Naturliga hygien- & skönhetsprodukter

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav weasley » 2009-07-30 11:38:10

Zink är inte särskilt skadligt, kroppen behöver faktiskt viss tillförsel av zink. Zink används nämligen i vissa enzymers katalytiska effekt - här kommer det in en hel massa överkurs - och har betydelse för hårets och hudens kvalité. Det är även en naturlig solskyddsfaktor. Möjligen kan den vara lite uttorkande, men är deon i krämform borde det inte vara någon fara.

Som helhet låter det alltså som en intressant produkt som jag skulle vilja prova! Har du lite mer info om den? Namn, bild, etc?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:29:43, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Lakrits » 2009-07-30 11:50:50

Jag använder zinksalva på lite större och/eller djupare sår och har så gjort sedan barndomen utan att dö (än).
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 16:29:43, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav sugrövmanövern » 2009-07-30 17:20:10

Den här skojiga tråden hade jag missat! Tipselitips: Om man gillar Lushprodukter så är det billigare att beställa från UK än från Sverige och så får man färskare produkter eftersom de tillverkas där.

Frakten upp till 1 kg är typ några kronor dyrare än från Svenska Lush, (79 kr) och 1-2 kilo kostar ca 119 kr i frakt.

https://www.lush.co.uk/index.php

De har dessutom en hel del produkter som inte finns i Sverige, under avdelningen Retro.

De är generösa med produktprover om man specificerar i beställningsformuläret vilka grejer man vill ha samples av.


Bild


Bild

På tallriken har vi Gentle Lentil shampo, Pineapple Grunt tvål, Queen of Hearts ansiktstvål, 17 Cherry Tree Lane tvål och så den lilla plutten, ett sample av tvålen Chox Away.

Jag blev väldigt nöjd med shampot Gentle Lentil, en Retroprodukt. Mycket mildare än de andra shampokakorna tycker jag. Doftar knappt någonting heller, lite kakao/vaniljaktigt.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 16:29:46, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav weasley » 2009-07-31 3:36:47

Ah!

Jag är Lush-frälst själv och brukar frekventera deras butik här i stan. Har inte tittat på deras engelska hemsida dock, kanske idé att göra det?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:29:46, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Inger » 2009-07-31 5:21:39

weasley skrev:Zink är inte särskilt skadligt, kroppen behöver faktiskt viss tillförsel av zink. Zink används nämligen i vissa enzymers katalytiska effekt - här kommer det in en hel massa överkurs - och har betydelse för hårets och hudens kvalité. Det är även en naturlig solskyddsfaktor. Möjligen kan den vara lite uttorkande, men är deon i krämform borde det inte vara någon fara.

Som helhet låter det alltså som en intressant produkt som jag skulle vilja prova! Har du lite mer info om den? Namn, bild, etc?

Den här är det:
http://www.lifesvigor.com/zinc-deo-roll ... ducts.html
86:- på Kusin Vitamin i Söderhallarna. Säg till om du vill prova en så kan jag köpa nästa gång jag åker dit.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:29:46, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav weasley » 2009-07-31 12:15:11

Jag är absolut intresserad av zinkdeon!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:29:46, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Inger » 2009-07-31 17:42:54

Kanske kan fixa en till träffen. Köpte några billiga paket glödisar på CO också, om du är intresserad. 10 för 29:-
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:29:46, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav weasley » 2009-11-21 3:57:53

Gammal tråd som jag hittade nu när jag gick igenom materialet.

Tänkte bara uppdatera att jag inte fann zinkdeon särskilt effektiv. Däremot har de en aluminiumfri på apoteket som jag först smörjer på och sen tar några drag med bikarbonatdeon från Lush. Det blir en ruggigt bra kombination!
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Naturliga hygien- & skönhetsprodukter

Inläggav Alien » 2016-05-20 2:09:23

Hur farligt är aluminium i deodoranter?

Här är en som är emot:
Metro skrev:Aluminium i antiperspiranter skyddar oss mot svettiga armhålor genom att dra ihop svettkörtlarna. Bra kan de flesta tycka, men genom åren har både konsumenter och branschfolk ifrågasatt hur hälsosamt det egentligen är att aluminiumklorid tränger in i huden.

Spoiler: visa
– Man vet inte tillräckligt mycket om aluminiumklorid och det som skrivs på nätet leder ofta till att man blir förvirrad, säger hudterapeuten Violeta Velevska.

Hon gör skillnad mellan antiperspirant och deodorant.

– En deodorant är parfymerad och motverkar svettlukt medan en antiperspirant innehåller aluminiumklorid som stänger igen porerna och hindrar svett från att komma ur, säger hon.
http://www.metro.se/nyheter/sa-farlig-a ... Dsb7GMRsM/

Och här är en som inte tycker aluminium är så farligt:
Gunnar Guzikowski, utredare på kosmetikaenheten på Läkemedelsverket, är inte övertygad.

– Armhålorna utgör en så pass liten yta av kroppen vilket gör att vi kan svettas genom andra kanaler, säger han och tillägger:

Spoiler: visa
– Aluminium är ett vanligt ämne som vi får i oss via maten när vi tillagar den i aluminiumkastruller, använder aluminiumfolie eller när vi andas in damm. Att svälja aluminium i de mängderna betraktas som ofarligt.


Kort sagt, det finns ännu inte tillräckligt med forskning. Som vanligt, tycker jag. Man får alltså gå på känsla.

Andra tvivelaktiga ämnen som kan finnas i deodoranter är parabener, propylenglykol, ftalater och Triclosan. Alkohol är väl inte heller bra. Man ska alltså leta efter en aluminiumfri, alkoholfri och ofta även parfymfri deo, men vad finns kvar som fungerar då?

Det här var nytt, man ska inte använda deodorant på morgonen utan låta det verka under natten.
MåBra skrev:Det är på kvällen du bör ta en dusch eller tvätta armhålorna och sedan applicera en antiperspirant, menar hudläkaren. Då hinner produkten jobba under natten och stoppa svettningarna innan de sätter igång. Nästa dag kan du tvätta bort överskottet av deon, så att den inte ligger kvar och irriterar huden.
http://www.mabra.com/hudlakaren-ni-anva ... -helt-fel/

Det känns verkligen helt bakvänt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Naturliga hygien- & skönhetsprodukter

Inläggav elle » 2016-05-25 9:53:13

Är det bra för kroppen att äta aluminium ? Jag menar experterna säger saker de har fått betalt för att säga men det finns naturliga deo utan aluminium att köpa . Folk måste börja använda sitt förnuft och sluta lyssna på duma " experter".
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Naturliga hygien- & skönhetsprodukter

Inläggav Trashink » 2016-05-25 18:29:08

Urtekram har bra produkter tycker jag. Finns i hälsokostbutiker. Naturliga.
Trashink
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2016-05-15

Naturliga hygien- & skönhetsprodukter

Inläggav Alien » 2016-05-25 19:07:49

elle skrev:Är det bra för kroppen att äta aluminium ? Jag menar experterna säger saker de har fått betalt för att säga men det finns naturliga deo utan aluminium att köpa . Folk måste börja använda sitt förnuft och sluta lyssna på duma " experter".


Frågan är snarare om det är farligt el inte. När det gäller deodoranter/antiperspiranter så är det viktigt att de är effektiva. Är de inte det, så vill jag inte ha dem, hur naturliga de än är.

Och att påstå att experterna säger vad de får betalt för tycker jag låter som förtal. Vad har du för belägg för att de skulle låtit sig köpas? Är experten anställd av kosmetikaindustrin kan man kanske bli misstänksam, men den expert jag citerade var anställd på Läkemedelsverket, dvs statligt anställd.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Naturliga hygien- & skönhetsprodukter

Inläggav Flinta » 2016-05-25 19:10:35

Trashink skrev:Urtekram har bra produkter tycker jag. Finns i hälsokostbutiker. Naturliga.


Tillverkas dom i Sverige?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Naturliga hygien- & skönhetsprodukter

Inläggav kiddie » 2016-05-25 20:14:18

Urtekram är danskt. De har gjort alternativa produkter sedan urminnes tider. Köper mest det vanliga nu, men mycket av det ordinarie sortimentet har blivit bättre. För 25 år sedan var det ännu mer skit i hygienprodukter och då köpte jag ofta Urtekram. Minns att det var bra produkter. Hur de är idag vet jag inte. Schampot var förr baserat på kokos men idag på majs.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Naturliga hygien- & skönhetsprodukter

Inläggav Jossie94 » 2020-11-06 4:26:30

Jag använder ett märke som heter Indy beauty och så har jag ett märke som heter Bruns.
Mistik har jag också använt. Sedan ska ett märke som heter Martinson King vara bra, där kan man göra sin egna kombination för att få ett bra resultat. Man måste tydligen vänja sig med deras produkter och de har olika sorters funktioner. Fick typ en föreläsning av märket när jag frågade om det var kemikalier osv. Fick som svar att det var skillnad på vad man valde att ha i produkterna. Men man måste tydligen ha enligt en frisör jag pratade med, kemikalier för hållbarhetens skull, då kemikalierna/ämnet är konserveringsmedel. Minns inte vad detta/dessa hette.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Återgå till Intressanta intressen



Logga in