is Rights affärsidé var att anställa personer med Aspergers syndrom för såväl enklare som mer komplexa arbetsuppgifter inom specialområden som IT.

Akadamisk examen

De blev konsulter. I fjol hade företaget 19 anställda (fördelade mellan kontoren i Ronneby, Kristinehamn och Vallentuna) varav flertalet var just konsulter. Konsulterna var välutbildade. Många hade en akademisk examen i bagaget när de började arbeta på Left is Right, men de var ändå de lägst avlönade.

Samhället betalade

Konsulterna tjänade mellan 16 000 och 17000 kronor i månaden och löner och sociala avgifter betalades av arbetsförmedling och försäkringskassa. Lönekostnaderna hölls också nere genom långa praktikperioder, i vissa fall nio till tio månader.

Left is Right gick med tre miljoner kronor i förlust 2007 och förra året uppgick förlusten till fem miljoner kronor. Det egna kapitalet var inte större än 277 000 kronor 2008. Helena Ståhl, auktoriserad revisor på Ernst & Young i Karlstad har i sin revisionsberättelse reagerat över flera poster i årsredovisningen. Till exempel ”immateriella anläggningstillgångar” som värderas till över 3,5 miljoner. Immateriella tillgångar kan till exempel vara ett varumärke. I Left is Rights fall är det utgifter för forsknings- och utvecklingsarbeten som tagits upp som immateriella tillgångar. Bolaget har också bokfört en uppskjuten skattefordran på på 3,3 miljoner kronor som som en finansiell anläggningstillgång.

Rättvis bild?

Revisionsfirman Ernst & Young kan inte uttala sig om huruvida årsredovisningen upprättats i enlighet med årsredovisningslagen, eller om den ger en rättvis bild av bolagets resultat och ställning. Revisorn Helena Ståhl vill därför varken tillstyrka eller avstyrka att årsstämman fastställer resultaträkningen och balansräkningen.

Göran Sundén

Publicerad 2009-08-26 03:00



Läs mer i Sydöstran med kommentarer...
Senast redigerad av Redaktören 2011-05-04 20:58:51, redigerad totalt 1 gång.
Redaktören
 
Inlägg: 571
Anslöt: 2009-04-13

Inläggav barracuber » 2009-08-26 7:46:03

Detta förtjänar att bli en riksnyhet, åtminstone lönerna. Fram i ljuset med det bara.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:58:51, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav john-crichton » 2009-08-26 8:36:36

Nu har det nått media.... kan vara värt att sprida till de mediakontakter ni har så att det når riksmedia.

http://www.sydostran.se/index.77762---1.html
Senast redigerad av john-crichton 2011-05-04 20:58:51, redigerad totalt 1 gång.
john-crichton
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Aspkvinna » 2009-08-26 9:21:30

Jag blir helt enkelt heligt förbannad. Stämmer det som är skrivet om årsredovisningarna så är det skrämmande.

Att dessutom som det står ovan inte ta in fullt ut och förstå folks kunnighet är ju ett i sig helt grundläggande om man ska driva ett konsultbolag, det är ju kunskapen som ska säljas.

Nej, usch och fy och jag undrar ju verkligen vilken utbildning personerna i ledningen själva har och i om dom har en adekvat, sov dom på lektionerna! :twisted:

Finns det någonstans någon part i ledningen som läser detta så får ni gärna förklara er HUR ni tänkte? Vi är alla ganska intresserade.

Det är inget hokus pokus över att starta företag utan en rätt beprövad aktivitet i vårt samhälle och går hyggligt enkelt att förklara i ord och siffror för det fanns väl budget, affärsplan, markandsundersöningar, tagna kontakter för att se om det var relevant affärside osv.

Personligen möter jag er gärna öga mot öga och lovar att ha ett lyssnande öra för jag vill förstå!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 20:58:51, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav john-crichton » 2009-08-26 9:42:29

Aspkvinna skrev:Jag blir helt enkelt heligt förbannad. Stämmer det som är skrivet om årsredovisningarna så är det skrämmande.

Att dessutom som det står ovan inte ta in fullt ut och förstå folks kunnighet är ju ett i sig helt grundläggande om man ska driva ett konsultbolag, det är ju kunskapen som ska säljas.

...

Det är inget hokus pokus över att starta företag utan en rätt beprövad aktivitet i vårt samhälle och går hyggligt enkelt att förklara i ord och siffror för det fanns väl budget, affärsplan, markandsundersöningar, tagna kontakter för att se om det var relevant affärside osv.


Jag läste årsredovisningen igår och kan säga att alla uppgifter är korrekta i artikeln. Det är som du säger inget hokus pokus av att starta företag. Det kräver dock den grundläggande förståelsen att man måste TJÄNA pengar för att kunna göra av med dem.
Senast redigerad av john-crichton 2011-05-04 20:58:51, redigerad totalt 1 gång.
john-crichton
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Aspkvinna » 2009-08-26 10:02:44

john-crichton skrev:
Aspkvinna skrev:Jag blir helt enkelt heligt förbannad. Stämmer det som är skrivet om årsredovisningarna så är det skrämmande.

Att dessutom som det står ovan inte ta in fullt ut och förstå folks kunnighet är ju ett i sig helt grundläggande om man ska driva ett konsultbolag, det är ju kunskapen som ska säljas.

...

Det är inget hokus pokus över att starta företag utan en rätt beprövad aktivitet i vårt samhälle och går hyggligt enkelt att förklara i ord och siffror för det fanns väl budget, affärsplan, markandsundersöningar, tagna kontakter för att se om det var relevant affärside osv.


Jag läste årsredovisningen igår och kan säga att alla uppgifter är korrekta i artikeln. Det är som du säger inget hokus pokus av att starta företag. Det kräver dock den grundläggande förståelsen att man måste TJÄNA pengar för att kunna göra av med dem.


Jo och helt klart finns det romantiker som tror att det löser sig och fungerar bara man tror, men i dagens läge är det en hel del lagar och regler som tillkommit för att driva AB så att det har rensat en hel del av dessa drömmare så dom stoppas tidigare, nu har dom kunnat hålla på i två år.

Visserligen så kan dom ha haft 1.5 år på sig innan det syns riktigt i en deklaration osv men i alla fall. Har inte Arbetsförmedlingen krävt in info till vem dom har och göra med?
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 20:58:51, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Altus » 2009-08-26 10:26:26

Aspkvinna skrev:Nej, usch och fy och jag undrar ju verkligen vilken utbildning personerna i ledningen själva har och i om dom har en adekvat, sov dom på lektionerna! :twisted:

Finns det någonstans någon part i ledningen som läser detta så får ni gärna förklara er HUR ni tänkte? Vi är alla ganska intresserade.


Det är inte så svårbegripligt. De ville lura till sig cash och körde på så länge det gick. De kanske ville ha uppskattning också, hur duktiga de är som gör något för de stackars aspergarna. Det är enklare att glida runt på möten med soctanter än att faktiskt leda ett företag.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 20:58:51, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav barracuber » 2009-08-26 10:34:48

konsulter-p ... 11938.html

EDIT: Länken ovan är en nyhetstråd om samma Sydöstran-artikel som John-Chrichton länkar till tidigare på den här sidan..
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:58:51, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in