Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav weasley » 2009-07-26 1:28:00

Buproprion tillhör en grupp mediciner som även den är släkt med amfetamin men då genom att det finns en ketongrupp på amfetaminmolekylen. Ketonen gör dock att amfetaminet inte alls blir lika giftigt som "vanligt" amfetamin. Buproprion är faktiskt släkt med den aktiva ingrediensen i khat, den växt som tuggas likt kokablad i Yemen. Andra varunamn på Buproprion är Zyban och Magerion.

Modafinil är då mer harmlös. Jag hittar inte så mycket om denna substans och mycket tyder på att dess verkan inte är klarlagd. Några jämförande studier mellan amfetaminliknande ämnen och modafinil har inte gjorts, men de tendenser som läkarna har kunnat skönja är att biverkningarna är färre och mindre allvarliga generellt sett.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 20:42:12, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav alfapetsmamma » 2009-07-26 1:33:57

weasley skrev:Buproprion tillhör en grupp mediciner som även den är släkt med amfetamin men då genom att det finns en ketongrupp på amfetaminmolekylen. Ketonen gör dock att amfetaminet inte alls blir lika giftigt som "vanligt" amfetamin. Buproprion är faktiskt släkt med den aktiva ingrediensen i khat, den växt som tuggas likt kokablad i Yemen. Andra varunamn på Buproprion är Zyban och Magerion.

Modafinil är då mer harmlös. Jag hittar inte så mycket om denna substans och mycket tyder på att dess verkan inte är klarlagd. Några jämförande studier mellan amfetaminliknande ämnen och modafinil har inte gjorts, men de tendenser som läkarna har kunnat skönja är att biverkningarna är färre och mindre allvarliga generellt sett.


Oh wow, det där om bupropion och att det är släkt med amfetamin var mer än jag visste. Coolt. Men det är iaf inte narkotikaklassat, det var väl mest det jag ville åt. Samt att det verkar på noradrenalin och dopamin, liksom cs.

Undrar hur kat verkar på adhd-hjärnor?

Om Modiodal kan man läsa att den verkar på hypofysen istället för på var det nu är som cs och de andra funkar mer exakt.

Senare läste jag nån annanstans (glömt källan nu) att den ÄNDÅ verkar på samma signalsubstanser som CS och Voxra (fast på andra vägar liksom).. Fast jag är för onaturvetenskaplig för att begripa hälften, så jag gav upp lite där.

Och så skulle jag vilja veta vilka sporter/aktiviteter som har störst dopamin-påverkan och vidare varför inga läkare ordinerar motion på recept vid ADHD-symtom? Det är ju klarlagt att många symtom dämpas efter sportande liksom, det borde väl räcka som skäl?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:42:12, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav weasley » 2009-07-26 1:57:26

Ja, alla amfetaminliknande preparat verkar på samma signalsubstanser (dopamin, norepinefrin) som modafinil. Däremot skiljer sej molekylerna åt ganska mycket, kemiskt sett. Modafinil har dessutom verkan inte bara på CNS (som de amfetaminliknande substanserna) utan också på vakenhetsreglerande signalämnen, bla en särskild sorts histaminer. Modafinil agerar dessutom på hypothalamus.

Vilka fysiska aktiviteter som har störst effekt på ADHD-symptom är nog ännu mer individuellt än medicineringen. Men jag vet att Michael Phelps (åtta OS-guld i simning i Peking) har medelsvår ADHD. I övrigt är jag ingen expert!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 20:42:12, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav alfapetsmamma » 2009-07-26 2:04:46

weasley skrev:Ja, alla amfetaminliknande preparat verkar på samma signalsubstanser (dopamin, norepinefrin) som modafinil. Däremot skiljer sej molekylerna åt ganska mycket, kemiskt sett. Modafinil har dessutom verkan inte bara på CNS (som de amfetaminliknande substanserna) utan också på vakenhetsreglerande signalämnen, bla en särskild sorts histaminer. Modafinil agerar dessutom på hypothalamus.

Vilka fysiska aktiviteter som har störst effekt på ADHD-symptom är nog ännu mer individuellt än medicineringen. Men jag vet att Michael Phelps (åtta OS-guld i simning i Peking) har medelsvår ADHD. I övrigt är jag ingen expert!


Säger du norefinefrin, som de engelsktalande? Varför säger man noradrenalin i Sverige annars, vet du det? Jag har faktiskt undrat över just det ett tag.

Och så det där med histaminer... det har jag också undrat över tidigare. Hur blir ADHD-hjärnor av allergi-medicin (antihistaminer that is)? Dessutom är det ju fler med npf som är allergiska.. Vad är grejen liksom?

Mycket ospecificerade frågor, mer allmänna kluror, men om du vill orda lite på temat så blir jag glad! :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:42:12, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Titti » 2009-07-26 14:45:32

Vet någon om det finns andra skillnader än hur länge effekten sitter och hur snabbt den kommeri mellan Ritalin och Concerta?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 20:42:12, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav alfapetsmamma » 2009-07-26 15:56:46

Titti skrev:Vet någon om det finns andra skillnader än hur länge effekten sitter och hur snabbt den kommeri mellan Ritalin och Concerta?


Vet och vet... Det SKA komma inom en halvtimme, men det finns såna som måste upp på ganska höga doser t ex Concerta för att få nån effekt öht. Så om man går upp lagom fort från 18 mg till 27 (många läkare som missar den styrkan eller inte vet om den, verkar det som) till 36 och mer för att märka nåt så tar det ju ett tag.

Sen SÄGS de ju hålla hela dagen, de som är långtidsverkande, som Concerta, Equasym och Medikinet samt Ritalin i depot-form, men många får bara effekt i säg fem sex timmar. Och rebounden, när det går ur, den är inte nådig! Tyckte jag, och tyckte min yngsta och många andra med oss. Det är bra att ha testat, när man tänker sig att ens barn ska göra det. (Fy fan vilken ångest...)

Men jag tror det är extremt olika på olika personer.

En bra grej att tänka på är hur det går ut i blodet, om det friges jämnt eller mest i början och sen mindre, från preparat till preparat, och så välja utifrån när man i sig själv har störst bekymmer.

Det var det en bra läkare som påminde om, annars verkar inte folk så särskilt insatta har jag tyckt, de tror det här är nån slags universallösning och allt blir toppen på stört.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:42:12, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Titti » 2009-07-26 18:52:48

Vi provade först med Ritalin 20 mg och gick sen över till Concerta 36 mg för att jag tyckte de sena eftermiddagarna var besvärliga - det märktes mer då (då den gick ur kroppen) än under hela dagen innan (då den var aktiv).

Jag vet inte vilket fot jag skall stå på och hur vi ska gå vidare och eftersom det inte gäller mig själv kan jag inte definiera mer exakt hur det känns. Jag har provat en dag vardera av dem och dagen med Ritalin var en LUGN dag då jag fick gjort mycket utan att tappa fokus på det jag gjorde och försvinna iväg på sidospår. Jag tyckte också att jag var mindre motoriskt orolig - de där små små rörelserna som hela tiden pågår (rätta till kroppen lite, kläder, muskler etc) var praktiskt taget helt borta. Med Concerta var effekten inte alls lika slående. Men det var för mig det. En enstaka dag och troligen helt irrelevant i sammanhanget.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 20:42:12, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav alfapetsmamma » 2009-07-26 21:26:41

Titti skrev:Jag har provat en dag vardera av dem och dagen med Ritalin var en LUGN dag då jag fick gjort mycket utan att tappa fokus på det jag gjorde och försvinna iväg på sidospår. Jag tyckte också att jag var mindre motoriskt orolig - de där små små rörelserna som hela tiden pågår (rätta till kroppen lite, kläder, muskler etc) var praktiskt taget helt borta. Med Concerta var effekten inte alls lika slående. Men det var för mig det. En enstaka dag och troligen helt irrelevant i sammanhanget.


Det behöver inte alls vara irrelevant. Min lilla hade en effekt av Concerta och en helt annan av Ritalin. Ingetdera gick att fortsätta med. Jag har testat Ritalin korttids, Ritalin depot, Concerta i olika styrkor, Strattera och Voxra!! Och ingen har haft samma verkan som nån annan. ALLA har varit lite bra och mycket dåliga, på i olika grad och på olika områden!

Nu har jag Metamina, och det är... well, det är samma sak med det, att det är lite bra och en hel del dåligt, om än mindre än med alla de andra, för annars hade jag slutat vid det här laget.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:42:12, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Titti » 2009-07-26 21:49:58

Hur gammal var din lilla när ni började testa? Hur länge testade ni varje? Vi har testat Ritalin 20 mg resp Concerta 36 mg en månad vardera (Concertatest pågår).

Hur har ni gjort när ni har bedömt effekten?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 20:42:12, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav alfapetsmamma » 2009-07-26 23:58:58

Titti skrev:Hur gammal var din lilla när ni började testa? Hur länge testade ni varje? Vi har testat Ritalin 20 mg resp Concerta 36 mg en månad vardera (Concertatest pågår).

Hur har ni gjort när ni har bedömt effekten?


Ja du.. Hon var .. nio, men hur länge vi testade kan jag inte svara på, jag har glömt. Några månader med Concerta, mycket kortare med Ritalin (hon blev Onda dockan på den).

Det hade en viss effekt på somligt, som att hon var mer fokuserad i skolan, men samtidigt som hon på ett sätt var lugnare över hela linjen, så var hon kantigare, hårdare, rigidare på nåt sätt.

Mindre kramig, mindre glad, mindre rolig och söt (sånt som vägt upp för en del av det som faktiskt är asjobbigt).

Och när hon fick utbrott, för det fortsatte hon att få, så var det långt värre än utan medicin.

Det är ingen vidare utvärdering jag vet, men så sköttes det här under all kritik av läkaren på BUP som inte såg henne en enda gång på flera månader, aldrig kollade ett blodtryck eller nåt. Så otroligt soppigt skött så det finns inte ord för det.

Det bidrog MYCKET till att vi slutade, för det kändes som jag fick sköta allt det ensam och ta allt ansvar också. Läskigt. Funderar på att anmäla det BUP för hur sanslöst slappt det varit med mina ungar och kontakten med det stället öht.

Frågan är om jag bara orkar. Jag ska ju ha ork till att driva sånt som händer idag också...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:42:12, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav weasley » 2009-07-27 1:34:42

alfapetsmamma skrev:Säger du norefinefrin, som de engelsktalande? Varför säger man noradrenalin i Sverige annars, vet du det? Jag har faktiskt undrat över just det ett tag.

Och så det där med histaminer... det har jag också undrat över tidigare. Hur blir ADHD-hjärnor av allergi-medicin (antihistaminer that is)? Dessutom är det ju fler med npf som är allergiska.. Vad är grejen liksom?

Mycket ospecificerade frågor, mer allmänna kluror, men om du vill orda lite på temat så blir jag glad! :)


Rackarns. Jag slog i en engelsk bok och tänkte inte på att wikipedia har en utmärkt översättningsfunktion! Ja, jag menar ju naturligtvis noradrenalin. Eftersom jag nu har letat upp den korrekta översättningen råkar jag också ha svar på frågan om varför man säger noradrenalin.

När signalsubstansernas namn skulle standardiseras ville hela världen att det skulle heta adrenalin och noradrenalin. I USA fanns det dock ett läkemedel som hette Adrenal och eftersom det var namnskyddat ville man inte ha någon förväxling däremellan och man valde att använda den grekiska formen av ordet istället för det latinska - som hela övriga världen använder. Det har dock uppstått en viss inkonsekvens misstänker jag, eftersom man ofta hör folk -säga- adrenaline i USA. Jag tänker nu på sjukhusserier som House samt nyhetssändningar etc. Dessutom heter adrenalinreceptorerna adrenoceptors

Jag känner dock inte till någon enda koppling eller icke-koppling mellan allergier, ADHD-hjärnor och antihistaminer. För att besvara de frågorna behöver vi docfrasse!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 20:42:12, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav alfapetsmamma » 2009-07-27 13:50:48

weasley skrev:
Jag känner dock inte till någon enda koppling eller icke-koppling mellan allergier, ADHD-hjärnor och antihistaminer. För att besvara de frågorna behöver vi docfrasse!


Jag saknar honom öht, och jag har sagt det, men det finns liksom gränser för hur många gånger man vill säga det. (Jag har sagt det en gång, det kanske inte kan räknas som tjat? ;))
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:42:12, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Ritalin kapsel vs Concerta depo

Inläggav stusse » 2010-02-20 14:50:38

Är det någon skillnad hur länge effekten varar mellan ritalin kapsel med modifierad frisättning och Concerta depo? tar Ritalin 30mg NVR nu och tycker inte att effekten varar mer än 5-6 timmar, någon som prövat båda? doktorn säger att det ska räcka en hel dag!
Senast redigerad av stusse 2011-05-04 20:42:12, redigerad totalt 1 gång.
stusse
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2009-08-24

Inläggav Kvasir » 2010-02-20 14:57:32

Ritalin är väl två fyratimmarsdoser och ska räcka åtta timmar. Concerta är tre fyratimmarsdoser och räcker 12 timmar. Sedan tar det en viss tid innan man får effekt, och effekten börjar klinga av innan tidsperioden har gått. Dessutom finns naturligtvis individuella variationer, även om de verkar vara ovanligt små för dessa ämnen. När det gäller Ritalin finns även endostabletter så man kan kombinera med en extra fyratimmarsdos när de åtta timmarna har gått.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:42:12, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav stusse » 2010-02-20 15:33:57

Tack för svaret

Är det någon annan skillnad mellan dom båda? läste att vissa tycker att det ena är bättre än det andra typ, båda är väl samma ämne
Senast redigerad av stusse 2011-05-04 20:42:12, redigerad totalt 1 gång.
stusse
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2009-08-24

Inläggav MsTibbs » 2010-02-20 15:55:07

Korttids Ritalin verkar snabbare, ger mer svängningar och behöver tas flera gånger. Med Concerta blir det mindre svängningar.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:42:12, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kvasir » 2010-02-20 16:39:55

stusse skrev:Tack för svaret

Är det någon annan skillnad mellan dom båda? läste att vissa tycker att det ena är bättre än det andra typ, båda är väl samma ämne


Det ska inte vara någon skillnad i effekter och bieffekter, eftersom det är samma ämne, men många verkar uppleva skillnader ändå. Däremot har Ritalin lite kortare tillslagstid. Man räknar med att Ritalin har fulleffekt inom en halvtimma medan Concerta behöver en och en halv timma.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:42:12, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kimmelie » 2010-02-20 22:11:03

stusse skrev:Är det någon annan skillnad mellan dom båda? läste att vissa tycker att det ena är bättre än det andra typ, båda är väl samma ämne


Det är en enorm skillnad mellan dem! Trots att det är samma "verksamma substans", så är det två helt olika mediciner. Både effekter och biverkningar är helt olika.

Hade jag inte varit så trött så skulle jag beskrivit alla effekter och biverkningar, och skillnad mellan dem, som jag upplevt, men jag orkar inte fördjupa mig i det nu. Men ett kortfattat försök:

Concerta: Blir trött, men tillsammans med höga doser koffein kan jag vakna till. Biverkningarna som jag får är mest fysiska, som feber och sjukdomskänsla. Tidigare blev jag illamående och fick ont i magen, men sen jag började med dem igen, på låg dos, efter ett längre uppehåll, så har jag sluppit det.

Ritalin depot: Mer ångest, "nojjig" så jag kunde knappt vara bland folk, blev mer "autistisk", så jag fick svårt att prata, försvann mer in i mig själv, mer ljudkänslig, och blev även deprimerad. Blev så slö i kroppen att jag orkade knappt göra nånting.


Ett inre lugn får jag av båda, och även ångest, fast ångesten av Ritalinet var "tusen gånger" värre än den från Concerta.


Fråga 10 andra personer, så kommer du förmodligen att få 10 olika svar... Särskilt med tanke på att det är vanligt när man har AS att man reagerar avvikande på mediciner...
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-04 20:42:12, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav stusse » 2010-02-20 23:14:12

Så man kan säga att concerta har en jämnare utsöndring än ritalin kapseln, så man slipper toppar och dalar, och dessutom räcker längre tid, håller dom 12 timmar för alla er som tar concerta eller? och hur mycket kan man få? är det någon här som tar mer än 54mg? kan man fråga doktorn om man kan få 2 x 30mg ritalin kapslar per dag? och vad händer om man tar varje dag i typ... 2 år och sen slutar! får man abstinens och blir tröttare än någonsin då?
Senast redigerad av stusse 2011-05-04 20:42:12, redigerad totalt 1 gång.
stusse
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2009-08-24

Inläggav MsTibbs » 2010-02-21 12:51:43

stusse skrev:Så man kan säga att concerta har en jämnare utsöndring än ritalin kapseln, så man slipper toppar och dalar, och dessutom räcker längre tid, håller dom 12 timmar för alla er som tar concerta eller?


Varje tablett börjar och slutar. Har du en tablett som räcker 12 timmar börjar och slutar den en gång. Har du istället tre 4-timmarstabletter, så börjar och slutar de tillsammans tre gånger på samma tid.

Jag har inte så stor uppfattning exakt hur länge min Concerta sitter i, men jag kan bli väldigt hyper på kvällen, pladdra på massa och inte sitta still, så antar dte är när den börjar gå ur.

stusse skrev:och hur mycket kan man få? är det någon här som tar mer än 54mg? kan man fråga doktorn om man kan få 2 x 30mg ritalin kapslar per dag?


Det beror på vilken läkare du har och hur du svarar på dosen. Man ska ha så lite medicin som möjligt för att undvika biverkningar och beroende. Har du missbrukarbakgrund lär de vara ännu mer vaksamma.

stusse skrev:och vad händer om man tar varje dag i typ... 2 år och sen slutar! får man abstinens och blir tröttare än någonsin då?


Metylfenidat hydroklorid (Concerta/Ritalin) är beroendeframkallande, men i terapeutiska doser tex 54mg, så tror jag inte det är så farligt. Jag har inte fått några biverkningar när jag glömt ta Concertan nån/några dagar, förutom att jag är piggare med Concerta. Jag blir definitivt inte trött av den, däremot lugnare och mer koncentrerad.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:42:12, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kimmelie » 2010-02-21 13:57:31

stusse skrev:Så man kan säga att concerta har en jämnare utsöndring än ritalin kapseln, så man slipper toppar och dalar, och dessutom räcker längre tid, håller dom 12 timmar för alla er som tar concerta eller? och hur mycket kan man få? är det någon här som tar mer än 54mg? kan man fråga doktorn om man kan få 2 x 30mg ritalin kapslar per dag? och vad händer om man tar varje dag i typ... 2 år och sen slutar! får man abstinens och blir tröttare än någonsin då?


Jag tycker inte det är nån skillnad i utsöndringen av Ritalinkapslar och Concerta. (Men jag vet att andra tycker det...)

Jag tycker inte heller att det är så stor skillnad i hur länge de sitter i. Ingen av dem håller en hel dag för mig, så jag har varit tvungen att ta 2 ggr/dag med båda.

Vad jag hört så är rekommenderad dosering för vuxna (minst) "lika många mg som kroppsvikten" (avrundat uppåt). Så ca från 70/72 mg och uppåt brukar vara vanligt.
Visst kan du fråga läkaren om du kan få 2 x 30 mg Ritalinkapslar. 60 mg/dag är inte särskilt mycket... (Som mest åt jag 80 mg/dag. Men då åt jag korttidsverkande, 30 + 30 + 20 mg. Och de håller inte i sig i 4 timmar, utan ca 3... Då svängde det upp och ner hela tiden, så jag blev tokig. Kapslarna är mycket bättre, håller en jämnare koncentration i blodet.) Men man ska trappa upp dem långsamt, annars finns det risk för kraftiga biverkningar, som inte går över ens när man sänker dosen. Det råkade jag ut för, när jag började med Concerta.

Jag är kraftigt beroende av dem. (De är "utbytbara", men nån av de måste jag ha.) Mår skitdåligt om jag inte tar. Många gånger har jag velat sluta, och försökt, men inte kunnat. Max 2 dagar, sen går det inte längre, och jag tappar dessutom motivationen att sluta när jag mår för dåligt utan dem, även om jag mår dåligt med dem också... Min hjärna är väl så van vid att få dopamin tillfört, att den minskat produktionen, och jag kan inte härda ut tills den kommer igång igen... Men jag mådde ju dåligt innan jag började med dem också. Det finns inget annat som gör mig lugn inombords. Allt lugnande blir jag bara mer rastlös av...

(För "riktighetens" skull så kanske jag bör nämna att jag hade gått på amfetamin i ca ett år, och bara varit drogfri i ca 4 veckor när jag började med Concerta. Det gör nog att jag är mer beroende av dem än andra, eftersom det tar betydligt längre tid än 4 veckor att återhämta sig efter amfetaminmissbruk. Men jag mådde alltså dåligt innan jag började med amfetaminet, och fastnade för att jag blev så lugn av det... Jag ville egentligen inte ens ha Concerta, för jag ville bli helt drogfri, men när jag blev erbjuden det klarade jag inte av att tacka nej...)

Men, som sagt, det är väldigt individuellt hur man reagerar på dem...
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-04 20:42:12, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav MsTibbs » 2010-02-21 14:36:35

Kroppsvikt? I så fall skulle jag ha 108mg... :S (avrundat uppåt)...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:42:12, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kvasir » 2010-02-21 14:38:42

Det har inte så mycket med kroppsvikt att göra, enligt min läkare.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:42:12, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav MsTibbs » 2010-02-21 14:57:37

Kvasir skrev:Det har inte så mycket med kroppsvikt att göra, enligt min läkare.


Nä, det har inte jag heller hört förut. Vissa klarar sig fint på 18mg.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:42:12, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in