Vill slippa ta studielån

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vill slippa ta studielån

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2009-08-19 15:18:36

Ajja. Orkar inte anstränga mig för mkt med formuleringar osv då jag känner mig trött och jävligt. Men...

Det är såhär att jag ska börja skolan nu. Och jag har inte skickat in CSN-papper för att 1. jag trodde jag skulle fått aktivitetsersättning vid förlängd skolgång by now, 2. jag hade hoppats på soc. kunde fortsätta ge mig pengar till jag får beslut om det (om nån månad), 3. jag är allmänt virrig och glömmer att göra allt det här viktiga hela tiden och kanske till sist 4. att jag inte har nån dator än och därför inte är säker på att jag äns kan gå kursen jag hade tänkt gå.

Med detta sagt. Tror ni (antagligen lite mer bevandrade snubbar/snubbor) att nån instans skulle kunna hjälpa mig att slippa att ta CSN-lån under denna månad/månader medans jag väntar på beslut. (kan inte jobba under tiden heller, dels för att jag inte får några jobb och dels för att jag vanligtvis blir tillräckligt trött av att bara leva för dagen ändå, därav skulle skola OCH jobb vara omöjligt).

Sen undrar jag om ni vet några instanser som hjälper en diagnostiserad med HFA att få tillgång till en dator. Var ju tänkt att jag skulle plugga på distans ju pga men ingen verkar kunna hjälpa mig med det just nu. För det är nu jag behöver hjälp med det då skolan börjar nästa vecka. Har redan prata med vuxenhab (som sen jag fått min diagnos måste vara den mjäkigaste jävla instans jag varit med om, om man inte behöver hjälp med att torka sig i röven kan dom tydligvis inte hjälpa en) och soc. som jag gått på sen 3 år tillbaka. Ingen vill hjälpa. Har sökt stipendium men som vanlig får man inte svar förräns 100 år efteråt som vanligt. Ska prata med arbetsförnedringen, tror ni dom hjälper med det? Habkärringen föreslog Lions (hjälporganisationen), har dom en procedur som inte tar 500 år? Föreslå inte svenska kyrkan el nåt annat religöst propagandacentrum. Och stipendium/liknande tar för lång tid nu.

Så där är mina problem. Vad gör en person som jag i dessa situationer? Anledningen att jag inte vill ta CSN-lån är för att jag förmodar att efter studier kommer jag ändå inte få nåt jobb och därmed ha lån utan några egentligen medel att betala dom för. Och därav har jag fastnat att bli städtant eller dylikt (för att jag måste ta första bästa jobb för att betala cashen).[/u]
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 21:01:43, redigerad totalt 1 gång.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Inläggav MsTibbs » 2009-08-19 16:46:19

Fråga soc eller FK, men jag tror man måste ha CSN, annars hade ju ingen tagit lån, för ingen vill ju ha lån efter sig (som jag tex efter två folkhögskoleår och ett misslyckat halvår på universitetet).
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:01:43, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2009-08-19 16:50:52

Känns som att det borde finnas undantag för folk som kanske inte har en säker framtid inom yrken osv. Jävla skitsystem.
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 21:01:43, redigerad totalt 1 gång.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Inläggav MsTibbs » 2009-08-19 17:10:22

Instämmer *skulle gärna vara utan lån av samma anledning*
Soc betalar lån, men inte CSN-lån.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:01:43, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2009-08-19 20:56:09

Det är så dom "snärjer" en. Blir skuldsatt och sedan kan dom använda dig hur fan dom vill. (Har blivit smått konspiratorisk på sistonde:P)
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in