Fruktad frukt?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fruktad frukt?

Inläggav Kahlokatt » 2009-08-12 22:21:59

Är det "typiskt" aspigt att inte gilla frukt och bär? Som barn åt jag en del frukt och bär: Banan, kiwi, passionsfrukt, ibland druvor, pressad grapefrukt, all sylt utom hjortron.

Däremot hatade jag alla "kärva" frukter, som äpplen och päron (jag hatar fortfarande päron, urk, kärva och snuskiga och fulla med hårda "grejs"). Citrusfrukter förstod jag aldrig vitsen med. Saften var ju god, men var det meningen att man skulle ÄTA det där mojsiga de kallade "kött"!? Jag suger fortfarande bara saften ur citrusfrukter.

Jordgubbar hatade jag också. Sura som faaan. Jag är fortfarande inte förtjust i att äta jordgubbar som de är. Däremot har jag lärt mig att älska sylt på hjortron, blåbär och lingon (fast inte blandat) och börjat hata sylt på hallon!
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 20:56:45, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Lakrits » 2009-08-12 22:25:02

Jag älskar frukt, bär och grönt, inte bara att äta utan också att titta på. Så antingen är det inte kopplat till AS, eller så tillhör jag en lycklig "Frukt är också godis"-minoritet.

De hårda "grejsen" i päron är stenceller, små stärkelseknyten.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:56:45, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav earlydayminer » 2009-08-12 22:29:40

Bland frukt, bär och grönsaker finns det godaste man kan äta på denna jord! Men grapefrukt är en av de frukter jag inte frivilligt väljer att äta.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 20:56:45, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav MsTibbs » 2009-08-12 22:30:50

Jag älskar frukt! All frukt! Ju mer desto bättre!
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:56:45, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kahlokatt » 2009-08-12 22:34:45

Jaha, då är det mig det är fel på som vanligt...kul kul.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 20:56:45, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav nallen » 2009-08-12 22:39:29

Det är jobbigt att ha frukt hemma så man kan äta den. Jag äter gärna frukt när det finns bananer och så i korgen på jobbet, men jag kommer mig aldrig för att köpa hem åt mig själv.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 20:56:45, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav regnif » 2009-08-12 22:40:20

Det är väl därför den frukten antagligen är så nyttig.

Jag tror du har ätit fel jorgdubbar, Kahlokatt?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:56:45, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Kahlokatt » 2009-08-12 22:46:04

regnif skrev:Det är väl därför den frukten antagligen är så nyttig.

Jag tror du har ätit fel jorgdubbar, Kahlokatt?


Säg vad jag har gjort som har blivit rätt.... *avgrunds-suck*
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 20:56:45, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav regnif » 2009-08-12 22:50:14

Fast nu menade jag inte jordgubbar i hela inlägget :P
Jaja, du slipper iallafall värmeslag eller feber eller vad det är som för mkt jordgubbar kan ge tydligen :)
Inte gjorde jag helt rätt angående jordgubbarna heller.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:56:45, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Miche » 2009-08-12 23:05:34

Kahlokatt, du bor väl i Uppsala, då ska du givetvis prova att köpa Ulvagubbar (jordgubbar från Ulva), de har en helt annan smak än skräpgubbarna som säljs ex.vis på Maxi (de är verkligen sura och vedervärdig smak)!

Min fästmös 18-åring (som har AS) avskyr kärnor i frukt, sylt mm och gilar väldigt få frukter (men det tror jag beror på hans enormt stora halsmandlar han hade redan som spädbarn och som opererades bort först efter massor av övertalning av läkare vid 5 års ålder, han hade enorma problem med att svälja och lärde sig inte tycka om många saker).

Själv gillar jag det mesta i fruktväg, har svårt för frukter som "rinner" när man biter i dem och vissa smaker avskyr jag (avocado är praktexempel på vidrig smak).

För kanske 15 år sedan var favoritsylten (av de billigare syltsorterna) jordgubbssylt, numera är det hallonsylt, väldigt gott (om den inte är för billig, det ska vara lättsockrat av hyfsad kvalitet, BOB är både billig och bra (som namnet både betyder och antyder (eller hur)))... fast på pannkakorna blir det helst lingonsylt!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:56:45, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav KrigarSjäl » 2009-08-12 23:59:48

Gillar definitivt frukt & grönsaker.
Men inte tråkig skolkökssallad, dvs isberg, gurka och tomat.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:56:45, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Frukt och bär

Inläggav Schizotypal » 2009-08-20 10:26:59

Kahlokatt skrev:Är det "typiskt" aspigt att inte gilla frukt och bär?

Det är typiskt aspigt att inte gilla olika saker, maträtter eller annat. Tex duschens strålar som känns som de gör illa huden, dammsugarens ljud som skär i öronen eller olika maträtter som helt enkelt har fel konsistens/fel form eller något annat. Dessa kallas vad jag vet perceptionsproblem.

Tror även att det är lättare för en med AS att börja ogilla saker eftersom det är så otroligt många sätt som vi tar emot intryck på. Samt att inom just kategorin mat är det ofta många runt omkring som gnäller om man inte äter eller om man äter för mycket. Eller om man äter onyttigt eller för nyttigt osv.

Tex Jag har jättesvårt att äta mer än några tuggor mat om någon säger det minsta lilla om mina portioner eller om jag inte känner att jag mår 100 % bra med de människor jag har runt omkring mig då jag ska äta.
Om det är AS, social fobi eller något annat har jag ingen aning om.

Jag gillar frukt, bär och grönsaker för det mesta.
Men precis som alla andra som har man favoriter och de som man inte gillar. Det är faktiskt helt normalt. Känner väldigt många som tycker banan är för söt och att äpplen är alldeles för sura och hårda.
Men som med dina jordgubbar så kan man även råka få fel sort och aldrig vilja äta dessa mera.

Tex känner en som bara kan äta tomater av en speciell kvalite eller hur man ska säga. De flesta tomater verkar ha ett ämne i sig som gör att det bränner i munnen och han får utslag av dem. Men är jag provsmakare så kan jag avgöra om det är en sån tomat eller inte. Vilket gör att han numera äter tomater ibland och tycker det är gott!

Själv tycker jag att aprikoser/nektariner är irriterande, får man rätt sort så är det underbara och jag kan äta upp nästan hur många som helst. Får man fel sort är de hårda, smakar surt och tja, oätbara =(
Senast redigerad av Schizotypal 2011-05-04 20:56:45, redigerad totalt 1 gång.
Schizotypal
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2009-04-11

Inläggav Oimpulsivtimpulsiv » 2009-08-20 11:37:02

Är på grund av pollenallergi allergisk mot stenfrukter det vill säga äpplen, päron, aprikoser, persikor, körsbär m.m. Den enda frukt jag med säkerhet kan äta är bananan den undviker jag dock på grund av andra skäl, jordgubbar skulle jag kunna leva på om det vore så. Är det en stenfrukt..kanske? Ärtor äter jag inte heller på grund av samma anledning. Annars äter jag de flesta frukter och grönsaker.
Senast redigerad av Oimpulsivtimpulsiv 2011-05-04 20:56:45, redigerad totalt 1 gång.
Oimpulsivtimpulsiv
 
Inlägg: 119
Anslöt: 2009-08-10
Ort: tellus

Inläggav Saninaé » 2009-08-20 11:39:44

Jag har svårt för mycket frukt, de är så oförutsägbara och innehåller många överraskningar att bita i.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 20:56:45, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav Tallerger » 2009-08-20 13:23:26

Oimpulsivtimpulsiv skrev:Är på grund av pollenallergi allergisk mot stenfrukter det vill säga äpplen, päron, aprikoser, persikor, körsbär m.m. Den enda frukt jag med säkerhet kan äta är bananan den undviker jag dock på grund av andra skäl, jordgubbar skulle jag kunna leva på om det vore så. Är det en stenfrukt..kanske? Ärtor äter jag inte heller på grund av samma anledning. Annars äter jag de flesta frukter och grönsaker.


Jordgubbe är så vitt jag hört en stenfrukt, och det är de små gula prickarna på dem som är frukten. Det röda som de sitter på är en del av blomman. Däremot lär inte äpplen och päron vara stenfrukter.

Själv tycker jag inte alls att frukt och bär är godis, men det kan ju gå an. Hallon, jordgubbar, smultron, hjotron, blåbär och även persikor kan faktiskt vara riktigt goda, men äpplen smakar bara tråkigt, och jag har antiäpplekänslor pga att jag blir så störd av ätljudet när folk i min närhet äter sådana. Jag ryser när deras tänder trycks ner genom fruktköttet och de biter loss bitar.

Men frukt är ändå inte tillräckligt gott för att jag ska göra mig besväret att köpa det.
Senast redigerad av Tallerger 2011-05-04 20:56:45, redigerad totalt 1 gång.
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Inläggav Parvlon » 2009-08-20 13:43:07

Frukt och bär är inte godis. Däremot så smakar de gott.
Godis är inte frukt.
Jag äter hellre frukt än godis faktiskt. Aldrig brytt mig om godis särskilt mycket.
Grönsaker är inte frukt heller.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 20:56:45, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav aspiemelly » 2009-08-20 14:08:59

Kahlokatt, du är inte helt ensam där.

Jag är väldigt petig med frukt, har aldrig nån hemma, förutom enstaka bananen, men då skall den ätas samma dag (i filmjölk) annars slängs den. Utomhus kan jag äta viss frukt, men bara FIN, det får inte vara mjuk där den inte ska vara det, eller brun, fläckad osv... ska mao se ut som i mattidningarna, och det gör den nästan aldrig. Potatis är samma sak, alla knoppar, rötter eller vad man kallar det måste bort från alla former av potatisrätter jag gör.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 20:56:45, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Zombie » 2009-08-20 16:06:44

Jag tycker om frukt och bär och kan inte se något fel på den som inte gör det. Men då har jag ju AS också...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:56:45, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav regnif » 2009-08-20 22:41:32

När jag fick frågan en gång om jag tex. hade problem med maten, konsistens och så, så fattade jag ingenting av vad de menade, jag är nöjd med det mesta. Så får numera istället kämpa litegrann för att inte bli smittad av det. Så jag inte blir missnöjd med även det. Även fast jag inte äter precis vadsomhelst som finns men men. Man riskerar nästan att bara bli äcklad av mat att få sådana frågor. Ja, nu när nån tog upp konsistensämnet alltså.

Jag skulle äta precis vadsomhelst för erbjuden mat (om det inte blivit dåligt och så) åt mig, om jag inte reagerade med känslighet på vissa, som gör att jag börjar undvika (som gör att folk tydligen tycker att man har anorexi, ja, tack så mkt). *sk*t också*

Säger, den som har allergi och så, det är nog bra att undvika att äta flera saker på en gång som man är känslig mot. Kanske som apelsin och nektarin ihop. Då kanske man undviker något framtida? En gång som jag åt flera olika 'allergener' på en gång, gjorde att jag höll på att få en reaktion, som nästan gjorde att jag slutade äta dem helt, nästan. Det känns liksom inte normalt när man börjar känna av nåt i halsen och sånt. Sen kallar folk en för anorektisk, mm..kul.

En gång märkte jag att havredamm som blåste fram på ett stall gjorde att jag började reagera i halsen eller nåt, fast jag inte annars brukar. Skall man utsätta sig lite eller helst inte alls, eller mer?

Hehe, ja, smaskande kan vara jobbigt.
Vissa ljud kan vara kul, men smaskande vet jag inte.

Har inte heller brytt mig så mkt om godis i mitt liv, hellre frukt då. Så mår man bättre också. Godis är för det mesta bara äckligt ju? Bara ihopkladdat socker (+gelatin+färgämnen typ) till olika former, det är väl i princip vad de innehåller? För det mesta inget sug på sånt men ibland på nåt sött, men avtar väl som oftast ganska snabbt. Usch. Och man mår bara sämre av dem?
Det känns som att man skall tvingas att gilla nåt som kallas godis, men jag vet inte...känns som om man äter saker som folk säljer som modifierade sockerbitar, bara, typ. Eller läsk, känns som om man dricker tvål eller nåt. Ja, utan parfymen då. Fast med socker.

Hellre kallar jag frukt och grönsak för godis. Det är iallafall gott.

Är det nån mer som får svettningar av äpplen? Lite som på cider. Sådär på ytan av huden på nåt sätt. Inte vanliga svettningar. Känns lite jobbigt. Tror det kan vara liknande känsla av sockerinnehållande saker. Fast där blir det nog mer kallsvett eller så. Hörde de kunde hos vissa orsaka gallsten också?

Ja, nä usch, potatisrötter är inte gott. Inte så nyttigt heller? Lite giftigt?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:56:45, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Miche » 2009-08-20 22:58:51

regnif skrev:En gång märkte jag att havredamm som blåste fram på ett stall gjorde att jag började reagera i halsen eller nåt, fast jag inte annars brukar. Skall man utsätta sig lite eller helst inte alls, eller mer?

:-)043
Det börjar bli vedertaget nu att det bästa är att utsätta sig för lite, helst ganska ofta så kroppen kan vänja sig vid ämnet (det gäller f.ö. även mat). Det senaste jag läste om var jordnötsallergi där man testat på allergiker att ge dem en jordnöt om dagen under en period och på så sätt minskat allergin.
Min fästmö är allergisk mot katt, men bara om hon inte har katt själv, men genom att jämt umgås med katt klarar hon av katter.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:56:45, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav regnif » 2009-08-20 23:04:04

Ok.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:56:45, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Oimpulsivtimpulsiv » 2009-08-20 23:10:53

Tallerger skrev:
Oimpulsivtimpulsiv skrev:Är på grund av pollenallergi allergisk mot stenfrukter det vill säga äpplen, päron, aprikoser, persikor, körsbär m.m. Den enda frukt jag med säkerhet kan äta är bananan den undviker jag dock på grund av andra skäl, jordgubbar skulle jag kunna leva på om det vore så. Är det en stenfrukt..kanske? Ärtor äter jag inte heller på grund av samma anledning. Annars äter jag de flesta frukter och grönsaker.


Jordgubbe är så vitt jag hört en stenfrukt, och det är de små gula prickarna på dem som är frukten. Det röda som de sitter på är en del av blomman. Däremot lär inte äpplen och päron vara stenfrukter.

Själv tycker jag inte alls att frukt och bär är godis, men det kan ju gå an. Hallon, jordgubbar, smultron, hjotron, blåbär och även persikor kan faktiskt vara riktigt goda, men äpplen smakar bara tråkigt, och jag har antiäpplekänslor pga att jag blir så störd av ätljudet när folk i min närhet äter sådana. Jag ryser när deras tänder trycks ner genom fruktköttet och de biter loss bitar.

Men frukt är ändå inte tillräckligt gott för att jag ska göra mig besväret att köpa det.


Hm, okej själv har jag hört att äpplen och päron är stenfrukter och eftersom att jag även har pollenallergi och reagerar kraftigt då jag äter frukter så som de jag nämnde ovan så försöker jag att undvika dessa. Dock äter jag jordgubbar eftersom jag ej verkar reagera på dessa samt även äpplen och enstaka päron. Fast att äta äpplen är lite som att spela rysk rolette allt som oftast får jag en mildare eller starkare pollenreaktion. Övriga frukter som jag ej ännu nämnt kan jag äta utan reaktion.
Senast redigerad av Oimpulsivtimpulsiv 2011-05-04 20:56:51, redigerad totalt 1 gång.
Oimpulsivtimpulsiv
 
Inlägg: 119
Anslöt: 2009-08-10
Ort: tellus

Inläggav miserykidd » 2009-08-20 23:57:38

Kahlokatt skrev:
regnif skrev:Det är väl därför den frukten antagligen är så nyttig.

Jag tror du har ätit fel jorgdubbar, Kahlokatt?


Säg vad jag har gjort som har blivit rätt.... *avgrunds-suck*



Well, din avatar är sjukt snygg & dina inlägg är alltid läsvärda.

Sen vet jag inget mer om dig, iofs.
Senast redigerad av miserykidd 2011-05-04 20:56:51, redigerad totalt 1 gång.
miserykidd
 
Inlägg: 253
Anslöt: 2009-06-30
Ort: Hägersten

Inläggav Alien » 2009-08-21 2:15:55

Jag älskar frukt och bär, och skulle nog vara helt nöjd att leva på det (+ yoghurt och fullkornsbröd).

Det enda som jag har svårt för är päronskal, ryser om jag biter i ett oskalat päron.

Banan äter jag varje dag med yoghurt. Bara banan känns för mastigt och mäktigt, konstigt nog.

Hallon, hjortron, björnbär och mullbär har nackdelen att de fastnar mellan tänderna. (Har faktiskt smakat mullbär en gång utomlands.)

Blåbär är supergott och lär dessutom vara jättenyttigt.

Jordgubbar äter jag hela sommaren, tröttnar aldrig. Men retar mig på att jag inte får veta vilken sort det är.

Körsbär är nog min favorit bland bären, kan äta hur många som helst.

Sen gillar jag exotiska frukter också, men de äter jag inte så ofta i Sverige (persimon, guava, mango, papaya).

Men grapefrukt är för beskt för mig. Äpplen är ofta för hårda, de ska vara lite mjuka och rynkiga, då smakar de bäst för mig. Melon älskar min man, och jag kan äta det också, men tycker inte de smakar så mycket.

Nu är jag hungrig. :wink:
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:56:51, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in